Conclusies en aanbevelingen

10 april 1998 | Redactie
Conclusies en aanbevelingen<

Een multinationaal systeem is te verkiezen boven een nationaal systeem. In een steeds meer unificerend Europa is het niet logisch om van een multinationaal (Benelux) naar een nationaal systeem te gaan.

Een verplicht minimumsysteem is ? onder voorwaarden ? te verkiezen boven een vrijwillig systeem. Een vrijwillig systeem bestaat reeds: men kan zich aansluiten bij een samenwerkingsverband of keten. Het is niet wenselijk dat samenwerking de enige optie wordt voor hôteliers. Een verplicht minimumsysteem moet dus blijven bestaan, zij het onder een aantal hierna geformuleerde voorwaarden.

De classificatie dient zodanig te worden toegepast dat steeds de geest en niet de letter van de norm centraal staat. Een vergaande detaillering van de classificatienormen is onrealistisch. De bepaling of een hotel in een bepaalde classificatiecategorie valt, moet minder afhankelijk worden van kleinigheden. Bepaalde detailleringen in het huidige Beneluxsysteem krijgen in het buitenland totaal geen aandacht. De interpretatieruimte rond de in 1999 ingaande normen, vormen een stap in de goede richting. Wellicht kan voor de hotels de mogelijkheid geschapen worden om tekortkomingen op onderdelen te compenseren.

Hôteliers moeten sterker betrokken raken bij het systeem. De drie belanghebbenden bij het classificatiesysteem (consument, overheid en ondernemers) moeten meer evenwichtig worden vertegenwoordigd. Met name de ondernemers zouden een sterkere positie moeten krijgen. Enerzijds zou dit kunnen gebeuren door een sterkere vertegenwoordiging van de hôteliers te betrekken bij de totstandkoming van de normen, anderzijds zouden beroeps? en bezwaarprocedures toegankelijker en doorzichtiger moeten worden, evenals de hieruit voortkomende jurisprudentie.

Het systeem moet een meer dynamische opzet krijgen. De veranderingen in de omgeving van de sector volgen elkaar zo snel op, dat de gehanteerde normen snel verouderen. Vooral met betrekking tot de technologie besteedt het huidige systeem te weinig aandacht aan de dagelijkse praktijk. Er moet gezocht worden naar een systeem dat ruimte biedt aan de veranderende eisen van de consument. Die eisen ? en het daarmee samenhangende relatieve belang van classificatie ? moeten permanent worden bestudeerd.

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: