“Een onconventioneel ontwerp is leuker”

22 november 2009 | Redactie

De inrichting van het hotel is geen alledaagse bezigheid. Tenminste, niet voor de hotelier. Interieurarchitecten doen niet anders. Hoe pakken zij een project aan? Aan de hand van verschillende pijlers verklaren art director Michel Ruijgrok van E.S.T.I.D.A Interieurontwerp en Fabricage Amsterdam en Simone Huiting business manager van DutchDeco in Eindhoven nader.

Verhouding advies en klantinbreng in een ontwerp

Ruijgrok: “Dat is klantafhankelijk. Wij hebben behoorlijk veel invloed, maar de opdrachtgever heeft soms ook een duidelijke visie. Een groot deel van onze klanten is vast, dus dan hebben we wel een idee van de richting waarin we het moeten zoeken.”

Huiting: “Meestal geeft de klant aan wat de wensen zijn. Wij maken een ontwerp en doen ook de productie en montage. Soms krijgen wij ook carte blanche: ‘Dit is het doel van de ruimte en deze kleur willen we, leef je uit.’”

Bijzondere wensen

Ruijgrok: “Een onconventioneel ontwerp is leuker. Wij doen een voorstel en laveren tussen wensen en mogelijkheden. Je moet als ontwerper ook wat tegengas durven geven. De klant moet uiteindelijk wel iets bijzonders krijgen. Iets dat hij zelf nooit had kunnen verzinnen. Maar hij moet ook blij zijn met het ontwerp, zich erin thuis voelen en ermee kunnen werken. De jas moet passen.”

Huiting: “De haalbaarheid van een wens wordt altijd serieus bekeken. Er is veel mogelijk, maar soms wordt er een compromis gedaan. Doordat wij zelf de productie in huis hebben, hebben we wel meer vrijheid. Zo is er net naar eigen ontwerp een lamp de deur uit gegaan van 5,7 bij 1,1 meter, op maat gemaakt voor een conferentiezaal."

Bedrijfsignatuur

Ruijgrok: “Een E.S.T.I.D.A ontwerp wordt er wel eens uitgepikt. Maar bij veel ontwerpen gaat het om een toegepast interieur. Het ontwerp wordt beïnvloed door de omgeving, locatie en functie.” Huiting: “Onze gedecoreerde wandbekleding en lampdesigns hebben een duidelijk kenmerk. Daarvoor komen de klanten ook naar ons. Wij laten wanden spreken en maken van iedere ruimte een beleving.”

Wet- regelgeving, als classificatienormen en brandveiligheid

Ruijgrok: “Daar zijn wij goed van op de hoogte. Meestal is de opdrachtgever dat zelf ook wel, maar het kan zijn dat je met iemand te maken hebt die nog niet zolang in het vak zit. Of de eisen zijn recent aangepast. Het kan problematische gevolgen hebben, als je niet op de hoogte bent van wet- en regelgeving.”

Huiting: “Luchthavens behoren ook tot onze opdrachtgevers, dus zeer zeker dat wij op de hoogte zijn van alle veiligheidseisen. Onze bedrukte wandbekleding is tot op het eindproduct brandwerend en B1 gecertificeerd.”

Budgetafspraken

Ruijgrok: “Budgetafspraken zijn bij hotels erg strikt, omdat hoteliers precies kunnen uitcalculeren wat de kamer gaat opbrengen en hoeveel deze dus mag kosten. In een restaurant is zo’n berekening veel ruimer en niet zo bindend. Soms krijgen wij een extreem laag budget voor een kamer. Dan is het passen, meten en uitzoeken. Het scheelt als meerdere kamers hetzelfde interieur krijgen.” Huiting: “Op locatie of op basis van tekeningen als het gebouw er nog niet staat, maken we een indicatie van de kosten.”

Planning opzetten

Ruijgrok: “Het ligt eraan of om nieuwbouw of renovatie gaat. Bij nieuwbouw zijn wij graag zo vroeg mogelijk betrokken bij de plannen. We maken voor de bouwkundig architect een voorlopige kamerindeling, zodat we zeker zijn dat we naderhand goed met de ruimte kunnen werken. In het voortraject kun je nog samen over de ruimte nadenken. Het komt wel eens voor dat nieuwbouw moet worden aangepast, omdat het niet handig is ingedeeld en dat is natuurlijk voor beide partijen erg vervelend. Een tijdsindicatie maken we op basis van ervaringsgevoel. Maar meestal wordt de benodigde tijd aangepast op de dagen tot de (her)openingsdatum.”

Huiting: “Vanuit het ontwerp wordt de benodigde tijd ingeschat. Maar ook vaak krijgen wij een tijdspanne waarin het project moet worden opgeleverd. Dan gaat het er gewoon even tussendoor. Gelukkig zijn wij erg flexibel, mede omdat we de fabricage in huis hebben.”

Interieur en exterieur?

Ruijgrok: “Wij doen niet direct exterieur, maar in de praktijk hebben we hier zeker wel een stem in. Het terras, de zonneschermen, de entree, gevel of luifel moeten ook vaak in de stijl van het interieur. Het tuinier- en zaaiwerk behoort niet tot ons vakgebied, maar als je een huisstijl ontwikkeld, kijk je naar de gehele uitstraling van een hotel. Daar hoort exterieur ook bij.”

Kennis in huis

Ruijrok: “Bij E.S.T.I.D.A werken wij in totaal met 22 man, waarvan 7 ontwerpers en tekenaars. Afhankelijk van de grootte van het project werken er drie tot vier personen aan een plan.”

Huiting: “Inclusief de productie zijn wij met 20 mensen. Wij hebben een eigen design-, productie- en montageteam. De ontwerper is vaak ook de contactpersoon van de klant, zodat er een duidelijk aanspreekpunt is.”

Nazorg van project

Ruijgrok: “Als je een product levert dan krijg je er ook de service bij. Misschien mist er naderhand nog iets, zijn er vragen of moet er iets worden nagekeken. Het is ook prettig om betrokken te blijven bij de projecten. Om contact te houden, maar ook in het kader van conceptbewaking. Ik heb liever dat als er nieuwe prullenbakken moeten komen, de klant mij belt dan dat ze zelf aan de slag gaan.”

Huiting: “Wij staan garant voor de kwaliteit. Vooral het schoon en mooi houden van de wanden is belangrijk. Onze producten zijn ‘hufterproof’, dus als er iets mis is kunnen de klanten ook na oplevering bij ons terecht. Dat leidt weer tot productverbetering.”

HM302009

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Jonge Honden: Mark Welbers kijkt vooruit met Banks Mansion Amsterdam

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Mark Welbers (34) general manager van het Banks Mansion in Amsterdam. Een m ...

Jantiene Berg
Column Jantiene Berg: Een leven lang leren

Sinds ik zes maanden geleden het decor van de hotellerie verruild heb voor het podium van het mbo-onderwijs is ‘een leven lang leren’ mijn nieuwe mantra. In mijn vroegere rol als gastvrouw en eigenaresse van een urban boutique hotel wist ik exact welke beleving ik onze gasten mee wilde g ...

Achtergronden
Stelling van de maand april: de uitslag

De hele maand april stond de stelling van de maand op de website van Hospitality Management. De stelling luidde: 2022 wordt noguitdagender dan 2021. Daar was 69,9 procent het mee eens. 31,1 procent gaf aan het niet eens te zijn met de stelling De nieuwe stelling van de maand luidt: De overheid lo ...

Hotel Exploitatiemodellen uitgelegd

Rob van Ginneken (Breda University of applied sciences) verzorgde een update van zijn in 2018 door Hospitality Management gepubliceerde Whitepaper ‘Hotel Exploitatiemodellen’. De belangrijkste ontwikkeling sindsdien: niet alleen hotelconcepten, maar steeds vaker ook de achterliggende exp ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, Eindhoven

De Nederlandse hotel- en congresketen Postillion Hotels, ontwikkelaar Lingotto en initiatiefnemer The Mountains Corporation werken samen aan de realisatie van een Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, dat eind 2025 opent in Eindhoven. The Dutch Mountains wordt een prestigieus en duur ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: