Column Ewout Hogendoorn: Ik wens u veel personeel!

11 juni 1999 | Redactie

Grappig, dat een oud Chinees spreekwoord volledig van betekenis kan veranderen. Als je vroeger een concurrent iets ergs toe wilde wensen, zei je: ‘Ik wens je veel personeel.’ Nu zou die concurrent een brok in zijn keel krijgen vanwege het betoonde medeleven. Het is immers een noodkreet in alle bedrijfstakken: ‘Er zijn er geen goede mensen meer te krijgen.’ En: ‘Ze lopen om de haverklap weer weg voor een paar tientjes meer, ergens anders.’ Met de Flexwet zijn we ook mooi klaar. Een tussen twee partijen eerlijk overeengekomen proeftijd van twee maanden is tegenwoordig, bij een contract voor bepaalde tijd, niet eens rechtsgeldig. Hoe kun je in vredesnaam beoordelen of iemand geschikt is voor je bedrijf als die nog maar nauwelijks weet waar de koffieautomaat staat?

Ook in het elders in dit blad besproken ‘Kompas voor Beleid Horeca’, dat onlangs door het Bedrijfschap werd uitgebracht, is arbeid één van de drie gekozen aandachtsvelden, naast con­sument en rendement. ‘Employability’ en ‘multiskilling’ zijn de toverwoorden waarmee je het personeel kunt binnenhouden. Employability houdt in: het op peil houden van de marktwaar­de van de werknemer. De werknemer moet steeds meer verantwoordelijk zijn voor zijn of haar eigen inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Het klinkt aan de ene kant een beetje als: laat het licht aan voor de inbrekers; zorg dat ze overal goed bij kunnen; dan zijn ze sneller klaar en kunnen ze gauw naar de volgende klus.

Aan de andere kant: als je de medewerkers niet bij laat scholen voor wat betreft nieuwe tech­nologie en allerlei moderne vaardigheden, dan houd je hem wel langer. Dat is echter vooral omdat hij voor andere bedrijven niet meer aantrekkelijk is. Eigenlijk dus ook niet meer voor jouw bedrijf. Ik wens u veel personeel¼

Hè, heerlijk, eens even flink mopperen. Toch is deze redenering wel degelijk steekhoudend. Als je het voor elkaar krijgt om een zodanige structuur en cultuur in je bedrijf te ontwikkelen dat je medewerkers het gewoon vinden om voortdurend goed op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen; als het lukt om een gestructureerde aanpak te realiseren met een overwogen plan voor iedereen om bij te blijven, om echt flexibel te werken en om werkelijk iedere werk­nemer op een hoger niveau van verantwoordelijkheidsgevoel voor zijn eigen functioneren te krijgen¼ Het is echt de enige rationele oplossing. De echte ondernemers weten, vaak door schade en schande wijs geworden, dat het zo is. Maar ze weten ook dat het een enorme inzet vergt van alle partijen. (Iedereen moet pro?actief worden, heet dat in het Kompas.) De onder­nemer zal er in eerste instantie het hardst aan moeten trekken. Maar in de bedrijven waar men dat traject serieus bewandelt, zie je een ‘vliegwieleffect’ ontstaan: er komt meer personeel, maar dat personeel is veel meer gericht op de consument die bij het bedrijf past. Dat personeel creëert daardoor een hogere omzet en een hogere toegevoegde waarde. Kortom, ik wens u veel personeel!

Auteur: Ewout G. Hoogendoorn

HM30JAAR HM301999

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen Longread
Simuleer een bijna-doodervaring voor je hotel

De coronacrisis overvalt iedereen. De omvang en impact nemen dramatische proporties aan. Hadden we eerder en meer rekening moeten houden met de desastreuze effecten van corona? Misschien. Hiervoor is echter een paradigmashift nodig. Van optimisme naar paranoïde optimisme. We moeten de eindighei ...

Wet- en regelgeving Hotelketens Internationaal
Miljoenenboete Marriott voor datalek uit 2014

Marriott moet een boete van 18,4 miljoen pond (ruim 20 miljoen euro) betalen voor de datalek uit 2014. De boete wordt betaald aan de Britse privacyautoriteit. De Information Commissioner's Office (ICO) concludeert dat de hotelketen te weinig moeite heeft gedaan om de gegevens van de gasten te be ...

Columns
Column Tanja Seegers: Er zijn geen grenzen

Precies een jaar geleden zei mijn grote held Eliud Kipchoge letterlijk: “Ik wil mensen inspireren, er zijn geen grenzen!” De Keniaanse atleet liep op 12 oktober 2019 de marathon binnen 2 uur. Met maar liefst een snelheid van 21,1 km per uur behaalde hij een historisch record. Hij deed wa ...

Branded Content
Hotelmanagers welkom in de zorg: "Oprecht contact maakt voor mij het verschil"

Bart van der Ven, locatiemanager bij WoonZorgcentra Haaglanden (WZH), is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het woonzorgcentrum WZH Schoorwijck voor ouderen. Samen met zijn medewerkers zorgt hij dagelijks voor de verzorging, behandeling en begeleiding van de bewoners waarbij hij zelfstan ...

Coronacrisis
61% van de Nederlanders wil met Kerst (verantwoord) buiten de deur eten

Uit het persmoment van dinsdag jl. is duidelijk geworden dat de horeca nog een tijd gesloten blijft. Hoelang is nog niet precies duidelijk. Hoopvol is de blik nu gericht op kerst. Nederlanders willen deze feestdagen weer genieten van quality time buiten de deur. Uit onderzoek van TheFork* blijkt dat ...

Hotelketens Internationaal
Accor opent nieuw hotel Mercure Han-sur-Lesse

Accor, ’s werelds meest toonaangevende hotelgroep, opent vandaag het nieuwe hotel Mercure Han-sur-Lesse in de idyllische gelijknamige plaats Han-sur-Lesse, middenin de Belgische Ardennen. Deze opening is in samenwerking met Accor’s Franchise Partner Unibricks. Het viersterrenhotel telt 1 ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: