Hospitality Management 25 jaar: IBM kiest voor 'hotelkantoren'

15 juli 2016 | Thijs Jacobs

Hospitality Management bestaat 25 jaar. Tijd om terug te blikken op interviews die de aandacht trokken. IBM-woordvoerder Walter van het Hof werd in 1999 bevraagd over het plan van het bedrijf om werknemers meer te laten flexwerken. Daarbij zouden potentieel ook hotels als flexwerkplekken worden ingezet. 

De vraag werkt op zijn lachspieren. Of er al reacties uit de hotel­branche zijn? ’Mijn doch­ter heeft net een oud koets­huis gekocht; zou dàt niks voor u zijn ... ? Zulke reac­ties,’ verklapt IBM-woordvoerder Walter van het Hof. ’De halve horeca heeft ge­beld! Dat komt natuurlijk ook doordat een lande­lijk ochtend­blad het weer eens kort door de bocht heeft ge­bracht. Alsof we die kantoren morgen zouden ope­nen!'

Een paar maanden geleden sierde het 'IBM-plan' de voorpagina van de Telegraaf; de hotellerie reageerde alert. Iets te alert wellicht, want het plan staat nog in de kinderschoenen. Er wordt door IBM alleen nog maar onderzocht... of het wellicht mogelijk is... om een be­knopt netwerk van strate­gisch gelegen inloopkantoren te openen. Bijvoor­beeld in hotels of motels.

Herbezinning

’Het zou natuurlijk prettig zijn', mijmert Van het Hof, 'als ik overal in het land mijn tijd nuttig zou kunnen beste­den door even wat kan­toor­werk af te wikkelen. Dus in zo'n hotelkantoor moet zich een bureau bevinden, een computer, een prin­ter, et cetera. Ja inderdaad, ik kan ook met de schootcomputer aan de gang; in de auto op een parkeerter­rein langs de snel­weg, maar representativiteit speelt natuurlijk ook een rol. IBM heeft toch liever een aantal vaste adres­sen 'langs de route'. Maar voor­lopig zitten we nog lang niet in een gevorderd stadium; er is nog weinig concreets over te zeggen.’

Wel over het waarom. Van het Hof: ’We zijn ons bij IBM steeds meer aan het ont­wikke­len van een hardwareleve­rancier tot een IT-diens­tver­lener. Dat heeft tot gevolg dat veel van onze mensen minder vaak op kantoor zitten; omdat ze onderweg zijn, bij de klant zitten, en dat er dus steeds meer bureaus grote delen van de dag leeg staan. Dat is niet efficiënt. Vandaar dat we bezig zijn met herbezinnen. Want thuis kun je ook werken, en waarom zou je mensen die in feite niets meer op kantoor te zoeken hebben, nog naar de zaak laten komen? En zouden we het aantal ineffi­ciënte uren van onze buitenmensen niet kunnen terugschroeven? Want ze staan natuurlijk nogal eens in de file ook.’

Maar het contingent IBM-medewerkers in de buitendienst zal toch grotendeels bestaan uit 'engineers' die op lokatie met apparatuur aan het stoeien zijn? Wat moeten die dan nog in een hotelkantoor? ’Nee, het zijn vooral consultants,’ corrigeert Walter van het Hof snel. ’Vaak zijn het mensen die met de klant samen in pro­jectgroepen zitten. Het zijn beslist geen mensen die met een schroe­vendraaiertje aan de slag zijn, maar IT-archi­tec­ten, IT-specialisten, IT-dienst­verleners. Vandaar dat ik altijd heel duide­lijk die laatste s van het woord IT-services uit­spreek.’

In feite is het geen nieu­ws; dat probeert Van het Hof althans duidelijk te maken: 'Het begrip flexwerken bestaat toch al lang? Het gaat er niet meer om wáár iemand werkt en op welke tijdstippen, als het werk maar op tijd klaar is. Thuis kun je veel geconcentreer­der werken. Daar word je minder afge­leid; laten we wel wezen. En het con­tact met kantoor lijdt er niet onder, want iedereen die vanuit huis gaat werken, krijgt van IBM een bureau en een goede stoel, maar ook een ISDN-aan­slui­ting, een notebook waar ze mee kunnen inloggen op het IBM-intra­net, een printer, een mobiele telefoon en een persoon­lijk tele­foonnummer. De ervaring die we er tot nu toe mee hebben opgedaan, is alleen maar posi­tief. De mensen blijken juist heel veel con­tact met kantoor te houden; ook privé met collega's. Dus van eenzaamheid is geen spra­ke. En misbruik komt binnen de IBM-cul­tuur niet voor.’

Theedrinken

Van het Hof hoorde laatst van een collega dat die zich aanvankelijk wel eens schul­dig voelde als hij na school­tijd met de kinderen thee zat te drinken. Maar door het gevoel van vrijheid dat die collega inmiddels heeft, zit hij nu vaak ook 's avonds te werken, en is hij meer voor IBM bezig dan de veertig uur die hem worden be­taald.

’We hebben hier een 'pilot' opgezet’, aldus Van het Hof, ’en daar zijn honderd­twintig mensen bij betrokken die nu volle­dig vanuit huis werken. In die pilot onder­zoe­kt IBM, in nauwe samenwerking met de arbodienst, in hoe­verre onze werk­plekken zich anders en beter laten inrichten. Binnen de IBM-orga­ni­satie krijgen we straks acht soorten werk­plek­ken, toegesneden op de verblijfsduur van de werknemer, en op de benodigde representativiteit. In dat kader wordt dus ook (!) ge­dacht aan de mogelijkheid om dat netwerk van strate­gisch gelegen werkplekken in hotels op te zet­ten. Want onze klanten zitten uiteraard door het hele land verspreid.’

Het waarom is duidelijk, het hoe en wanneer staat nog niet in de sterren geschreven. Het kan nog wel een jaar of wat gaan duren voordat we zekerheid krijgen, meent Van het Hof. De afdeling Huisvesting van IBM zal zich te zijner tijd met de keuze van de lokaties belasten. Kleinere familiehotels maken volgens Van het Hof weinig kans. Zelf denkt hij aan vaste contracten met grotere hotelketens, maar nogmaals, in dit stadium is daar nog geen zinnig woord over te zeggen.

Auteur: Han de Gruiter

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: