Online veiligheidsbeleid als antwoord op data- of cyberincidenten bij hotels

30 maart 2018 | redactie

Hotels worden steeds afhankelijker van digitale technologie. Gasten maken graag gebruik van wifi en boeken een verblijf eenvoudig online. Hoteliers beheren die boekingen digitaal. En digitale pasjes vervangen steeds vaker de ‘ouderwetse’ sleutels. Deze groeiende afhankelijkheid van IT-systemen vraagt volgens Meeùs-specialist Rico van Hooidonk om een goed online veiligheidsbeleid. “‘Waar IT-risico’s in het verleden onderaan de lijst stonden, horen ze nu bovenaan te staan. De gevolgen bij een cyber- of data-incident kunnen namelijk enorm zijn."

Online veiligheidsbeleid van belang

Ondanks de urgentie van een online veiligheidsbeleid, ziet Rico van Hooidonk als Riskmanagement Consultant dat veel hotels bij dit soort situaties nog niet of nauwelijks stilstaan. “Je ziet dat dergelijke protocollen klaarliggen op het moment dat er een brand uitbreekt, of wanneer er een hotelgast onwel raakt. Maar wat heeft u geregeld op het moment dat er een incident is in uw boekingssysteem of uw eigen website. Wie trekt dan het gele hesje aan en neemt de verantwoordelijkheid om de impact van het incident zo veel als mogelijk te beperken? En hoe weet deze persoon welke stappen er genomen dienen te worden? Naast het feit dat u geen boekingen binnenkrijgt, kan online uitval ook leiden tot imago- en reputatieschade. Gasten delen namelijk vaak hun ervaringen na hun verblijf op social media en websites waar reviews staan.”

Inhoud van een online veiligheidsbeleid

Het hebben van een online veiligheidsbeleid is in 2018 dus een must. Een online veiligheidsbeleid houdt in dat de hotelorganisatie weet welke stappen het dient te ondernemen op het moment dat er een calamiteit wordt ontdekt zoals een hack of datalek. Daarin moeten volgens Rico een aantal zaken terugkomen. ‘’In een dergelijk plan staat omschreven wie wat moet doen bij een incident. Bij wie moet het incident gemeld worden? Wat gaat deze persoon vervolgens doen? Welke procedures moeten opgestart worden? Denk bijvoorbeeld aan procedures richting de Autoriteit Persoonsgegevens. Wie communiceert met de media en wie niet? Wordt er een crisisteam in het leven geroepen en wie is daar lid van?’’

Afspraken met externe partijen

Verder raadt Rico hotels aan om de overeenkomsten die zijn gesloten met externe partijen tegen het licht te houden. “Weet welke afspraken er zijn gemaakt en welke verantwoordelijkheden en verplichtingen er liggen op het moment dat er een calamiteit plaatsvindt. Stel, er is een datalek bij een van uw leveranciers, wat gebeurt er dan? Wat is afgesproken?’’

Grote urgentie

De urgentie om de online veiligheid goed op orde te hebben wordt steeds groter. Cyberaanvallen zijn tegenwoordig aan de orde van de dag. Een online veiligheidsbeleid helpt om snel en adequaat te kunnen reageren op het moment dat een dergelijk euvel zich voordoet. Rico: “Ook in dit verhaal zie je helaas vaak dat het besef van de impact pas komt als het kwaad al geschied is. Ik probeer daarom de urgentie aan te geven. Online is echt een onderwerp waar bij stilgestaan dient te worden.’’
Elk bedrijf wordt meer en meer een digitaal bedrijf en de afhankelijkheid van data voor de kritieke bedrijfsprocessen is erg groot. ‘’Zorg er daarom voor dat je medewerkers daarvoor goed getraind zijn en dat ze weten wat ze moeten doen. Laat als management zien dat je dit onderwerp serieus neemt”, besluit van Hooidonk.

Ben jij goed voorbereid?

Ben je benieuwd welke zaken je nog kunt verbeteren om goed voorbereid te zijn en het bewustzijn binnen jouw organisatie te vergroten? Meeùs helpt je als adviseur graag om inzicht te geven in de cyberrisico’s en om deze risico’s zoveel mogelijk te beperken. Rico gaat dan ook graag het gesprek met je aan.

Rico van Hooidonk
Riskmanagement Consultant bij Meeus
e.van.hooidonk@meeus.com
088-3434738

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens
AccorHotels wil minder plastic afval

Morgen, op Planet21 Day, een evenement dat jaarlijks terugkeert op 21 april, stimuleert AccorHotels haar werknemers om initiatieven te bedenken die de wereld een stukje beter maken. Duurzame ontwikkeling en sociale verantwoordelijkheid staan daarbij centraal. Vorig jaar lag de focus op de reductie v...

Toerisme Duurzaamheid
Landal GreenParks mag zich meest duurzaam reismerk van Nederland noemen

Landal GreenParks is winnaar van de Sustainable Brand Index van 2018 in de categorie Travel en Leisure. Landal mag zich een jaar lang het meest duurzame reismerk van Nederland noemen op grond van onafhankelijk consumentenonderzoek. De onderscheiding werd gisteravond in Amsterdam uitgereikt door...

Opening Internationaal
Hotel con Corázon opent tweede hotel in Mexico

Hotel con Corázon is een bijzonder hotel in Nicaragua dat al haar winst steekt in het verbeteren van het lokale onderwijs. Sinds de opening van het hotel in 2008 hebben honderden kinderen hierdoor een kans gekregen op een betere toekomst. Het concept van Hotel Con Corázon is zo succesv...

Onderwijs Blog
Blog Pim van het Reve: wat doe jij met je afval?

5 April 2018. Op naar Apeldoorn, het is tijd voor mijn Thesis Proposal Defence, oftewel het verdedigen van mijn onderzoeksopzet. Het één-na-laatste tentamenmoment voordat ik afstudeer en mijn bachelor Hotel Management in ontvangst mag nemen. Met wat gezonde spanning leg ik mijn eerste ...

Hotelbouwplannen Innovatie
Yotel bouwt in Istanbul hotel met 451 kamers

?GA, al 25 jaar exploitant van Istanbul New Airport (INA), en Yotel, de in Londen gevestigde hotelgroep, hebben een exclusief hotelbeheercontract getekend. Het hotel, dat een van de grootste luchthavenhotels ter wereld zal zijn, met zowel airside als landside-toegang, zal 451 kamers hebben. Het is g...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Geen hotel in seniorencomplex Amsterdam Osdorp

De rechtbank heeft bepaald dat er geen hotel mag komen in een seniorencomplex in Amsterdam Osdorp. Dit na na bezwaren van bewoners van het complex, zo lezen we op de website van AT5. Backpackers zouden gratis in het pand mogen slapen wanneer ze iets terug zouden doen voor de buurt. De ouderen waren ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: