Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

13 januari 2021 | Hans van Spronsen

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met de beperkingen waar onze prachtige branche mee te maken kreeg. Een ‘horrorscenario’ waar niemand rekening mee had gehouden en wat niemand had kunnen voorspellen.  

Toen dachten we nog dat het een tijdelijk situatie zou zijn, intussen weten wij beter. Naast de gigantische omzetklap en dus ook resultaatdaling kwam daar steeds meer de frustratie ten opzichte van andere sectoren bij. Tot op de dag van vandaag is het lastig te accepteren dat de bouwmarkt en de winkels gewoon open zijn gebleven. En natuurlijk dat de geweldige overheidssteun niet beschikbaar kwam voor ondernemers.

Gelukkig hebben we dat naast ons neer kunnen leggen en zijn we als echte ondernemers aan de gang gegaan on de schade enigszins te beperken. Juist dit jaar bloeide de creativiteit op. Als sector hebben we geleerd dat hotelier zijn meer is dan gastvriendelijk zijn en zorgen dat iedereen doet wat ie doen moet. Geweldige oplossingen om te zorgen dat uw bedrijf voldeed aan de eisen van de overheid, dat u de handen ineen sloeg met vakgenoten zodat chefs een plek hadden om te koken en u een fantastisch culinair avontuur uw gast kon aanbieden. We zagen dat u het dicht bij uzelf hield en maaltijdboxen creëerde die bij uw bedrijf pasten en de gast toch een stukje van uw gastvrijheid thuis liet proeven.

Zelf heb ik weer eens leren genieten van de schoonheid van ons eigen land, hoeveel rust en plezier er kan worden beleefd aan een kort binnenlands tripje en werd ik weer eens herinnerd aan al die fantastische hotels en restaurants dat ons land rijk is. Ik hoop dat dit voor de hele Nederlandse bevolking geldt en dat wij de komende jaren hiervan de vruchten mogen plukken.

Maar wat blijft is gewoon het feit dat 2020 een vreselijk jaar was voor eigenlijk iedereen in de wereld. In dit kader blijft mij een uitspraak bij van een ondernemer die mij vertelde “Ik hoop dat als ik morgen wakker word het eind maart 2021 is”, dit is een sentiment dat velen van ons zullen herkennen.

Hopelijk kunnen we dan met elkaar een einde gaan breien aan dit hoofdstuk van onze geschiedenis. Maar tot die tijd zie ik graag uw creatieve initiatieven, maak ik met veel plezier de maaltijden die u mij verkoopt in een box met een interactief recept, kom ik bij u logeren om even van ouderwetse gastvrijheid te proeven en geniet ik van de (on)verwachte samenwerkingen die u met uw vakcollega’s aangaat. Wat resteert aan het einde van dit jaar is dat we beter maar niet achteruit moeten kijken maar juist vooruit naar een geweldig 2021. Het vaccin komt er aan en dan komen onze gasten er meteen achteraan.

Meer columns?

Hans van Spronsen voorziet Hospitality Management al jaren van columns. Die hebben we hier gebundeld.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
ibis Styles Delft City Centre verwelkomt haar eerste gast

ibis Styles Delft City Centre opent vanaf vandaag haar deuren. Het driesterren hotel telt 82 kamers en is gevestigd aan het Van Leeuwenhoekpark 2 in Delft. Het hotel bevindt zich in het hart van het centrum, vlakbij het station. Met de toevoeging van ibis Styles Delft City Centre aan het ibis Styles ...

Hotelbouwplannen
Bouw Amrâth Galaxy Jaarbeurs Hotel vertraagd

De ambitie om nog dit jaar het Amrath Galaxy Jaarbeurs Hotel in Utrecht te openen, gaat niet worden gehaald. De bouw van het multifunctionele gebouw heeft vertraging opgelopen. Bijna drie jaar geleden startte de bouw van de 90 meter hoge toren. Het hotelgedeelte bestaat uit de eerste zeven verdie ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Dit lees je in de gloednieuwe Hospitality Management

Een bijzonder speciale editie van Hospitality Management valt over een aantal dagen bij iedere hotelier op de mat. Ewout Hoogendoorn – al jaren als gewaardeerde columnist verbonden aan het blad – interviewt niemand minder dan John Fentener van Vlissingen, oprichter van zakenreisconcern B ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: