Alles over AR en VR in de horecabranche

3 augustus 2018 | Dr. Dai-In Danny Han

Hoe vaak heb je wel eens overwogen om een VR- of AR-headset aan te schaffen en in die wereld vol magie te duiken? Tja, als je het mij zou vragen ligt het antwoord tussen 0 en 0,5 keer in de afgelopen 5 jaar. Maar waarom zijn we toch gefascineerd door AR en VR? En waar hebben we het over? Ik neem je mee in de ontwikkelingen rond AR- en VR-technologie, recente voorbeelden in de horeca en inzichten uit onderzoek.

Het Amerikaanse Rockbridge Associates en de universiteit van Miami deden vorig jaar onderzoek naar verrijkte digitale beleving. Het liet zien dat 49 procent van de consumenten het meest verwacht van Virtual Reality bij het boeken van hotels. Deze service scoort op de eerste plek, zelfs boven de virtuele kleedkamer bij het kopen van kleding op internet. Dat klinkt veelbelovend, maar hoewel er veel onderzoeken zijn die suggereren dat AR en VR de komende jaren zullen groeien, blijft het opvallend dat we zo weinig succesverhalen horen, zeker in de hospitality-industrie. Laat ik proberen een paar oorzaken aan te wijzen.

Is de technologie er klaar voor?

Dit is een belangrijke. Bij elke opkomende technologie zijn we in hoge mate afhankelijk van de hardware die de ervaring maakt of breekt. Pionieren in een nieuwe technologie is één ding, het laten werken voor je klant en je bedrijf is iets anders. Vooral in onze branche kunnen we geen technologie implementeren die niet ver genoeg ontwikkeld is, omdat elke negatieve ervaring van onze gast grote gevolgen kan hebben. En tot nu toe blijkt te vaak het risico nog te groot.

Is de technologie wel toegankelijk?

Als academicus bespreek ik vaak theoretische modellen die verschijnselen in de samenleving onderzoeken, zoals de adoptie van technologie. Een draagbare bril is kostbaar, bijvoorbeeld € 500 voor Oculus Rift of € 1100 voor de Microsoft Hololens. Misschien een nog wel belangrijker obstakel is de voortdurende ontwikkeling van nieuwe hardware in plaats van het gebruik van bestaande technologie. Op dit moment moeten we erkennen dat de technologie van AR en VR nog niet breed toegankelijk is, ook al zien we dat een toenemend aantal ontwikkelaars zich nu op mobiele AR richt. Daarom denk ik dat AR op smartphones de eerste succesvolle stap zal zijn.

Is er voordeel voor de consument?

De vraag blijft: 'Wat levert het mij op?' Jij en ik zijn altijd op zoek naar voordeel. Uiteraard is dit ook van toepassing op onze investering in nieuwe technologie. Als een AR- of VR-toepassing geen duidelijk voordeel heeft voor de gebruiker - en dat geldt ook voor bedrijven - zal dit resulteren in een mislukte poging tot acceptatie. We beginnen eigenlijk nog maar net te zien wat deze technologie kan doen. Het heeft dus zin voor onze branche om de mogelijkheden actief te verkennen en de gebruiker te laten zien waar de voordelen van AR en VR kunnen liggen. Daarbij moeten we focussen op de eindgebruiker, en zoeken naar betekenisvolle interactie.

Haal ik mijn investering eruit?

De vraag is of en hoe de investeringen en implementatie van AR- en VR-technologie zich zullen vertalen in winst. AR en VR zijn nog steeds relatief nieuw, maar het meten van succes hoeft niet zo te verschillen van andere sectoren. We investeren inmiddels zonder aarzelen in marketing via social-media. Het is helder dat we daar data-analyse, een groter bereik, tijd- en plaats-onafhankelijke communicatie, CRM en meer mee voor elkaar krijgen, ook al is dat soms ook lastig te meten. Dat zal in het begin zeker ook voor AR en VR gelden. Denk maar aan klantenbinding op het niveau van merk en product en aan co-creatie van waarde.

Investeren kan dus lonen, maar pas op; als je het doet om een buzz rond je merk te creëren kan dit misschien wel leiden tot een spannende AR-ervaring van 10 seconden, maar als het de bedoeling is om de relatie met een klant op te bouwen of om extra inkomen te genereren, dan is het slim om er nog even verder over na te denken.

Lees hier meer bijdragen van de NHTV

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Amsterdam Achtergronden
MEININGER Hotels lanceert hyperlokale service met Local Event Display

Krijtborden bieden nog dagelijkse inspiratie voor lokale evenementen – deze nieuwe service is nu ook aanwezig in het MEININGER Hotel Amsterdam City West en het MEININGER Hotel Amsterdam Amstel. De MEININGER Hotels staan binnen de hotelindustrie bekend voor hun unieke hybride accommodatiecon...

Internationaal Tech
Alweer een hotelketen slachtoffer van hackers

Het is weer raak: hackers hebben afgelopen zomer de klantgegevens buit weten te maken van 10,6 miljoen gasten van het Amerikaanse hotelbedrijf MGM Resorts. De gegevens zijn gedeeld op een forum voor hackers, meldt zdnet.com. Op het forum werden de adressen, namen, burgerservicenummers en telefoo...

Events Achtergronden
Hotel kijkt met trots terug op Joods onderwijscongres

Het internationaal Joods onderwijscongres European Chinuch Convention (ECC) kijkt terug op een zeer geslaagde editie die plaatsvond in Novotel Amsterdam Schiphol Airport (NASA). Het was de tweede keer dat dit evenement, waar 37 workshops in 4 talen werden gegeven, in het hotel plaatsvond. Bij EC...

Achtergronden
Dit kost een overnachting tijdens carnaval

Het grootste feest van het jaar in het zuiden komt er weer aan. Dat betekent carnavalskleding scoren, kaarten kopen voor de plaatselijke kroeg of natuurlijk buiten genieten van de muziek met een biertje. Maar wat als je nou in de stad zou willen overnachten? Ben je dan duurder uit dan normaal? HomeT...

NH Hotels Internationaal
NH Hotels opent haar eerste hotel in Noord-Amerika

Het NH Collection New York Madison Avenue gaat weldra open. In april opent het eerste hotel van NH in de VS, zo lezen we op zakenreis.nl. Het statige gebouw in het hart van Manhattan stamt uit 1920 en weerspiegelt het 'gouden tijdperk van de reclame', zo meldt NH in een verklaring. In Eur...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: