"De uitspraken van Klaas Knot waren echt heel dom"

21 april 2020 | Thijs Jacobs

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om de actuele situatie te bespreken. In dit hoofdstuk bespreken we wat er afgelopen week is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.

Klaas Knot, de directeur van de Nederlandse Bank, was te gast in het tv-programma OP1. Knot deed er een opvallende uitlating over de horeca; hij was namelijk van mening dat een horecabedrijf in de kern niet gezond is als het verliesgevend is bij een anderhalve meter-economie en dat horecaondernemers en -medewerkers zich dan maar moeten laten omscholen en faillissement moeten aanvragen.
“Ridicule uitspraken. Ik ben er echt verbaasd over”, vertelt Bart Reints Bok. “Dat zulke mensen in zulke posities dergelijke domme uitspraken doen, gaat echt heel ver. Dat zijn toch mensen die hun gezond verstand zouden moeten gebruiken en moeten doen wat goed is voor ons land?” Er volgden vele reacties, ook op social media, na deze uitspraken van Knot. “Daaruit bleek dat er veel mensen verbaasd waren over de uitspraken die de directeur van de Nederlandse Bank deed, maar helaas zijn er ook veel mensen die serieus denken dat er in de horeca heel veel geld wordt verdiend, en dat is niet waar.”

Is de nieuwe realiteit economisch wel haalbaar?

Vanavond is er weer een persconferentie van minister-president Rutte. Er wordt verwacht dat hij de eventuele verlenging van de maatregelen gaat toelichten. “De overheid vaart op de meningen van de experts. Als de anderhalve meter-economie volgens hen het ideale beeld is, dan zijn we daar voorlopig nog niet vanaf. Vervolgens wordt bepaald welke sectoren bepaalde uitzonderingen krijgen, zoals het toestaan van werken met mondkapjes, en zien we welke invloed dat heeft op het dagelijkse leven. Voor de horeca is uitgelekt dat de maatregelen tot 16 mei van kracht zullen blijven. Of dat waar is, weet ik nog niet, maar het lijkt wel reëel. Maar wat gebeurt er als de horeca weer open mag, met inachtneming van de voorwaarde van anderhalve meter afstand? Er zijn restaurant- en hotelbedrijven die communiceren dat ze al klaar zijn voor die nieuwe realiteit, maar dat lijkt me onmogelijk; we kennen de voorwaarden namelijk nog niet. Daarnaast is het operationeel op de een of andere manier misschien wel haalbaar, maar is het economisch gezien ook haalbaar? Een voorwaarde zal een steunpakket vanuit de overheid zijn, want je restaurantomzet wordt logischerwijs gehalveerd of misschien wel meer dan dat. Hoe ga je daarmee om?”

Hoe gezellig is de horeca straks nog?

Dat is een lastige kwestie. Hoe kun je als horecaondernemer het hoofd boven water houden met een omzet die minstens gehalveerd is? Bart: “De huur, inkoop en werkgeverslasten blijven – zoals het nu lijkt – op hetzelfde niveau, dus daar moet wat mee gebeuren. Kunnen de premies voor sociale lasten omlaag, wat gebeurt er met de huur en kan de horeca iets aan de inkooptarieven doen? Supermarkten betalen voor de inkoop van bier immers veel minder per liter dan de horeca, dus er moet ruimte zijn. En dan nog het consumentenperspectief: hoe gezellig vind je het om in een restaurant te zitten als je tafeltje omgeven is door plexiglas, waar je met een smartphone moet bestellen en bij het luiden van de bel mag gaan afrekenen om eventueel contact met andere gasten te voorkomen? Natuurlijk, als de horeca weer opent, dan verwacht ik dat men massaal de horeca weer opzoekt, maar gaan ze daarna nog een tweede keer? Het gebrek aan contact met die leuke ober van je favoriete restaurant en de klinische omgeving worden vermoedelijk als negatief ervaren. Bovendien: mag je nog wel met een vriend of buurman uit eten gaan? Volgens de regels niet denk ik, dus hoe gaat dat dan? Krijgen ze een dubbele tafel, of wordt zo’n gezelschap verder uit elkaar gezet? Met je vrouw uit eten gaan mag dus wel, maar met je buurman niet. Vrienden of vriendinnen die samen een weekendje weg willen, dat mag dus ook niet, of wordt straks het risico verlegd naar de mensen die bewust dat risico willen nemen?"

"De horeca moet wel aan de regels voldoen, dus dat zou een beetje vreemd zijn, zeker als je als horecaondernemer je medewerkers wilt beschermen… Wij als horecaondernemers zien ook dat de werknemers op de broodafdeling van een supermarkt schouder aan schouder staan te werken, dus hoe lang moeten wij dan gesloten blijven? Er zijn zoveel vragen, maar nog te weinig antwoorden om in te kunnen spelen op de situatie zoals die wordt als de regels eventueel versoepeld worden. En als zo’n man als Klaas Knot dan dergelijke uitspraken doet over de horeca, dan maak ik mij stiekem ook zorgen over het beeld dat in Den Haag heerst over onze branche. Uiteindelijk is de grootte van een steunpakket vanuit de overheid voor de horeca afhankelijk van de mate van restrictie binnen de samenleving, want in alle gevallen zal de anderhalve meter-economie de horeca schaden.”

Hiermee eindigt deel 16 van het dagboek van Bart Reints Bok. Leter deze week weer een nieuw hoofdstuk.
LinkedIN: Bart Reints Bok
Lees hier alle hoofdstukken uit het coronadagboek.

Zie hieronder de beelden van de uitzending waarin Klaas Knot de hierboven benoemde uitspraken deed:

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: