Online veiligheidsbeleid als antwoord op data- of cyberincidenten bij hotels

30 maart 2018 | redactie

Hotels worden steeds afhankelijker van digitale technologie. Gasten maken graag gebruik van wifi en boeken een verblijf eenvoudig online. Hoteliers beheren die boekingen digitaal. En digitale pasjes vervangen steeds vaker de ‘ouderwetse’ sleutels. Deze groeiende afhankelijkheid van IT-systemen vraagt volgens Meeùs-specialist Rico van Hooidonk om een goed online veiligheidsbeleid. “‘Waar IT-risico’s in het verleden onderaan de lijst stonden, horen ze nu bovenaan te staan. De gevolgen bij een cyber- of data-incident kunnen namelijk enorm zijn."

Online veiligheidsbeleid van belang

Ondanks de urgentie van een online veiligheidsbeleid, ziet Rico van Hooidonk als Riskmanagement Consultant dat veel hotels bij dit soort situaties nog niet of nauwelijks stilstaan. “Je ziet dat dergelijke protocollen klaarliggen op het moment dat er een brand uitbreekt, of wanneer er een hotelgast onwel raakt. Maar wat heeft u geregeld op het moment dat er een incident is in uw boekingssysteem of uw eigen website. Wie trekt dan het gele hesje aan en neemt de verantwoordelijkheid om de impact van het incident zo veel als mogelijk te beperken? En hoe weet deze persoon welke stappen er genomen dienen te worden? Naast het feit dat u geen boekingen binnenkrijgt, kan online uitval ook leiden tot imago- en reputatieschade. Gasten delen namelijk vaak hun ervaringen na hun verblijf op social media en websites waar reviews staan.”

Inhoud van een online veiligheidsbeleid

Het hebben van een online veiligheidsbeleid is in 2018 dus een must. Een online veiligheidsbeleid houdt in dat de hotelorganisatie weet welke stappen het dient te ondernemen op het moment dat er een calamiteit wordt ontdekt zoals een hack of datalek. Daarin moeten volgens Rico een aantal zaken terugkomen. ‘’In een dergelijk plan staat omschreven wie wat moet doen bij een incident. Bij wie moet het incident gemeld worden? Wat gaat deze persoon vervolgens doen? Welke procedures moeten opgestart worden? Denk bijvoorbeeld aan procedures richting de Autoriteit Persoonsgegevens. Wie communiceert met de media en wie niet? Wordt er een crisisteam in het leven geroepen en wie is daar lid van?’’

Afspraken met externe partijen

Verder raadt Rico hotels aan om de overeenkomsten die zijn gesloten met externe partijen tegen het licht te houden. “Weet welke afspraken er zijn gemaakt en welke verantwoordelijkheden en verplichtingen er liggen op het moment dat er een calamiteit plaatsvindt. Stel, er is een datalek bij een van uw leveranciers, wat gebeurt er dan? Wat is afgesproken?’’

Grote urgentie

De urgentie om de online veiligheid goed op orde te hebben wordt steeds groter. Cyberaanvallen zijn tegenwoordig aan de orde van de dag. Een online veiligheidsbeleid helpt om snel en adequaat te kunnen reageren op het moment dat een dergelijk euvel zich voordoet. Rico: “Ook in dit verhaal zie je helaas vaak dat het besef van de impact pas komt als het kwaad al geschied is. Ik probeer daarom de urgentie aan te geven. Online is echt een onderwerp waar bij stilgestaan dient te worden.’’
Elk bedrijf wordt meer en meer een digitaal bedrijf en de afhankelijkheid van data voor de kritieke bedrijfsprocessen is erg groot. ‘’Zorg er daarom voor dat je medewerkers daarvoor goed getraind zijn en dat ze weten wat ze moeten doen. Laat als management zien dat je dit onderwerp serieus neemt”, besluit van Hooidonk.

Ben jij goed voorbereid?

Ben je benieuwd welke zaken je nog kunt verbeteren om goed voorbereid te zijn en het bewustzijn binnen jouw organisatie te vergroten? Meeùs helpt je als adviseur graag om inzicht te geven in de cyberrisico’s en om deze risico’s zoveel mogelijk te beperken. Rico gaat dan ook graag het gesprek met je aan.

Rico van Hooidonk
Riskmanagement Consultant bij Meeus
e.van.hooidonk@meeus.com
088-3434738

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: