Exclusief: Hanny Arens, Bedandbreakfast.eu

25 september 2015
Exclusief: Hanny Arens, Bedandbreakfast.eu

Overnachten bij locals wint al jaren aan populariteit. Niet alleen bed & breakfasts profiteren van deze ontwikkeling, maar ook particulieren die accommodatie
aanbieden via Airbnb.

Directeur van Bedandbreakfast.eu Hanny Arens is niet bang voor de aandachttrekkende concurrent, waar gasten soms met een luchtbed genoegen moeten nemen. Onverstoorbaar zet ze haar eigen missie voort: de grootste B&B-website blijven met de hoogste kwaliteit.

*Workshops voor B&B-eigenaren*
Hanny Arens ontvangt ons in haar kantoor in het vooroorlogse luchthavengebouw in Eindhoven. Vier jaar geleden was het team van Bed & Breakfast Europe (BBE) dolgelukkig met de verhuizing naar dit authentieke pand, dat Arens kocht van de gemeente Eindhoven. Binnenkort komt er een multifunctionele ruimte in de ontvangsthal, die onder andere dienst zal doen als workshopruimte. Arens: “Wij willen meer workshops gaan aanbieden voor B&B-eigenaren. Nu kunnen we maximaal tien mensen ontvangen in onze vergaderruimte. Straks kunnen we grotere groepen ontvangen.”

*Grootste B&B-website ter wereld*
Sinds de oprichting in 1999 heeft Hanny Arens niet anders dan groei meegemaakt. Wat begon met de precies op het juiste moment vastgelegde domeinnaam bedandbreakfast.nl en later ook bedandbreakfast.eu, is inmiddels uitgegroeid tot de grootste B&B-website ter wereld met een aanbod van 1,7 miljoen kamers en appartementen, waarvan ruim 20 duizend in Nederland.

*Airbnb maakte laatst bekend dat er dit jaar 17 miljoen overnachtingen via de website waren gereserveerd wereldwijd. Een geduchte concurrent?*
“Tot nu toe ondervinden we weinig hinder van Airbnb. Het zijn veel nieuwe accommodaties, die een aanvulling zijn op het B&B-concept. We hebben geen daling gezien sinds de start van Airbnb, ook niet in de steden, waar Airbnb haar aanbod vooral geconcentreerd heeft. BBE heeft haar aanbod verspreid over stad en platteland, waarbij de verdeling ongeveer 50/50 is. Doordat wij langer bestaan en goed op weg zijn met contentmarketing is onze vindbaarheid heel groot. Mede door online advertising hebben we een toppositie in Google en andere zoekmachines. Het aantal reserveringen bij onze B&B’s is de afgelopen jaren gegroeid met 40 procent. Dat we al 15 jaar groeien is geen trend meer te noemen.

Het is een structurele ontwikkeling. Airbnb komt in persberichten met grote aantallen naar buiten, maar zij tellen het aantal advertenties. Iedere advertentie is een aparte kamer of appartement. Airbnb is begonnen in 2008 en heeft nu wereldwijd 1,5 miljoen kamers en appartementen. Wij zijn met Bedandbreakfast.eu begonnen in 2009 en hebben 1,7 miljoen kamers en appartementen online staan. Maar natuurlijk is Airbnb een concurrent op internet. We bieden allebei overnachtingen bij locals. Bij ons zijn de adressen openbaar en ze hebben allemaal toestemming van de gemeente. Het zijn stuk voor stuk professionele B&B’s. Als je via Airbnb reserveert, kan het ook gebeuren dat je op de bank of een luchtbed moet slapen en een ontbijt is er meestal ook niet bij inbegrepen. Ik ben van mening dat kwaliteit een langere adem heeft.”

*Airbnb-verhuurders pakken het minder professioneel aan, lappen regels aan hun laars en komen ermee weg. Steekt dat niet?*
“Ik denk dat veel Airbnb’s niet bekend zijn bij de gemeente en geen toeristenbelasting afdragen. Eerlijk is dat niet, nee. Toch heb ik in gesprekken met de gemeente Amsterdam aangegeven dat het geen zin heeft om de regels aan te scherpen als je ze niet kan handhaven. De adressen zijn immers niet bekend. Mijn advies was om een meldpunt te bieden voor gevallen waarin de buurt overlast heeft van het publiek dat een Airbnb aantrekt. Wel heb ik bezwaar gemaakt tegen campagnes van het Nederlands Bureau voor Toerisme, die in het buitenland het Amerikaanse Airbnb promoten met Nederlands belastinggeld. Koester je eigen bedrijfsleven, zou ik zeggen.”

*Is het voor B&B-eigenaren niet aantrekkelijk om hun accommodatie ook op Airbnb aan te bieden?*
“Sommigen doen dat inderdaad en ik adviseer ook altijd om zoveel mogelijk marketingkanalen uit te proberen. Je kunt de marketingeuro maar een keer besteden. Kijk wat je aan omzet behaalt via een website en wat het je kost en dan weet je precies wat je return on investment is. Er zijn relaties die Airbnb uitgeprobeerd hebben en ervan terugkomen. Ze betalen hoge commissies en de doelgroep wordt niet altijd gewaardeerd. Onze doelgroep is net iets ouder, hoofdzakelijk koppels die zonder kinderen reizen.”

*Biedt de komst van Airbnb ook kansen?*
“Het draagt bij aan de bekendheid van het fenomeen van overnachten bij locals en daar heeft de gehele B&B-sector profijt van. Wat ze goed op de rit hebben is de integratie met social media. Op dat onderdeel gaan wij nog verbeteringen doorvoeren op de nieuwe website die naar verwachting eind oktober online gaat; die wordt volledig responsive, dus geschikt voor alle devices. Aan webcare besteden we veel aandacht. Met gespecialiseerde software houden we alle kanalen in de gaten – Twitter, Facebook, Instagram, noem maar op – en daar reageren we direct op. Via onze nieuwe website gaan we gaan we nog meer aansluiten op de social media kanalen.”

*Wat zou Airbnb van BBN kunnen leren?*
“De laatste jaren hebben we een kwaliteitsslag gemaakt. Aan de hand van feedback die we krijgen van sitebezoekers, werken we continu aan het verbeteren van functionaliteiten en de gebruiksvriendelijkheid. We stimuleren B&B-eigenaren om hun gegevens op de website goed en volledig in te vullen en actueel te houden. Als informatie niet klopt, pakken we dat meteen aan. Iedere gast ontvangt een reviewverzoek. Zo proberen we kwaliteit inzichtelijk te maken. Iemand met betere reviews krijgt een hogere positie in het zoekresultaat. Daar hebben we een geheime formule voor, waarin onder andere het bijhouden van de beschikbaarheidskalender, het reviewgemiddelde en de hoeveelheid informatie, vertalingen en foto’s meewegen. Zo krijgt een actieve B&B dus een hogere positie, zowel bij ons op de site als in Google.”

*Wat zijn de laatste trends in de B&B-sector?*
“De gast wil steeds meer kwaliteit en de behoefte aan privacy zet door. Eigen sanitair op de kamer is er al bij tachtig procent van de B&B’s. Ook maken veel B&B’s een eigen ingang voor gasten en voorzien ze de accommodaties van een keuken. Wellness- en thema-B&B’s doen het ook goed; er is veel vraag naar luxe en naar unieke belevenissen. Aan de andere kant: adressen met eenvoudige kamers trekken ook hun eigen publiek, bijvoorbeeld fietsers en wandelaars, maar ook zakelijke gasten.”

*In de beginjaren van BBN liep je te hoop tegen alle verplichtingen die B&B-eigenaren opgelegd kregen. Inmiddels is er veel bereikt. B&B-eigenaren hoeven niet meer mee te betalen aan de hotelclassificatie en het Bedrijfschap Horeca en Catering is zelfs helemaal opgeheven. Nog meer wapenfeiten?*
“De regeldruk is sterk verminderd. Vroeger kwam er nog wel eens een enthousiaste brandweercommandant die vond dat er brandblussers en vluchtplannen moesten komen, maar dat is verleden tijd. Gemeenten werken tegenwoordig met de omgevingsvergunning en veel wetgeving is landelijk geregeld. Sommige gemeenten zijn bang voor permanente bewoning; dan geven ze geen toestemming voor een keuken of woonkamer in een gastenverblijf. Maar als we dan aangeven dat het een aanvulling is op het toeristisch product, dan gaan ze vaak wel akkoord. De meeste gemeenten dragen B&B’s een warm hart toe. De beleidsnotitie waarin we advies geven over gemeentelijk beleid wordt nog steeds veel geraadpleegd. Het enige echte pijnpunt op dit moment zijn de hoge afdrachten aan auteursrechtenorganisaties, zoals Buma/Stemra, Sena en Videma. We pleiten voor een lager tarief voor B&B’s voor de doorgifte van muziek in de kamers.”

*Wat zijn op dit moment de speerpunten van BBN?*
“We werken aan een functionaliteit waarbij het mogelijk wordt om direct te boeken en te betalen aan een B&B-eigenaar. Dat is een toegevoegde waarde voor zowel eigenaren als gasten. De eigenaar weet zeker dat hij zijn geld ontvangt, ook als de gast niet komt opdagen, zonder zelf een betaalsysteem aan te schaffen. De gast kan direct boeken en afrekenen en is zeker van zijn boeking. Verder bieden we B&B’s in de toekomst de keuze hoe ze willen betalen voor het gebruik van ons reserveringssysteem: een percentage per boeking of een vast bedrag voor een heel jaar ineens. Verhuur je veel, dan is het laatste gunstiger. Veel nieuwe klanten wereldwijd willen eerst nog zien hoe het gaat lopen en willen graag op basis van no cure no pay werken. Dat kunnen we dan ook aanbieden. In het begin hadden we nog gratis vermeldingen, maar daar zijn we inmiddels mee gestopt, omdat het gevoelig was voor fraude. Voor een vast bedrag per jaar heb je nu een reserveringsmanager met kalender die je ook op je eigen website kan plaatsen. Wij verwachten het betaalsysteem begin volgend jaar aan de reserveringsmanager toe te kunnen voegen.”

*Hoe zou de hospitality-branche er over tien jaar voorstaan?*
“De hotellerie is weer gegroeid volgens de laatste berichtgeving. Ik denk dat de groei van de hotellerie naast de groei van de B&B’s kan blijven bestaan. Ze vullen elkaar aan en het biedt de consument de keuzevrijheid. Airbnb maakt nu nog 150 miljoen dollar verlies en moet nog aan haar investeerders bewijzen wat het waard is. En wat BBN betreft: bij een bed & breakfast draait alles om de menselijke maat. Dat zie je terug in onze eigen organisatie. Als bedrijf staan we erom bekend dat we goed bereikbaar zijn, de drempel om contact op te nemen is laag en we hechten veel belang aan persoonlijk contact. Onze klanten waarderen dit bijzonder. Bed & breakfast is een mooi en zinvol product om je voor in te zetten. Onze missie is het grootste en meest kwalitatieve aanbod van B&B’s in meer dan 210 landen te hebben om B&B’s wereldwijd nog populairder te maken!”

*Feiten over B&B’s*
Bed & breakfasts worden vooral bezocht door koppels die zonder kinderen reizen, zij zijn voor 41% van de B&B’s de belangrijkste groep gasten.

Nederlandse B&B’s
• Gemiddelde omzet: € 14.063
• Gemiddelde kamerprijs € 75
• 3,9 gastenkamers en 6,3 slaapplaatsen
• Populair bij bezoekers van 45 tot 64 jaar.

Europese B&B’s
• Gemiddelde omzet: € 16.700
• Gemiddelde kamerprijs: € 76,46
• 5,2 gastenkamers en 7,6 slaapplaatsen
• 40% van de Europese B&B’s is gestart na 2011.

Bron: ‘Bed & Breakfast in Europa – Bezetting, omzet en andere kerncijfers‘, Bedandbreakfast.eu.

~Auteur: José Mast~

Overig nieuws