De impact van Airbnb op de hotellerie

15 oktober 2015 |
De impact van Airbnb op de hotellerie<

Wat zijn de gevolgen voor onze sector van Airbnb? Wat is de impact op onze steden? En hoe verandert het fenomeen het gedrag van bezoekers? Over deze
vragen buigen Albert Boswijk (European Centre for the Experience Economy) en Jeroen Oskam (Hotelschool The Hague) zich in een onderzoek naar de effecten van peer-to-peer travel. Samen met betrokkenen uit de hotelsector en het toerisme proberen zij in kaart te brengen waar wij over vijf jaar zullen staan door deze ontwikkelingen.

Samen met initiatieven als klusjessite Taskrabbit, liftcentrale Lyft of Couchsurfing, wordt Airbnb vaak gerekend tot de ‘Sharing Economy’. Maar is dit wel terecht voor dit megabedrijf met een groter aanbod aan accommodatie dan de grote hotelketens en met een verwacht totaal aantal boekingen van 80 miljoen (nachten) in 2015?

Airbnb verandert onze sector blijvend
We kunnen ervan uitgaan dat Airbnb onze sector blijvend gaat veranderen, zeker nu het platform zijn oog op de zakenmarkt heeft laten vallen. Op 25 september jongstleden gaven Boswijk en Oskam, in samenwerking met facilitator Allard Dericks van platform Spilter, het startschot voor het project “Beyond Airbnb”. In een workshop werd met een panel van vernieuwende denkers uit de sector en uit de onderzoekswereld geïnventariseerd wat er al veranderd was, welke verschuivingen er nog aankomen en welke onzekerheden de toekomst biedt.

De 'local experience'
De conclusies van deze eerste onderzoeksronde waren dat, waar dat tot nu toe vaak alleen in naam gebeurde, hotels nu de gastervaring steeds meer werkelijk centraal gaan stellen. Het is aannemelijk dat in de toekomst bedrijfstaxaties mede door de waardering van de gastervaring bepaald zullen worden. Waar Airbnb een hang naar authenticiteit laat zien, zullen ook hotels zich ‘lokaler’ willen profileren en de ontmoetingen tussen gasten onderling en met anderen willen faciliteren. Dit betekent dat de hotelkamer minder belangrijk, en de openbare ruimtes belangrijker worden.
Hotels zullen, volgens de deelnemers, technologiebedrijven worden waarin cultuur en creativiteit meer plaats gaan krijgen. De hotels zullen bij voorkeur gevestigd worden in bestaande gebouwen. Als tegenhanger voor dergelijke trends moeten we beseffen dat er een markt voor concurrerend geprijsde beddenhuizen zal blijven.

Dalende prijzen
Als we kijken naar de consument, is de verwachting in de eerste plaats dat dit er meer zullen worden. De dalende prijzen zullen zorgen voor een toename in het toerisme. Ook zal er een groei zijn in de bezoekers uit opkomende economieën, met weer hun eigen eisen aan het product. Generatie Y bezoekers zorgen voor vermenging van werk en privé; zij zullen niet graag in de meeting rooms van hotels blijven. De oudere hotelgast zal anders tegen het hotel aankijken, wellicht met name naar de te introduceren technologie.

Vervaging
Airbnb en andere peer-to-peer sites zorgen in onze steden voor een divers aanbod aan accommodatie. Toerisme zal zich dan ook steeds meer op steden gaan richten, waarbij het verschil tussen de bestemmingen vervaagt. Toeristische bestedingen bereiken de buitenwijken. Tegelijkertijd is het mogelijk dat het verschil tussen rijk en arm groter wordt. Immers, als je woning een bron van inkomsten wordt zal meen eerder gaan investeren in verhuurbare woonruimte op aantrekkelijke plekken.

Meedenken
Op dit moment wordt het onderzoek uitgezet onder een breder panel. De volgende vragen worden daarin beantwoord:
1. Hoe ziet u de ontwikkeling van Airbnb de komende vijf jaar?
2. Verwacht u nieuwe spelers op deze markt?
3. Welke regulering verwacht u dat gemeengoed zal worden in de komende vijf jaar?
4. Wat ziet u als de grootste disruptor voor de hotelsector in de komende vijf jaar?
5. Welke strategische reactie verwacht u vanuit de hotelindustrie in de komende vijf jaar?

De resultaten van het onderzoek, met daarin aanbevelingen voor bedrijfsstrategieën, beleidsbeslissingen van steden en andere overheden en mogelijke vormen van regulering, worden binnenkort gepubliceerd. Wilt u meedenken met dit onderzoek of anderszins reageren? "research@hotelschool.nl"


Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: