Hotelbeveiliging vergt aandacht en onderhoud

10 juni 1998 | Redactie

De veiligheid in een hotel wordt bepaald door: het hotelpersoneel; technische hulpmiddelen; omgevingsfactoren; bouw en inrichting. Niet ieder hotel kan zich een eigen beveiligingsafdeling veroorloven; externe beveiligingsbureaus kunnen dan uitkomst bieden. Zij trainen de hotelmedewerkers en begeleiden het hotelmanagement bij het nemen van beveiligingsmaatregelen. Naast grote, algemene beveiligingsorganisaties (zoals VNV in Amsterdam) bestaan er gespecialiseerde hotelbeveiligers (zoals Streng Security in Utrecht).

In een - verplicht - bedrijfsnoodplan staan de voorzieningen weergegeven die moeten leiden tot een goede beveiliging van een hotel. Uitgangspunt daarbij is de veiligheid van de gast en niet de voorwaarden die de brandweer oplegt, al streeft die gewoonlijk het zelfde doel na. Hieronder wordt opgesomd wat in een noodplan aan bod behoort te komen.

Gebouwindeling:

overzicht van de routing voor gasten (met name van de entree naar de lobby) en personeel, vastgelegd in een plattegrond; nooduitgangen en vluchtwegen; een security desk; de inrichting van publieke ruimten en ruimten voor het personeel.

Technische voorzieningen:

rookmelders; camera’s (binnen en buiten); sloten, sleutels en pasjes; alarmsysteem; blusapparatuur; verlichting; kluizen.

Personeel:

instrueren en trainen eigen personeel; inschakelen beveiligingsmedewerkers (in- en/of extern); handelswijze bij brand, bommelding, evacuatie.

Gasten:

gedragsinstructies voor gasten; criminaliteits- en brandpreventie en hoe te handelen bij calamiteiten.

Omgevingsfactoren:

verkeerscirculatieplan; aangrenzende gebouwen of terreinen; parkeerterreinen.

Diversen:

overzicht van relevante telefoonnummers.

Een deugdelijk noodplan moet snel uitvoerbaar zijn. Het hotelpersoneel moet er in de praktijk mee kunnen omgaan en in het hotel moet altijd een verantwoordelijke aanwezig zijn die in geval van calamiteiten een coördinerende rol heeft. De veiligheidsmaatregelen die getroffen worden, moeten verder in balans blijven met de werkbaarheid in het hotel.

Maatwerk

De afweging om beveiliging geheel of gedeeltelijk uit te besteden wordt bepaald door verschillende factoren. Daarbij spelen kosten uiteraard een belangrijke rol. Externe beveiliging kan 24 uur per dag worden ingezet, maar ook alleen tijdens check-in en check-out tijden. Neemt de externe beveiliging alleen criminaliteitspreventie voor zijn rekening of heeft het hotel behoefte aan mensen die overal op toezien? In hoeverre is gastencontact door beveiligingsmedewerkers wenselijk of noodzakelijk? In welke mate kan het eigen personeel getraind worden? Externe organisaties leveren op beveiligingsgebied steeds vaker maatwerk en kunnen daarmee voor efficiënte beveiligingsmaatregelen zorgen.

Verder moet de ondernemer zich afvragen in welke mate hij wil investeren in technische hulpmiddelen. Professionele criminelen hebben maling aan camera’s, maar bepaalde voorzieningen kunnen wel drempelverhogend werken voor de gelegenheidsdief. Daar staat weer tegenover dat deze hulpmiddelen alleen effectief zijn als het hotelpersoneel goed gebruik weet te maken van die hulpmiddelen. Anders spreken we over schijnveiligheid en daar wordt de hôtelier op aangesproken als een gast daadwerkelijk gedupeerd raakt. Beveiliging dient hoe dan ook een geïntegreerd onderdeel van de bedrijfsvoering in het hotel te zijn. Het is een onderdeel dat zonder aandacht en onderhoud wel kostbaar, maar weinig effectief is.

Auteur: Erik Paulis

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Longread
Beste hotelier, vergeet wat er was en focus op wat er komen kan

Lang geleden stond er een hotel ergens in een binnenstad. De markante gevel pronkte trots naar de voorbijgangers. Het hotel stond er statig bij, en een tikkeltje chique zelfs, uitnodigend naar iedereen die er langsliep. Wie het hotel zag wilde naar binnen. Die gedachte gaf je kriebels in je buik, ni...

KHN Coronacrisis
Horeca eerder dicht? ''Buitenproportioneel!''

Koninklijke Horeca Nederland vindt het voornemen van het kabinet om horeca in de Randstad (in zes veiligheidsregio's waar het aantal besmettingen met het coronavirus snel stijgt) waardeloos. Dirk Beljaarts, directeur van KHN noemt het in het NOS Radio 1 Journaal 'buitenproportioneel' en ...

Interview Longread
Gasthoofdredacteur Roberto Payer interviewt Pieter Elbers

Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam, tevens gasthoofdredacteur van de septemberuitgave van Hospitality Management) en Pieter Elbers (CEO KLM) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Middenin die crisis, begin augustus, ontmoeten ze elkaar in het Waldorf Astoria in de hoofdstad...

Hotel & Recht
Rechten en plichten ten tijde van corona

Corona heeft een grote impact op het aantal gasten in hotels en de manier waarop in de hotels moet worden gewerkt. Thuiswerken is meestal geen mogelijkheid en daarom is een veilige werkplek extra belangrijk. Deze nieuwe situatie roept veel vragen op over de rechten van werkgevers maar ook van werkne...

KHN Coronacrisis
KHN vreest extra coronamaatregelen in grote steden

Gisterenavond bereikte Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het signaal dat er in enkele Nederlandse regio’s extra coronamaatregelen worden ingevoerd, die mogelijk ook voor de horeca zullen gelden. Via verschillende bronnen heeft KHN vernomen dat een verplichte horecasluiting om 24:00 voor een a...

Tech Branded Content
''Veel hotels kennen hun echte foodcost niet''

Nu de inkomsten onzeker blijven, is controle van de kosten belangrijker dan ooit. “Naar foodcost wordt echter weinig gekeken", merkt Carl Jacobs CEO van Apicbase op. “Terwijl het toch over 30 procent van je business gaat. Vaak zelfs meer, dat is problematisch.” Hotelketens en ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: