Al op jonge leeftijd wist Dodi Koops zeker dat ze de hotellerie in wilde. Inmiddels is ze 26 en draait ze als assistant general manager volop mee in het Grand Hotel Amrâth Amsterdam. Na haar studie kreeg ze kansen die ze met beide handen aangreep. “Ik wil eerst vlieguren maken voordat ik eindverantwoordelijk word voor een hotel.”
“Op mijn veertiende werkte ik al in een restaurant als afwasser. De hospitalitywereld had altijd mijn interesse. Ik vond het werken in de keuken of bediening van jongs af aan al leuk en sprak collega’s die de opleiding deden. Dat inspireerde mij en ik dacht: ik blijf in de horeca. Toen ik in havo 4 zat heb ik een open dag bezocht. Op dat moment wist ik het zeker: dit is wat ik ga doen.” In 2016 startte Koops met de tweejarige opleiding ‘Associate degree Hotel Management’ in Emmen. “Ik woonde nog bij mijn ouders in Drenthe, dus Emmen was een goede plek om nog een tijdje thuis te kunnen wonen. Nadat ik mijn Associate degree behaalde ben ik bij NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden voor mijn Bachelor gegaan.”
Aantrekkingskracht van de hospitality
Wat haar het meest aantrekt in de hospitality? “De diversiteit van de werkzaamheden. De bijbaantjes die ik heb gehad waren vooral in de keuken en bediening, dat bestaat uit gastencontact. Heerlijk. Maar als ik kijk naar wat ik nu doe, denk ik: ja, de hospitality is echt een diverse wereld. Je kunt alle kanten op: je kunt ook de marketing of sales in. Ik houd me nu bezig met management binnen de hotellerie. In hospitality zijn er zoveel verschillende mogelijkheden naast bediening of keuken, terwijl je het gastencontact altijd behoudt. Dat trekt mij aan.”
Zoals veel studenten liep ze in de eerste jaren van haar opleiding stage in diverse restaurants en hotels. “In mijn eerste leerjaar was ik tien weken lang stagiaire in Hotel & Restaurant Wesseling. Toen mijn stageperiode voorbij was ben ik aangenomen in de bediening van het restaurant.” Toch bleef Koops verder dromen. “Ik vond het interessant om na te denken over het management in de hospitality. Hoe werkt het op kantoor? Op de hotelschool in Leeuwaren moest ik 10 maanden een managementstage lopen, die ik graag vanuit een managementteam wilde doen.” Die kans kreeg ze bij het Grand Hotel Amrâth Kurhaus. “Daar ben ik in augustus 2019 gestart. In die tijd schreef ik ook mijn scriptie, die ik in 2020 heb afgerond.”
Na haar afstuderen twijfelde ze even over haar volgende stap. “In verband met covid was een van de opties om door te studeren en weer bij mijn ouders te gaan wonen. Maar toen bood Amrâth mij een mooie kans aan als assistent directie en HR bij het Grand Hotel Amrâth Kurhaus. Die heb ik met beide handen aangegrepen. Tot eind 2023 heb ik in het Grand Hotel Amrâth Kurhaus verschillende functies bekleed. Binnen een bedrijf doorgroeien is altijd prettig.”
Stap naar operationeel management
“Van 2022 tot 2023 ben ik front- en backofficemanager geweest bij het Grand Hotel Amrâth Kurhaus. Mijn interesse lag meer bij operationeel management dan bij HR. Personeelszaken is goed om te leren kennen, maar ik was toe aan een volgende stap. Als manager front- en backoffice kon ik leren hoe je een team aanstuurt en hoe je daar het best mee omgaat.” In haar huidige functie als assistant general manager in Amsterdam werkt Koops nauw samen met general manager Joeri Nuijten. “Toen ik net in Amsterdam begon hadden Joeri en ik een taakverdeling. Zijn expertise lag meer bij de F&B, die van mij meer bij frontoffice en rooms. Zo maakten we een duidelijke verdeling. Ik begeleidde de rooms-kant: reserveringen, front- en backoffice. Hij deed meer de F&B en banqueting.”
Sinds april dit jaar is Nuijten ook actief als change manager bij het Grand Hotel Amrâth Kurhaus. “Hierdoor zijn ook mijn werkzaamheden en verantwoordelijkheden anders. Momenteel schakel ik operationeel met alle afdelingshoofden. Eens in de zoveel weken zit ik met ze apart om zaken te bespreken, maar ook om naar de toekomst te kijken. Hierdoor kan ik hen ook persoonlijk begeleiden. Daarnaast heb ik wekelijkse MT-meetings."
Leidinggeven als jonge manager
Met haar 26 jaar is Koops jong in haar managementrol. Toch staat ze stevig in haar schoenen. “Iedere collega is nodig in het hotel. Het is niet zo dat wat ik zeg goed is omdat ik aan het hoofd sta. Ik vind het fijn dat collega’s hun ervaringen en ideeën delen om het hotel te laten groeien. Oudere collega’s hebben meer ervaring en daardoor andere ideeën over hoe we zaken beter of anders kunnen aanpakken. Dat is goed. Tegelijkertijd weten zij ook hoe de drukke dagen zijn. Iedereen heeft sterke punten en als je die kunt benutten, maak je de medewerker in zijn functie alleen maar sterker. Als ik zie hoe het hotel draait en dat we met z’n allen groeien, haal ik daar energie uit. Samen met de afdelingshoofden ergens naartoe werken geeft voldoening, en wederzijds respect is daarin belangrijk.”
Geen dag hetzelfde
Koops’ werkdag begint meestal achter haar bureau. “Om 10.00 uur hebben we met diverse afdelingen van het hotel een morning-meeting om de vorige en de komende dag te bespreken. Vervolgens loop ik een rondje door het hotel om iedereen goedemorgen te wensen. Dan zie en spreek ik iedereen ook even.” Wat daarna komt, verschilt per dag. “De ene keer heb ik tijd voor mails, de andere keer heb ik afspraken gepland. Eigenlijk is geen dag hetzelfde. Als je ’s ochtends een planning hebt gemaakt, kan het weleens zijn dat je aan het einde van de dag druk bezig bent geweest, maar niet met wat je gepland had. Het blijft een dynamische omgeving, maar dat maakt het voor mij juist leuk.”
Ambities richting de top
“Mijn ambitie is om ooit general manager van een hotel te worden. Maar ik ben nog jong. Ik wil eerst vlieguren en kilometers maken voordat ik de stap zet. Ik wil meer levenservaring en managementervaring opdoen. Stel ik zou het aanbod krijgen, dan vind ik het nu nog te vroeg. Maar over een paar jaar? Ja, zeker. Dan grijp ik het met beide handen aan." In haar huidige rol is er nog genoeg te leren. “Ik vind sales en marketing - revenue-wise - soms nog best lastig; in dat deel moet ik me nog verder ontwikkelen. Gelukkig leer ik nog veel van Joeri. Leren is doen: als je naar een general manager-functie toewerkt, komen er altijd dingen op je pad waarvan je denkt: dit is nieuw en hier liggen nog ontwikkelpunten. Voor mij draait het om meters maken, blijven leren en groeien, maar bovenal het plezier te behouden.”
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.