Internationale (on)veiligheid

9 september 1999 | Redactie

Gelukkig wonen we in Nederland. Bomaanslagen en andere terroristische acties kennen we nauwelijks anders dan uit de krant. Als een buitenlander het 'web' van veiligheidsvoorschriften in Nederland beziet, zal hij wellicht moeilijk geloven dat we in een zeer veilig land wonen, maar het is een onweerlegbaar feit. Voor internationale hotelketens brengt dit risico's met zich mee...

Zodra hotels zich in het buitenland willen vestigen, krijgen ze te maken met veiligheidsproblemen. Modellen voor crisismanagement en veiligheidsprotocollen kunnen niet zomaar voor gebruik in het buitenland worden gekopieerd. Tegenover de voordelen van een hogere omzet, operationele efficiëntie en betere bediening van internationale klanten, staan de risico’s van bomaanslagen, ontvoeringen, brandstichting en wat dies meer zij. Terrorisme is voor Nederlanders een fenomeen uit kranten, maar elders in de wereld - zelfs binnen Europa - is het een verschijnsel waar men terdege rekening mee moet houden.

Bommen en granaten

Aan een nog lopend onderzoek van Arthur Andersen is reeds te ontlenen wat wereldwijd de meest voorkomende veiligheidsrisico’s zijn. Bomaanslagen komen verreweg het meeste voor. Zo is Athene vorig jaar meermalen het terrein geweest van terroristische aanslagen op ambassades en buitenlandse bedrijven. De daders wilden buitenlanders ontmoedigen zich in Griekenland te vestigen. Andere risico’s zijn aanslagen, ontvoeringen, de georganiseerde misdaad en natuurrampen. Zij staan op het lijstje met nieuwe nachtmerries voor de expanderende hôtelier die in Nederland nog nare dromen had over de kapotte verwarmingsketel of de verkeerde kleur latex.

De risico’s zijn in percentages gemeten meestal erg laag, maar als er iets gebeurd, is de schade enorm, zowel materieel als immaterieel. Verzekeren is niet genoeg.

Andersen legt er de nadruk op dat pro?actieve maatregelen de enige manier zijn om de kosten en de risico’s te reduceren. Het belangrijkste is om niet te wachten tot het eerste incident (hetgeen vaak gebeurd). Alle risico’s moeten tijdig - dus ruim van te voren - in kaart worden gebracht. Maatregelen moeten niet alleen op het terrein van bouwveiligheid liggen, maar vooral in de personele sfeer. 'Screening' van hotelpersoneel is onontbeerlijk, en dat personeel moet grondig getraind worden in de noodprocedures. De communicatielijnen en procedures moeten tot in detail worden vastgelegd; zij moeten bovendien voor iedereen duidelijk zijn. Improvisatie leidt tot onaanvaardbare risico’s en kosten. De eindeloze regulering in Nederland is zo gek nog niet, als het om veiligheid gaat.

Bron: Arthur Andersens ‘Hospitality and Leisure executive report’, winter 1998/99.

Auteur: Alexis van Erp

HM30JAAR HM301999

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening Utrecht
Nieuwste horecalocatie van Utrecht geopend

Drukke dagen in de keuken, nieuwe soepproevers en een volgeboekt hotel: de opening van Utrechts eerste soepbar Soep-er, én van de negen sfeervolle kamers van het bovengelegen logement Petit Beijers is een feit. Op zondag 12 juli openden horecaondernemers Janine en Tom hun deuren aan Vismarkt ...

Personalia
Hotelier Martin Lindelauf gaat met pensioen

Na ruim vierendertig jaar gaat Martin Lindelauf met pensioen. Een pensioen dat welverdiend is, maar velen vinden het toch jammer om hem te zien gaan. Collega, zakenpartner, leermeester of hoe je hem ook zou willen noemen, de man met het jaloersmakende cv gaat er definitief mee stoppen. Martin&rs...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Amsterdam Opening
Joris Bijdendijk en Renaissance Koepelkerk openen tijdelijk restaurant

De Amsterdamse chef Joris Bijdendijk gaat ‘on tour’ met het keukenteam van RIJKS® en serveert een 5-gangen menu in de historische kerk. Tijdens de eerste editie van Koepelkerk X RIJKS®, op 15 augustus, wordt de kerk van het Renaissance Amsterdam Hotel getransformeerd tot restaura...

Internationaal Coronacrisis
a&o Hostels benoemt social distancing experts

Europa’s grootste budget hostelketen, a&o Hostels, heeft een initiatief gelanceerd waarbij in alle Europese vestigingen 'social distancing experts' zijn aangesteld. Deze specialisten zorgen ervoor dat de gasten veilig en met een gerust gevoel de omgeving kunnen verkennen. Bovendien...

Economie Hotelbouwplannen
Hotel-restaurant Waanders in Staphorst is verkocht en wordt gesloopt

Hotel-restaurant Waanders in Staphorst is verkocht. De nieuwe eigenaar is Jan Mulder van Jan Mulder Vastgoed uit Punthorst, zo lezen we in De Stentor. Op deze plek wil hij 96 appartementen realiseren, maar ook een grand café. Het welbekende pand van Waanders moet tegen de vlakte om plaats te ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: