Coronadagboek Bart Reints Bok: "Communicatie rondom coronamaatregelen is onvolledig en KHN onderschat haar verantwoordelijkheid"

25 maart 2020 | Thijs Jacobs

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit zesde hoofdstuk bespreken we wat er sinds gisteren allemaal is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.

Persconferentie bleek nogal onduidelijk

Vandaag kijken we naar de gebeurtenissen die volgden op de laatste persconferentie, waarin verdere maatregelen werden afgekondigd. Er is, op zijn zachtst gezegd, sprake van enige verwarring bij zowel het grote publiek als bij hoteliers. Bart: “Wat wij hebben gezien, is dat op het moment dat de persconferentie af was gelopen, de mailboxen volstroomden voor annuleringen voor de periode mei. Dat houdt in dat ook familiebijeenkomsten, brunches en andere arrangementen uit de boeken gingen. De persconferentie staat haaks op de informatie die de Rijksoverheid online heeft geplaatst, want daar staat beschreven dat de horeca, tot nader order, tot en met 6 april gesloten blijft. Niet meer dan dat. De periode tot 1 juni geldt voor bijeenkomsten waarvoor vergunningsplichtigheid geldt, dus grotere evenementen, zoals Pinkpop en dergelijke. Het probleem van de persconferentie is, dat er onvolledige informatie is verspreid, waardoor de hotellerie hard wordt geraakt, zonder dat er daarvoor op dit moment de noodzaak bestaat. Natuurlijk, ik steek mijn kop niet in het zand en vermoed ook dat de horeca langer gesloten zal blijven dat tot en met 6 april, maar het is op zijn minst wel onduidelijk te noemen, deze vorm van communicatie.”

Op het moment dat zo’n persconferentie plaatsvindt, staat de regelgeving nog niet online. “Ja, want anders heeft die persconferentie geen zin”, aldus Bart. “Ze moeten natuurlijk wel wat nieuws te vertellen hebben. Vanuit ons als hotelondernemers gedacht, is het wel fijn als je ook op 7 april nog reserveringen in de boeken hebt staan, maar op deze manier vliegt alles eruit. De consument, maar ook ik, interpreteert de inhoud van de persconferentie als een aankondiging dat de horeca ook tot 1 juni gesloten blijft, want dat het enkel bijeenkomsten met een vergunningsplicht betreft, werd niet genoemd. In mijn ogen communiceert de overheid te weinig en niet compleet, waardoor er massaal annuleringen binnenstromen.”

KHN onderschat haar verantwoordelijkheid

KHN trekt dezelfde conclusie als de consument, zo leest Bart op de website van de werkgeversorganisatie: “Ook zij communiceren afgaande op de persconferentie, net als zovelen, maar wijzen niet op het feit dat de termijn tot 1 juni alleen geldt voor bijeenkomsten met vergunningsplicht. Iedere horecaondernemer leest dit op de website van KHN en laat dus toe dat er geannuleerd wordt, terwijl dit nog niet aan de orde is. Verwarrend. Het publiek trekt zijn conclusies, waardoor we nu al weten dat we voor een periode van drie maanden geen omzet hebben. Afgaande op de termijn van de NOW-regeling, verwacht de overheid ook dat het minstens zo lang gaat duren.”

De NOW-regeling is fijn, op het vlak van personeelsbehoud en -kosten, maar het dekt lang niet alle kosten. Hoeveel hotels zullen omvallen tijdens deze crisis? “Eén ding is zeker: voor de horeca moet absoluut veel meer financiële steun komen, omdat we nu al weten dat tot en met mei de omzet dramatisch zal zijn. Gisteren deelde ik al een rekensom met je, waaruit bleek dat zo’n veertig procent van de kosten bestaat uit personeelskosten, de rest bestaat uit vaste kosten die niet gecompenseerd worden. En als we op 1 juni wel open mogen, dan is er alsnog geen omzet, juist vanwege die persconferentie. Op dat vlak is er wel een taak voor KHN weggelegd; het uitbreiden van de steunpakketten voor de horeca is broodnodig, want nu zie je al dat binnen de horeca het kaf van het koren wordt gescheiden. De kleine groep van zeer vermogende ondernemers overleeft dit wel, maar de normaal gezonde ondernemer gaat onderuit als er geen hulp komt. Veel hotels gaan nu al onderuit, dat is al duidelijk. Natuurlijk heeft dat te maken met de gezondheid van zo’n hotelbedrijf, maar ook met andere factoren; er zijn namelijk ook hotels die net geopend zijn, of de opening hebben moeten uitstellen vanwege de coronacrisis.”

De macht van Booking.com

KHN stuurde zojuist een persbericht uit, waarin het volgende staat te lezen:
‘Het is ronduit teleurstellend om te zien dat waar vele kleine en grote leveranciers er alles aan doen om hun klanten in de horeca te helpen, élke hulp van de boekingplatforms (waarvan we weten dat er miljardenwinsten gemaakt worden) uitblijft. Géén opschorting van betaling en geen kwijtscheldingen. Niets! KHN roept ze dan ook op om per direct te komen met bovengenoemde hulp én met lagere commissiepercentages met een ingroeimodel, zodat ze ook hun verantwoordelijkheid nemen in de opbouw van de sector. Oude commissiepercentages zouden pas weer van kracht moeten worden als de omzetten/aantallen kamerovernachtingen weer op het oude of tenminste gezonde niveau zijn.’
Bart: “Ja, hier hadden wij het vrijdag al over. De boodschap van KHN snap ik, en daar sta ik ook achter, maar de ‘tone of voice’ van hun persbericht is misschien niet zo handig en constructief. In Nederland is rate parity nog een duscussie, terwijl dat in andere landen al lang niet meer mag. Dat Booking.com in Nederland is gehuisvest, zal vast wel meespelen in de overweging van de regelgevers om dit zo te laten, in ieder geval klopt er iets niet… Booking.com wijzigt eenzijdig de bepalingen om de gast te vriend te houden. Vanuit hun stoel is dat wel verklaarbaar, want kijk eens naar de grote evenementen die nu afgelast zijn, de Formule 1 in Zandvoort, het Eurovisie Songfestival in Rotterdam, daar was alles op basis van non-refundable geboekt tegen de hoofdprijs. Hoe ga je daarmee om? Niemand had voorzien dat die events afgelast zouden worden, iedereen zou hoe dan ook gaan of anders de reservering doorverkopen. Ook hotels hadden dit niet zien aankomen, maar vangen nu de grootste klap op. Heel zuur.”

Positieve noot

Dan zijn er gelukkig ook positieve hoteliers, mensen die met inventieve initiatieven proberen om toch omzet te maken. “Dat zie ik ook, zoals bij Pincoffs in Amsterdam en Figi in Zeist, waar zzp’ers een kamer kunnen huren om in te werken, tegen een leuk tarief. Dat doen meer en meer hotels, maar ik zou er niet teveel van verwachten. Je moet toch een behoorlijk volume draaien om op die manier voldoende omzet te genereren om open te blijven. Denk daarbij aan een kamer of dertig. Ik verwacht niet dat dit gaat lukken, want ook zzp’ers houden de hand op de knip en werken daarom liever thuis. Daarnaast zijn er veel zelfstandigen met kinderen, dus er moet wel iemand thuis zijn om ze op te vangen. Het is wel heel positief bedoeld, dus er zit zeker nog leven in de hotellerie. Ik vind het wel mooi om te vermelden dat onze partners de meerwaarde van de samenwerking met Charme Hotels zien; de ondersteuning wordt zeer gewaardeerd. Of de individuele hotels het allemaal gaan overleven is nog onzeker, dat hangt voor een deel samen met uitbreiding van de overheidssteun aan de horeca, maar Charme Hotels gaat het absoluut overleven, dat zit wel goed. De komende dagen spreek ik veel vastgoedeigenaren van de hotels om huurvermindering te bespreken. Ik vermoed dat veel van hen hun poot stijfhouden en nu geen korting willen geven, maar ze moeten zich ook beseffen dat uitstel nu geen optie is, zeker niet met de bedragen die nu de hotels uit vliegen.”

Hiermee eindigt deel 6 van het dagboek van Bart Reints Bok. Morgen een nieuw hoofdstuk.
LinkedIN: Bart Reints Bok
Lees hier alle hoofdstukken uit het coronadagboek.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: