“De Amsterdamse hotelmarkt gaat dit nog heel lang voelen”

7 mei 2020 | Thijs Jacobs

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk bespreken we wat er de afgelopen periode is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.

‘The day after’. Gisteren werd bekend dat de horeca, onder strikte voorwaarden, weer open mag. Hoe kijkt Bart hier tegenaan? “In de basis was veel van de inhoud al uitgelekt, maar het is best wel positief, zeker voor de kleinere restaurants. Voor hotels verandert er ook wel wat, alhoewel onze restaurants al open waren voor hotelgasten. De terrassen mogen weer open op 1 juni en op aanvraag mogen er vanaf die datum dertig gasten plaatsnemen in je restaurant. Maar hoe lees je de nieuwe regeling? Zijn die dertig gasten dan ‘niet-hotelgasten’ bovenop het aantal hotelgasten? Op die manier lezen wij het natuurlijk wel, want onze hotelgasten mochten we al ontvangen in het restaurant. En dan moeten we ook nog goed nadenken over het handhaven van de anderhalve meter afstand.”

Zakelijke markt

Vragen genoeg, maar gelukkig is er eindelijk licht aan het einde van de tunnel. Alhoewel de Charme-hotels voornamelijk leisurehotels zijn, is het ook van belang om te kijken naar de mogelijkheden om vergaderingen en trainingen weer doorgang te laten vinden. “We benaderen onze zakelijke boekers en partners om te kijken welke trainingen en vergaderingen door kunnen gaan. Iedereen staat te popelen om weer te kunnen ondernemen, uiteraard met inachtneming van de anderhalve meter afstand. Bruiloften zullen er wel heel anders uitzien, want hoe zie je dat voor je? Als op 1 juli weer 100 mensen tegelijkertijd welkom zijn, dan vermoed ik dat je niets meer kunt doen dan 100 mensen naar de ceremonie laten kijken, terwijl de ceremonie voor ons maar een klein deel van de omzet vertegenwoordigt. De omzet zit in de borrel, het diner en de feestavond. Zoals ik het nu zie, gaan die voorlopig niet plaatsvinden.”

Wanneer houdt de steun op?

Qua omzetten zijn we dus nog lang niet terug op het oude niveau. Welke rol kan de overheid hierin spelen? “We konden vanaf 1 maart of 1 april aanspraak maken op de NOW-regeling. Veel hotels kozen voor 1 maart, omdat in die maand al heel veel omzet wegviel. Gelukkig is er gisteren meer duidelijkheid geschapen over de toekomst en werd een tweede steunpakket voorzichtig even genoemd. Dat is ook nodig, want de omzetten blijven achter, terwijl we dezelfde kosten hebben. Dat zal ook nog wel gelden voor mei en juni, terwijl 1 juni nu nog best ver weg is. Welke bedrijven gaan het volhouden tot aan die datum? Ik begrijp dat er al 92 miljard aan steun is uitgedeeld, en de vraag is waar het ophoudt… Uiteindelijk moet alles wel terugbetaald worden, dus het is onduidelijk wat we nog aan steun kunnen verwachten. Onze hotels, de meeste zijn kleine hotels, hebben in de zomer veel leisuregasten en zitten daarom goed vol in die periode. Dat zal dit jaar ook wel zo zijn. In mei ontvangen we op de Veluwe veel gasten uit België, en dat zal nu opgevangen worden door Nederlandse gasten. De opstart buiten de grote steden kent een korte lead-time en die markt zal veel sneller weer een goede bezetting draaien.”

Amsterdam heeft een lange weg te gaan

Hoe zit dat dan in de grote steden, en met name in Amsterdam, toch wel de hotelhoofdstad van Nederland? “In Amsterdam gaat het veel langer duren, dat is althans de verwachting”, vertelt Bart. “Amsterdamse hotels zijn grotendeels afhankelijk van de luchtvaartindustrie die toeristen naar de stad brengt; binnenlandse bezoekers in hotels zie je er veel minder dan buiten de stad. Ik verwacht dat de Amsterdamse hotelmarkt dit nog heel lang gaat voelen. Daarentegen heeft de Amsterdamse markt voor de crisis hele hoge omzetten gedraaid, het positivisme dat je kon lezen in rapporten van partijen als Horwath, kwam grotendeels door de invloed van de Amsterdamse hotelmarkt. Daarbuiten deden we het ook best aardig, maar werden niet de winsten behaald die je in Amsterdam zag.”

Hiermee eindigt deel 19 van het dagboek van Bart Reints Bok. Volgende week weer een nieuw hoofdstuk.
LinkedIN: Bart Reints Bok
Lees hier alle hoofdstukken uit het coronadagboek.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok bij instemming Kamer van kracht; bezorgen mag

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteert het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. Als de Kamer het besluit steunt, wordt de avondklok ingevoerd. De avon ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Akkoord!  

Naast Van der Valk met een dikke 700 miljoen euro omzet en Fletcher met 285 miljoen omzet in 2019, zijn er nog een stuk of vijf echt Nederlandse ketens over (Westcord, Eden, Bastion, Inntel, Amrâth en Postillion) met een gezamenlijke omzet van zo’n 430 miljoen in 2018 en vast wel meer in ...

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 1)

Robots kunnen steeds meer horecataken uitvoeren, zo schreef Marthijn van Oostveen in september 2019 op deze website. Anderhalf jaar daarvoor drukte Stef Driessen hoteliers al op het hart dat ze snel moesten anticiperen op de opkomst van voice assistants zoals Siri en Cortana. Toch zijn er in Ned ...

Park Boswijk zoekt een ondernemende general manager

Park Boswijk ligt in een parkachtige omgeving in midden-Nederland en bestaat uit een wooncomplex met 364 appartementen en ongeveer 500 bewoners. Voor bewoners biedt Park Boswijk tal van voorzieningen waar ze gebruik van kunnen maken. Zoals een terras met uitzicht op de parkachtige tuin met twee vijv ...

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: