Online veiligheidsbeleid als antwoord op data- of cyberincidenten bij hotels

30 maart 2018 | redactie

Hotels worden steeds afhankelijker van digitale technologie. Gasten maken graag gebruik van wifi en boeken een verblijf eenvoudig online. Hoteliers beheren die boekingen digitaal. En digitale pasjes vervangen steeds vaker de ‘ouderwetse’ sleutels. Deze groeiende afhankelijkheid van IT-systemen vraagt volgens Meeùs-specialist Rico van Hooidonk om een goed online veiligheidsbeleid. “‘Waar IT-risico’s in het verleden onderaan de lijst stonden, horen ze nu bovenaan te staan. De gevolgen bij een cyber- of data-incident kunnen namelijk enorm zijn."

Online veiligheidsbeleid van belang

Ondanks de urgentie van een online veiligheidsbeleid, ziet Rico van Hooidonk als Riskmanagement Consultant dat veel hotels bij dit soort situaties nog niet of nauwelijks stilstaan. “Je ziet dat dergelijke protocollen klaarliggen op het moment dat er een brand uitbreekt, of wanneer er een hotelgast onwel raakt. Maar wat heeft u geregeld op het moment dat er een incident is in uw boekingssysteem of uw eigen website. Wie trekt dan het gele hesje aan en neemt de verantwoordelijkheid om de impact van het incident zo veel als mogelijk te beperken? En hoe weet deze persoon welke stappen er genomen dienen te worden? Naast het feit dat u geen boekingen binnenkrijgt, kan online uitval ook leiden tot imago- en reputatieschade. Gasten delen namelijk vaak hun ervaringen na hun verblijf op social media en websites waar reviews staan.”

Inhoud van een online veiligheidsbeleid

Het hebben van een online veiligheidsbeleid is in 2018 dus een must. Een online veiligheidsbeleid houdt in dat de hotelorganisatie weet welke stappen het dient te ondernemen op het moment dat er een calamiteit wordt ontdekt zoals een hack of datalek. Daarin moeten volgens Rico een aantal zaken terugkomen. ‘’In een dergelijk plan staat omschreven wie wat moet doen bij een incident. Bij wie moet het incident gemeld worden? Wat gaat deze persoon vervolgens doen? Welke procedures moeten opgestart worden? Denk bijvoorbeeld aan procedures richting de Autoriteit Persoonsgegevens. Wie communiceert met de media en wie niet? Wordt er een crisisteam in het leven geroepen en wie is daar lid van?’’

Afspraken met externe partijen

Verder raadt Rico hotels aan om de overeenkomsten die zijn gesloten met externe partijen tegen het licht te houden. “Weet welke afspraken er zijn gemaakt en welke verantwoordelijkheden en verplichtingen er liggen op het moment dat er een calamiteit plaatsvindt. Stel, er is een datalek bij een van uw leveranciers, wat gebeurt er dan? Wat is afgesproken?’’

Grote urgentie

De urgentie om de online veiligheid goed op orde te hebben wordt steeds groter. Cyberaanvallen zijn tegenwoordig aan de orde van de dag. Een online veiligheidsbeleid helpt om snel en adequaat te kunnen reageren op het moment dat een dergelijk euvel zich voordoet. Rico: “Ook in dit verhaal zie je helaas vaak dat het besef van de impact pas komt als het kwaad al geschied is. Ik probeer daarom de urgentie aan te geven. Online is echt een onderwerp waar bij stilgestaan dient te worden.’’
Elk bedrijf wordt meer en meer een digitaal bedrijf en de afhankelijkheid van data voor de kritieke bedrijfsprocessen is erg groot. ‘’Zorg er daarom voor dat je medewerkers daarvoor goed getraind zijn en dat ze weten wat ze moeten doen. Laat als management zien dat je dit onderwerp serieus neemt”, besluit van Hooidonk.

Ben jij goed voorbereid?

Ben je benieuwd welke zaken je nog kunt verbeteren om goed voorbereid te zijn en het bewustzijn binnen jouw organisatie te vergroten? Meeùs helpt je als adviseur graag om inzicht te geven in de cyberrisico’s en om deze risico’s zoveel mogelijk te beperken. Rico gaat dan ook graag het gesprek met je aan.

Rico van Hooidonk
Riskmanagement Consultant bij Meeus
e.van.hooidonk@meeus.com
088-3434738

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Personalia
Niels Hoek nieuwe sales manager U Parkhotel

Niels Hoek is per 1 december 2018 begonnen als Sales Manager bij het nieuw te openen U Parkhotel in Enschede. Na bijna twee jaar keert Niels weer terug naar de hotel- en congresbranche. Met meer dan acht jaar ervaring brengt Niels veel kennis mee naar het nieuwe U Parkhotel op de campus van de Unive...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

OTA's Airbnb
Gemeente Amsterdam staakt onderhandelingen met Airbnb en OTA's

De onderhandelingen tussen de gemeente Amsterdam en de grote vakantieverhuursites Airbnb, Booking.com en Expedia zijn gestaakt. Dit komt omdat de platforms meer duidelijkheid willen hebben van de gemeente omtrent de gemeentelijke regelgeving voordat ze verder willen onderhandelen. 1 januari Op...

Tech Advertorial
Generation-Z hotelslot opent de deur naar de techniek van de toekomst

Begin dit jaar lanceerde Hotek het eerste model van de nieuwe generatie hotelsloten, Hotek Cloud Low Energy, het systeem dat werkt met mobile key via de cloud. Ondertussen is de productontwikkeling in sneltreinvaart verdergegaan, en werd precies op tijd voor Equip’Hotel in Parijs de nieuwste l...

Interieur Advertorial
Interieurarchitect Arnie van Dun maakt statement met Grand Hotel Valies

Op het moment van schrijven van deze bijdrage zet interieurarchitect Arnie van Dun de laatste 'puntjes op de i' van de inrichting van Grand Hotel Valies in Roermond. De inspiratiebron voor de inrichting van dit hotel vindt hij in de Amerikaanse Art Deco stijl uit de jaren ’30. We sprek...

Advertorial
All-in-One oplossingen: een zegen voor de moderne hotelier

De moderne hotelier heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in informatietechnologie. De groeiende afhankelijkheid van OTA’s als Booking.com en Expedia, de prijsdruk van privé-verhuurders en de veeleisendheid van klanten vragen om een efficiënte en kostenbesparende operati...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: