Alles over AR en VR in de horecabranche

3 augustus 2018 | Dr. Dai-In Danny Han

Hoe vaak heb je wel eens overwogen om een VR- of AR-headset aan te schaffen en in die wereld vol magie te duiken? Tja, als je het mij zou vragen ligt het antwoord tussen 0 en 0,5 keer in de afgelopen 5 jaar. Maar waarom zijn we toch gefascineerd door AR en VR? En waar hebben we het over? Ik neem je mee in de ontwikkelingen rond AR- en VR-technologie, recente voorbeelden in de horeca en inzichten uit onderzoek.

Het Amerikaanse Rockbridge Associates en de universiteit van Miami deden vorig jaar onderzoek naar verrijkte digitale beleving. Het liet zien dat 49 procent van de consumenten het meest verwacht van Virtual Reality bij het boeken van hotels. Deze service scoort op de eerste plek, zelfs boven de virtuele kleedkamer bij het kopen van kleding op internet. Dat klinkt veelbelovend, maar hoewel er veel onderzoeken zijn die suggereren dat AR en VR de komende jaren zullen groeien, blijft het opvallend dat we zo weinig succesverhalen horen, zeker in de hospitality-industrie. Laat ik proberen een paar oorzaken aan te wijzen.

Is de technologie er klaar voor?

Dit is een belangrijke. Bij elke opkomende technologie zijn we in hoge mate afhankelijk van de hardware die de ervaring maakt of breekt. Pionieren in een nieuwe technologie is één ding, het laten werken voor je klant en je bedrijf is iets anders. Vooral in onze branche kunnen we geen technologie implementeren die niet ver genoeg ontwikkeld is, omdat elke negatieve ervaring van onze gast grote gevolgen kan hebben. En tot nu toe blijkt te vaak het risico nog te groot.

Is de technologie wel toegankelijk?

Als academicus bespreek ik vaak theoretische modellen die verschijnselen in de samenleving onderzoeken, zoals de adoptie van technologie. Een draagbare bril is kostbaar, bijvoorbeeld € 500 voor Oculus Rift of € 1100 voor de Microsoft Hololens. Misschien een nog wel belangrijker obstakel is de voortdurende ontwikkeling van nieuwe hardware in plaats van het gebruik van bestaande technologie. Op dit moment moeten we erkennen dat de technologie van AR en VR nog niet breed toegankelijk is, ook al zien we dat een toenemend aantal ontwikkelaars zich nu op mobiele AR richt. Daarom denk ik dat AR op smartphones de eerste succesvolle stap zal zijn.

Is er voordeel voor de consument?

De vraag blijft: 'Wat levert het mij op?' Jij en ik zijn altijd op zoek naar voordeel. Uiteraard is dit ook van toepassing op onze investering in nieuwe technologie. Als een AR- of VR-toepassing geen duidelijk voordeel heeft voor de gebruiker - en dat geldt ook voor bedrijven - zal dit resulteren in een mislukte poging tot acceptatie. We beginnen eigenlijk nog maar net te zien wat deze technologie kan doen. Het heeft dus zin voor onze branche om de mogelijkheden actief te verkennen en de gebruiker te laten zien waar de voordelen van AR en VR kunnen liggen. Daarbij moeten we focussen op de eindgebruiker, en zoeken naar betekenisvolle interactie.

Haal ik mijn investering eruit?

De vraag is of en hoe de investeringen en implementatie van AR- en VR-technologie zich zullen vertalen in winst. AR en VR zijn nog steeds relatief nieuw, maar het meten van succes hoeft niet zo te verschillen van andere sectoren. We investeren inmiddels zonder aarzelen in marketing via social-media. Het is helder dat we daar data-analyse, een groter bereik, tijd- en plaats-onafhankelijke communicatie, CRM en meer mee voor elkaar krijgen, ook al is dat soms ook lastig te meten. Dat zal in het begin zeker ook voor AR en VR gelden. Denk maar aan klantenbinding op het niveau van merk en product en aan co-creatie van waarde.

Investeren kan dus lonen, maar pas op; als je het doet om een buzz rond je merk te creëren kan dit misschien wel leiden tot een spannende AR-ervaring van 10 seconden, maar als het de bedoeling is om de relatie met een klant op te bouwen of om extra inkomen te genereren, dan is het slim om er nog even verder over na te denken.

Lees hier meer bijdragen van de NHTV

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Camille Oostwegel senior neemt afscheid

In 2020 gaat de Oostwegel Collection een nieuwe fase in, zo laat het Limburgse hotelbedrijf weten. Camille sr. neemt op zijn zeventigste verjaardag afscheid als eigenaar en algemeen directeur en draagt het stukje over aan zijn zoon, Camille jr. In het nieuwe jaar gaat de Oostwegel Collection vers...

Awards F&B
Genomineerden F&B Professional of the Year 2020 bekend

Ieder jaar gaat de AF&BM, hét netwerk voor F&B professionals, op zoek naar de F&B Professional of the Year. Dit is die professional die gastheer of -vrouw pur sang is en die dag in dag uit laat zien dat hij of zij met aanstekelijk enthousiasme een echte motivator en coach is voor ...

Achtergronden Culinair
Ruim 1 op de 10 Nederlanders gaat met Kerst uit eten

Ruim een op de tien (12 procent) Nederlanders grijpt Kerst aan om uit eten te gaan. Dit blijkt uit een analyse van Taxi2Airport, dat - in aanloop naar de kerstdagen - in kaart bracht op welke manier Nederlanders Kerst vieren. Eten belangrijk tijdens Kerst Kerst is erg populair in Nederland. L...

Hotelbouwplannen
Vernieuwd meeting center in Nijmegen; ruimtelijk en stijlvol vergaderen in Sanadome

Nijmegen is een kwalitatief hoogstaand meeting center rijker. Het 4-sterren Superior hotel Sanadome Hotel & Spa Nijmegen heeft flink geïnvesteerd in haar vergaderfaciliteiten. Voorheen bevonden zich in de linker hotelvleugel van Sanadome diverse afdelingen van het Canisius Wilhelmina Zieken...

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: