De nieuwe realiteit: "Zo veel mogelijk omzet maken in zo min mogelijk tijd"

13 mei 2020 | Thijs Jacobs

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk bespreken we wat er de afgelopen periode is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.

Inmiddels zijn diverse hotels heropend, terwijl sommige hotels geopend zijn gebleven tijdens de coronacrisis. Hotel Oranjeoord is sinds mei in de weekenden weer open en Bart ziet dat de coronamaatregelen de hoteliers dwingen tot enige creativiteit: “Die anderhalve meter afstand betekent dat we veel meer ruimte nodig hebben dan normaal. Reastaurant Hoogheid in Oranjeoord kan normaal veertig personen herbergen, nu zijn dat er maar twaalf, want anders kun je die anderhalve meter afstand niet waarborgen. We hebben nu in meerdere ruimtes tafels staan voor onze restaurantgasten, want het hotel was wel vol in de weekenden en het aantal hotelgasten dat blijft eten ligt hoger dan voor het coronatijdperk. Dat is een ontwikkeling die nog wel een tijd zo blijft, vermoed ik. De capaciteit in restaurants blijft voorlopig beperkt, dus het hotelrestaurant zal in trek blijven bij hotelgasten.”

Juist meer personeel nodig

Wie denkt dat de hotels het met minder personeel af kunnen, komt bedrogen uit. “Juist omdat we die anderhalve meter afstand moeten waarborgen, zijn we genoodzaakt om meer personeel in te zetten, de tafels staan dus niet alleen verder uit elkaar, maar zijn ook verspreid over verschillende ruimtes. Het is dus minder overzichtelijk en het bedienend personeel moet meer meters maken. Gelukkig zijn de gasten wel meegaand, want ze kennen het probleem. We testen volgend weekend een app; afgelopen weekend hebben we een andere app uitgetest. Hiermee kunnen we de gastenstroom in de restaurants beter controleren. Logischerwijs is de kaart kleiner en we gaan kijken of we de tafel om bijvoorbeeld vijf uur ’s middags kunnen vrijgeven voor de gasten om te borrelen, waarna om zeven uur de dinerservice start. Dat scheelt in schoonmaak en personele inzet, want we kunnen de tafel al vooraf voorzien van water en wijn, zodat de gasten dat zelf kunnen inschenken. Ook heb je hierdoor geen dubbele plekken nodig; de tafel wordt zowel voor de borrel als voor het diner gebruikt door dezelfde gasten. Het uitlopen van het diner doen we in een ‘treintje’, waardoor je iets minder personele bezetting nodig zult hebben. We willen liefst niet de prijzen verhogen en normale personeelskosten behouden, en op deze manier hopen we dat beheersbaar te houden.”

Je mist toch heel veel omzet

Toch heerst er nog geen jubelstemming onder hoteliers, want nog lang niet alles is mogelijk in deze nieuwe situatie. “Je mist gewoon heel veel partijen en groepen van buiten. In juni kunnen we er, buiten de hotelgasten, dertig extra ontvangen. Maar dat zijn nog geen groepjes en veel van onze bedrijven draaien juist omzet op groepjes, op diners en buffetten. Die omzet is er nu niet. Een tweede steunpakket is dus welkom, de NOW-regeling loopt einde van deze maand af. Wat gebeurt er daarna? Vrijdag of anders volgende week hopen we daar meer over te horen, ook over de ontslagmogelijkheden, want daar is nog veel om te doen. Ik vermoed dat de overheid bedrijven met een lager personeelsbestand weer winstgevend wil maken, waarna de werklozen op zoek kunnen naar een baan bij bedrijven die wél weer opschalen. Binnen de horeca was er al langere tijd een personeelstekort, dus zij zullen vast elders een nieuwe baan vinden. Er zijn veel voors en tegens binnen de politiek, maar het zou zomaar die kant op kunnen gaan.”

Gelukkig neemt het aantal boekingen wel weer toe, aldus Bart: “De boekingsvolumes nemen inderdaad toe, waarbij de weekenden meer in trek zijn dan de doordeweekse dagen. Op het vlak van yield- en revenue management is het zaak om de vinger aan de pols te houden en de prijs op de drukke dagen hoger te zetten dan op minder populaire data, waardoor er automatisch meer boekingen komen op dagen dat de prijs wat lager ligt. Er zijn mensen die toch nog voldoende vakantiedagen hebben of met pensioen zijn. Daarbij wil ik wel optekenen dat het er vooral positief uitziet voor hotels buiten Amsterdam en de andere grote steden op dat vlak, de hotels buiten die steden raken wel vol in de zomer en de mensen passen zich heus wel aan aan de nieuwe regelgeving. Voor hotels is het belangrijker dan ooit om de samenwerking op te zoeken.”

Samenwerken is belangrijker dan ooit

Samenwerken was natuurlijk altijd al goed, maar zeker nu is het belangrijk. Bart: “Op gebeid van revenue management en omzet kun je dan grotere stappen maken, maar ook op andere vlakken, zoals van kennisdeling, inkoop en ondersteuning is het goed om samen op te trekken. Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden, en zeker in deze tijden ben je als hotelier al druk genoeg om je eigen hoteloperatie draaiende te houden. Je kunt je natuurlijk aansluiten bij Charme als dat bij je past, of bij een ander samenwerkingsverband. Het is maar net wat goed bij je past. De toegankelijkheid van omzet is een grote drijfveer om dat te doen; bij ons betaal je vijf procent commissie op een boeking via ons platform, wat zeer concurrerend is. Als je zelf aan marketing doet, zit je ook al gauw aan die vijf procent en via ons heb je een groter bereik in de markt tegen een lagere kostprijs. Daarnaast benaderen we bestaande gasten om direct te boeken, dus niet via third parties, terwijl we goede contacten hebben met die partijen om een mooie actie op te zetten. Dat gaat via ons toch net even wat sneller en gemakkelijker dan wanneer je het als zelfstandig hotel moet doen. Ik vermoed dat veel individuele hotels op zoek gaan naar een mooi samenwerkingsverband om zo een grotere slagkracht te verkrijgen, wat belangrijk is in deze markt.”

Zo veel mogelijk omzet in zo min mogelijk tijd

Tot slot. Je kunt minder gasten kwijt, maar je hebt soms zelfs meer personeel nodig. Kan dat wel uit? “De hele avond tafelen kan gewoon niet meer, dat is niet rendabel. Hoe we daarmee omgaan, is nog onduidelijk, want alles moet nog verzonnen worden. Je kunt denken aan tijdblokken; eentje om vijf uur ‘smiddags, de volgende om zeven uur ’s avonds. We kunnen ook alle tafels opdekken, waardoor je de twee shifts sneller in elkaar kunt laten overlopen. Dan gebruik je voor de eerste helft de ene helft van de tafels en voor de tweede shift de andere helft. Je kunt ook denken aan een minimale besteding, dus een drie uur doen met een kopje koffie gaat niet meer. Reken maar eens uit: je mag vijfentwintig gasten herbergen en hebt vijf man personeel in dienst. Alleen al aan loonkosten ben je 130 euro per uur kwijt, dus dan moeten die gasten vijf euro per uur spenderen. Tel daarbij eens alle andere kosten op en het zou me niet verbazen als je gasten dertig euro per uur moeten spenderen om uit de kosten te komen. Dat is best veel in de horeca, dus wel moeten creatief zijn en in zo min mogelijk tijd zoveel mogelijk omzet per gast genereren.”

Hiermee eindigt deel 20 van het dagboek van Bart Reints Bok. Volgende week weer een nieuw hoofdstuk.
LinkedIN: Bart Reints Bok
Lees hier alle hoofdstukken uit het coronadagboek.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Branded Content
Hotelgasten in 2021 willen gemak en ultiem relaxen 

In veel branches laat de huidige pandemie zijn sporen achter: ‘het oude normaal, het nieuwe normaal’… Eén ding is zeker: de veranderingen en verschuivingen zijn nog iedere dag voelbaar. Zo ook in de wereld van de hotelier. Voorheen was een hotelbezoek veelal verbonden aan h ...

Achtergronden
Jonge Honden: Mark Welbers kijkt vooruit met Banks Mansion Amsterdam

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Mark Welbers (34) general manager van het Banks Mansion in Amsterdam. Een m ...

Jantiene Berg
Column Jantiene Berg: Een leven lang leren

Sinds ik zes maanden geleden het decor van de hotellerie verruild heb voor het podium van het mbo-onderwijs is ‘een leven lang leren’ mijn nieuwe mantra. In mijn vroegere rol als gastvrouw en eigenaresse van een urban boutique hotel wist ik exact welke beleving ik onze gasten mee wilde g ...

Achtergronden
Stelling van de maand april: de uitslag

De hele maand april stond de stelling van de maand op de website van Hospitality Management. De stelling luidde: 2022 wordt noguitdagender dan 2021. Daar was 69,9 procent het mee eens. 31,1 procent gaf aan het niet eens te zijn met de stelling De nieuwe stelling van de maand luidt: De overheid lo ...

Hotel Exploitatiemodellen uitgelegd

Rob van Ginneken (Breda University of applied sciences) verzorgde een update van zijn in 2018 door Hospitality Management gepubliceerde Whitepaper ‘Hotel Exploitatiemodellen’. De belangrijkste ontwikkeling sindsdien: niet alleen hotelconcepten, maar steeds vaker ook de achterliggende exp ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, Eindhoven

De Nederlandse hotel- en congresketen Postillion Hotels, ontwikkelaar Lingotto en initiatiefnemer The Mountains Corporation werken samen aan de realisatie van een Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, dat eind 2025 opent in Eindhoven. The Dutch Mountains wordt een prestigieus en duur ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: