Online veiligheidsbeleid als antwoord op data- of cyberincidenten bij hotels

30 maart 2018 | redactie

Hotels worden steeds afhankelijker van digitale technologie. Gasten maken graag gebruik van wifi en boeken een verblijf eenvoudig online. Hoteliers beheren die boekingen digitaal. En digitale pasjes vervangen steeds vaker de ‘ouderwetse’ sleutels. Deze groeiende afhankelijkheid van IT-systemen vraagt volgens Meeùs-specialist Rico van Hooidonk om een goed online veiligheidsbeleid. “‘Waar IT-risico’s in het verleden onderaan de lijst stonden, horen ze nu bovenaan te staan. De gevolgen bij een cyber- of data-incident kunnen namelijk enorm zijn."

Online veiligheidsbeleid van belang

Ondanks de urgentie van een online veiligheidsbeleid, ziet Rico van Hooidonk als Riskmanagement Consultant dat veel hotels bij dit soort situaties nog niet of nauwelijks stilstaan. “Je ziet dat dergelijke protocollen klaarliggen op het moment dat er een brand uitbreekt, of wanneer er een hotelgast onwel raakt. Maar wat heeft u geregeld op het moment dat er een incident is in uw boekingssysteem of uw eigen website. Wie trekt dan het gele hesje aan en neemt de verantwoordelijkheid om de impact van het incident zo veel als mogelijk te beperken? En hoe weet deze persoon welke stappen er genomen dienen te worden? Naast het feit dat u geen boekingen binnenkrijgt, kan online uitval ook leiden tot imago- en reputatieschade. Gasten delen namelijk vaak hun ervaringen na hun verblijf op social media en websites waar reviews staan.”

Inhoud van een online veiligheidsbeleid

Het hebben van een online veiligheidsbeleid is in 2018 dus een must. Een online veiligheidsbeleid houdt in dat de hotelorganisatie weet welke stappen het dient te ondernemen op het moment dat er een calamiteit wordt ontdekt zoals een hack of datalek. Daarin moeten volgens Rico een aantal zaken terugkomen. ‘’In een dergelijk plan staat omschreven wie wat moet doen bij een incident. Bij wie moet het incident gemeld worden? Wat gaat deze persoon vervolgens doen? Welke procedures moeten opgestart worden? Denk bijvoorbeeld aan procedures richting de Autoriteit Persoonsgegevens. Wie communiceert met de media en wie niet? Wordt er een crisisteam in het leven geroepen en wie is daar lid van?’’

Afspraken met externe partijen

Verder raadt Rico hotels aan om de overeenkomsten die zijn gesloten met externe partijen tegen het licht te houden. “Weet welke afspraken er zijn gemaakt en welke verantwoordelijkheden en verplichtingen er liggen op het moment dat er een calamiteit plaatsvindt. Stel, er is een datalek bij een van uw leveranciers, wat gebeurt er dan? Wat is afgesproken?’’

Grote urgentie

De urgentie om de online veiligheid goed op orde te hebben wordt steeds groter. Cyberaanvallen zijn tegenwoordig aan de orde van de dag. Een online veiligheidsbeleid helpt om snel en adequaat te kunnen reageren op het moment dat een dergelijk euvel zich voordoet. Rico: “Ook in dit verhaal zie je helaas vaak dat het besef van de impact pas komt als het kwaad al geschied is. Ik probeer daarom de urgentie aan te geven. Online is echt een onderwerp waar bij stilgestaan dient te worden.’’
Elk bedrijf wordt meer en meer een digitaal bedrijf en de afhankelijkheid van data voor de kritieke bedrijfsprocessen is erg groot. ‘’Zorg er daarom voor dat je medewerkers daarvoor goed getraind zijn en dat ze weten wat ze moeten doen. Laat als management zien dat je dit onderwerp serieus neemt”, besluit van Hooidonk.

Ben jij goed voorbereid?

Ben je benieuwd welke zaken je nog kunt verbeteren om goed voorbereid te zijn en het bewustzijn binnen jouw organisatie te vergroten? Meeùs helpt je als adviseur graag om inzicht te geven in de cyberrisico’s en om deze risico’s zoveel mogelijk te beperken. Rico gaat dan ook graag het gesprek met je aan.

Rico van Hooidonk
Riskmanagement Consultant bij Meeus
e.van.hooidonk@meeus.com
088-3434738

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: