Column Hans van Spronsen: De bomen groeien toch niet de hemel in

16 augustus 2001 | Hans van Spronsen

Langzaam maar zeker wordt het bedrijfsleven in de EU en de VS wakker. De eens spectaculaire groeicijfers worden bijna per maand naar beneden bijgesteld. De inflatie loopt op en winstwaarschuwingen zijn aan de orde van de dag. Al het overdadige van de afgelopen jaren moet nu zo snel mogelijk worden genormaliseerd. Budgetten worden ingekrompen en afslanken is het devies.

Grote kans dat in de waan van de dag (tijdens de enthousiast ter hand genomen bezuinigingen) veel verder wordt gesneden dan strikt noodzakelijk is. Met alle gevolgen voor de langere termijn. De geschiedenis bestuderend, lijkt zoiets onontkoombaar te zijn. Overdadig uitgeven tijdens een economische hoogconjunctuur en bizar bezuinigen zodra het wat minder gaat: een cyclisch proces dat in het korte termijndenken zit opgesloten. Terwijl juist ondernemen als hoofddoel heeft, het zorgdragen voor continuïteit. Een meer uitgebalanceerd beleid zou wenselijk zijn.

Het probleem voor de hotellerie is, dat de gevolgen van deze ontwikkeling nu al merkbaar zijn: minder zakenreizen, minder ‘incentives’, minder vergaderingen buitenshuis, minder feesten en partijen, of goedkoper. Kortom de vraag vanuit de zakelijke markt zal afnemen. Gecombineerd met een afnemend consumentenvertrouwen en hierdoor teruglopende bestedingen, zal de omzet sterk onder druk komen te staan. Kortom: er is slecht weer op komst, en welke koers dient u dan te gaan varen?

In het verleden hebben we gezien dat onder minder gunstige marktomstandigheden de concurrentie feller werd; uiteindelijk liep het - zoals zo vaak - uit op een prijsgevecht. Na zo’n gevecht zijn alleen maar verliezers te noteren.

Naast teruglopende rendementen zal dus ook de samenwerking tussen bedrijven tot een minimum beperkt worden, en juist door samenwerken zouden we de marktpositie van de hotellerie op langere termijn kunnen verbeteren. Een individueel hotel is nu eenmaal niet of nauwelijks in staat om de vraag vanuit verschillende marktsegmenten daadwerkelijk te beïnvloeden. Samen met partners uit andere sectoren zou men hiertoe wellicht wel in staat zijn. Samenwerking en een lange termijnvisie zijn dus noodzakelijk; samenwerking op zowel financieel als operationeel gebied. Samen grootschalige evenementen organiseren binnen de stad of de regio; samen marketing- en salesprogramma’s ontwikkelen teneinde de positie van de regio of stad te verbeteren. Mocht men er in slagen om samenwerking structureel te maken, dan zal op termijn de sector minder conjunctuurgevoelig worden.

Deze column van Hans van Spronsen verscheen eerder in een uitgave van hotelvakblad Hospitality Management.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

De dag van morgen II

“Dan kunnen we elkaar een hart onder de riem steken” en “ik hoop u te ontmoeten” schreef ik aan het begin van de zomer. De vooruitzichten waren goed in juni, en wij waren hoopvol gestemd. Dat liet echter onverlet dat wij het concept van HotelSummit moesten aanpassen: het d...

Interview Longread
Mr Jigs geopend tijdens de coronacrisis, maar toch met een goed gevoel

Op de plek waar in Venlo het historische Stationshotel stond, is nu een prachtig nieuw hotel gebouwd. Het oude Stationshotel werd tot de grond aan toe afgebroken, waarna de bouw van het nieuwe hotel ruim een jaar duurde. Stan Heijsters van is facility manager van het nieuwe hotel, Mr Jigs, maar ook ...

Interview Ondernemen
Creatief ondernemerschap hielp deze hoteliers de zomer door

In mei van dit jaar, in het hart van de crisis, voorspelde het NBTC-NIPO dat 1,8 miljoen Nederlanders de vakantie in eigen land zouden vieren. Terwijl veel hotels de deuren dicht hadden, werd achter die gesloten deuren een plan gesmeed om het hotel vol te krijgen na de lockdown. Want het moest vo...

Economie
De stad, de kust en landelijk, werelden van verschil

Het zijn roerige tijden voor hoteliers, dat is bekend. Maar toch zijn de gevolgen van de Covid-19 crisis heel verschillend, sommige landelijke hotels en hotels aan de kust draaien in 2020 zelfs een beter jaar in vergelijking met vorig jaar. En een ding is duidelijk, de stadshotels die jarenlang mooi...

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: