Waar werd oprechter trouw...

11 mei 1996 | Redactie

Een mens heeft drie levens. Fidder is het levende bewijs. Eerst 'de bouw'; daarna een autoschadebedrijf; nu een hotel. Een loopbaan? Driewerf neen! Het was telkens een roeping - zijn lust en zijn leven. Hennie Fidder heeft zich, als hotelier, voor de derde maal met hart en ziel op zijn werk gestort.

Zwolle heeft - als oudtijdse Hanzestad - veel moois binnen de poorten. Een uithoek? De grote kerk wordt gerestaureerd met geld uit Brussel. Helemaal van deze tijd dus. ... Behalve misschien die ouderwetse gastvrijheid.

Als de inrichting van een hotel een 'statement' is, dan laat Fidder geen twijfel bestaan over zijn hang naar het verleden. 'Hotel Fidder' staat vol met antiek. Stijlkamers met hemelbedden; nachtrust in stijl. 'Zakenmensen hebben genoeg van stereotype hotels,' meent Fidder. 'Wij onderscheiden ons van de grote ketens door een persoonlijke inrichting en een persoonlijke benadering.' - Hoe je het ook bekijkt, Fidder 'himself' legt het meeste gewicht in de schaal.

Hennie Fidder (48) besloot na een zeer inspirerend verblijf in een klein Duits familiehotel 'op de bonnefooi' een pension te beginnen. 'Ik kan dat ook,' dacht hij. Maar vooral: 'Ik wil dat ook.' Hij kocht een pand en trok van leer met een ingrijpende verbouwing. 'Dat is inmiddels twaalf jaar geleden. Van het één kwam het ander,' vertelt Fidder. Anno 1996 resideert hij in zijn eigen drie sterren-hotel.

Opblijven

Destijds had Zwolle een groot tekort aan hotelaccommodatie, maar aan het einde van de tachtiger jaren kwamen 'de ketens' naar de provinciale hoofdstad. Het werd Fidder snel duidelijk dat de gemiddelde hotelgast niet erg trouw is: de gewone 'overnachter' kiest zonder scrupules voor het hotel dat de laagste prijzen hanteert - comfort is een maatstaf, sfeer nauwelijks. Fidder: 'Wilden we overleven, dan moesten we ons profileren als een hotel waar iets te vieren valt. We hebben toen twee bruidskamers ingericht en faciliteiten gecreëerd voor feesten. De bruiloftgangers die we daarmee binnenhaalden oefenden zo'n positieve invloed uit op het hotel en op ons, dat we al snel besloten als echt familiehotel verder te gaan. Met een doelgroep die speciaal voor jou kiest ben je veel minder kwetsbaar.'

Aan die keuze zaten natuurlijk consequenties vast. 'Je sluit een grote groep buiten,' aldus Fidder. 'In een familiehotel moet rust heersen. Iemand die niet gereserveerd heeft komt er na één uur 's nachts niet meer in. Tenzij ... Het is moeilijk om zo'n grens te trekken. Bruidsparen komen ook wel midden in de nacht binnen, maar daar blijf ik graag voor op.'

Hennie Fidder staat vierentwintig uur per dag klaar voor zijn gasten - dat is behoorlijk ouderwets. 'Ik weet niet of de jongere generatie dat nog wil,' zegt hij voorzichtig. 'Misschien behoor ik tot een uitstervend ras. Ik voel me geen manager; dit is een liefhebberij die een passie geworden is. Je moet voor dit vak een enorm doorzettingsvermogen hebben, en natuurlijk moet de gastvrijheid in je bloed zitten.'

Het wordt gewaardeerd. Zes bruidsparen in de week is voor het echtpaar Fidder heel normaal. Vorig jaar waren er 60% meer dan het jaar daarvoor; dit jaar zijn er al 200% meer huwelijksnachten gevierd in Hotel Fidder dan in 1995. De stelletjes vertrokken uiterst tevreden, en dat kwam echt niet alleen door het duo-bubbelbad in de Jugendstil-bruidskamer.

Gaat het echtpaar zelf weleens op vakantie? 'Misschien een paar weekendjes per jaar. Dan zoeken we een bijzonder hotel. Een soort werkbezoek dus.'

Auteur: Marco Remo

HM30JAAR HM301996

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Horeca naar de stembus deel één: VVD

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: