Column Hans van Spronsen: De bomen groeien toch niet de hemel in

16 augustus 2001 | Hans van Spronsen

Langzaam maar zeker wordt het bedrijfsleven in de EU en de VS wakker. De eens spectaculaire groeicijfers worden bijna per maand naar beneden bijgesteld. De inflatie loopt op en winstwaarschuwingen zijn aan de orde van de dag. Al het overdadige van de afgelopen jaren moet nu zo snel mogelijk worden genormaliseerd. Budgetten worden ingekrompen en afslanken is het devies.

Grote kans dat in de waan van de dag (tijdens de enthousiast ter hand genomen bezuinigingen) veel verder wordt gesneden dan strikt noodzakelijk is. Met alle gevolgen voor de langere termijn. De geschiedenis bestuderend, lijkt zoiets onontkoombaar te zijn. Overdadig uitgeven tijdens een economische hoogconjunctuur en bizar bezuinigen zodra het wat minder gaat: een cyclisch proces dat in het korte termijndenken zit opgesloten. Terwijl juist ondernemen als hoofddoel heeft, het zorgdragen voor continuïteit. Een meer uitgebalanceerd beleid zou wenselijk zijn.

Het probleem voor de hotellerie is, dat de gevolgen van deze ontwikkeling nu al merkbaar zijn: minder zakenreizen, minder ‘incentives’, minder vergaderingen buitenshuis, minder feesten en partijen, of goedkoper. Kortom de vraag vanuit de zakelijke markt zal afnemen. Gecombineerd met een afnemend consumentenvertrouwen en hierdoor teruglopende bestedingen, zal de omzet sterk onder druk komen te staan. Kortom: er is slecht weer op komst, en welke koers dient u dan te gaan varen?

In het verleden hebben we gezien dat onder minder gunstige marktomstandigheden de concurrentie feller werd; uiteindelijk liep het - zoals zo vaak - uit op een prijsgevecht. Na zo’n gevecht zijn alleen maar verliezers te noteren.

Naast teruglopende rendementen zal dus ook de samenwerking tussen bedrijven tot een minimum beperkt worden, en juist door samenwerken zouden we de marktpositie van de hotellerie op langere termijn kunnen verbeteren. Een individueel hotel is nu eenmaal niet of nauwelijks in staat om de vraag vanuit verschillende marktsegmenten daadwerkelijk te beïnvloeden. Samen met partners uit andere sectoren zou men hiertoe wellicht wel in staat zijn. Samenwerking en een lange termijnvisie zijn dus noodzakelijk; samenwerking op zowel financieel als operationeel gebied. Samen grootschalige evenementen organiseren binnen de stad of de regio; samen marketing- en salesprogramma’s ontwikkelen teneinde de positie van de regio of stad te verbeteren. Mocht men er in slagen om samenwerking structureel te maken, dan zal op termijn de sector minder conjunctuurgevoelig worden.

Deze column van Hans van Spronsen verscheen eerder in een uitgave van hotelvakblad Hospitality Management.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com OTA's
Booking.com introduceert een nieuw systeem voor kwaliteitsclassificaties

Booking.com introduceert een nieuw systeem voor kwaliteitsclassificaties voor appartementen, vakantiehuizen en villa's; het nieuwe systeem maakt het makkelijker voor reizigers om de kwaliteit van unieke verblijfsplekken te vergelijken. Reizigers hebben tegenwoordig meer keuze dan ooit als ze...

Personeel
De nieuwste technologische tools voor het koesteren van talent

Waar menselijk talent in de jaren ‘90 werd gezien als een verrijking om te managen onder het concept van talentmanagement, neemt het koesteren van talent een humanistisch standpunt in van de mensen van een organisatie van wie het doel in lijn is met het bedrijf dat talent ontwikkelt en koester...

Awards Cocktails
Super Lyan beste hotelbar van Amsterdam

Super Lyan is uitgekozen tot beste hotelbar van Amsterdam. De prijs werd zaterdag voor de zevende keer uitgereikt door de Belvedere Best Hotel Bar Awards tijdens de jaarlijkse Hotelnacht. De prijs werd in ontvangst genomen door Bar Manager Dan Garnell, Director of F&B Jos van Hunen en hoteldirec...

Achtergronden Internationaal
Relais & Châteaux verwelkomt negen nieuwe leden

Negen nieuwe leden van over de hele wereld komen de familie Relais & Châteaux verrijken. Dankzij hun uitzonderlijke locaties, de charme van hun architectuur, hun unieke geschiedenis en het talent van hun chef-koks, openen deze huizen nieuwe vensters naar de wereld voor reizigers. Chatha...

Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle...

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: