Prestatiemeting in de horeca

Auteur: Redactie
27 april 2007
Prestatiemeting in de horeca

Ruim 10.000 restaurateurs in Nederland staan dagelijks voor de uitdaging om de verwachtingen van kritische gasten waar te maken of - beter nog - te overtreffen. Slechts een beperkte groep restaurateurs weet zich onder aanhoudende druk te onderscheiden op kwaliteit, creativiteit en professionaliteit, de ingrediënten voor succesvol restaurateurschap.

Door prestatiemeting zorgt u ervoor dat de verschillende processen in uw onderneming efficiënter werken. Doordat u optimaal inzicht heeft in uw onderneming, kunt u tijdig bijsturen en beheerst u uw risico’s. Om dit inzicht te verkrijgen gaat u eerst uw kritische succesfactoren bepalen. Dit zijn factoren die van beslissend belang zijn voor het al dan niet behalen van succes. Op deze factoren wilt u grip krijgen. Omzet, brutomarges en personeelskosten zijn de belangrijkste variabelen die invloed hebben op het resultaat. Maar ook een grotere betrokkenheid van personeel zal tot extra motivatie en enthousiasme leiden, waardoor u in staat bent een hogere winst te realiseren.

Vervolgens gaat u deze kritische succesfactoren vertalen naar 'key performance indicators' (KPI’s). Deze KPI’s worden opgenomen in een 'dashboard'. U kunt nu in één oogopslag zien hoe deze variabelen zich ontwikkelen ten opzichte van uw doelstellingen. Kortom: met een KPI Dashboard vormen uw financiële prestaties nooit meer een verrassing en bent u in staat om tijdig bij te sturen.
Voorbeelden van KPI’s in de horeca zijn brutomargemaaltijden en brutomargedranken, maar ook de omzet per gewerkt uur, de maaltijdomzet per tafel en de omzet per gast.

Indien u nog een stapje verder wilt, kunt u uw prestaties vergelijken met de prestaties van collega-ondernemers. Dit noemen we benchmarken. Benchmarken is het meest waardevol indien u dit doet met vergelijkbare ondernemingen en op basis van actuele informatie.

HM302007

 

Overig nieuws