Hoe wordt AR op dit moment toegepast in hotels en waar gaat het naartoe?

24 september 2018 | Dr. Dai-In Danny Han

In mijn laatste column deelde ik een aantal gedachten over de kansen en de uitdagingen van augmented en virtual reality-technologie in onze branche. Ik probeeerde daarmee wat veelbelovende routes maar ook een kritische reflectie te bieden op het nut van deze technologie in de gastvrijheidscontext. Als u de laatste column heeft gemist, kunt u deze alsnog vinden via de link: https://www.hospitality-management.nl/alles-over-ar-en-vr-in-de-horecabranche

Wat gebeurt er nu en waar gaat het heen?

Hoewel er vast een hele rits toepassingen en experimenten zal zijn van de afgelopen tien jaar, laat ik de vroege pogingen even voor wat ze zijn. De capaciteit van de technologie en de daaruit voortvloeiende mogelijkheden van vandaag zijn inmiddels flink veranderd. Laten we in plaats daarvan een paar recente voorbeelden bekijken die ons laten zien waar het allemaal naartoe gaat.

Interactieve toegang tot informatie

Bedrijven zoals Radisson Hotel Group en Marriott Hotels ziten bij de early adopters die AR-toepassingen in hun merken implementeren, waarbij gasten op afstand aanvullende informatie krijgen.

Probeer het zelf:

RHG AR: https://www.radissonhotelgroup.com/ar-app;

Marriott's Portal to Paradise: https://itunes.apple.com/us/app/marriott-portal-to-paradise/id1355529686?mt=8  (alleen beschikbaar voor iOS)

Augmented Hotel Entertainment

Best Western maakt het verblijf voor kinderen leuker door Disney-acteurs in het hotel te toveren via ALIVE !, een op markering gebaseerde AR-app waarmee kinderen een foto kunnen maken met de Disney-beroemdheid

Best Western: https: // www.youtube.com/watch?v=Dnh4XvCr0PE  

Eon Reality en SO Sofitel Singapore gebruiken draagbare AR-brillen om binnen het hotel een kunst-expositie te maken:

Sofitel Singapore: https://www.youtube.com/watch?v=nO1ZEcolWQY

Resultaat

U heeft waarschijnlijk net als ik vastgesteld dat veel van de huidige AR-toepassingen die in hotels worden ontwikkeld vornamelijk op smartphones zijn gebaseerd. Dit soort virtuele 3D-augmentaties zijn leuk en kunnen opvallen om je producten op de markt te brengen, maar ik zie ze niet zo snel vertaald worden in inkomsten. Wat dan wel?

Op 18 september kreeg ik de kans om deel te nemen aan het VRARA (The VR/AR Association)-evenement over "Waarom elk bedrijf een augmented reality-strategie nodig heeft". Daar had ik een gesprek met Robert Boers, CEO van Twinkls, het bedrijf achter de AR-toepassing van IKEA (meer dan 3 miljoen downloads sinds herfst 2017). Volgens Boers zijn er 4 belangrijke pijlers om van AR in uw bedrijf een succes te maken:

1. Genereer bedrijfswaarde, 2. Gebruik technologie als ‘enabler’, 3. Betrek de gebruiker, 4. Bekijk voor de hele waardeketen waar AR effect kan hebben.

Interessant genoeg werden deze gedachten gedeeld door Bram Kokke van AkzoNobel, die het ermee eens was dat diep inzicht in de ‘customer journey’ van cruciaal belang is om te bepalen waar AR waarde kan toevoegen. De verfvisualisatie-app Dulux demonstreert deze aanpak door te bouwen op ‘touchpoints’ tijdens de serie beslissingen van de klant bij het kiezen van een kleur voor een schilderklus. Deze toepassing kan ook nuttig zijn voor hoteleigenaren en managers die nieuwe kleurencombinaties in hun hotel eerst willen zien voordat ze de verf kopen (beschikbaar op iOS en Android: Dulux Visualizer-app).

Het was leerzaam om te zien dat de app een naadloze integratie van digitale en offline producten en diensten in de waardeketen opleverde, waarbij de diensten werden aangevuld door de app, in plaats van bestaande elementen van het bedrijf te vervangen. De belangrijkste vraag zou daarom moeten zijn hoe ik de ervaring van mijn klanten en service-momenten met mijn merk BETER kan maken; NIET ANDERS. Meer en meer toepassingen zullen naar mijn verwachting direct bijdragen tot het aankoopproces, en terecht.

Gemak en Personalisering

De belangrijkste aspecten die uiteindelijk boekingen en inkomsten in de horeca via AR in e-commerce-zin zullen genereren, zijn GEMAK en PERSONALISERING. Klanten zoeken steeds vaker naar one-stop-oplossingen waarbij ze verschillende delen van hun vakantie via dezelfde interface kunnen boeken. Dit is voor u geen nieuws als u de ontwikkeling en groei van OTA’s heeft gevolgd. AR technologie moet daarbij interacties minder lastig en intuïtiever maken voor de consument (GEMAK), terwijl de inhoud van betekenis moet zijn voor de individuele gebruiker, rekening houdend met tijd, plaats en situatie (PERSONALISERING).

Natuurlijk is geen VR / AR-evenement compleet zonder een paar van de nieuwste gadgets en applicaties te kunnen proberen, dus gelukkig was ik deze keer in de gelegenheid om een voorproefje te krijgen van Magic Leap, de langverwachte draagbare AR-bril die voor 2,3 miljard USD werd gefinancierd door bedrijven als Google. Het eerste model is recent in Nederland aangekomen, maar is nog niet officieel vrijgegeven voor ontwikkelaars in het land.

Enkele van de meest gerenommeerde AR-bedrijven gaan er van uit dat mobiele AR de toekomst heeft en draagbare smart-brillen te vergezocht zijn. Toch lijkt het er op dat deze brillen gaan integreren in onze dagelijks bestaan. Ik zal enkele van mijn indrukken over Magic Leap en smart-brillen in de hospitality-context met u delen in mijn volgende kolom. Voor nu moet u nog even genoegen nemen met alleen een foto.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Nederlandse economie krimpt historisch met 8,5 procent

Volgens de eerste berekening van het CBS, op basis van nu beschikbare gegevens, is het bruto binnenlands product (bbp) in het tweede kwartaal van 2020 met 8,5 procent gedaald ten opzichte van een kwartaal eerder. Een dergelijke krimp is niet eerder door het CBS gemeten. De daling van het bbp in h...

Coronacrisis
CEO van Generator Hostels reageert op de quarantaineregels van het VK na verblijf in Nederland

Nederland is voor veel landen roodgekleurd, wanneer het corona betreft. Het aantal besmettingen per 100.000 inwoners is immers behoorlijk opgelopen in ons land, waardoor ons land een risicogebied is en enkel essentiële reizen door Britten naar ons land worden aangeraden. Britten die terugkeren ...

Economie Toerisme
Onderzoek: coronacrisis treft hotelindustrie zwaarder dan platforms zoals Airbnb

Op het hoogtepunt van de zomervakantie overtreffen de 'short-term rentals' op platforms zoals Airbnb de prestaties van de hotelmarkt. Deze platforms presteerden over het algemeen duidelijk beter dan vergelijkbare kwaliteitshotelconcurrenten, volgens een STR- en AirDNA-studie van 15 stedelijk...

Toerisme Coronacrisis
Nederlandse reizigers veranderen reisgedrag na corona: kleinere accommodaties en later boeken

Met het coronavirus in ons midden verandert ook ons reisgedrag. We kiezen voor kleinere accommodaties, stappen eerder in de auto dan het vliegtuig en kiezen massaal voor last minutes. Dat blijkt uit onderzoek van de VakantieDiscounter. Kleinschalige accommodaties worden populairder Van de 1....

Opening Utrecht
Nieuwste horecalocatie van Utrecht geopend

Drukke dagen in de keuken, nieuwe soepproevers en een volgeboekt hotel: de opening van Utrechts eerste soepbar Soep-er, én van de negen sfeervolle kamers van het bovengelegen logement Petit Beijers is een feit. Op zondag 12 juli openden horecaondernemers Janine en Tom hun deuren aan Vismarkt ...

Personalia
Hotelier Martin Lindelauf gaat met pensioen

Na ruim vierendertig jaar gaat Martin Lindelauf met pensioen. Een pensioen dat welverdiend is, maar velen vinden het toch jammer om hem te zien gaan. Collega, zakenpartner, leermeester of hoe je hem ook zou willen noemen, de man met het jaloersmakende cv gaat er definitief mee stoppen. Martin&rs...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: