Column Ewout Hoogendoorn: Case Study Strandhotel

Auteur: Ewout Hoogendoorn
Columns Ewout Hoogendoorn 23 oktober 2019
Column Ewout Hoogendoorn: Case Study Strandhotel

Cadzand is nogal op de schop gegaan. Mega-ontwikkelingen in hotels, appartementen en een prachtige nieuwe haven. Op de kuststrook dan. Net zoals bij veel van de Belgische kustdorpen kost hier een appartementje met direct zicht op zee minstens 6.000 euro per vierkante meter. Direct achter het eerste duin is het hooguit de helft. Is inmiddels ook zo bij andere Nederlandse kustdorpen. Alleen Zandvoort weet er zo’n grote puinhoop van te maken dat je daar al een behoorlijk luxe appartement met uitzicht op zee hebt voor hooguit 3500 euro per vierkante meter.

Dat de Formule 1 er voor een paar dagen per jaar komt zou een zegen moeten zijn voor het dorp, maar het bestuur van de afgelopen twintig jaar doet het ergste vrezen. In al die Nederlandse en Belgische kustdorpen winnen de appartementen het van de kleine hotels. Zodra een echtpaar dat een 25-kamer hotel runt met pensioen wil, koopt een ontwikkelaar het hotelletje op tegen een al behoorlijke prijs, en zet het om naar een aantal appartementen tegen een nog veel hogere prijs. Die staan dan driekwart van het jaar leeg, en dat bevordert de aantrekkelijkheid van zo’n dorp niet.

In Cadzand hebben ze dat echter strategischer aangepakt. Er lijkt een bijzondere vorm van samenwerking te zijn ontstaan tussen de hotelondernemers en vastgoedontwikkelaars. De vier grote hotels breiden allemaal uit en professionaliseren. De vastgoedontwikkelaars krijgen de gelegenheid om appartementsgebouwen te maken. Het nieuwe Strandhotel, prachtig vormgegeven door Piet Boon, heeft de al bestaande samenwerking met Sergio Herman verder uitgebouwd en er zijn nu drie toprestaurants onder zijn begeleiding. Tot zover de lofzang. Nu de businesscase. Het meest prestigieuze restaurant Pure C was er al. Dat heeft een terras met zicht op zee, maar dat is uitdrukkelijk alleen toegankelijk voor restaurantgasten, niet voor hotelgasten. Met als gevolg dat de topdrukte op een zomerse middag bestaat uit drie of vier gasten die iets te vroeg zijn gearriveerd. Het restaurant is gesloten op zondag en maandag en presteert het ook nog een vakantiesluiting in september aan te kondigen van twee weken. Het verder volledig nieuw gebouwde hotel heeft geen enkele horecagelegenheid aan de zeezijde gecreëerd en heeft het bestaan om aan de landzijde, aan het drukke marktpleintje een horecagelegenheid met mooi terras te hebben: alleen open voor ontbijt van 7.30 uur tot 11 uur! Was goed geweest om de case op zijn minst eens voor te leggen aan hotelschoolstudenten!

Overig nieuws