Waar werd oprechter trouw...

11 mei 1996 | Redactie

Een mens heeft drie levens. Fidder is het levende bewijs. Eerst 'de bouw'; daarna een autoschadebedrijf; nu een hotel. Een loopbaan? Driewerf neen! Het was telkens een roeping - zijn lust en zijn leven. Hennie Fidder heeft zich, als hotelier, voor de derde maal met hart en ziel op zijn werk gestort.

Zwolle heeft - als oudtijdse Hanzestad - veel moois binnen de poorten. Een uithoek? De grote kerk wordt gerestaureerd met geld uit Brussel. Helemaal van deze tijd dus. ... Behalve misschien die ouderwetse gastvrijheid.

Als de inrichting van een hotel een 'statement' is, dan laat Fidder geen twijfel bestaan over zijn hang naar het verleden. 'Hotel Fidder' staat vol met antiek. Stijlkamers met hemelbedden; nachtrust in stijl. 'Zakenmensen hebben genoeg van stereotype hotels,' meent Fidder. 'Wij onderscheiden ons van de grote ketens door een persoonlijke inrichting en een persoonlijke benadering.' - Hoe je het ook bekijkt, Fidder 'himself' legt het meeste gewicht in de schaal.

Hennie Fidder (48) besloot na een zeer inspirerend verblijf in een klein Duits familiehotel 'op de bonnefooi' een pension te beginnen. 'Ik kan dat ook,' dacht hij. Maar vooral: 'Ik wil dat ook.' Hij kocht een pand en trok van leer met een ingrijpende verbouwing. 'Dat is inmiddels twaalf jaar geleden. Van het één kwam het ander,' vertelt Fidder. Anno 1996 resideert hij in zijn eigen drie sterren-hotel.

Opblijven

Destijds had Zwolle een groot tekort aan hotelaccommodatie, maar aan het einde van de tachtiger jaren kwamen 'de ketens' naar de provinciale hoofdstad. Het werd Fidder snel duidelijk dat de gemiddelde hotelgast niet erg trouw is: de gewone 'overnachter' kiest zonder scrupules voor het hotel dat de laagste prijzen hanteert - comfort is een maatstaf, sfeer nauwelijks. Fidder: 'Wilden we overleven, dan moesten we ons profileren als een hotel waar iets te vieren valt. We hebben toen twee bruidskamers ingericht en faciliteiten gecreëerd voor feesten. De bruiloftgangers die we daarmee binnenhaalden oefenden zo'n positieve invloed uit op het hotel en op ons, dat we al snel besloten als echt familiehotel verder te gaan. Met een doelgroep die speciaal voor jou kiest ben je veel minder kwetsbaar.'

Aan die keuze zaten natuurlijk consequenties vast. 'Je sluit een grote groep buiten,' aldus Fidder. 'In een familiehotel moet rust heersen. Iemand die niet gereserveerd heeft komt er na één uur 's nachts niet meer in. Tenzij ... Het is moeilijk om zo'n grens te trekken. Bruidsparen komen ook wel midden in de nacht binnen, maar daar blijf ik graag voor op.'

Hennie Fidder staat vierentwintig uur per dag klaar voor zijn gasten - dat is behoorlijk ouderwets. 'Ik weet niet of de jongere generatie dat nog wil,' zegt hij voorzichtig. 'Misschien behoor ik tot een uitstervend ras. Ik voel me geen manager; dit is een liefhebberij die een passie geworden is. Je moet voor dit vak een enorm doorzettingsvermogen hebben, en natuurlijk moet de gastvrijheid in je bloed zitten.'

Het wordt gewaardeerd. Zes bruidsparen in de week is voor het echtpaar Fidder heel normaal. Vorig jaar waren er 60% meer dan het jaar daarvoor; dit jaar zijn er al 200% meer huwelijksnachten gevierd in Hotel Fidder dan in 1995. De stelletjes vertrokken uiterst tevreden, en dat kwam echt niet alleen door het duo-bubbelbad in de Jugendstil-bruidskamer.

Gaat het echtpaar zelf weleens op vakantie? 'Misschien een paar weekendjes per jaar. Dan zoeken we een bijzonder hotel. Een soort werkbezoek dus.'

Auteur: Marco Remo

HM30JAAR HM301996

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Faillissement
Art Hotel Spaander Volendam failliet

Het Art Hotel Spaander in Volendam is failliet. Het bijna 140 jaar oude hotel hoorde vrijdag het faillissement uitgesproken worden door rechtbank Noord-Holland. Het hotel was in trek bij Aziatische toeristen, die vanwege de coronacrisis ons land niet meer bezoeken. Of er een doorstart mogelijk i...

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ziet af van extra overheidssteun

Booking.com gaat geen gebruik maken van het tweede steunpakket van de Nederlandse overheid, zo meldt het bedrijf. Via de NOW-regeling krijgt het bedrijf nu wel staatssteun, maar dat schoot velen in het verkeerde keelgat. Het bedrijf maakte immers jarenlang recordwinsten en wendde die aan om de aande...

Blog Coronacrisis
"Ook met de versoepeling van de maatregelen gaan veel hotels het niet redden"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

Coronacrisis
Postillion organiseert het eerste anderhalve-meter-congres van Nederland

Postillion Hotels organiseert op dinsdag 2 juni het eerste anderhalve-meter-congres van Nederland: 'NXTMICE - State of the Industry'. Experts uit de hospitality-, congres- en eventbranche delen in Postillion Hotel Amsterdam hun visie op thema's die de komende maanden centraal staan bij h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: