Lange tijd waren de Verenigde Staten een van de populairste bestemmingen voor internationale reizigers. Dat beeld verandert de laatste jaren. Beleidswijzigingen en strengere grenscontroles zorgen voor onzekerheid bij bezoekers en toerismebureaus voorspellen nu zelfs een daling van het aantal internationale toeristen richting de VS. Voor Europa, en zeker voor Nederland, opent dat deuren: reizigers die de oversteek niet meer maken, zoeken alternatieven dichterbij.
Trump deed talloze uitspraken en voerde beleidswijzigingen door die de aantrekkingskracht van de VS voor buitenlandse bezoekers verminderen. Van het oppakken van 'illegal aliens' op klaarlichte dag, deportaties van deze mensen naar verschillende landen, tot invoertarieven en verbale aanvallen op de LGBTQ+-gemeenschap, Afro-Amerikanen, Latijns-Amerikanen en zelfs buitenlandse staatshoofden; de perceptie van de Verenigde Staten als een gastvrije vakantiebestemming brokkelt af.
Concrete berichten over toeristen die een nacht worden opgesloten en het land worden uitgezet omdat zij geen vervolgovernachtingen hebben geboekt, en over telefoons die op de luchthaven moeten worden ontgrendeld en worden geïnspecteerd, dragen hier verder aan bij. De nieuwste policy die invloed lijkt te gaan hebben op het aantal inkomende bezoekers in de VS, is de zogenaamde 'visa integrity fee' voor later dit jaar. Wie het land in wil, moet straks als borg minstens 250 dollar betalen. Reizigers kunnen dit bedrag in theorie terugkrijgen wanneer zij zich aan de voorwaarden van hun visum hebben gehouden. Het kan echter jaren duren voordat er een werkend systeem is opgetuigd dat deze terugbetalingen gaat uitkeren.
Afname in plaats van groei
Een blik op de bezoekerscijfers laat zien dat alle onrust en onduidelijkheid in de eerste helft van dit jaar een flinke impact hebben gehad. In plaats van een groei van 9 procent, die voorafgaand aan 2025 nog werd voorspeld, verwachten overheidsinstanties die zich bezighouden met toerisme nu een afname van 10 procent als het gaat om internationale bezoekers. In een analyse van het World Travel & Tourism Council (WTTC) van de Verenigde Naties, waren de Verenigde Staten het enige land (van 184 onderzochte landen) waar bezoekers dit jaar minder uitgeven dan in voorgaande jaren. Het WTTC verwacht dat het hierbij gaat om een daling van 12,5 miljard dollar.
Het zijn met name Canadese bezoekers die wegblijven en dit kan niet los gezien worden van de opmerkingen van Trump over het land als de '51ste staat' van de Verenigde Staten en de dreigementen om Canada te annexeren. Bij een aantal van de grensovergangen tussen de twee landen, is het aantal Canadezen dat de oversteek maakte naar de buurman bijna gehalveerd. Interesse vanuit Europa is echter ook tanende: New York gaat er bijvoorbeeld van uit dat het aantal bezoekers dat de stad zal aandoen 17 procent lager gaat uitvallen dan eerder dit jaar werd voorspeld. Verschillende Europese landen hebben hun burgers gewaarschuwd dat een minieme overschrijding van de verblijfsduur of het verstrekken van valse informatie kan leiden tot arrestatie, gevangenschap en deportatie.
Stevige tegenwind
Als gevolg hiervan is het aantal Duitse bezoekers in de eerste vijf maanden van dit jaar met bijna 8 procent gedaald in verhouding tot dezelfde periode in 2024. Voor Belgen en Noren ging het om zo'n 6,5 procent en voor bezoekers uit Nederland zelfs 11 procent. Ook in belangrijke internationale markten als India, Zuid-Korea, China en Australië is een significante daling zichtbaar. Toeristische bestemmingen in de VS zagen in de eerste helft van dit jaar hun bezoekersaantallen met 30 tot 50 procent dalen. Hilton International stelde daarop zijn omzetprognose voor 2025 bij. In plaats van een solide groei en stijgende winst, ligt de focus vanwege een 'afwachtende houding' bij reizigers nu op het beperken van de schade.
Boekingsplatform Expedia, waar internationale boekingen voor de Verenigde Staten met 7 procent zijn gedaald, spreekt op zijn beurt over 'stevige tegenwind'. Ook bij Accor zijn er zorgen, aangezien boekingen voor de zomerperiode met 25 procent zijn afgenomen. "We merken een duidelijke vertraging in het trans-Atlantische toerisme", liet Accor CEO Sébastien Bazin zich onlangs ontvallen in gesprek met Bloomberg TV. "Het aantal vooruitboekingen van Europeanen richting Amerika is met 25 procent gedaald."
Ook minder Amerikanen richting Europa
De veranderende verstandhouding tussen Europa en de Verenigde Staten werkt overigens twee kanten op. Uit een onderzoek van de European Travel Commission eerder dit jaar bleek dat 33 procent van de Amerikaanse respondenten plannen hadden om deze zomer naar Europa te reizen, een daling ten opzichte van de 40 procent van een jaar eerder. Een belangrijke factor is de veranderde perceptie van de VS in veel West-Europese landen. Daardoor voelen Amerikaanse reizigers zich minder welkom dan voorheen. Dit geldt vooral voor Amerikanen die verwachten dat hun politieke denkbeelden niet overeenkomen met die in Europa. Naast het politieke aspect, speelt ook het kostenplaatje een rol in de afname van het aantal Amerikanen dat naar Europa wil reizen. Door toegenomen inflatie en reiskosten, zoeken zowel families uit de middenklasse als reizigers die gaan voor het luxere segment het nu sneller dicht bij huis.
Nieuwe kansen in eigen regio
Ondanks de afname van Amerikaans animo om naar Europa te reizen, biedt de daling van het aantal Europeanen, Canadezen, Chinezen en andere reizigers dat naar de VS gaat juist kansen voor Nederland. Veel Europese reizigers zoeken een alternatief dat net zo bijzonder voelt als een verre reis, maar dan dichter bij huis. Luxe stedentrips gecombineerd met culinaire ervaringen of unieke natuuruitjes kunnen dat gevoel oproepen. Het helpt om die beleving actief te communiceren: online in meerdere talen, met pakketten die inspelen op seizoenshoogtepunten en evenementen. Daarbij is het praktisch voordeel duidelijk: geen gedoe met visa, kortere reistijden en lagere kosten maken een vakantie in eigen regio extra aantrekkelijk.
Alternatief voor verre markten
Ook bezoekers uit landen als Canada, India en China kiezen nu vaker voor Europa in plaats van de VS. Nederlandse hotels kunnen hierop inspelen, bijvoorbeeld met een breder ontbijtaanbod, meertalig personeel en makkelijke betaalopties via internationale apps. Door samen te werken met Europese toerismebureaus en touroperators kan Nederland bovendien een vaste stop worden op bredere rondreizen. Zo wordt de verschuiving in reisstromen niet alleen een bedreiging voor de VS, maar vooral een kans voor lokale hotels om nieuwe doelgroepen te bereiken én te binden voor de lange termijn.
Afbeelding gegenereerd door ChatGPT
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.