De impact van Airbnb op de hotellerie

15 oktober 2015
De impact van Airbnb op de hotellerie

Wat zijn de gevolgen voor onze sector van Airbnb? Wat is de impact op onze steden? En hoe verandert het fenomeen het gedrag van bezoekers? Over deze
vragen buigen Albert Boswijk (European Centre for the Experience Economy) en Jeroen Oskam (Hotelschool The Hague) zich in een onderzoek naar de effecten van peer-to-peer travel. Samen met betrokkenen uit de hotelsector en het toerisme proberen zij in kaart te brengen waar wij over vijf jaar zullen staan door deze ontwikkelingen.

Samen met initiatieven als klusjessite Taskrabbit, liftcentrale Lyft of Couchsurfing, wordt Airbnb vaak gerekend tot de ‘Sharing Economy’. Maar is dit wel terecht voor dit megabedrijf met een groter aanbod aan accommodatie dan de grote hotelketens en met een verwacht totaal aantal boekingen van 80 miljoen (nachten) in 2015?

*Airbnb verandert onze sector blijvend*
We kunnen ervan uitgaan dat Airbnb onze sector blijvend gaat veranderen, zeker nu het platform zijn oog op de zakenmarkt heeft laten vallen. Op 25 september jongstleden gaven Boswijk en Oskam, in samenwerking met facilitator Allard Dericks van platform Spilter, het startschot voor het project “Beyond Airbnb”. In een workshop werd met een panel van vernieuwende denkers uit de sector en uit de onderzoekswereld geïnventariseerd wat er al veranderd was, welke verschuivingen er nog aankomen en welke onzekerheden de toekomst biedt.

*De 'local experience'*
De conclusies van deze eerste onderzoeksronde waren dat, waar dat tot nu toe vaak alleen in naam gebeurde, hotels nu de gastervaring steeds meer werkelijk centraal gaan stellen. Het is aannemelijk dat in de toekomst bedrijfstaxaties mede door de waardering van de gastervaring bepaald zullen worden. Waar Airbnb een hang naar authenticiteit laat zien, zullen ook hotels zich ‘lokaler’ willen profileren en de ontmoetingen tussen gasten onderling en met anderen willen faciliteren. Dit betekent dat de hotelkamer minder belangrijk, en de openbare ruimtes belangrijker worden.
Hotels zullen, volgens de deelnemers, technologiebedrijven worden waarin cultuur en creativiteit meer plaats gaan krijgen. De hotels zullen bij voorkeur gevestigd worden in bestaande gebouwen. Als tegenhanger voor dergelijke trends moeten we beseffen dat er een markt voor concurrerend geprijsde beddenhuizen zal blijven.

*Dalende prijzen*
Als we kijken naar de consument, is de verwachting in de eerste plaats dat dit er meer zullen worden. De dalende prijzen zullen zorgen voor een toename in het toerisme. Ook zal er een groei zijn in de bezoekers uit opkomende economieën, met weer hun eigen eisen aan het product. Generatie Y bezoekers zorgen voor vermenging van werk en privé; zij zullen niet graag in de meeting rooms van hotels blijven. De oudere hotelgast zal anders tegen het hotel aankijken, wellicht met name naar de te introduceren technologie.

*Vervaging*
Airbnb en andere peer-to-peer sites zorgen in onze steden voor een divers aanbod aan accommodatie. Toerisme zal zich dan ook steeds meer op steden gaan richten, waarbij het verschil tussen de bestemmingen vervaagt. Toeristische bestedingen bereiken de buitenwijken. Tegelijkertijd is het mogelijk dat het verschil tussen rijk en arm groter wordt. Immers, als je woning een bron van inkomsten wordt zal meen eerder gaan investeren in verhuurbare woonruimte op aantrekkelijke plekken.

*Meedenken*
Op dit moment wordt het onderzoek uitgezet onder een breder panel. De volgende vragen worden daarin beantwoord:
1. Hoe ziet u de ontwikkeling van Airbnb de komende vijf jaar?
2. Verwacht u nieuwe spelers op deze markt?
3. Welke regulering verwacht u dat gemeengoed zal worden in de komende vijf jaar?
4. Wat ziet u als de grootste disruptor voor de hotelsector in de komende vijf jaar?
5. Welke strategische reactie verwacht u vanuit de hotelindustrie in de komende vijf jaar?

De resultaten van het onderzoek, met daarin aanbevelingen voor bedrijfsstrategieën, beleidsbeslissingen van steden en andere overheden en mogelijke vormen van regulering, worden binnenkort gepubliceerd. Wilt u meedenken met dit onderzoek of anderszins reageren? "research@hotelschool.nl":mailto:research@hotelschool.nl



~Thijs Jacobs~

Overig nieuws