Column Ewout Hoogendoorn: Case Study Strandhotel

23 oktober 2019 | Ewout Hoogendoorn

Cadzand is nogal op de schop gegaan. Mega-ontwikkelingen in hotels, appartementen en een prachtige nieuwe haven. Op de kuststrook dan. Net zoals bij veel van de Belgische kustdorpen kost hier een appartementje met direct zicht op zee minstens 6.000 euro per vierkante meter. Direct achter het eerste duin is het hooguit de helft. Is inmiddels ook zo bij andere Nederlandse kustdorpen. Alleen Zandvoort weet er zo’n grote puinhoop van te maken dat je daar al een behoorlijk luxe appartement met uitzicht op zee hebt voor hooguit 3500 euro per vierkante meter.

Dat de Formule 1 er voor een paar dagen per jaar komt zou een zegen moeten zijn voor het dorp, maar het bestuur van de afgelopen twintig jaar doet het ergste vrezen. In al die Nederlandse en Belgische kustdorpen winnen de appartementen het van de kleine hotels. Zodra een echtpaar dat een 25-kamer hotel runt met pensioen wil, koopt een ontwikkelaar het hotelletje op tegen een al behoorlijke prijs, en zet het om naar een aantal appartementen tegen een nog veel hogere prijs. Die staan dan driekwart van het jaar leeg, en dat bevordert de aantrekkelijkheid van zo’n dorp niet.

In Cadzand hebben ze dat echter strategischer aangepakt. Er lijkt een bijzondere vorm van samenwerking te zijn ontstaan tussen de hotelondernemers en vastgoedontwikkelaars. De vier grote hotels breiden allemaal uit en professionaliseren. De vastgoedontwikkelaars krijgen de gelegenheid om appartementsgebouwen te maken. Het nieuwe Strandhotel, prachtig vormgegeven door Piet Boon, heeft de al bestaande samenwerking met Sergio Herman verder uitgebouwd en er zijn nu drie toprestaurants onder zijn begeleiding. Tot zover de lofzang. Nu de businesscase. Het meest prestigieuze restaurant Pure C was er al. Dat heeft een terras met zicht op zee, maar dat is uitdrukkelijk alleen toegankelijk voor restaurantgasten, niet voor hotelgasten. Met als gevolg dat de topdrukte op een zomerse middag bestaat uit drie of vier gasten die iets te vroeg zijn gearriveerd. Het restaurant is gesloten op zondag en maandag en presteert het ook nog een vakantiesluiting in september aan te kondigen van twee weken. Het verder volledig nieuw gebouwde hotel heeft geen enkele horecagelegenheid aan de zeezijde gecreëerd en heeft het bestaan om aan de landzijde, aan het drukke marktpleintje een horecagelegenheid met mooi terras te hebben: alleen open voor ontbijt van 7.30 uur tot 11 uur! Was goed geweest om de case op zijn minst eens voor te leggen aan hotelschoolstudenten!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: