Herman Rijksen: Het familiehotel

7 april 2017 | Roy Spijker

Veel hotels en restaurants zijn familiebedrijven. Gerund door families, gesticht door families, onder toezicht van families of opererend in vastgoed van families. Werken binnen de (eigen) familie of voor een directeur eigenaar kent een andere dynamiek dan werken voor een onderneming waarvan bij het eigenaarschap niet meteen een familienaam of een gezicht opduikt.

Familiebedrijven hebben een goede reputatie. Ze zijn vaak meer op de lange termijn georiënteerd. Ze zijn loyaler naar medewerkers, leveranciers en klanten dan de gemiddelde onderneming. Daarnaast kunnen ze sneller strategische besluiten nemen, omdat eigendom en besturing dicht op elkaar zitten of samenvallen. 

Als je zelf niet de (enige) eigenaar bent, maar je mag wel (een deel van) zo’n familiebedrijf leiden, dan is dat echter niet altijd eenvoudig. Dezelfde betrokkenheid die het schakelen zo makkelijk maakt, kan een planmatig werkende manager soms ook aardig demotiveren. Soms worden besluiten buiten je om genomen, terwijl je wel verantwoordelijk blijft voor de gevolgen. Soms worden besluiten op basis van emoties genomen die nobel en oprecht zijn, maar zakelijk in jouw ogen niet business-wise. Aan de andere kant zie je de eigenaar worstelen met de balans tussen flexibel ondernemerschap en verzakelijking voor groei en continuïteit. 

Wij faciliteren doorbraken in besluitvorming en helpen bij het implementeren van change-for-growth. Regelmatig worden we geconfronteerd met ongemak dat in de samenwerking tussen management en eigenaar of in de samenwerking tussen generaties eigenaren kan sluipen. 

Dat ongemak ontstaat namelijk vooral bij groei. Als door de aantallen medewerkers de lijnen langer worden en naast ondernemen het managen ook een kritische succesfactor wordt. Het betekent zeker niet dat ondernemers geen goede managers zouden kunnen zijn, maar wel dat meer uit het hoofd op papier moet en dat verantwoordelijkheden zich lastig laten delegeren zonder de bijbehorende bevoegdheden. Loslaten, minder dirigeren, meer delegeren, strakker communiceren, duidelijker zijn en transparantie over rollen, taken en besluiten zijn allemaal zaken die aan de orde zouden moeten komen tussen eigenaren en hun managers en tussen DGA’s en hun opvolgers.

Opdracht
Wij werken zelf vaak met protocollen om naast de rationele argumenten ook de meer gevoelgerelateerde en (familie)waardengerelateerde aspecten van samenwerking en besluitvorming op tafel te krijgen. In een managementprotocol of een familieprotocol draait het om consensus over gewenste en ongewenste situaties en gewenst en ongewenst gedrag. De protocollen worden bij voorkeur opgesteld als er nog geen of nog geen contraproductieve wrijving is. Ze dienen om in redelijkheid op terug te kunnen vallen als samenwerking ongemakkelijk dreigt te worden. 

Bij familieprotocollen gaat het naast zeggenschap en opvolgingsprincipes ook over familie in de zaak en de positie van de ‘koude kant’. Bij managementprotocollen gaat het naast verantwoordelijkheden en bevoegdheden ook over communicatie binnen en buiten het bedrijf, inzicht in cijfers en de omgang met verschillen van mening. De protocollen komen tot stand door vanuit veel historische voorbeeldsituaties en ‘what if scenario’s’ naar algemene richtinggevende afspraken te komen.

De vraag is eerst of je sowieso voor jezelf paraat hebt waar de schoen af en toe wringt?
Weet je wat je zelf wil en wat je onwenselijk vindt voor jezelf en voor de organisatie?
Heb je paraat wat er nu al vast ligt? In statuten, oude protocollen of managementcontracten?
Is het duidelijk wat de lange termijn doelen van de onderneming en van de (mede)aandeelhouders zijn en welke rol je daarin geacht wordt te spelen?
En dan tot slot: met wie moet je uiteindelijk aan tafel om protocollen af te spreken die betekenis zullen hebben als de spanning oploopt?

Steeds weer blijkt het verhelderend en voorkomt het een hoop ‘gedoe’ als in rustiger tijden besproken wordt wat de uitgangspunten zijn wanneer het er echt op aan komt. Dat is de opdracht. Bedenk en bespreek samen zoveel mogelijk potentieel ongemakkelijke situaties. Neem daar de tijd voor. Liefst buiten de dagelijkse setting en met een onafhankelijke derde als procesbegeleider en samenvatter. Vat de afspraken en uitgangspunten samen. Check of wat je afspreekt juridisch en fiscaal kan. Stel waar nodig bij en leg vast in een gezamenlijk getekend protocol. Een intentiebeschrijving die richting geeft en handvat biedt voordat het narrig wordt en voordat zaken onnodig stuk lopen door misverstanden en onnodig ingegraven (emotionele) posities. 

KLIK HIER VOOR MEER BLOGS VAN HERMAN RIJKSEN

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Advertorial
Brand, het zal je maar overkomen 

Een brand ligt altijd op de loer. Kortsluiting of onvoorzichtig gedrag zijn vaak de oorzaak. Als de brandweer weg is, ontdek je pas hoeveel er op je afkomt. Dan pas blijkt of alle schade wordt vergoed en hoe lang het duurt voor je weer gasten kunt ontvangen. Een goede risico-inschatting vooraf kan v...

Hotelketens
Louvre Hotels Group neemt Hôtels & Préférence over

Groupe du Louvre, moedermaatschappij van Louvre Hotels Group, tekent een overnameovereenkomst voor een aanzienlijke meerderheid in de aandelen van hotelketen Hôtels & Préférence. Door deze overname breidt Louvre Hotels Group haar portfolio uit met 140, voornamelijk 4- en 5-st...

Hotelbouwplannen
Fletcher Hotel Amsterdam opent nieuwe luxe kamers

Fletcher Hotel Amsterdam opent een nieuw kamertype op de 14e en 15e verdieping. Het superdeluxe hotel in Amsterdam Zuidoost laat haar gasten in het nieuwe kamertype, Executive kamer met panoramisch uitzicht, genieten van een fenomenaal uitzicht over de stad Amsterdam en vele andere extra’s. ...

Hotelbouwplannen Interieur
Amsterdam Marriott Hotel onthult nieuw design

Amsterdam Marriott Hotel, dat haar deuren opende in 1975 als eerste hotel van Marriott buiten Noord Amerika, heeft vandaag een volledig nieuw design onthuld na een twee jaar durende renovatie. Met de nieuwe look stralen de gastenkamers en publieke ruimtes een moderne, huiselijke stijl uit. Daarnaast...

Tech
Dit is waarom ook jouw bedrijf Facebook Messenger moet gebruiken

Facebook Messenger is niet meer weg te denken uit de hedendaagse communicatie tussen zowel consumenten als met bedrijven. Maar kun je daar nou constructief mee aan de slag gaan? In deze infographic lees je waarom je als bedrijf op Facebook Messenger aanwezig moet zijn en hoe je dat het beste kunt do...

Achtergronden Internationaal
De wereld rond met de beste gin tonics

Vandaag vieren we wereldwijd International Gin & Tonic Day. Gelukkig heeft de gin tonic het ver geschopt sinds het Britse leger het in India bedacht als medicijn tegen malaria. De grote buzz is in Amsterdam inmiddels voorbij, maar in de rest van Nederland groeit de populariteit van gin tonic nog...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: