De website van een hotel moet zichtbaar zijn

Auteur: redactie
Technologie 2 juni 2008
De website van een hotel moet zichtbaar zijn

De ontwikkelingen op het gebied van online hotelreserveringen en het optimaliseren van zoekresultaten hebben de afgelopen jaren een hoge vlucht genomen. Veel hoteliers hebben moeite om door alle bomen het bos te zien.

Tijdens de bijeenkomst 'Love @ First Site – Meet the World Online' hebben de sprekers Leo Brand van Swisscom, Ruben Timmerman van Usarchy en ICT-journalist Herbert Blankesteijn met hun voordrachten voor verhelderende inzichten gezorgd. Het publiek kreeg na de lezingen uitgebreid de gelegenheid om nader kennis te maken met diverse marktpartijen op het gebied van online hotelreserveringen en online hospitalitydiensten.

Technologieën

Leo Brand, CEO van Swisscom Hospitality Services, ging tijdens zijn presentatie in op de toekomstige ontwikkelingen op het gebied van nieuwe ICT-technologieën in hotels. Uit onderzoek blijkt dat hotelgasten steeds minder gebruik maken van betaal-tv; überhaupt kijken zij minder televisie op de hotelkamer. Het kijken naar korte 'content' en het gebruik van internet op de kamer nemen sterk toe.

Men wil op de hotelkamer contact houden met het thuisfront en men wil de omgeving van het hotel via het internet alvast ontdekken. Daarbij willen hotelgasten een altijd werkende en stabiele verbinding. En men is volgens Swisscom bereid om daarvoor te betalen.

Op het gebied van nieuwe toepassingen en technologieën wordt veel verwacht van technieken op basis van IP-technologie. Hierdoor zal de vraag naar en het gebruik van bandbreedte verder toenemen. Hoteliers zullen met name een slag kunnen slaan op het vlak van het aanbieden van persoonsgerichte diensten en services. Hotelgasten zullen volgens Brand toegang gaan krijgen tot digitale HD-televisie via het internet, via IP-technologie. Ook zal bellen via het internet (VOIP) een hoge vlucht nemen in hotels, aldus Brand.

In de hotels zullen specifiek voor hotels ontwikkelde applicaties gemaakt worden en zal de netwerktechnologie in hotels aan belangrijkheid winnen. Bij dit alles zal de complexiteit van de techniek toenemen, waardoor er extra inspanningen worden verwacht van het technisch hotelpersoneel. Een probleem is, volgens Brand, dat er niet genoeg technische kennis bij de hotels in huis is en dat er extra vraag is naar goed geschoold technisch personeel.

Zichtbaarheid

Een onderwerp dat in de presentatie van zelfstandig adviseur, trainer en spreker Ruben Timmerman (Usarchy.com) naar voren kwam, was de vindbaarheid van hotels op het internet. Wanneer hoteliers internetters direct op de website van hun hotel willen laten komen, dan moet de site eigenlijk op nummer één staan onder de zoekresultaten. Zoekmachines, met name Google, werken als volgt: ze indexeren websites; ze bekijken de relevantie van een website; vervolgens kijken ze of een website een autoriteit is binnen het onderwerp van de website in kwestie; daarna wordt de volgorde van de zoekresultaten bepaald.

Timmerman sprak ook over het afnemend belang van organische zoekresultaten. Dit is de lijst met de zoekresultaten waarin een zoekmachine daadwerkelijk laat zien welke websites over dat onderwerp gevonden zijn met de zoektechniek. Vandaag de dag staat er op een gemiddeld computerbeeldscherm nog maar één organisch zoekresultaat op de eerste pagina van zoekresultaten. De rest wordt - bij Google - opgevuld door locaties op een kaartje van Google Maps en door betaalde links boven de lijst met zoekresultaten en rechts op de pagina.

Om een website hoog in de zoekresultaten te krijgen, zeker in de lijst met lokale zoekresultaten, moeten websites sterk relevant zijn op basis van hun kernwoorden, moeten ze aandacht besteden aan hetgeen in de lokale nabijheid van het hotel is te zien (bijvoorbeeld een bezienswaardigheid), en moeten er veel (liefst positieve) recensies van derden over het hotel op het internet staan. Zoekmachines als Google blijken niet van Flash-toepassingen (bewegende items en geluid) te houden en ook websites opgebouwd uit frames vindt de moderne zoekmachine niet prettig. 

Zoekmachines kijken wel graag vanaf hoeveel pagina’s en hoe vaak er op internet naar een website wordt verwezen. Een manier om op te vallen via links is linkbait. Dit is het ontlokken van links naar een website. Om links te ‘trekken’ moet men de allereerste zijn met iets unieks, open zijn, goedkoop zijn, grappig zijn, of compleet, of controversieel zijn.

Echt en fictief

In de derde en laatste lezing nam ICT-journalist Herbert Blankesteijn de mensen in de zaal mee naar reizen op het internet. Lang werd gedacht dat door de komst van het internet het toerisme een langzame dood zou sterven ten koste van het fictieve toerisme op het wereldwijde web. Ondanks de komst van plaatjes, filmpjes, reisverslagen en de vlucht die mensen nemen naar compleet fictieve werelden online, zoals Second Life, is dit niet het geval geweest. Men wil juist iets met eigen ogen aanschouwen.

Ondanks dat het toerisme in de ‘echte’ wereld toeneemt, neemt de technologie om op het web te ‘reizen’ ook toe. Via Google Sightseeing kunnen alle bijzondere plekken op aarde die door bezoekers van Google Earth gevonden zijn, bekeken worden. En via Google Maps kan men met de optie ‘straatweergave’ in een driedimensionale wereld rondkijken.

Als trotse toerist vertelde Blankesteijn dat hij onlangs op reis met een huurauto over de Golden Gate Bridge (San Francisco) was gereden. Nu blijken fotografiewagens van Google dit ook te hebben gedaan en via Google Maps is hetzelfde traject inmiddels online na te bootsen.

Creditcardbetalingen

Hotelondernemers hebben vaak te maken met buitenlandse toeristen afkomstig uit niet-eurolanden. Daarbij rekenen toeristen vaak af met een creditcard. Maar pas aan het einde van de maand is voor de toerist duidelijk wat hij of zij in de eigen valuta heeft uitgegeven. Daarbij beïnvloedden koersomrekeningen de uiteindelijke prijs nogal eens. PaySquare heeft voor bedrijven die MasterCard- en Visa-transacties accepteren Dynamic Currency Conversion (DCC) geïntroduceerd. Dit is een service die ervoor zorgt dat buitenlandse klanten met hun creditcard kunnen afrekenen in hun eigen vertrouwde valuta. Zo ontstaan er gelijke betalingen en gelijke afschrijvingen. De transacties worden gedaan zonder koersverschillen. Er is niet alleen voordeel voor de klanten. Deelnemers ontvangen een commissie voor alle niet-euro transacties die worden verricht met MasterCard of Visa Card via DCC. Voor meer informatie raadpleeg www.paysquare.nl   

HM302008

Overig nieuws