Column Hans van Spronsen: Tegendraadse marketing

22 november 2000 | Hans van Spronsen

Zelden is het zo goed gegaan met de hotels als in dit jaar. Met name in de regio Amsterdam lijkt het allemaal niet op te kunnen. Als het zo doorgaat kunnen de hôteliers - in navolging van de makelaars - hun hotelkamers straks per opbod verkopen. Touroperators hebben ze ook niet meer nodig, en als die mensen per se willen... Stevig betalen dus. Er zijn zelfs berichten dat touroperators Amsterdam gaan mijden, omdat ze toch niet voldoende kamers krijgen. Het kan bijna niet anders dan dat de hotels geld overhouden op hun marketing- en salesbudget, want vol is vol.

Juist nu de bomen de hemel in lijken te groeien, is het opportuun om - tegendraads - de marketinginspanningen te verhogen. Nu moet er een basis gelegd worden voor periodes waarin het hotel minder snel volloopt. Daar zat u op te wachten, niet? Juist nu het comfortabel goed gaat, roept er iemand dat u meer kosten moet gaan maken. Het hoeft natuurlijk niet, maar het is wel heel handig.

In de hedendaagse markt richten bedrijven zich met name op New Business. Hieraan wordt het grootste gedeelte van het verkoopbudget uitgegeven en hieraan wordt de meeste tijd besteed. Tegelijkertijd doen we ook wel wat aan relatiemarketing, omdat het er nu eenmaal bijhoort. Tijdens Sinterklaas of de kerstdagen de grote accounts bezoeken, of deze een uitnodiging voor een leuk evenement sturen. Toch komt de bestaande gast er vaak nog bekaaid af in de meeste marketing- en salesplannen. Juist daarin kunt u, nu het zo goed gaat, eens wat meer tijd en aandacht investeren. Vindt uw gast kerstpakketten, of iets van die strekking, eigenlijk wel echt leuk, en sorteert zoiets het effect dat u voor ogen staat? Vormt zo’n pakketje een gedegen basis voor klantentrouw in de komende jaren?

Juist in een periode waarin wij middels yieldmanagement aan de ‘vaste prijsafspraken’ paal en perk willen stellen, zouden wij meer energie en misschien meer geld in klantentrouw moeten steken. Misschien moet u dat marketingplan - nog vrijwel hetzelfde als dat van vijf jaar geleden? - eens onder de loep nemen. Doe bijvoorbeeld eens wat meer onderzoek naar de kansrijke niches van de toekomst. Het is tevens een mooi moment om het aantal tevredenheidsmetingen te verhogen, als basis voor toekomstige plannen. Of het uitbreiden van de klantendatabase; het schrijven van de toekomstscenario's; het aanpassen van uw website aan de huidige mogelijkheden, en dan zo spectaculair mogelijk, met een open deur naar toekomstige applicaties. Dat zijn allemaal zaken die geld kosten, maar waarschijnlijk veel meer geld zullen opbrengen. Marketing ten voeten uit. Het klinkt alleen wat tegendraads, want we zitten toch al vol?

Deze column van Hans van Spronsen verscheen eerder in een uitgave van hotelvakblad Hospitality Management.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

Achtergronden Internationaal
Virtuoso feliciteert awardwinnende topmanagers

Wereldwijd reisnetwerk Virtuoso feliciteert de vijf leden en adviseurs van het reisbureau die de EMEA netwerkprijzen voor innovatie, leiderschap en verkoopkracht hebben gewonnen. De Virtuoso EMEA Member Awards tonen leden die het kaliber van het talent binnen het netwerk illustreren. De winnaars wer...

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Achtergronden
Camille Oostwegel senior neemt afscheid

In 2020 gaat de Oostwegel Collection een nieuwe fase in, zo laat het Limburgse hotelbedrijf weten. Camille sr. neemt op zijn zeventigste verjaardag afscheid als eigenaar en algemeen directeur en draagt het stukje over aan zijn zoon, Camille jr. In het nieuwe jaar gaat de Oostwegel Collection vers...

Awards F&B
Genomineerden F&B Professional of the Year 2020 bekend

Ieder jaar gaat de AF&BM, hét netwerk voor F&B professionals, op zoek naar de F&B Professional of the Year. Dit is die professional die gastheer of -vrouw pur sang is en die dag in dag uit laat zien dat hij of zij met aanstekelijk enthousiasme een echte motivator en coach is voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: