Column Hans van Spronsen: Tegendraadse marketing

22 november 2000 | Hans van Spronsen

Zelden is het zo goed gegaan met de hotels als in dit jaar. Met name in de regio Amsterdam lijkt het allemaal niet op te kunnen. Als het zo doorgaat kunnen de hôteliers - in navolging van de makelaars - hun hotelkamers straks per opbod verkopen. Touroperators hebben ze ook niet meer nodig, en als die mensen per se willen... Stevig betalen dus. Er zijn zelfs berichten dat touroperators Amsterdam gaan mijden, omdat ze toch niet voldoende kamers krijgen. Het kan bijna niet anders dan dat de hotels geld overhouden op hun marketing- en salesbudget, want vol is vol.

Juist nu de bomen de hemel in lijken te groeien, is het opportuun om - tegendraads - de marketinginspanningen te verhogen. Nu moet er een basis gelegd worden voor periodes waarin het hotel minder snel volloopt. Daar zat u op te wachten, niet? Juist nu het comfortabel goed gaat, roept er iemand dat u meer kosten moet gaan maken. Het hoeft natuurlijk niet, maar het is wel heel handig.

In de hedendaagse markt richten bedrijven zich met name op New Business. Hieraan wordt het grootste gedeelte van het verkoopbudget uitgegeven en hieraan wordt de meeste tijd besteed. Tegelijkertijd doen we ook wel wat aan relatiemarketing, omdat het er nu eenmaal bijhoort. Tijdens Sinterklaas of de kerstdagen de grote accounts bezoeken, of deze een uitnodiging voor een leuk evenement sturen. Toch komt de bestaande gast er vaak nog bekaaid af in de meeste marketing- en salesplannen. Juist daarin kunt u, nu het zo goed gaat, eens wat meer tijd en aandacht investeren. Vindt uw gast kerstpakketten, of iets van die strekking, eigenlijk wel echt leuk, en sorteert zoiets het effect dat u voor ogen staat? Vormt zo’n pakketje een gedegen basis voor klantentrouw in de komende jaren?

Juist in een periode waarin wij middels yieldmanagement aan de ‘vaste prijsafspraken’ paal en perk willen stellen, zouden wij meer energie en misschien meer geld in klantentrouw moeten steken. Misschien moet u dat marketingplan - nog vrijwel hetzelfde als dat van vijf jaar geleden? - eens onder de loep nemen. Doe bijvoorbeeld eens wat meer onderzoek naar de kansrijke niches van de toekomst. Het is tevens een mooi moment om het aantal tevredenheidsmetingen te verhogen, als basis voor toekomstige plannen. Of het uitbreiden van de klantendatabase; het schrijven van de toekomstscenario's; het aanpassen van uw website aan de huidige mogelijkheden, en dan zo spectaculair mogelijk, met een open deur naar toekomstige applicaties. Dat zijn allemaal zaken die geld kosten, maar waarschijnlijk veel meer geld zullen opbrengen. Marketing ten voeten uit. Het klinkt alleen wat tegendraads, want we zitten toch al vol?

Deze column van Hans van Spronsen verscheen eerder in een uitgave van hotelvakblad Hospitality Management.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Hilton Hotelketens
Hilton lanceert nieuw merk: Tempo

Hilton heeft met Tempo een nieuw merk in de markt gezet. De Amerikaanse keten meldt echter nog niet wanneer het eerste Tempo-hotel zal openen. Inmiddels telt Hilton achttien merken, waaronder DoubleTree en Waldorf Astoria, zo lezen we op zakenreis.nl. Verenigde Staten Tempo richt zich op de jo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: