Zo ga je om met bedrijfskleding in je hotel

Auteur: Thijs Jacobs
17 april 2019
Zo ga je om met bedrijfskleding in je hotel

Binnen de hotellerie is het dragen van bedrijfskleding zeer gebruikelijk. Het verhoogt de herkenbaarheid van de medewerkers en straalt professionalisme uit. Maar dan moeten de kleding en de uiterlijke verzorging wel helemaal in balans zijn. Anne-Marie van Leggelo is etiquette-expert en legt uit waar je op moet letten.

“Het voeren van een logo kan ook discreet en fijntjes”, legt Anne-Marie uit. “In dat geval zal het je verbazen hoe je gasten oog voor detail hebben; ze zien dat er aandacht is besteed aan de kleding. Natuurlijk hebben duurdere hotels vaak betere ontwerpers in dienst, die het logo of de bedrijfsnaam op een subtielere manier kunnen verwerken in de kleding. Je kunt daarbij denken aan het verwerken van een logo in de knoop of aan de binnenzijde van de kraag. Of de uiting passend is voor je hotel, staat altijd voorop.”

Vieze nagels of een klein oorbelletje

Volgens Anne-Marie staan mensen echt niet meer te kijken van logo’s op kleding. “Men beseft heus wel dat voor niets de zon opgaat, en dat zelfs sponsoring op bedrijfskleding noodzakelijk is in veel gevallen. Wanneer je gekozen hebt voor bepaalde bedrijfskleding, dan is het wel raadzaam om ook de rest van het uiterlijk onder de loep te nemen. Vieze nagels, te grote oorbellen… Je gasten zien alles! Als je vindt dat bepaalde dingen niet kunnen, ga dan het gesprek aan met je personeel. Al wanneer iemand wordt aangenomen, dan moet er duidelijkheid zijn over de richtlijnen ten aanzien van kleding en uiterlijk. Op die manier kom je niet voor verrassingen te staan, en je personeel dus ook niet. Op het vlak van make-up bijvoorbeeld: wat mag wel en wat mag niet? Bespreek ook het gebruik van parfum, want een overdaad aan parfum is niet wenselijk, zeker niet in een omgeving waar ook wordt gegeten.”

Ga het gesprek aan

Het gesprek aangaan met iemand die qua uiterlijk niet past bij je team. Lastig… “Er zijn altijd manieren om iemand daarop aan te spreken”, aldus van Leggelo. “Je kunt het als volgt brengen: ‘Ik zie dat je een neuspiercing draagt. Helemaal okay en het staat je heel goed. Dus privé helemaal prima, maar dit past niet bij de functie die je bekleedt en de presentatie die wij graag zien binnen dit bedrijf’. Op die manier breng je het vriendelijk en professioneel. Daarnaast zijn er veel ongeschreven regels, die bijna iedereen begrijpt. Heel vaak zul je in de praktijk niet voor enorme verrassingen komen te staan. Iemand die ineens een gouden tand laat plaatsen, omdat Anouk dat in het tv-programma The Voice ook heeft, zul je niet dagelijks tegenkomen, maar het is niet ondenkbaar.” Er zijn uiterlijke kenmerken die wat nuance behoeven in de aanpak. “Wanneer iemand enorm veel kilo’s aankomt of juist zeer veel afvalt, om welke reden dan ook, dan kan dat niet alleen niet meer passend zijn in de voorwaarden van representativiteit, maar ook een belemmering zijn om bepaalde taken goed uit te kunnen voeren, bijvoorbeeld in de bediening. Ook dan zou ik het gesprek aangaan, net als met iemand die niet lekker ruikt. C’est le ton qui fait la musique: je kunt er beter maar op correcte wijze op aangesproken worden, dan dat er onduidelijkheid heerst. Dat is in alle gevallen beter.”

Kleding moet passen bij het niveau

“De tendens is dat het tegenwoordig allemaal wat losser is binnen de horeca, dus ook in de hotelwereld. Maar ook daar kun je richtlijnen opstellen, vooral in het geval van oproepkrachten en dergelijke. Als er een spijkerbroek gedragen moet worden, omschrijf dan wat voor soort spijkerbroek het moet zijn. Let wel: de kleding moet passen bij het niveau van het gastheerschap en de uitstraling van het bedrijf. Iemand die in een driedelig pak jolig staat te doen aan de tafel van de gasten is niet passend, net zoals wanneer iemand in spijkerbroek heel stijfjes omgaat met de gasten. Vroeger moesten de meeste dames in een rok gekleed gaan in hotels, tegenwoordig zijn er verschillende mogelijkheden binnen dezelfde kledingstijl. Die kleine verschillen tussen personeelsleden zijn niet erg, het maakt de uitstraling van de werknemers juist interessanter en persoonlijker. Zolang het maar in dezelfde stijl is. Daarnaast moet bedrijfskleding praktisch zijn. Er zijn bijvoorbeeld strijk - en kreukvrije overhemden te koop of  blouses die waterafstotend - en daardoor zweetvrij maar wel ademend - zijn. Ideaal. Bovendien moet de kleding luchtig zijn. Als het heel heet is, bespreek dan dat iedereen bijvoorbeeld tijdens de ontvangst op een evenement het jasje aan heeft, en op een bepaald moment uit. Ook hier geldt dat het maken van afspraken van groot belang is. Jasjes moeten sowieso zowel voor de winter als voor de zomer draagbaar zijn. Vijfentachtig procent van de communicatie is non-verbaal, dus kleding is essentieel, net als uiterlijke verzorging. De conclusie? Stel duidelijke richtlijnen op, ga in gesprek met je personeel en neem de tijd om passende kleding voor je team te vinden.”

Bedrijfskleding en belastingen

Bedrijfskleding oogt niet alleen professioneel, het is bovendien in bepaalde gevallen niet belast met loonbelasting en premies. Maar let daarbij wel goed op, want er moet in dat geval aan een aantal voorwaarden worden voldaan.

Het verstrekken van werkkleding is niet belast met loonbelasting en premies als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

De werknemer de kleding niet mee naar huis neemt, of
De kleding niet geschikt is voor privégebruik, of
De kleding (wel geschikt is voor privé gebruik, maar) voorzien is van het logo of de naam van de werkgever, welke groter is afgebeeld dan 70 vierkante centimeter (bijv. 7 bij 10 cm).
 

Gepaste kleding

Gepaste kleding is eerder gewenst dan nodig en is, in tegenstelling tot werkkleding, wel geschikt om in de vrije tijd te gebruiken. De werkgever kan op grond van de gezagsverhouding aanwijzingen geven aan de medewerker voor de goede orde in de onderneming. Hij of zij kan van de medewerker verlangen dat deze er op het werk netjes uitziet. Inhoudelijk is dit per bedrijf verschillend; een net pak kan verlangd worden van een receptionist, maar ook van een F&B-manager. Er moet overigens wel eenheid zijn in de eisen die aan bepaalde medewerkers gesteld worden. Voor uitvoerende medewerkers, die niet met klanten te maken hebben, kan het onredelijk zijn om nette kleding te verlangen.

In de arbeidsovereenkomst kan voor alle duidelijkheid overeengekomen worden dat de medewerker verplicht is zich aan bepaalde kledingvoorschriften te houden. In beginsel worden kledingvoorschriften niet als een reglement beschouwd in arbeidsrechtelijke zin, hoewel bepaalde bedrijven een ‘kledingreglement’ kennen.

Vergoedingen

Let op! Worden er aan medewerkers vergoedingen gegeven voor de aanschaf van kleding, dan dient deze op gelijke grondslag plaats te vinden voor zowel vrouwen als mannen.

Andere eisen aan het uiterlijk

Naast kleding kunnen er andere uiterlijke eisen gesteld worden, zoals het wel of niet toestaan van het dragen van bepaalde sieraden of het voorschrijven van een bepaalde haardracht. Ook dit valt in beginsel onder de ‘aanwijzingsbevoegdheid’ van de werkgever. Er zullen uiteraard werkgevers zijn die het voor mannen willen verbieden om oorbellen (en bijvoorbeeld ook make-up) te dragen. Dit is volgens de commissie gelijke behandeling strijdig met de verplichting om mannen en vrouwen gelijk te behandelen. Het directe onderscheid is niet objectief te rechtvaardigen.

Foto aangeleverd door Anne-Marie van Leggelo

HM302019

Overig nieuws