Column Ewout Hogendoorn: Ik wens u veel personeel!

11 juni 1999 | Redactie

Grappig, dat een oud Chinees spreekwoord volledig van betekenis kan veranderen. Als je vroeger een concurrent iets ergs toe wilde wensen, zei je: ‘Ik wens je veel personeel.’ Nu zou die concurrent een brok in zijn keel krijgen vanwege het betoonde medeleven. Het is immers een noodkreet in alle bedrijfstakken: ‘Er zijn er geen goede mensen meer te krijgen.’ En: ‘Ze lopen om de haverklap weer weg voor een paar tientjes meer, ergens anders.’ Met de Flexwet zijn we ook mooi klaar. Een tussen twee partijen eerlijk overeengekomen proeftijd van twee maanden is tegenwoordig, bij een contract voor bepaalde tijd, niet eens rechtsgeldig. Hoe kun je in vredesnaam beoordelen of iemand geschikt is voor je bedrijf als die nog maar nauwelijks weet waar de koffieautomaat staat?

Ook in het elders in dit blad besproken ‘Kompas voor Beleid Horeca’, dat onlangs door het Bedrijfschap werd uitgebracht, is arbeid één van de drie gekozen aandachtsvelden, naast con­sument en rendement. ‘Employability’ en ‘multiskilling’ zijn de toverwoorden waarmee je het personeel kunt binnenhouden. Employability houdt in: het op peil houden van de marktwaar­de van de werknemer. De werknemer moet steeds meer verantwoordelijk zijn voor zijn of haar eigen inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Het klinkt aan de ene kant een beetje als: laat het licht aan voor de inbrekers; zorg dat ze overal goed bij kunnen; dan zijn ze sneller klaar en kunnen ze gauw naar de volgende klus.

Aan de andere kant: als je de medewerkers niet bij laat scholen voor wat betreft nieuwe tech­nologie en allerlei moderne vaardigheden, dan houd je hem wel langer. Dat is echter vooral omdat hij voor andere bedrijven niet meer aantrekkelijk is. Eigenlijk dus ook niet meer voor jouw bedrijf. Ik wens u veel personeel¼

Hè, heerlijk, eens even flink mopperen. Toch is deze redenering wel degelijk steekhoudend. Als je het voor elkaar krijgt om een zodanige structuur en cultuur in je bedrijf te ontwikkelen dat je medewerkers het gewoon vinden om voortdurend goed op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen; als het lukt om een gestructureerde aanpak te realiseren met een overwogen plan voor iedereen om bij te blijven, om echt flexibel te werken en om werkelijk iedere werk­nemer op een hoger niveau van verantwoordelijkheidsgevoel voor zijn eigen functioneren te krijgen¼ Het is echt de enige rationele oplossing. De echte ondernemers weten, vaak door schade en schande wijs geworden, dat het zo is. Maar ze weten ook dat het een enorme inzet vergt van alle partijen. (Iedereen moet pro?actief worden, heet dat in het Kompas.) De onder­nemer zal er in eerste instantie het hardst aan moeten trekken. Maar in de bedrijven waar men dat traject serieus bewandelt, zie je een ‘vliegwieleffect’ ontstaan: er komt meer personeel, maar dat personeel is veel meer gericht op de consument die bij het bedrijf past. Dat personeel creëert daardoor een hogere omzet en een hogere toegevoegde waarde. Kortom, ik wens u veel personeel!

Auteur: Ewout G. Hoogendoorn

HM30JAAR HM301999

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: