ABN Amro: Nederlanders gaan dichterbij huis, minder luxe en korter op vakantie

Auteur: Redactie
Economie Toerisme 15 november 2022
ABN Amro: Nederlanders gaan dichterbij huis, minder luxe en korter op vakantie

Hoge kosten voor energie, personeel en voedsel en de dalende koopkracht zetten een rem op het herstel van de vrijetijdssector. Ook volgend jaar blijven de kosten onverminderd hoog en houdt de consument de hand op de knip, waardoor marges sterk onder druk komen te staan. In 2023 ligt voor de sector een krimp van 1 procent in het vooruitzicht, blijkt uit de Sectorprognose Leisure 2022-2023 van ABN AMRO.

Herstel hotelwezen

Hoewel de reisbranche dit jaar door een sterke inhaalvraag goed presteerde, komt een volledig herstel ook in 2023 niet in zicht. Zo wordt volgend jaar slechts een groei van 3 procent verwacht. Stijgende kosten van pakketreizen, autoverhuur en vluchten leiden tot ander reisgedrag. Nederlanders gaan dichterbij huis, minder luxe en korter op vakantie. In 2022 profiteerden vooral campings (+2 procent) en vakantieparken (+5 procent) hiervan. Deze groei is veel minder groot dan 2021 en komt volgend jaar waarschijnlijk tot stilstand. Bij hotels (+70 procent) is dit jaar weliswaar sprake van een krachtig herstel, maar het aantal overnachtingen ligt nog bijna 20 procent onder het niveau van 2019. Vooral zakelijke gasten laten het afweten; het aantal overnachtingen in deze categorie lag tot en met augustus landelijk op 30 procent onder het niveau van voor corona. In Amsterdam lag dit op slechts de helft van dit niveau. ABN AMRO verwacht in 2023 dan ook een bescheiden groei van 2 procent. Waarschijnlijk weten wel meer toeristen uit Azië en de Verenigde Staten de weg naar Nederland te vinden.

Het hele rapport is hier te downloaden.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws