Coronadagboek Bart Reints Bok: "Maak cashflow-berekeningen voor verschillende scenario's"

24 maart 2020 | Thijs Jacobs

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit vijfde hoofdstuk bespreken we wat er sinds gisteren allemaal is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.

Cashflow-berekeningen maken

“Gisteren zijn we gestart met het maken van de cashflow-berekeningen. Dat is altijd belangrijk natuurlijk, maar nu hebben we deze gemaakt met een aantal scenario’s in het achterhoofd. Het lastige is, dat het nieuws van gisteren op verschillende manieren kan worden geïnterpreteerd. Blijft de horeca nu dicht na 6 april? Wat is een familiebrunch? Kan die na 6 april wel plaatsvinden in de horeca? Logischerwijs wordt er nu volop geannuleerd voor mei, want met de maatregelen die er nu liggen, lijkt het onlogisch, en zelfs onwenselijk, om bijeen te komen in publieke gelegenheden."

"Even terugkomend op de drie scenario’s: we hebben een scenario gemaakt voor opening na 6 april, wat me met de nieuwe informatie achterhaald lijkt, opening op 1 mei en opening op 1 juni. Tot de tijd dat je weer mag openen, heb je dus nul omzet, dat lijkt me duidelijk. Met de NOW-regeling in het achterhoofd kun je uitrekenen hoe je ervoor staat met debiteuren en crediteuren, en met die informatie kun je gaan rekenen.”

Er zijn nog heel veel vragen

Natuurlijk heb je die info nodig om met een goed verhaal naar je bank te stappen of naar je verhuurder. “Pensioenfondsen bijvoorbeeld; ik kreeg het bericht dat ze niet in maart, maar in april gaan afschrijven. Maar ik kan me voorstellen dat bij horecaondernemers de rekeningen nog leger zullen zijn dan in april. Het is nodig om maximaal te gaan afstellen en uitstellen van lasten. Wat gaan gemeentes bijvoorbeeld doen met OZB en toeristenbelastingen? Gaan hotels wel of geen toeristenbelasting vragen en die wel of niet afdragen, wordt energiebelasting dadelijk niet meer in rekening gebracht? Energiebelasting is namelijk het grootste deel van de energierekening, dus dat is van groot belang. En dan de NOW-regeling; die is nu nog niet aan te vragen… Al met al zijn er heel veel vragen, waarbij nu duidelijk is, dat je duidelijk moet hebben hoe je er eind mei voor staat, want dat is het nieuwe ijkpunt.”

Ook vastgoedmensen moeten concessies doen

“Het is ook tijd om conclusies te trekken. Vastgoedpartijen staan er niet allemaal hetzelfde in, hoor ik om mij heen. Er zijn vastgoedmensen doe goed meedenken, maar er zijn ook beleggers die zeggen: ‘Hee, ik ben geen ondernemer en wil gewoon mijn geld’. Naar mijn idee moeten alle partijen mee moeten betalen aan de crisis, gewoon een kwestie van eerlijkheid en billijkheid. Nu is al duidelijk dat we drie maanden lang geen, of praktisch geen, omzet kunnen schrijven, terwijl vaste lasten gewoon doorlopen. De enige mogelijkheid is om er samen uit te komen, om zo de crisis het hoofd te kunnen bieden. Mijn tip is dus om samen met je accountant, boekhouder of zelf, naar gelang de omvang van je onderneming, een liquiditeitsbegroting te maken met verschillende scenario’s in het achterhoofd. De speech van gisteren roept de nodige vragen op, zeker bij ondernemers die geen buffer hebben. Ik heb het te doen met eenmanszaken binnen de horeca, ze hadden het al zwaar vanwege de btw-verhoging en de WAB, waardoor de personeeelscomponent duurder werd. Zij hebben simpelweg niet de luxe om zo lang dicht te blijven; het is dus wachten op verdere steunpakketten vanuit de overheid."

"De NOW-regeling is mooi met betrekking tot personeel: in een normaal bedrijf bedragen de personeelskosten 30 tot 40 procent van de kosten, 60 tot 70 procent bestaat uit vaste kosten, waarvan zo’n 25 procent variabel is. Ongeveer 40 procent bestaat dus uit vaste kosten, zoals stroom, gas, water en huur. Maar daarbij heb je ook abonnementen, zoals hotelsystemen. Die kun je niet zomaar stopzetten, dus hoe ga je daarmee om, wat gaan de leveranciers doen om je tegemoet te komen? De toekomst is nog behoorlijk onzeker, maar met zijn allen doen we er alles aan om ook deze tegenslag te overleven.”

Hiermee eindigt deel 5 van het dagboek van Bart Reints Bok. Morgen een nieuw hoofdstuk.
LinkedIN: Bart Reints Bok
Lees hier alle hoofdstukken uit het coronadagboek.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: