Column Hans van Spronsen: De bomen groeien toch niet de hemel in

16 augustus 2001 | Hans van Spronsen

Langzaam maar zeker wordt het bedrijfsleven in de EU en de VS wakker. De eens spectaculaire groeicijfers worden bijna per maand naar beneden bijgesteld. De inflatie loopt op en winstwaarschuwingen zijn aan de orde van de dag. Al het overdadige van de afgelopen jaren moet nu zo snel mogelijk worden genormaliseerd. Budgetten worden ingekrompen en afslanken is het devies.

Grote kans dat in de waan van de dag (tijdens de enthousiast ter hand genomen bezuinigingen) veel verder wordt gesneden dan strikt noodzakelijk is. Met alle gevolgen voor de langere termijn. De geschiedenis bestuderend, lijkt zoiets onontkoombaar te zijn. Overdadig uitgeven tijdens een economische hoogconjunctuur en bizar bezuinigen zodra het wat minder gaat: een cyclisch proces dat in het korte termijndenken zit opgesloten. Terwijl juist ondernemen als hoofddoel heeft, het zorgdragen voor continuïteit. Een meer uitgebalanceerd beleid zou wenselijk zijn.

Het probleem voor de hotellerie is, dat de gevolgen van deze ontwikkeling nu al merkbaar zijn: minder zakenreizen, minder ‘incentives’, minder vergaderingen buitenshuis, minder feesten en partijen, of goedkoper. Kortom de vraag vanuit de zakelijke markt zal afnemen. Gecombineerd met een afnemend consumentenvertrouwen en hierdoor teruglopende bestedingen, zal de omzet sterk onder druk komen te staan. Kortom: er is slecht weer op komst, en welke koers dient u dan te gaan varen?

In het verleden hebben we gezien dat onder minder gunstige marktomstandigheden de concurrentie feller werd; uiteindelijk liep het - zoals zo vaak - uit op een prijsgevecht. Na zo’n gevecht zijn alleen maar verliezers te noteren.

Naast teruglopende rendementen zal dus ook de samenwerking tussen bedrijven tot een minimum beperkt worden, en juist door samenwerken zouden we de marktpositie van de hotellerie op langere termijn kunnen verbeteren. Een individueel hotel is nu eenmaal niet of nauwelijks in staat om de vraag vanuit verschillende marktsegmenten daadwerkelijk te beïnvloeden. Samen met partners uit andere sectoren zou men hiertoe wellicht wel in staat zijn. Samenwerking en een lange termijnvisie zijn dus noodzakelijk; samenwerking op zowel financieel als operationeel gebied. Samen grootschalige evenementen organiseren binnen de stad of de regio; samen marketing- en salesprogramma’s ontwikkelen teneinde de positie van de regio of stad te verbeteren. Mocht men er in slagen om samenwerking structureel te maken, dan zal op termijn de sector minder conjunctuurgevoelig worden.

Deze column van Hans van Spronsen verscheen eerder in een uitgave van hotelvakblad Hospitality Management.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: