Hotelopleidingen bij Europrof

Auteur: Jason van de Veltmaete
Onderwijs 27 april 2007
Hotelopleidingen bij Europrof

Kort geleden (4 april) was de open dag. Hoeveel mensen zullen geaarzeld hebben, aan het begin van die onverharde, hobbelige weg? Nee, dat is geen metafoor; we hebben het letterlijk over een zandweg met flink veel kuilen. Het gebouw van Europrof ligt verscholen in een bos waar zelfs wandelaars-met-hond zeldzaam zijn. De jonge dames - jawel, alleen meiden - kunnen zich in alle rust en beslotenheid voorbereiden op Gordon Ramsay en de zijnen.

Europrof, een door SVH erkend opleidings- en traningscentrum voor hotelmanagement, is sinds 1990 gevestigd in het gemoedelijke Brabantse Moergestel. Ooit begonnen als een initiatief van enkele leden van de prelatuur van het Opus Dei, biedt deze school - in samenwerking met Conferentieoord Zonnewende - een opleiding waarin de christelijke ethiek met respect voor de persoonlijke vrijheid en waardigheid centraal staan.

1. Directrice of rectrix? Voor de leerlingen is mevrouw Pijls gewoon Tinka. Europrof is een kleine, informele gemeenschap waar respect zo vanzelfsprekend is dat titels en 'afstand' niet nodig zijn. Ze zijn immers gewoon onder elkaar... Tinka Pijls: 'We richten ons op meiden omdat de horeca nog steeds alle kenmerken draagt van een mannelijke cultuur - vooral de keuken. Daardoor zijn veel meiden geneigd een stap terug te doen. Wij willen een motor zijn die hun wat extra stuwkracht vooruit geeft. Vanuit de Europese Unie krijgen we geld (de Leonardo da Vinci projecten) waarmee de reis- en verblijfkosten van onze leerlingen bekostigd worden, zodra zij stage gaan lopen in het buitenland. Daarbij werken we samen met een aantal opleidingsinstituten in andere Europese landen, hetgeen betekent dat onze leerlingen een deel van hun "assessment" in het buitenland krijgen.'

Vandaar dat in Moergestel nooit meer dan een handjevol studentes rondloopt. De opleiding 'gastvrouw' draait volop, maar de opleiding 'horecaondernemer/-manager' is pas vorig jaar gestart. 'Daar moeten we dus nog even flink aan trekken,' erkent Pijls. 'Hoewel onze leerlingen snel uitzwermen over Europa, streven we ernaar om zo'n vijftien tot twintig van hen hier in huis te hebben. De praktijklessen en instructies krijgen ze hiernaast (het aanpalende Conferentieoord Zonnewende) en in stagebedrijven in de buurt. We geven modulair les: geen klassen, maar persoonlijke opleidingsplannen.'

Volgens Europrof kun je pas een goede manager zijn als je weet wat zich op de werkvloer afspeelt, dus het opdoen van praktijkervaring is een zeer belangrijk onderdeel van de opleiding. Pijls: 'Daarbij moeten ze flink de handen uit de mouwen steken. Het is een vierjarige opleiding met veel stages: in het eerste jaar minimaal vijf weken; in het tweede jaar minimaal twaalf; in het derde jaar vijftien tot twintig. We beginnen overigens elke opleiding met een oriëntatiefase: de leerlingen hoeven zich niet onmiddellijk vast te leggen aan een studierichting. - Waarin we ons verder onderscheiden? Behalve de lessen die puur gericht zijn op kennis en vaardigheden, krijgen de leerlingen ook het vak persoonlijke vorming. Middels dat vak willen we bevorderen dat de leerlingen streven naar kwaliteit in hun persoonlijke ontplooiing. Tevens stimuleren en helpen we hen in het ontwikkelen van verantwoordelijkheidsbesef jegens zichzelf en anderen.'

2. Thanusa Sundram (2e jaars) wilde 'iets met management' gaan doen. Via een vriendin hoorde zij dat Europrof een open dag hield. Hoewel Thanusa nooit nagedacht had over een horecaloopbaan, besloot zij te gaan kijken. 'Dat beviel prima,' vertelt zij. 'De kleine klasjes; veel persoonlijke aandacht voor de leerlingen... Ik zag het helemaal zitten. Ik vind het nog steeds erg leuk, maar ik weet niet zeker of ik in de horeca blijf. Ik wil in ieder geval verder studeren. Dat is een voordeel van deze opleiding: je kunt nog alle kanten uit. Als ik voor de hotellerie kies, dan wil ik in een groot hotel werken, op een afdeling of zo. En het liefst gewoon in Nederland. Niet in een keuken of restaurant, maar de theoretische kant. De administratie, bijvoorbeeld. - Nog een voordeel van deze opleiding? De lessen persoonlijke vorming vind ik erg nuttig en interessant.'

3. Francien van den Oever (jaar '97) is een verhaal apart... Zij heeft een hele rits opleidingen van Europrof achter de rug en is - met bekwaamheden als assessor en leermeester - inmiddels een vaste waarde voor deze school: zij werkt als praktijkbegeleidster voor de Nederlandse en buitenlandse leerlingen. Eertijds deed zij vakantiewerk op Zonnewende en kwam zo in aanraking met Europrof. Tussendoor een jaar verpleegkunde, maar haar hart bleef uitgaan naar Europrof - en naar de restaurantkeuken. 'Ik vind het erg leuk om mijn kennis over te brengen op leerlingen,' zegt zij. 'Dat mag ik doen op de school waar ik zelf met heel veel plezier leerling ben geweest... Prachtig, toch? De kleinschaligheid van Europrof, gepaard aan veel professionaliteit en aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, deed mij tijdens stages telkens terugverlangen naar dit gebouw en de mensen hier. Ik hoop dat de nieuwe leerlingen de kansen grijpen die Europrof hun biedt.'

4. Sabine de Goeij (2e jaars) wil na het afronden van de opleiding hotelmanagement minimaal nog één dag in de week naar school gaan; doorleren dus. 'Ik zou heel graag iets voor mijzelf beginnen - liefst een restaurant of eetcafé. Ik ben op mijn dertiende al begonnen met werken in de horeca; het is geen onbekend terrein. Mijn vader hoorde vorig jaar op de radio iets over de open dag van Europrof; hij wist dat ik heel graag naar het buitenland wilde... Omdat ik pas vijftien was, zou ik op een ROC als De Rooi Pannen moeten wachten tot ik achttien was; in mijn laatste jaar. Dat wilde ik niet. Bovendien zou ik best kunnen functioneren in een klas met dertig personen, maar iedereen vindt het toch prettiger om in een klein groepje te zitten? Voordat ik de knoop doorhakte, ben ik hier vier keer op bezoek geweest - Ik bleef maar terugkomen. Deze school bevalt me prima. De stages in het buitenland hebben mij ook gerust gesteld: dit is wat ik wil.'

HM302007

Overig nieuws