Column Ewout Hoogendoorn: Case Study Strandhotel

23 oktober 2019 | Ewout Hoogendoorn

Cadzand is nogal op de schop gegaan. Mega-ontwikkelingen in hotels, appartementen en een prachtige nieuwe haven. Op de kuststrook dan. Net zoals bij veel van de Belgische kustdorpen kost hier een appartementje met direct zicht op zee minstens 6.000 euro per vierkante meter. Direct achter het eerste duin is het hooguit de helft. Is inmiddels ook zo bij andere Nederlandse kustdorpen. Alleen Zandvoort weet er zo’n grote puinhoop van te maken dat je daar al een behoorlijk luxe appartement met uitzicht op zee hebt voor hooguit 3500 euro per vierkante meter.

Dat de Formule 1 er voor een paar dagen per jaar komt zou een zegen moeten zijn voor het dorp, maar het bestuur van de afgelopen twintig jaar doet het ergste vrezen. In al die Nederlandse en Belgische kustdorpen winnen de appartementen het van de kleine hotels. Zodra een echtpaar dat een 25-kamer hotel runt met pensioen wil, koopt een ontwikkelaar het hotelletje op tegen een al behoorlijke prijs, en zet het om naar een aantal appartementen tegen een nog veel hogere prijs. Die staan dan driekwart van het jaar leeg, en dat bevordert de aantrekkelijkheid van zo’n dorp niet.

In Cadzand hebben ze dat echter strategischer aangepakt. Er lijkt een bijzondere vorm van samenwerking te zijn ontstaan tussen de hotelondernemers en vastgoedontwikkelaars. De vier grote hotels breiden allemaal uit en professionaliseren. De vastgoedontwikkelaars krijgen de gelegenheid om appartementsgebouwen te maken. Het nieuwe Strandhotel, prachtig vormgegeven door Piet Boon, heeft de al bestaande samenwerking met Sergio Herman verder uitgebouwd en er zijn nu drie toprestaurants onder zijn begeleiding. Tot zover de lofzang. Nu de businesscase. Het meest prestigieuze restaurant Pure C was er al. Dat heeft een terras met zicht op zee, maar dat is uitdrukkelijk alleen toegankelijk voor restaurantgasten, niet voor hotelgasten. Met als gevolg dat de topdrukte op een zomerse middag bestaat uit drie of vier gasten die iets te vroeg zijn gearriveerd. Het restaurant is gesloten op zondag en maandag en presteert het ook nog een vakantiesluiting in september aan te kondigen van twee weken. Het verder volledig nieuw gebouwde hotel heeft geen enkele horecagelegenheid aan de zeezijde gecreëerd en heeft het bestaan om aan de landzijde, aan het drukke marktpleintje een horecagelegenheid met mooi terras te hebben: alleen open voor ontbijt van 7.30 uur tot 11 uur! Was goed geweest om de case op zijn minst eens voor te leggen aan hotelschoolstudenten!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: