Column Yvo van Dijk: Food for thought

27 juni 2018 | Yvo van Dijk

Als F&B Director op Fiji ben je genoodzaakt om bijna alle producten van buitenaf te importeren. En aangezien wij midden in de oceaan liggen, is het nogal prijzig om kwaliteitsproducten van ver te laten komen. Als ik zeg dat een kilo tomaten 22 Amerikaanse dollars kost, heeft u wel een idee met wat voor prijzen wij te maken hebben.

We hebben binnen het Marriott Resorts een mini-groothandel waar alle F&B-afdelingen zelf hun inkopen kunnen doen. Met 14 restaurants is dat nogal een operatie. Daarom zijn er drie fulltime inkopers in dienst die zich alleen maar bezighouden met het inkopen van producten. We proberen zoveel mogelijk lokaal te doen, maar we hebben te maken met factoren die de continuïteit niet helemaal kunnen waarborgen. De vis hier is fantastisch, maar als een visser het idee heeft genoeg geld te hebben verdiend voor de hele week, stoppen de werkzaamheden.

Lokale boeren

We geven lokale boeren de mogelijkheid om hun producten binnen het resort aan te bieden aan onze gasten. Op die manier dragen we bij aan de lokale economie en voelen onze gasten een verbondenheid met de lokale bevolking, wat een bijdrage levert aan hun vakantiegevoel. De rum halen we hier ook bij de lokale fabrieken vandaan en we hebben een eigen boerderij van vier hectare waar we veel gewassen vandaan kunnen halen, maar genoodzaakt om te importeren zij we zeker.

Milieu-eisen

Alle versproducten móeten uit Australië en Nieuw-Zeeland komen. Niet omdat het de goedkoopste manier is, maar vanwege het gelijke klimaat. Alles wat we importeren moet voldoen aan een lijst van milieu-checks. Wij kennen bijvoorbeeld geen fruitvliegjes hier, dat willen we graag zo houden en daarom moet alles wat vers is uit een land komen dat hetzelfde klimaat kent. Door het meereizen van bacteriën en andere micro-organismes kan het milieu hier aangetast worden.

Gezamenlijk inkopen

Met alle Mariott hotels hier op het eiland zijn we druk bezig om de inkoop gezamenlijk te organiseren. Het moet een besparing opleveren tussen de 20 en 25 procent. We werken nu met contracten van drie maanden met leveranciers, is die tijd verstreken dan maken we een lijst met de vijftig duurste producten en de honderd meest verkochte producten. De verschillende leveranciers maken dan een offerte en wij kiezen er een uit. Na drie maanden beginnen we weer opnieuw.

Reorganiseren

In de zes maanden dat ik hier nu zit heb ik op het gebied van inkoop al redelijk veel kunnen veranderen. Het gezamenlijk inkopen moet de volgende stap worden, het gaat een hoop schelen. Het systeem met de driemaandencontracten heeft ons al een besparing opgeleverd tussen de 10 en de 12 procent. Ook op het gebied van waste zijn we denk ik goed bezig. Ik zat in het begin van mijn periode koffie te drinken uit een wegwerpmok die 1 dollar bleek te kosten. Dat hebben we eruit gegooid en gaat op jaarbasis 250.000 dollar opleveren.

Bewustwording

Ik wil dat de mensen waar ik mee werk veel sneller denken: waarom doen we dit, waarom doen we het zo? Dat besef zorgt ervoor dat we met z’n allen gaan nadenken over wat we eigenlijk doen. Het is stap één naar vooruitgang en verbetering. We zijn nu bezig om alle 14 restaurants van een nieuw concept te voorzien. Het is een tweejaren plan waar ik nog uitgebreid op terug kom.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Coronacrisis
Gratis scan voor onafhankelijke hotels en B&B's

Het nieuwe platform Scanjehotel.nl is een initiatief om hoteleigenaren van onafhankelijke hotels en B&B’s te helpen met het mogelijk - tijdelijk - verlagen van de maandelijkse kosten. Van energieleveranciers tot TV - en internetaanbieders en afvalkosten: alle maandelijkse vaste lasten ...

Interview Coronacrisis
“De onduidelijkheid vanuit de overheid is vermoeiend”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit tiende hoofdstuk be...

Coronacrisis
"Kabinet verlengt coronamaatregelen die gelden tot 6 april "

Het kabinet besluit aanstaande dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatregelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden en musea, worden dan verder besproken. Verschillende landelijke media, waaronder NU.nl en ...

Interview Coronacrisis
Oproep: “Leveranciers, denk alsjeblieft mee met ons”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit negende hoofdstuk b...

Interview Coronacrisis
"Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: