Gemiste kansen in restaurants: 10 revenue management tips

23 mei 2017 | Thijs Jacobs

In Hotel & Food & Beverage publiceerden we het artikel over 'restaurant revenue management', geschreven door Iris Vieveen van Hotelschool The Hague. Hier volgen, als extraatje, nog tien tips.

Restaurant Revenue Management, zo doe je het:

1.

Begin echt bij het begin, zorg dat het concept, de segmentatie en de positionering één geheel zijn.

2.

Pas het marketingplan dienovereenkomstig aan en zorg ervoor dat de doelgroep bereikt wordt. Naast het continue benaderen van de doelgroep, zal ook de vaste gastenkring gemotiveerd moeten worden terug te willen blijven komen. Een loyaliteitsprogramma wordt hiervoor gezien als een effectieve marketingstool, korting geven in ruil voor loyaliteit. Dit wordt aangemoedigd door de experts, omdat loyale gasten voor een stabiele basis in omzet zorgen.

3.

Herbeoordeel de huidige manier van service. Is deze nog steeds effectief? Zijn de gasten tevreden met de service? Dit kan gemeten worden zowel tijdens de service als achteraf op sociale media waar gasten signalen afgeven.

4.

Verzamel gegevens, met behulp van een POS-systeem, over het aantal gasten, de verspreiding van gasten over de avond, de gemiddelde duur van een diner, de voorkeuren van de gast, etc.

5.

Train en coach de operationele medewerkers op het verzorgen van een persoonlijke service en hun upselling skills.

6.

Een continu proces is menu engineering, waarbij de populariteit onder de gast en winst van gerechten op periodieke basis beoordeeld moet worden. Daarnaast moet de menukaart interessant gehouden worden voor de gast, zo blijven gasten geprikkeld om terug te komen.

7.

Beoordeel de capaciteit van het restaurant en de werkdruk. Verdeel op basis daarvan de reserveringen effectief over de avond. Onthoud dat een vol restaurant uitnodigend werkt! Bij drukte kan er gewerkt worden met tijdskaders, waarbij de gast vooraf geïnformeerd moet worden dat de tafel beschikbaar is voor een bepaald tijdsbestek.

8.

Op basis van het restaurantsegment en doelgroep kunnen ook technieken zoals variabel prijzen, het rekenen van een minimale uitgave en creditcard-garanties gevraagd worden.

9.

Vergeet nooit, bij het toepassen van welke techniek of tool dan ook: ‘de gast is koning’.

10.

Lees het hele artikel in Hotel & Food & Beverage (pagina 27). Je kunt de uitgave downloaden via deze link

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening
The Hunfeld: On-Utrechts hip Boutiquehotel

On-Utrechts hip boutiquehotel The Hunfeld opent op vrijdag 22 november 2019 zijn deuren aan de prachtige Mariaplaats. Begin deze maand schitterde Utrecht al op de voorpagina van de Engelse Lonely Planet en weten steeds meer binnen- en buitenlandse toeristen het geliefde Utrecht te vinden. Utrech...

Awards Mensen
NH Collection Eindhoven Centre winnaar Brabantse Gastvrijheid Award 2019

Tijdens Das Leisure Ondernemers Festival op 19 november in De Koepel in Breda is de Brabantse Gastvrijheid Award 2019 uitgereikt. In het bijzijn van 400 Brabantse ondernemers uit de vrijetijdssector maakte gedeputeerde Economie, Kennis en Talentontwikkeling Martijn van Gruijthuijsen bekend dat NH Co...

Events Hoteltech
Verslag HotelTech 2019: live-interviews, colleges en keynotes

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG. Op het hoogtepunt had IHMG 14 hotels, maar het bedrijf bleek te snel gegroeid te zijn. Br...

Wet- en regelgeving Ondernemen
Nieuwe wetgeving voor franchise hotels en horeca op komst

De vele overnames en fusies in de hotelsector hebben de afgelopen jaren aangetoond dat het landschap binnen de hotelsector snel verandert. In Europa en Nederland worden franchiseformules in de hotelsector steeds populairder. Bekende hotelketens, zoals Holiday Inn, Best Western en Accor Hotels, hebbe...

Amsterdam Achtergronden
Rembrandt's Marten en Oopjen hingen jarenlang in het Pulitzer, Amsterdam

De huwelijksportretten van Marten Soolmans en Oopjen Coppit hingen vanaf 1798 jarenlang in het Saxenburg Huis op Keizersgracht 224, tegenwoordig onderdeel van Pulitzer Amsterdam. Op 30 november en 1 december wordt deze sfeer terug gebracht naar het Saxenburg Huis door de verkoopexpositie van meester...

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: