Column Ewout Hoogendoorn: De betoverende wereld van dreuzels en tovenaars

11 december 2001 | Redactie

Hotels zijn eigenlijk ontzettend ‘cool’. Dat is altijd van nature zo geweest, tenminste bij de opening. Trends vinden direct hun neerslag in nieuwe hotels. Kijk maar naar The Hempel in London; dat straalt werkelijk een ‘minimalistisch symmetrische esoteriek’ uit; helemaal in, destijds. Voor een leek heeft het misschien meer iets van een crematorium waar de levenden alvast kunnen wennen aan gene zijde, maar ‘cool’ was het, destijds...

En dan het Burj Al-Arab in Dubai; nu twee jaar open. Op het moment van opening was de uitstraling van enorme rijkdom heel cool. Uit een onderzoek van het bureau Signs of the Time, waarin 30 coolhunters op zoek gingen naar cool places, cool products, cool people et cetera, bleek dat de belangrijkste trend was: het ontsnappen uit de werkelijkheid, door op te gaan in ‘enchanted worlds’; wegdromen in een magische wereld vol avonturen die goed aflopen. Daarom doet Harry Potter het zo goed, en een generatie eerder The Lord of the Rings.

Ooit schreef ik al lyrisch over Harry Potter, en de verborgen vergelijking die eruit te halen is tussen de Nieuwe en de Oude Economie. Harry is opgegroeid tussen de Dreuzels (mensen met een papieren agenda en een gewone telefoon; mensen die brieven en faxen sturen), maar hij is zelf van geboorte een Tovenaar (mensen die vergaderen via Netmeeting en continue e-mailen en SMS-en en enkel mobiel bellen). Als deze werelden met elkaar gaan communiceren, ontstaan de meest merkwaardige vormen van onbegrip. En wederom: hotels zitten, net als Harry Potter, op het snijvlak van beide werelden. Hotels doen een serieuze poging om ze aan elkaar te knopen.

Westin maakt van een slaapkamer met een gewoon stalen bed, voorzien van een simpel dekentje, een ‘heavenly bed’, en ineens wordt slapen een ‘ervaring’. Arthotels richten zich op moderne kunst: in de lift van het St. Martin’s Lane hotel in Londen word je aangekeken door een strook van een gezicht, waarin alleen twee ogen zijn; een permanent draaiende video. Dit hotel heeft onlangs een prijs gewonnen voor zijn ‘power tea’: een krachtige thee als alternatief voor een alcoholische versnapering.

Toen ik met mijn ouders en broers in de zestiger jaren in een Opel Record naar de Veluwe reisde voor een drieweekse zomervakantie in Pension Tajari, wachtte mij niet veel anders: een stalen bedframe met een (betere) deken. Het gaf voldoende illusie.

Veel hotels zijn geweldig cool in de eerste maanden na de opening; daarna veranderen zij vrij snel in een relikwie uit een voorbije periode. Zij blijken telkens niet in staat te zijn dat te voorkomen. Ik kan een willekeurig hotelletje op de Veluwe binnenstappen en mezelf direct weer in de jaren zestig wanen. Het Roode Kooper zal nog steeds inspiratie bieden aan de wat oudere CDA-prominenten. Voor het zakelijke jaren-zestig-gevoel hoef ik alleen maar naar de buitenkant van het Hilton Rotterdam te kijken; dat is meer dan genoeg. Sofitel Den Haag voor begin jaren zeventig; het Kurhaus voor begin jaren tachtig; Inntel Amsterdam voor midden jaren negentig. Het Westin Rotterdam straalt het begin van de 21e eeuw uit, maar alles wordt geklopt door het Marriott Marquis (1000 kamers) dat bij de RAI moet komen: dat hotel heeft nu al zo’n virtuele uitstraling dat het waarschijnlijk niet eens meer gebouwd hoeft te worden.

Dat is pas trendsetting. Ik ben razend nieuwsgierig naar de opvolger!

HM302001

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 2)

Veel horecamanagers erkennen de potentie van kunstmatige intelligentie voor hun bedrijfstak, maar zijn terughoudend bij het daadwerkelijk implementeren ervan, zo schreven wij onlangs op deze website. Ze twijfelen welke toepassing het beste past bij hun bedrijfsmodel of concept en hebben niet altijd ...

Hotelketens Internationaal
Faena en Accor gaan wereldwijde samenwerking aan

Faena, een van 's werelds meest invloedrijke merken in de luxe levensstijl en horeca-industrie, en Accor, een toonaangevende hospitalitygroep met een uitgebreide merkenportefeuille en meer dan 5.000 accommodaties in 110 landen, zijn een samenwerking aangegaan om het Faena merk uit te breiden naa ...

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: