De impact van Airbnb op de hotellerie

15 oktober 2015 |
De impact van Airbnb op de hotellerie<

Wat zijn de gevolgen voor onze sector van Airbnb? Wat is de impact op onze steden? En hoe verandert het fenomeen het gedrag van bezoekers? Over deze
vragen buigen Albert Boswijk (European Centre for the Experience Economy) en Jeroen Oskam (Hotelschool The Hague) zich in een onderzoek naar de effecten van peer-to-peer travel. Samen met betrokkenen uit de hotelsector en het toerisme proberen zij in kaart te brengen waar wij over vijf jaar zullen staan door deze ontwikkelingen.

Samen met initiatieven als klusjessite Taskrabbit, liftcentrale Lyft of Couchsurfing, wordt Airbnb vaak gerekend tot de ‘Sharing Economy’. Maar is dit wel terecht voor dit megabedrijf met een groter aanbod aan accommodatie dan de grote hotelketens en met een verwacht totaal aantal boekingen van 80 miljoen (nachten) in 2015?

Airbnb verandert onze sector blijvend
We kunnen ervan uitgaan dat Airbnb onze sector blijvend gaat veranderen, zeker nu het platform zijn oog op de zakenmarkt heeft laten vallen. Op 25 september jongstleden gaven Boswijk en Oskam, in samenwerking met facilitator Allard Dericks van platform Spilter, het startschot voor het project “Beyond Airbnb”. In een workshop werd met een panel van vernieuwende denkers uit de sector en uit de onderzoekswereld geïnventariseerd wat er al veranderd was, welke verschuivingen er nog aankomen en welke onzekerheden de toekomst biedt.

De 'local experience'
De conclusies van deze eerste onderzoeksronde waren dat, waar dat tot nu toe vaak alleen in naam gebeurde, hotels nu de gastervaring steeds meer werkelijk centraal gaan stellen. Het is aannemelijk dat in de toekomst bedrijfstaxaties mede door de waardering van de gastervaring bepaald zullen worden. Waar Airbnb een hang naar authenticiteit laat zien, zullen ook hotels zich ‘lokaler’ willen profileren en de ontmoetingen tussen gasten onderling en met anderen willen faciliteren. Dit betekent dat de hotelkamer minder belangrijk, en de openbare ruimtes belangrijker worden.
Hotels zullen, volgens de deelnemers, technologiebedrijven worden waarin cultuur en creativiteit meer plaats gaan krijgen. De hotels zullen bij voorkeur gevestigd worden in bestaande gebouwen. Als tegenhanger voor dergelijke trends moeten we beseffen dat er een markt voor concurrerend geprijsde beddenhuizen zal blijven.

Dalende prijzen
Als we kijken naar de consument, is de verwachting in de eerste plaats dat dit er meer zullen worden. De dalende prijzen zullen zorgen voor een toename in het toerisme. Ook zal er een groei zijn in de bezoekers uit opkomende economieën, met weer hun eigen eisen aan het product. Generatie Y bezoekers zorgen voor vermenging van werk en privé; zij zullen niet graag in de meeting rooms van hotels blijven. De oudere hotelgast zal anders tegen het hotel aankijken, wellicht met name naar de te introduceren technologie.

Vervaging
Airbnb en andere peer-to-peer sites zorgen in onze steden voor een divers aanbod aan accommodatie. Toerisme zal zich dan ook steeds meer op steden gaan richten, waarbij het verschil tussen de bestemmingen vervaagt. Toeristische bestedingen bereiken de buitenwijken. Tegelijkertijd is het mogelijk dat het verschil tussen rijk en arm groter wordt. Immers, als je woning een bron van inkomsten wordt zal meen eerder gaan investeren in verhuurbare woonruimte op aantrekkelijke plekken.

Meedenken
Op dit moment wordt het onderzoek uitgezet onder een breder panel. De volgende vragen worden daarin beantwoord:
1. Hoe ziet u de ontwikkeling van Airbnb de komende vijf jaar?
2. Verwacht u nieuwe spelers op deze markt?
3. Welke regulering verwacht u dat gemeengoed zal worden in de komende vijf jaar?
4. Wat ziet u als de grootste disruptor voor de hotelsector in de komende vijf jaar?
5. Welke strategische reactie verwacht u vanuit de hotelindustrie in de komende vijf jaar?

De resultaten van het onderzoek, met daarin aanbevelingen voor bedrijfsstrategieën, beleidsbeslissingen van steden en andere overheden en mogelijke vormen van regulering, worden binnenkort gepubliceerd. Wilt u meedenken met dit onderzoek of anderszins reageren? "research@hotelschool.nl"


Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: