Hotels verwachten dit jaar wereldwijd slechtere resultaten

18 maart 2009 |
Hotels verwachten dit jaar wereldwijd slechtere resultaten<

Hotels verwachten wereldwijd 5 procent tot 10 procent lagere bezettingsgraden en kamerprijzen in 2009. Dit blijkt uit de Global Hotel Market Sentiment Survey van Horwath HTL. Ook hotels in Nederland en vooral Amsterdam zijn pessimistisch over het komende jaar. Uit het onderzoek, dat is gehouden onder ruim 2.700 hoteliers wereldwijd, blijkt dat 71 procent van de hoteliers verwacht dat de bezettingsgraad zal dalen, terwijl 67 procent verwacht dat ook de gemiddelde kamerprijs zal dalen. Ruim 70 procent van de hoteliers houdt dan ook rekening met duidelijk lagere omzetten. Bijna een derde van de hoteliers verwacht zelfs een omzetdaling van minimaal 10 procent tot 15 procent.

Volgens Ewout Hoogendoorn, directeur van Horwath HTL in Nederland, geven de resultaten aan dat de economische crisis wereldwijd ook voor de hotellerie zeer ernstige gevolgen heeft. "We zien zeer negatieve sentimenten in bijna alle hotelmarkten, niet alleen in Europa en Noord-Amerika maar ook in Azië en Australië."

Met name de ontwikkelingen in de wereldeconomie en de aandelenmarkt worden gezien als negatieve invloeden op de resultaten van de hoteliers. "De historie van de afgelopen 30 jaar laat zien dat de hotelmarkt sterk volgend is aan de conjunctuur," aldus Hoogendoorn. "De hoteliers zijn zich daar zeer van bewust en verwachten dan ook dat de aanhoudende recessie zal resulteren in minder hotelgasten en lagere prijzen."

De hoteliers verwachten wereldwijd een daling in alle segmenten. Voor zowel zakelijke gasten, congresbezoekers, toeristische gasten als toergroepen geeft meer dan 50 procent van de ondervraagden aan een daling te verwachten.

Een weging van de verschillende elementen van het onderzoek (markt, resultaten, invloeden en marktsegmenten) leidt tot een algemeen cijfer voor het wereldwijde sentiment van -34,2 op een schaal van -150 tot +150. Van alle deelnemende landen is Japan het meest negatief, met een score van -74,1. Het minst negatieve land is Indonesië met een score van -4,3. De relatief positieve uitkijk van Indonesië kan worden verklaard door de situatie in Jakarta, waar de kamerprijzen lange tijd zeer laag waren maar waar nu een prijscorrectie wordt verwacht.

In Europa ligt het gemiddelde sentiment op -36,0; iets lager dan het wereldwijde gemiddelde. Het meest positief is Noorwegen, met een score van -20,3. Het meest negatief is Slowakije met -68,4. De hotels in de Benelux zijn met een gemiddelde sentiment score van -34,4 iets negatiever dan het gemiddelde wereldwijd. Hierbij scoort Nederland, met een score van -36,2, duidelijk lager dan België en Luxemburg, waar de gemiddelde score -25,9 is.

Van de Benelux hotels geeft maar liefst 74 procent aan een lagere bezettingsgraad te verwachten in 2009. Daarnaast geeft 67 procent aan een daling van de gemiddelde kamerprijs te verwachten, waardoor voor 73 procent van de hotels ook de totale omzet zal dalen. Het merendeel houdt rekening met een omzetdaling van maximaal 10 procent; een kwart van de hoteliers verwacht een daling van meer dan 10 procent.

Van de hotels in de Benelux verwacht 86 procent een negatieve invloed vanuit de aandelenmarkt, terwijl 78 procent ook een negatieve invloed van de wereldeconomie verwacht en 66 procent een negatieve invloed van de lokale economie. Daarnetegen verwacht slechts 32 procent een negatieve invloed vanuit het lokale toerisme. Opvallend is dat de hoteliers zich geen zorgen meer lijken te maken over de olieprijzen: meer dan de helft verwacht dat deze helemaal geen invloed zullen hebben op de hotelresultaten in 2009.

Ook uit de verwachting voor de verschillende marktsegmenten blijkt dat de economische crisis de belangrijkste oorzaak van de verwachte daling is. Meer dan 60 procent van de hoteliers verwacht dat de zakelijke gasten en de congresgasten zullen afnemen. Daarentegen verwacht slechts 40 procent dat ook de toeristische gasten en de toergroepen minder zullen presteren.

Opvallend is dat de hotels in de hoofdsteden Amsterdam en Brussel veel lager scoren dan in de rest van de Benelux. Het gemiddelde sentiment in Amsterdam ligt op -63,4, onder meer doordat 100% van de hotels een daling van de bezettingsgraad verwacht. Ondanks dat 12 procent nog een lichte stijging van de kamerprijs hoopt te realiseren, verwachten alle hotels dat de totale omzet in 2009 zal dalen. In Brussel ligt het gemiddelde sentiment op -58,1, eveneens door negatieve prognoses voor bezettingsgraad en omzet. Het sentiment is in de secundaire steden als Antwerpen (-38,6), Den Haag (-46,5) en Rotterdam (-27,5)
niet positief te noemen, maar wel duidelijk minder negatief.

:mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20van%20Hotellerie.nl%20op%20Hospitality%20Management&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20Hospitality%20Management.nl%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl/nieuws/hotels-verwachten-dit-jaar-wereldwijd-slechtere-resultaten/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Achtergronden
Viervoeters welkom bij deze Eden Hotels

In Nederland worden ruim 1,5 miljoen honden als huisdier gehouden. En hoe gezellig is het om er samen met je trouwe viervoeter even tussenuit te gaan. Daarom bieden deze zomer het City Hotel Hengelo, Designhotel Maastricht, The ED Amsterdam, Oranje Hotel Leeuwarden en The Lancaster Hotel Amsterdam s...

Toerisme
Vakantie blijft belangrijk voor Nederlanders 

Ondanks de coronacrisis blijft vakantie nog altijd belangrijk voor Nederlanders. Een meerderheid wil daarom de komende jaren gewoon op vakantie blijven gaan. Zekerheid en flexibiliteit zijn daarbij belangrijke keuzecriteria. Dit blijkt uit consumentenonderzoek dat Trends & Tourism half juni - na...

Personalia Hotelketens Internationaal
Marcel van Aelst benoemd tot chairman van Okura

Dat de eeuwenoude handelsrelatie die in Deshima ontstond tussen Japan en Nederland onverminderd sterk is en doorsijpelt in hedendaagse betrekkingen, blijkt uit veranderingen binnen de top van de Japanse Okura-groep. Met de benoeming van Marcel van Aelst als Chairman van Okura Nikko Hotel Management ...

Fletcher Hotelketens
Fletcher Hotels krijgt kansen te groeien in de huidige coronacrisis

De grootste hotelketen van Nederland, Fletcher Hotels, krijgt vele kansen om door te groeien in de huidige coronacrisis; vooral door het overnemen van hotels die failliet zijn gegaan vanwege de coronacrisis. Het bekende Arc Hotel in Renesse heeft per 15 maart de deuren moeten sluiten in verband met ...

Accor Hotelketens
Accor tekent voor TRIBE hotel in Nederland en een nieuw Mercure hotel

Accor heeft samen met WIN Hotels een franchiseovereenkomst getekend voor de komst van het allereerste TRIBE hotel en een Mercure hotel in Amsterdam. De hotels zijn gevestigd in twee torens van het nieuw te ontwikkelen gebied ‘Gare du Nord’ in Amsterdam-Noord, naast metrostation Noord (No...

F&B
Dutch Cuisine: Juist nu is een kortere keten belangrijk

Dutch Cuisine zal steeds breder gekend en gewaardeerd worden, denken Monique Mulder en Marjan Pijnenburg, bestuursleden van de stichting die de Nederlandse eetcultuur weer op de kaart zet. “Zeker nu is het belangrijker dan ooit om gezonde gerechten met een bekende herkomst aan te bieden. Korte...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: