De impact van Airbnb op de hotellerie

15 oktober 2015 |
De impact van Airbnb op de hotellerie<

Wat zijn de gevolgen voor onze sector van Airbnb? Wat is de impact op onze steden? En hoe verandert het fenomeen het gedrag van bezoekers? Over deze
vragen buigen Albert Boswijk (European Centre for the Experience Economy) en Jeroen Oskam (Hotelschool The Hague) zich in een onderzoek naar de effecten van peer-to-peer travel. Samen met betrokkenen uit de hotelsector en het toerisme proberen zij in kaart te brengen waar wij over vijf jaar zullen staan door deze ontwikkelingen.

Samen met initiatieven als klusjessite Taskrabbit, liftcentrale Lyft of Couchsurfing, wordt Airbnb vaak gerekend tot de ‘Sharing Economy’. Maar is dit wel terecht voor dit megabedrijf met een groter aanbod aan accommodatie dan de grote hotelketens en met een verwacht totaal aantal boekingen van 80 miljoen (nachten) in 2015?

Airbnb verandert onze sector blijvend
We kunnen ervan uitgaan dat Airbnb onze sector blijvend gaat veranderen, zeker nu het platform zijn oog op de zakenmarkt heeft laten vallen. Op 25 september jongstleden gaven Boswijk en Oskam, in samenwerking met facilitator Allard Dericks van platform Spilter, het startschot voor het project “Beyond Airbnb”. In een workshop werd met een panel van vernieuwende denkers uit de sector en uit de onderzoekswereld geïnventariseerd wat er al veranderd was, welke verschuivingen er nog aankomen en welke onzekerheden de toekomst biedt.

De 'local experience'
De conclusies van deze eerste onderzoeksronde waren dat, waar dat tot nu toe vaak alleen in naam gebeurde, hotels nu de gastervaring steeds meer werkelijk centraal gaan stellen. Het is aannemelijk dat in de toekomst bedrijfstaxaties mede door de waardering van de gastervaring bepaald zullen worden. Waar Airbnb een hang naar authenticiteit laat zien, zullen ook hotels zich ‘lokaler’ willen profileren en de ontmoetingen tussen gasten onderling en met anderen willen faciliteren. Dit betekent dat de hotelkamer minder belangrijk, en de openbare ruimtes belangrijker worden.
Hotels zullen, volgens de deelnemers, technologiebedrijven worden waarin cultuur en creativiteit meer plaats gaan krijgen. De hotels zullen bij voorkeur gevestigd worden in bestaande gebouwen. Als tegenhanger voor dergelijke trends moeten we beseffen dat er een markt voor concurrerend geprijsde beddenhuizen zal blijven.

Dalende prijzen
Als we kijken naar de consument, is de verwachting in de eerste plaats dat dit er meer zullen worden. De dalende prijzen zullen zorgen voor een toename in het toerisme. Ook zal er een groei zijn in de bezoekers uit opkomende economieën, met weer hun eigen eisen aan het product. Generatie Y bezoekers zorgen voor vermenging van werk en privé; zij zullen niet graag in de meeting rooms van hotels blijven. De oudere hotelgast zal anders tegen het hotel aankijken, wellicht met name naar de te introduceren technologie.

Vervaging
Airbnb en andere peer-to-peer sites zorgen in onze steden voor een divers aanbod aan accommodatie. Toerisme zal zich dan ook steeds meer op steden gaan richten, waarbij het verschil tussen de bestemmingen vervaagt. Toeristische bestedingen bereiken de buitenwijken. Tegelijkertijd is het mogelijk dat het verschil tussen rijk en arm groter wordt. Immers, als je woning een bron van inkomsten wordt zal meen eerder gaan investeren in verhuurbare woonruimte op aantrekkelijke plekken.

Meedenken
Op dit moment wordt het onderzoek uitgezet onder een breder panel. De volgende vragen worden daarin beantwoord:
1. Hoe ziet u de ontwikkeling van Airbnb de komende vijf jaar?
2. Verwacht u nieuwe spelers op deze markt?
3. Welke regulering verwacht u dat gemeengoed zal worden in de komende vijf jaar?
4. Wat ziet u als de grootste disruptor voor de hotelsector in de komende vijf jaar?
5. Welke strategische reactie verwacht u vanuit de hotelindustrie in de komende vijf jaar?

De resultaten van het onderzoek, met daarin aanbevelingen voor bedrijfsstrategieën, beleidsbeslissingen van steden en andere overheden en mogelijke vormen van regulering, worden binnenkort gepubliceerd. Wilt u meedenken met dit onderzoek of anderszins reageren? "research@hotelschool.nl"


Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: