Hogere prijzen houden omzet op peil

7 juni 2002 | Redactie

De horecabestedingen zijn in het eerste kwartaal van 2002 met 4,9% gestegen ten opzichte van begin 2001. Het zijn vooral de hogere prijzen die de omzet op peil houden. In termen van hoeveelheden (volume) was er sprake van een daling.

De prijzen zijn gestegen vanwege hogere exploitatiekosten. Diverse bedrijven hebben hun inrichting en bedrijfsvoering aangepast vanwege regelgeving rond veiligheid, hygiëne, milieuzorg en dergelijke. Daarnaast zijn accijnzen op alcoholische dranken per 1 januari verhoogd en die op frisdranken verlaagd.

De sectoren

Bij congres- en zaalbedrijven is de laagconjunctuur merkbaar in bestedingen van bedrijven en particulieren. In het eerste kwartaal is de Nederlandse economie net niet gekrompen. De volumegroei van het Bruto Binnenlands Product was 0%. De lage activiteit in het bedrijfsleven heeft minder congressen, bedrijfspresentaties en -party's als gevolg. De particuliere consument werd minder door het economisch tij geremd om de eerste euro's uit te geven. De restaurantbestedingen groeiden, maar ook het aantal bedrijven steeg waardoor de omzetgroei per bedrijf minder groot was. In de fastfoodsector is daarentegen het aantal bedrijven gelijk gebleven, zodat per bedrijf een behoorlijke omzetgroei gerealiseerd werd. Binnen de hotels konden de kleine bedrijven met hun lagere prijzen een stukje markt terugwinnen op hun grote collega's.
Wellicht geschrokken van de prijsstijgingen zijn de bestedingen in de drankensector het minst gestegen binnen de horeca. De eetcafés deden het beduidend beter dan de standaard cafés en de zaalbedrijven.

Prijsstijging

De prijsstijging is relatief hoog ten opzichte van de meeste andere bestedingen van consumenten. Echter ook de prijzen voor voedingsmiddelen via de detailhandel zijn in het eerste kwartaal met 6 à 8% gestegen. Er waren hogere prijzen voor vis, aardappelen en vers fruit.
Naast gestegen inkoopkosten en accijnzen op drank zijn de exploitatiekosten voor de horeca gestegen vanwege de scherpere uitvoeringsrichtlijnen rond gezondheid en veiligheid. Ook voor de introductie van de euro heeft de horeca maatregelen moeten nemen.

Lage winstinkomens

De gemiddelde winstgevendheid in de horeca is laag en biedt geen ruimte om kostenstijgingen op te vangen. In de Barometer van het derde kwartaal 2001 is de winstgevendheid onder de loep genomen.
Over de gehele bedrijfstak bekeken zijn het vooral de eenmanszaken die kampen met lage winsten: 68% behaalt minder dan 22.500 euro winst. Dat is te weinig om een redelijk inkomen te garanderen voor de zelfstandige. Van de bedrijven met twee meewerkende zelfstandigen realiseert 53% onvoldoende winst om de vennoten redelijk te belonen. In het midden- en kleinbedrijf is het inkomen van de ondernemers en hun meewerkende partners vaak sluitpost. Veel kleinschalige horecaondernemers hebben kostenstijgingen in het verleden niet doorbelast in de prijzen.
De omslag naar een prijslijst in euro's kan voor meerdere ondernemers reden zijn geweest zich in de kostprijscalculatie te verdiepen.

Minder faillissementen

Het aantal faillissementen in de horeca, recreatie en catering is in het eerste kwartaal van 2002 gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2001. Onder de maaltijd en spijsverstrekkers, de catering- en de recreatiebedrijven nam het aantal faillissementen af. Het aantal faillissementen onder alle bedrijven in Nederland steeg het afgelopen jaar met ruim 21 procent.

HM302002

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens
Palace Hotel neemt afscheid van de Radisson Hotel Group

Per 1 januari 2021 maakt het Palace Hotel uit Noordwijk aan Zee geen deel meer uit van de Radisson Hotel Group. Sinds 2014 was het hotel op basis van een franschisecontract aangesloten bij het merk Radisson Blu. Afgelopen zomer is de keuze gemaakt om als zelfstandig hotel verder te gaan. Andr&eac ...

Longread
De GM-AM-relatie in brand-managed hotels

Het afgelopen jaar werden op de Hoge Hotelschool in Breda twee scripties geschreven, vanuit verschillend perspectief, maar over hetzelfde onderwerp: wat zijn ‘best practices’ voor het creëren en in stand houden van een vruchtbare werkrelatie tussen asset managers (verder: AM’s ...

Hotelketens
Van der Valk Hotel Amersfoort start ‘restaurant take over’

Nu restaurants gesloten zijn, maar hotels wel nog open mogen, is Van der Valk Hotel Amersfoort-A1 een samenwerking gestart met lokale restaurants in Amersfoort. Een zogenoemde restaurant take over. Zo krijgen de koks van bekende restaurants in Amersfoort de mogelijkheid om hun gerechten klaar te mak ...

Personalia
QL Hotels presenteert nieuwe Managing Director

Het team van QL Hotels & Restaurants wordt per 1 december versterkt met Mathilde van der Weerd die in de rol van Managing Director de uitrol van een ambitieuze nieuwe strategie gaat aansturen. Mathilde van der Weerd maakte eerder carrière bij onder meer Postillion Hotels en is actief als ...

Personalia Personeel
Nieuwe gezichten bij Carlton Hotel Collection

Bij Carlton Hotel Collection staan de ontwikkelingen niet stil, ook niet in deze roerige tijden. Ondernemerschap en innovatie zijn al jaren centrale pijlers binnen de groep en juist nu zetten de hotels hier vol op in. Met vier prachtkansen in de vorm van vier nieuw vervulde posities geeft Carlton Ho ...

Columns
Column Jantiene Berg: #OpenToWork

Het is inmiddels bijna zes maanden geleden dat ik samen met mijn compagnon de deur van ons urban boutique hotel moest sluiten. Het uitspreken van het faillissement ging in een recordtijd van twee minuten via de telefoon. Een ultrasnelle flitsscheiding. De start van een nieuw begin? In eerste instant ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: