De website van een hotel moet zichtbaar zijn

2 juni 2008 | redactie

De ontwikkelingen op het gebied van online hotelreserveringen en het optimaliseren van zoekresultaten hebben de afgelopen jaren een hoge vlucht genomen. Veel hoteliers hebben moeite om door alle bomen het bos te zien.

Tijdens de bijeenkomst 'Love @ First Site – Meet the World Online' hebben de sprekers Leo Brand van Swisscom, Ruben Timmerman van Usarchy en ICT-journalist Herbert Blankesteijn met hun voordrachten voor verhelderende inzichten gezorgd. Het publiek kreeg na de lezingen uitgebreid de gelegenheid om nader kennis te maken met diverse marktpartijen op het gebied van online hotelreserveringen en online hospitalitydiensten.

Technologieën

Leo Brand, CEO van Swisscom Hospitality Services, ging tijdens zijn presentatie in op de toekomstige ontwikkelingen op het gebied van nieuwe ICT-technologieën in hotels. Uit onderzoek blijkt dat hotelgasten steeds minder gebruik maken van betaal-tv; überhaupt kijken zij minder televisie op de hotelkamer. Het kijken naar korte 'content' en het gebruik van internet op de kamer nemen sterk toe.

Men wil op de hotelkamer contact houden met het thuisfront en men wil de omgeving van het hotel via het internet alvast ontdekken. Daarbij willen hotelgasten een altijd werkende en stabiele verbinding. En men is volgens Swisscom bereid om daarvoor te betalen.

Op het gebied van nieuwe toepassingen en technologieën wordt veel verwacht van technieken op basis van IP-technologie. Hierdoor zal de vraag naar en het gebruik van bandbreedte verder toenemen. Hoteliers zullen met name een slag kunnen slaan op het vlak van het aanbieden van persoonsgerichte diensten en services. Hotelgasten zullen volgens Brand toegang gaan krijgen tot digitale HD-televisie via het internet, via IP-technologie. Ook zal bellen via het internet (VOIP) een hoge vlucht nemen in hotels, aldus Brand.

In de hotels zullen specifiek voor hotels ontwikkelde applicaties gemaakt worden en zal de netwerktechnologie in hotels aan belangrijkheid winnen. Bij dit alles zal de complexiteit van de techniek toenemen, waardoor er extra inspanningen worden verwacht van het technisch hotelpersoneel. Een probleem is, volgens Brand, dat er niet genoeg technische kennis bij de hotels in huis is en dat er extra vraag is naar goed geschoold technisch personeel.

Zichtbaarheid

Een onderwerp dat in de presentatie van zelfstandig adviseur, trainer en spreker Ruben Timmerman (Usarchy.com) naar voren kwam, was de vindbaarheid van hotels op het internet. Wanneer hoteliers internetters direct op de website van hun hotel willen laten komen, dan moet de site eigenlijk op nummer één staan onder de zoekresultaten. Zoekmachines, met name Google, werken als volgt: ze indexeren websites; ze bekijken de relevantie van een website; vervolgens kijken ze of een website een autoriteit is binnen het onderwerp van de website in kwestie; daarna wordt de volgorde van de zoekresultaten bepaald.

Timmerman sprak ook over het afnemend belang van organische zoekresultaten. Dit is de lijst met de zoekresultaten waarin een zoekmachine daadwerkelijk laat zien welke websites over dat onderwerp gevonden zijn met de zoektechniek. Vandaag de dag staat er op een gemiddeld computerbeeldscherm nog maar één organisch zoekresultaat op de eerste pagina van zoekresultaten. De rest wordt - bij Google - opgevuld door locaties op een kaartje van Google Maps en door betaalde links boven de lijst met zoekresultaten en rechts op de pagina.

Om een website hoog in de zoekresultaten te krijgen, zeker in de lijst met lokale zoekresultaten, moeten websites sterk relevant zijn op basis van hun kernwoorden, moeten ze aandacht besteden aan hetgeen in de lokale nabijheid van het hotel is te zien (bijvoorbeeld een bezienswaardigheid), en moeten er veel (liefst positieve) recensies van derden over het hotel op het internet staan. Zoekmachines als Google blijken niet van Flash-toepassingen (bewegende items en geluid) te houden en ook websites opgebouwd uit frames vindt de moderne zoekmachine niet prettig. 

Zoekmachines kijken wel graag vanaf hoeveel pagina’s en hoe vaak er op internet naar een website wordt verwezen. Een manier om op te vallen via links is linkbait. Dit is het ontlokken van links naar een website. Om links te ‘trekken’ moet men de allereerste zijn met iets unieks, open zijn, goedkoop zijn, grappig zijn, of compleet, of controversieel zijn.

Echt en fictief

In de derde en laatste lezing nam ICT-journalist Herbert Blankesteijn de mensen in de zaal mee naar reizen op het internet. Lang werd gedacht dat door de komst van het internet het toerisme een langzame dood zou sterven ten koste van het fictieve toerisme op het wereldwijde web. Ondanks de komst van plaatjes, filmpjes, reisverslagen en de vlucht die mensen nemen naar compleet fictieve werelden online, zoals Second Life, is dit niet het geval geweest. Men wil juist iets met eigen ogen aanschouwen.

Ondanks dat het toerisme in de ‘echte’ wereld toeneemt, neemt de technologie om op het web te ‘reizen’ ook toe. Via Google Sightseeing kunnen alle bijzondere plekken op aarde die door bezoekers van Google Earth gevonden zijn, bekeken worden. En via Google Maps kan men met de optie ‘straatweergave’ in een driedimensionale wereld rondkijken.

Als trotse toerist vertelde Blankesteijn dat hij onlangs op reis met een huurauto over de Golden Gate Bridge (San Francisco) was gereden. Nu blijken fotografiewagens van Google dit ook te hebben gedaan en via Google Maps is hetzelfde traject inmiddels online na te bootsen.

Creditcardbetalingen

Hotelondernemers hebben vaak te maken met buitenlandse toeristen afkomstig uit niet-eurolanden. Daarbij rekenen toeristen vaak af met een creditcard. Maar pas aan het einde van de maand is voor de toerist duidelijk wat hij of zij in de eigen valuta heeft uitgegeven. Daarbij beïnvloedden koersomrekeningen de uiteindelijke prijs nogal eens. PaySquare heeft voor bedrijven die MasterCard- en Visa-transacties accepteren Dynamic Currency Conversion (DCC) geïntroduceerd. Dit is een service die ervoor zorgt dat buitenlandse klanten met hun creditcard kunnen afrekenen in hun eigen vertrouwde valuta. Zo ontstaan er gelijke betalingen en gelijke afschrijvingen. De transacties worden gedaan zonder koersverschillen. Er is niet alleen voordeel voor de klanten. Deelnemers ontvangen een commissie voor alle niet-euro transacties die worden verricht met MasterCard of Visa Card via DCC. Voor meer informatie raadpleeg www.paysquare.nl   

HM302008

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
ibis Styles Delft City Centre verwelkomt haar eerste gast

ibis Styles Delft City Centre opent vanaf vandaag haar deuren. Het driesterren hotel telt 82 kamers en is gevestigd aan het Van Leeuwenhoekpark 2 in Delft. Het hotel bevindt zich in het hart van het centrum, vlakbij het station. Met de toevoeging van ibis Styles Delft City Centre aan het ibis Styles ...

Hotelbouwplannen
Bouw Amrâth Galaxy Jaarbeurs Hotel vertraagd

De ambitie om nog dit jaar het Amrath Galaxy Jaarbeurs Hotel in Utrecht te openen, gaat niet worden gehaald. De bouw van het multifunctionele gebouw heeft vertraging opgelopen. Bijna drie jaar geleden startte de bouw van de 90 meter hoge toren. Het hotelgedeelte bestaat uit de eerste zeven verdie ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Dit lees je in de gloednieuwe Hospitality Management

Een bijzonder speciale editie van Hospitality Management valt over een aantal dagen bij iedere hotelier op de mat. Ewout Hoogendoorn – al jaren als gewaardeerde columnist verbonden aan het blad – interviewt niemand minder dan John Fentener van Vlissingen, oprichter van zakenreisconcern B ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: