Is de hotelkeuken nog wel nodig?

8 mei 2017 | Thijs Jacobs

We gaan het op deze pagina’s over de hotelkeuken hebben. Over het niet nodig hebben van de hotelkeuken om precies te zijn. Er zijn hotels die het zonder keuken ook wel rooien, en dat zonder morren van de gasten bovendien. Hoe doen zij dat en kunt u de conversie ook maken?

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

F&B is bij veel hotels vaak een grote kostenpost, roomservice is dat al helemaal. Met het huidige aanbod van bezorgdiensten en technologische snufjes zou een uitgebreide keuken en kaart binnen een hotel helemaal niet nodig hoeven te zijn. Toch?

Pizza op de kamer?
Wanneer je kijkt naar bezorgdiensten en een zoekopdracht doet op Google, dan zie je dat veel hotelgasten zich afvragen of je wel een pizza wel mag laten bezorgen op de hotelkamer of bij de receptie van een hotel. Waarom niet, zou je denken. Zeker wanneer F&B duidelijk niet de bron van hoofdinkomsten van een hotel is en wanneer het bestelde volledig afwijkt van wat het hotel biedt op culinair gebied.

In de praktijk zijn er veel hotels die kaartjes van lokale bezorgrestaurants bij de receptie hebben liggen - vaak worden ze zelfs in een map gestoken - en van bezorging dus geen enkel probleem maken. Daarnaast heeft vrijwel iedereen een smartphone en is de app van Thuisbezorgd al snel gevonden.Daarnaast zijn Foodora en Deliveroo in opkomst. We deden navraag bij Foodora en zij blijken intern al onderzoek te doen naar de mogelijkheden die er zijn op het vlak van bezorging bij hotels. Er blijkt zeer regelmatig besteld te worden door gasten van hotels, wat te denken geeft over de noodzaak en de kwaliteit van de hotelkeuken. 

Nachtportier kan chefwaardig ‘koken’
Als hotelier houdt u de omzet graag binnenshuis en er zijn verschillende manieren om, zonder grote investeringen in een keuken en keukenpersoneel, kwalitatief uitstekende maaltijden op tafel te zetten. Uiteraard heeft dit uw voorkeur en Edward Claushaus is met succes in dit ‘gat’ gesprongen. 

Met Culidelight Comfort biedt hij maaltijden met restaurantkwaliteit die zelfs door de nachtportier zonder enige moeite op tafel getoverd kunnen worden. Edward: “Je kunt mij prima beschouwen als concurrent voor de chef-kok. In de praktijk is de F&B-operatie in een hotel zeer complex en zelden zo winstgevend als gewenst. Met het gebruik van Culidelight Comfort kan een hotel tot 1750 euro extra omzet per week behalen en het eten is van restaurantkwaliteit.”

Geen derving meer
Er zullen hoteliers huiverig zijn om afstand te doen van het keukenpersoneel en de keuken. Toch staan veel koks op rustige momenten duimen te draaien terwijl het salaris wel doorbetaald moet worden… Zeker binnen de hotellerie, waar er veel differentiatie is per seizoen en ook het weer van invloed kan zijn is dit vaak het geval. 

Derving is eveneens een kostenpost: veel etenswaren worden noodgedwongen weggegooid in hotels. Dat is verleden tijd zonder keuken. Volgens de organisatie WRAP is een groot deel van de ‘waste’ in de hotelkeuken onvermijdelijk; het afval ontstaat bijvoorbeeld bij het schoonmaken van producten. Daarnaast wordt er veel fruit weggegooid in hotels, net als aardappelen en brood. Deze producten belanden vaak in de prullenbak. 

Opvallend genoeg bestaat maar zo’n zes procent van de derving uit vlees en vis, maar bestaat wel een groot deel van de waste uit voedsel dat afkomstig is van de borden van de gasten (34 procent). Misschien toch de portionering eens onder de loep nemen?  


Hollandse kost minder populair
Hotelrestaurants bieden dikwijls een nogal traditionele kaart met veelal Nederlandse gerechten of gerechten uit de Franse keuken. In de praktijk blijken veel internationale gasten echter graag Thaise, Indonesische of Italiaanse gerechten te willen bestellen. Het is daarom raadzaam om de kaart op de internationale gast af te stemmen, maar ook Hollandse klassiekers met een ‘migratieverleden’ op de kaart te zetten. Denk hierbij aan een lekkere saté met gebakken rijst, pindasaus, atjar en boontjes. 

Nieuwe wegen
Het mag duidelijk zijn; voor hotels is de traditionele F&B-operatie kostbaar, maar met het huidige aanbod van bezorgdiensten en oplossingen met gemakkelijk te bereiden maaltijden - waarbij je slechts een magnetron nodig hebt - zijn er mogelijkheden om de gastbeleving naar een hoger plan te tillen. Bovendien is er geen derving meer, wat in deze tijd een belangrijk punt is. Juist door het (24/7) zelf aanbieden van goede gerechten die op een ‘niet-traditionele’ manier worden klaargemaakt of het samenwerken met bezorgdiensten kunt u het verschil maken.

HM302017

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel Hotelketens
Erwin M. Bruyn wordt Country Manager bij Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality herstructureert haar merkenportfolio. In de toekomst wordt het traditionele merk Steigenberger Hotels & Resorts gecombineerd met het lifestyle merk Jaz in the City om samen het nieuwe 'upscale' segment te vormen. Hierdoor wordt het mogelijk om gezamenlijke synergi&eu ...

Achtergronden
14 jaar geleden in Hospitality Management; Robert Kranenborg

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2007. Een interview met Robert Kranenborgh. In 2007 chef van het met e ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Internationaal
Edition Hotels opent 8 hotels wereldwijd

Edition Hotels kondigt haar verdere internationale uitbreiding aan richting eind 2022, met de geplande opening van acht nieuwe accommodaties verspreid over drie continenten. Onder de nieuwe openingen bevinden zich locaties in Rome, Madrid, Dubai, Reykjavik, Tampa, Doha, Mexico's Riviera Maya ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: