De impact van Airbnb op de hotellerie

15 oktober 2015 |
De impact van Airbnb op de hotellerie<

Wat zijn de gevolgen voor onze sector van Airbnb? Wat is de impact op onze steden? En hoe verandert het fenomeen het gedrag van bezoekers? Over deze
vragen buigen Albert Boswijk (European Centre for the Experience Economy) en Jeroen Oskam (Hotelschool The Hague) zich in een onderzoek naar de effecten van peer-to-peer travel. Samen met betrokkenen uit de hotelsector en het toerisme proberen zij in kaart te brengen waar wij over vijf jaar zullen staan door deze ontwikkelingen.

Samen met initiatieven als klusjessite Taskrabbit, liftcentrale Lyft of Couchsurfing, wordt Airbnb vaak gerekend tot de ‘Sharing Economy’. Maar is dit wel terecht voor dit megabedrijf met een groter aanbod aan accommodatie dan de grote hotelketens en met een verwacht totaal aantal boekingen van 80 miljoen (nachten) in 2015?

Airbnb verandert onze sector blijvend
We kunnen ervan uitgaan dat Airbnb onze sector blijvend gaat veranderen, zeker nu het platform zijn oog op de zakenmarkt heeft laten vallen. Op 25 september jongstleden gaven Boswijk en Oskam, in samenwerking met facilitator Allard Dericks van platform Spilter, het startschot voor het project “Beyond Airbnb”. In een workshop werd met een panel van vernieuwende denkers uit de sector en uit de onderzoekswereld geïnventariseerd wat er al veranderd was, welke verschuivingen er nog aankomen en welke onzekerheden de toekomst biedt.

De 'local experience'
De conclusies van deze eerste onderzoeksronde waren dat, waar dat tot nu toe vaak alleen in naam gebeurde, hotels nu de gastervaring steeds meer werkelijk centraal gaan stellen. Het is aannemelijk dat in de toekomst bedrijfstaxaties mede door de waardering van de gastervaring bepaald zullen worden. Waar Airbnb een hang naar authenticiteit laat zien, zullen ook hotels zich ‘lokaler’ willen profileren en de ontmoetingen tussen gasten onderling en met anderen willen faciliteren. Dit betekent dat de hotelkamer minder belangrijk, en de openbare ruimtes belangrijker worden.
Hotels zullen, volgens de deelnemers, technologiebedrijven worden waarin cultuur en creativiteit meer plaats gaan krijgen. De hotels zullen bij voorkeur gevestigd worden in bestaande gebouwen. Als tegenhanger voor dergelijke trends moeten we beseffen dat er een markt voor concurrerend geprijsde beddenhuizen zal blijven.

Dalende prijzen
Als we kijken naar de consument, is de verwachting in de eerste plaats dat dit er meer zullen worden. De dalende prijzen zullen zorgen voor een toename in het toerisme. Ook zal er een groei zijn in de bezoekers uit opkomende economieën, met weer hun eigen eisen aan het product. Generatie Y bezoekers zorgen voor vermenging van werk en privé; zij zullen niet graag in de meeting rooms van hotels blijven. De oudere hotelgast zal anders tegen het hotel aankijken, wellicht met name naar de te introduceren technologie.

Vervaging
Airbnb en andere peer-to-peer sites zorgen in onze steden voor een divers aanbod aan accommodatie. Toerisme zal zich dan ook steeds meer op steden gaan richten, waarbij het verschil tussen de bestemmingen vervaagt. Toeristische bestedingen bereiken de buitenwijken. Tegelijkertijd is het mogelijk dat het verschil tussen rijk en arm groter wordt. Immers, als je woning een bron van inkomsten wordt zal meen eerder gaan investeren in verhuurbare woonruimte op aantrekkelijke plekken.

Meedenken
Op dit moment wordt het onderzoek uitgezet onder een breder panel. De volgende vragen worden daarin beantwoord:
1. Hoe ziet u de ontwikkeling van Airbnb de komende vijf jaar?
2. Verwacht u nieuwe spelers op deze markt?
3. Welke regulering verwacht u dat gemeengoed zal worden in de komende vijf jaar?
4. Wat ziet u als de grootste disruptor voor de hotelsector in de komende vijf jaar?
5. Welke strategische reactie verwacht u vanuit de hotelindustrie in de komende vijf jaar?

De resultaten van het onderzoek, met daarin aanbevelingen voor bedrijfsstrategieën, beleidsbeslissingen van steden en andere overheden en mogelijke vormen van regulering, worden binnenkort gepubliceerd. Wilt u meedenken met dit onderzoek of anderszins reageren? "research@hotelschool.nl"


Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: