Is de hotelkeuken nog wel nodig?

8 mei 2017 | Thijs Jacobs

We gaan het op deze pagina’s over de hotelkeuken hebben. Over het niet nodig hebben van de hotelkeuken om precies te zijn. Er zijn hotels die het zonder keuken ook wel rooien, en dat zonder morren van de gasten bovendien. Hoe doen zij dat en kunt u de conversie ook maken?

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

F&B is bij veel hotels vaak een grote kostenpost, roomservice is dat al helemaal. Met het huidige aanbod van bezorgdiensten en technologische snufjes zou een uitgebreide keuken en kaart binnen een hotel helemaal niet nodig hoeven te zijn. Toch?

Pizza op de kamer?
Wanneer je kijkt naar bezorgdiensten en een zoekopdracht doet op Google, dan zie je dat veel hotelgasten zich afvragen of je wel een pizza wel mag laten bezorgen op de hotelkamer of bij de receptie van een hotel. Waarom niet, zou je denken. Zeker wanneer F&B duidelijk niet de bron van hoofdinkomsten van een hotel is en wanneer het bestelde volledig afwijkt van wat het hotel biedt op culinair gebied.

In de praktijk zijn er veel hotels die kaartjes van lokale bezorgrestaurants bij de receptie hebben liggen - vaak worden ze zelfs in een map gestoken - en van bezorging dus geen enkel probleem maken. Daarnaast heeft vrijwel iedereen een smartphone en is de app van Thuisbezorgd al snel gevonden.Daarnaast zijn Foodora en Deliveroo in opkomst. We deden navraag bij Foodora en zij blijken intern al onderzoek te doen naar de mogelijkheden die er zijn op het vlak van bezorging bij hotels. Er blijkt zeer regelmatig besteld te worden door gasten van hotels, wat te denken geeft over de noodzaak en de kwaliteit van de hotelkeuken. 

Nachtportier kan chefwaardig ‘koken’
Als hotelier houdt u de omzet graag binnenshuis en er zijn verschillende manieren om, zonder grote investeringen in een keuken en keukenpersoneel, kwalitatief uitstekende maaltijden op tafel te zetten. Uiteraard heeft dit uw voorkeur en Edward Claushaus is met succes in dit ‘gat’ gesprongen. 

Met Culidelight Comfort biedt hij maaltijden met restaurantkwaliteit die zelfs door de nachtportier zonder enige moeite op tafel getoverd kunnen worden. Edward: “Je kunt mij prima beschouwen als concurrent voor de chef-kok. In de praktijk is de F&B-operatie in een hotel zeer complex en zelden zo winstgevend als gewenst. Met het gebruik van Culidelight Comfort kan een hotel tot 1750 euro extra omzet per week behalen en het eten is van restaurantkwaliteit.”

Geen derving meer
Er zullen hoteliers huiverig zijn om afstand te doen van het keukenpersoneel en de keuken. Toch staan veel koks op rustige momenten duimen te draaien terwijl het salaris wel doorbetaald moet worden… Zeker binnen de hotellerie, waar er veel differentiatie is per seizoen en ook het weer van invloed kan zijn is dit vaak het geval. 

Derving is eveneens een kostenpost: veel etenswaren worden noodgedwongen weggegooid in hotels. Dat is verleden tijd zonder keuken. Volgens de organisatie WRAP is een groot deel van de ‘waste’ in de hotelkeuken onvermijdelijk; het afval ontstaat bijvoorbeeld bij het schoonmaken van producten. Daarnaast wordt er veel fruit weggegooid in hotels, net als aardappelen en brood. Deze producten belanden vaak in de prullenbak. 

Opvallend genoeg bestaat maar zo’n zes procent van de derving uit vlees en vis, maar bestaat wel een groot deel van de waste uit voedsel dat afkomstig is van de borden van de gasten (34 procent). Misschien toch de portionering eens onder de loep nemen?  


Hollandse kost minder populair
Hotelrestaurants bieden dikwijls een nogal traditionele kaart met veelal Nederlandse gerechten of gerechten uit de Franse keuken. In de praktijk blijken veel internationale gasten echter graag Thaise, Indonesische of Italiaanse gerechten te willen bestellen. Het is daarom raadzaam om de kaart op de internationale gast af te stemmen, maar ook Hollandse klassiekers met een ‘migratieverleden’ op de kaart te zetten. Denk hierbij aan een lekkere saté met gebakken rijst, pindasaus, atjar en boontjes. 

Nieuwe wegen
Het mag duidelijk zijn; voor hotels is de traditionele F&B-operatie kostbaar, maar met het huidige aanbod van bezorgdiensten en oplossingen met gemakkelijk te bereiden maaltijden - waarbij je slechts een magnetron nodig hebt - zijn er mogelijkheden om de gastbeleving naar een hoger plan te tillen. Bovendien is er geen derving meer, wat in deze tijd een belangrijk punt is. Juist door het (24/7) zelf aanbieden van goede gerechten die op een ‘niet-traditionele’ manier worden klaargemaakt of het samenwerken met bezorgdiensten kunt u het verschil maken.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Stand van zaken: hoteliers uiten hun zorgen

Na een bewogen en bevlogen zomer is de angst voor een tweede golf werkelijkheid. Tafelheer Sander Allegro (QL Hotels) bespreekt de stand van zaken binnen de hotellerie met Marijke Schreiner (Stayokay) Marco Lemmers (Conscious Hotels), Bastiaan Klomp (Thermae 2000) en Erwin Rozendal (Villa Beukenhof) ...

Booking.com OTA's Internationaal
Booking.com vreest 'monopolielijstje' Brussel

Glenn Fogel, CEO van Booking.com, vreest dat zijn bedrijf op een speciaal 'monopolielijstje' van de Europese Commissie komt te staan. Ambtenaren in Brussel werken aan de criteria om tot die lijst te komen. Brussel wil de twintig grootste techbedrijven ter wereld op de lijst hebben. De Europe ...

Personeel
FNV Horeca: afbouw steunmaatregelen leidt tot vertrek vakkrachten uit horecasector

De gisteren verstuurde Kamerbrief over de aanvullingen op het steun- en herstelpakket, alsmede het persmoment van het Kabinet van gisteravond zorgen voor grote onrust in de horecasector. FNV Horeca vindt het onvoorstelbaar dat het Kabinet gisteravond aangeeft dat er nog te weinig resultaten zijn om ...

Branded Content
Auping presenteert nieuw bed: Auping Noa

Auping lanceerde op 1 oktober 2020 Auping Noa, een nieuw bed ontworpen door de Deense designer en architect Eva Harlou. Met dit bed voegt Auping een nieuw ontwerp toe aan een lange rij van iconische ontwerpen. Geheel volgens de Scandinavische ontwerptraditie heeft Eva Harlou met Auping Noa een bed o ...

Coronacrisis
Horeca blijft zeker nog dicht tot december

Waar iedereen al wel rekening mee hield, is gisterenavond bevestigd door minister De Jonge: de gedeeltelijke lockdown duurt in ieder geval nog tot december en 'wellicht tot in het nieuwe jaar'. Dit houdt in dat de horeca tot december de deuren gesloten moet houden. Er wordt op dit moment nog ...

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: