Conclusies en aanbevelingen

10 april 1998 | Redactie
Conclusies en aanbevelingen<

Een multinationaal systeem is te verkiezen boven een nationaal systeem. In een steeds meer unificerend Europa is het niet logisch om van een multinationaal (Benelux) naar een nationaal systeem te gaan.

Een verplicht minimumsysteem is ? onder voorwaarden ? te verkiezen boven een vrijwillig systeem. Een vrijwillig systeem bestaat reeds: men kan zich aansluiten bij een samenwerkingsverband of keten. Het is niet wenselijk dat samenwerking de enige optie wordt voor hôteliers. Een verplicht minimumsysteem moet dus blijven bestaan, zij het onder een aantal hierna geformuleerde voorwaarden.

De classificatie dient zodanig te worden toegepast dat steeds de geest en niet de letter van de norm centraal staat. Een vergaande detaillering van de classificatienormen is onrealistisch. De bepaling of een hotel in een bepaalde classificatiecategorie valt, moet minder afhankelijk worden van kleinigheden. Bepaalde detailleringen in het huidige Beneluxsysteem krijgen in het buitenland totaal geen aandacht. De interpretatieruimte rond de in 1999 ingaande normen, vormen een stap in de goede richting. Wellicht kan voor de hotels de mogelijkheid geschapen worden om tekortkomingen op onderdelen te compenseren.

Hôteliers moeten sterker betrokken raken bij het systeem. De drie belanghebbenden bij het classificatiesysteem (consument, overheid en ondernemers) moeten meer evenwichtig worden vertegenwoordigd. Met name de ondernemers zouden een sterkere positie moeten krijgen. Enerzijds zou dit kunnen gebeuren door een sterkere vertegenwoordiging van de hôteliers te betrekken bij de totstandkoming van de normen, anderzijds zouden beroeps? en bezwaarprocedures toegankelijker en doorzichtiger moeten worden, evenals de hieruit voortkomende jurisprudentie.

Het systeem moet een meer dynamische opzet krijgen. De veranderingen in de omgeving van de sector volgen elkaar zo snel op, dat de gehanteerde normen snel verouderen. Vooral met betrekking tot de technologie besteedt het huidige systeem te weinig aandacht aan de dagelijkse praktijk. Er moet gezocht worden naar een systeem dat ruimte biedt aan de veranderende eisen van de consument. Die eisen ? en het daarmee samenhangende relatieve belang van classificatie ? moeten permanent worden bestudeerd.

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

The Prince Akatoi in Londen heropent

Het Prince Akatoki in Marylebone, het enige Japanse vijfsterren hotel in Londen, heropent in augustus met een nieuw "Taste of Japan"-pakket om de gasten onder te dompelen in het Japans. gastvrijheid en cultuur. De naam Akatoki komt van een Aziatisch Japans woord voor "dageraad" o...

Horeca & Recht Hotel & Recht
Een vergoeding voor goodwill aan het einde van de huur, hoe zit dat eigenlijk?

Als onderdeel van een huurovereenkomst met betrekking tot hotelruimte onderhandelen partijen regelmatig over de vraag wat er met de (al dan niet door huurder) in het gehuurde aangebrachte voorzieningen zal gebeuren bij het einde van de huur. Een afspraak dat huurder deze voorzieningen (al dan niet o...

Economie
UWV: vooral jongeren in de horeca doen beroep op TOFA

De afgelopen 5 weken konden flexwerkers, oproep- en uitzendkrachten met inkomstenverlies door corona een beroep doen op de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA). Ruim zeventig procent van de goedgekeurde aanvragen gaat naar werknemers tussen de 18 en 27 jaar. Veel va...

Amsterdam
Hotel W meerdere keren beschoten

In de nacht van dinsdag op woensdag is Hotel W in Amsterdam meerdere keren beschoten, zo staat de lezen op de website van Het Parool. Er raakte niemand gewond. Wel zitten er meerdere kogelgaten in de voordeur van het hotel. Om iets voor half vier vannacht kreeg de politie de melding van een schi...

Columns
Column Hans van Spronsen: In je kracht staan

Eén keer een beetje zweverige titel maar wel één die de lading dekt van mijn betoog. Vooral middelgrote en kleinere hotels moeten zich in deze coronatijden hieraan vasthouden. Vertrouwen is een speerpunt in het contact met uw gasten. Hebben zij het vertrouwen dat zij in uw horec...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: