Column Ewout Hoogendoorn: Case Study Strandhotel

23 oktober 2019 | Ewout Hoogendoorn

Cadzand is nogal op de schop gegaan. Mega-ontwikkelingen in hotels, appartementen en een prachtige nieuwe haven. Op de kuststrook dan. Net zoals bij veel van de Belgische kustdorpen kost hier een appartementje met direct zicht op zee minstens 6.000 euro per vierkante meter. Direct achter het eerste duin is het hooguit de helft. Is inmiddels ook zo bij andere Nederlandse kustdorpen. Alleen Zandvoort weet er zo’n grote puinhoop van te maken dat je daar al een behoorlijk luxe appartement met uitzicht op zee hebt voor hooguit 3500 euro per vierkante meter.

Dat de Formule 1 er voor een paar dagen per jaar komt zou een zegen moeten zijn voor het dorp, maar het bestuur van de afgelopen twintig jaar doet het ergste vrezen. In al die Nederlandse en Belgische kustdorpen winnen de appartementen het van de kleine hotels. Zodra een echtpaar dat een 25-kamer hotel runt met pensioen wil, koopt een ontwikkelaar het hotelletje op tegen een al behoorlijke prijs, en zet het om naar een aantal appartementen tegen een nog veel hogere prijs. Die staan dan driekwart van het jaar leeg, en dat bevordert de aantrekkelijkheid van zo’n dorp niet.

In Cadzand hebben ze dat echter strategischer aangepakt. Er lijkt een bijzondere vorm van samenwerking te zijn ontstaan tussen de hotelondernemers en vastgoedontwikkelaars. De vier grote hotels breiden allemaal uit en professionaliseren. De vastgoedontwikkelaars krijgen de gelegenheid om appartementsgebouwen te maken. Het nieuwe Strandhotel, prachtig vormgegeven door Piet Boon, heeft de al bestaande samenwerking met Sergio Herman verder uitgebouwd en er zijn nu drie toprestaurants onder zijn begeleiding. Tot zover de lofzang. Nu de businesscase. Het meest prestigieuze restaurant Pure C was er al. Dat heeft een terras met zicht op zee, maar dat is uitdrukkelijk alleen toegankelijk voor restaurantgasten, niet voor hotelgasten. Met als gevolg dat de topdrukte op een zomerse middag bestaat uit drie of vier gasten die iets te vroeg zijn gearriveerd. Het restaurant is gesloten op zondag en maandag en presteert het ook nog een vakantiesluiting in september aan te kondigen van twee weken. Het verder volledig nieuw gebouwde hotel heeft geen enkele horecagelegenheid aan de zeezijde gecreëerd en heeft het bestaan om aan de landzijde, aan het drukke marktpleintje een horecagelegenheid met mooi terras te hebben: alleen open voor ontbijt van 7.30 uur tot 11 uur! Was goed geweest om de case op zijn minst eens voor te leggen aan hotelschoolstudenten!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019

12.16  Powertalk André Wiringa André Wiringa spreekt de hoteliers bij over de nieuwe marketing: beleving. Hoe zorg je er als hotelier voor dat een gast van een tevreden naar een loyale gast transformeerd? Wiringa adviseert iedere hotelier om andersom te denken: welke reviews wil ik dat gas...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: