Landelijke alliantie NVM horecamakelaars

Auteur: Redactie
12 december 2001
Landelijke alliantie NVM horecamakelaars

Het borrelt en gist in de horeca: chronisch personeelstekort, meer regelgeving, meer veiligheidsvoorschriften. Daarbij het ‘Bin Laden syndroom’. Hotels merken het: de vliegende Amerikanen blijven weg. Niet bepaald een tijd om stoutmoedig aan een ingrijpende verbouwing of renovatie te beginnen. Een ander pand? Even wachten is vaak het motto.

Het broeit ook in de makelaardij. Voor de makelaar is er nog een kopzorg bijgekomen: iedereen die in de woningmarkt duikt, diploma of niet, mag zich inmiddels makelaar noemen. Daar sta je dan als ‘beëdigd makelaar’. Horeca en makelaardij; twee gevoelige branches die elkaar in de horecamakelaardij tegenkomen en elkaar veel kunnen bieden. Wat juist de horecamakelaardij zo speciaal maakt? Dit is niet zomaar het aan- of verkopen van een ‘stapel stenen’, maar bemiddelen in een markt waar met talrijke economische factoren rekening gehouden moet worden.

Bundeling

Zeven NVM horecamakelaars hebben zich per 1 oktober verenigd in een nieuwe alliantie: de HMN (Horeca Makelaars Nederland). Zij werken allen onder de paraplu van de NVM, vakgroep B.O.G (Bedrijfs Onroerend Goed). De recente bundeling van krachten is een reactie op een verrassend besluit van Koninklijk Horeca Nederland...

Sommigen betitelen de wijze waarop ‘het’ de afgelopen zomer gebeurde, als ‘een overval’: Koninklijk Horeca Nederland nam enkele maanden geleden het eenzijdige besluit om te stoppen met de intensieve samenwerking met alle relatiebureaus die zij indertijd zelf had aangesteld. Dit besluit werd met verwondering ontvangen. Voor de horecaondernemer die bemiddeling zocht bij de aan- of verkoop van een pand, viel immers zomaar een geaccepteerd keurmerk weg.

De reactie van de NVM horecamakelaars (in kleiner verband al in 1995 samengegaan) liet niet lang op zich wachten: zij besloten om een verdere samenwerking aan te gaan met een drietal andere horecamakelaars. Hierdoor werd enerzijds een ‘geografische dekking’ bereikt; anderzijds kwam er veel herkenbaarheid voor de horeca-ondernemer. Herkenbaarheid onder de kwaliteitsnaam van de Nederlandse Vereniging van Makelaars; alle zeven horecamakelaars in de alliantie zijn immers NVM leden.

‘De NVM is gewoon de grootste club van Nederland. Dat NVM-embleem is een waarborg voor kwaliteit, en zal dat nu nog duidelijker worden,’ benadrukt adjunct-directeur Frank Merk van Adhoc horecamakelaars b.v. in Gouda, de grootste speler in de nieuwe alliantie.

De titel

Volgens Merk is er - naast het verdwijnen van het KNH-keurmerk - nog een reden om je als NVM-makelaar in de (horeca)makelaardij te profileren: het wegvallen van de beschermde titel van makelaar. ‘Iedereen mag zich tegenwoordig makelaar noemen,’ zegt hij afkeurend. ‘Moest men zich voorheen nog verschuilen achter omschrijvingen als vastgoed-specialist, of onroerend-goed-onderhandelaar, nu is de wettelijke bescherming van de titel makelaar weggevallen. De titel makelaar-taxateur, verkregen door een lange opleiding, is sterk gedevalueerd.’

Hoe kan de makelaar van vroeger (u weet wel, die beëdigde makelaar) zich in de troebele vijver vol vastgoed-cowboys blijven profileren? Frank Merk: ‘Het antwoord van de NVM is duidelijk: een eigen, betere NVM-certificering.

Die certificering is een voorwaarde om toe te treden als NVM-makelaar. Er gaat dus eigenlijk op het gebied van kwaliteit niets veranderen: hij is nog steeds na het afronden van een gespecialiseerde opleiding, het opdoen van jarenlange ervaring en het afleggen van een praktijktoets, beëdigd als deskundige. De NVM ‘screent’ bovendien ieder lid om de drie jaar.

De bij HMN aangesloten bedrijven - die landelijk opereren - zijn: Adhoc horecamakelaars b.v. te Gouda, Van Amelsfoort bedrijfsmakelaardij te Tilburg, Arends & Siewe bedrijfsmakelaars te Bussum, Bruggeman bedrijfsmakelaardij te Kapelle, Schreinemacher en Partners Bedrijfsmakelaars te Maastricht, Ter Stege Horecamakelaars te Arnhem en Van de Weerd malelaardij b.v. te Kampen/IJsselmuiden.

Databank

Frank Merk van Adhoc over de meerwaarde van de alliantie: ‘Wij beschikken samen over een grotere databank aan objecten en hebben zo meer inzicht in het horeca-aanbod. Het haalt tegelijkertijd de nodige broodnijd uit de markt, want concurrenten zijn nu concurrent-collega’s. Vooral geografisch gezien is het een interessante verdeling: tijd is uitermate kostbaar en voor Adhoc (Gouda) is het dus al bijna niet rendabel om een project in Noord- Nederland te begeleiden; collega Van de Weerd b.v. te IJsselmuiden kan daar veel beter terecht.’

Frank Merk werkt zelf sinds 1990 als makelaar-taxateur-consultant bij Adhoc, een makelaardij die - met de huidige dertien werknemers - de grootste op het gebied van de horecamakelaardij is. ‘Adhoc is in 1977 opgericht door de huidige directeur Fred Grem,’ vertelt Merk. ‘Wij oefenen ons ambacht uit op een uiterst gespecialiseerd terrein. Een normale woning verkopen is eigenlijk niets meer dan een stapel stenen aan de man brengen; die kun je meteen bouwkundig taxeren. Maar het  taxeren en het bemiddelen in aan- of verkoop van een horecapand, is iets totaal anders. Een horecapand staat voor een economische eenheid. Aan die stapel stenen zit een aanzienlijk aantal andere zaken vast: inventaris, exploitatie, winst- en verliescijfers, goodwill, bestemmingsplannen, jaarcijfers, bedrijfsresultaten, benodigde vergunningen...’

De methodiek van Adhoc is, volgens Merk, een speciale: ‘Wij beginnen altijd met het opstellen van een uitgebreide verkooprapportage c.q. een verkoopadvies, waarin gespecificeerd onze uiteindelijke opbrengstverwachting staat aangegeven. In dit rapport worden alle economische facetten door ons geïnterpreteerd; het geheel mondt uit in een aan- of verkoopadvies waaraan wij ons verbinden.’

Positief

Merk is zeker niet pessimistisch over de toekomst van de vaderlandse horeca: ‘Het aantal bedrijven neemt nog toe. En de betekenis van de horeca, in een tijd met steeds meer inwoners die steeds meer geld te besteden hebben, zal zeker niet afnemen. Wel is het zo dat in een wat meer onzekere periode zoals nu, er saneringen zullen plaatsvinden. De hobbyisten zullen eruit vliegen; de sterke bedrijven zullen overblijven. Daar wordt het eindproduct alleen maar sterker van.’

In de huidige licht dalende conjunctuur maant Merk wel tot de nodige voorzichtigheid: ’Horecaondernemer, houd je rendement in het oog en wees alert. Let sterk op de kostenbeheersing, bijvoorbeeld in de exploitatie, de inkoop en met betrekking tot je personeel.’ - Over zijn eigen branche is Merk positief: ‘Er blijft altijd wisseling van de wacht, hetzij door natuurlijk verloop of door mensen die, na een werkzame periode, hun bedrijf willen verkopen. En juist voor die groep ondernemers is het belangrijk te weten dat de nieuwe alliantie kwaliteitsmakelaars huisvest die de markt goed kennen.’

HM302001

Overig nieuws