Hotelclassificatiesysteem Verenigde Staten 1

10 april 1998 | Redactie
Hotelclassificatiesysteem Verenigde Staten 1<

De American Automobile Association (AAA) is een organisatie die vergelijkbaar is met de ANWB in Nederland. De organisatie bestaat sinds 1902 en heeft momenteel ongeveer 39 miljoen leden en meer dan duizend kantoren in de Verenigde Staten en Canada.

De inspecties en het daarbij behorende classificatiesysteem voorzien de leden van informatie over alle logiesverstrekkende bedrijven met minimaal vier kamers. De classificatie kent één, twee, drie, vier en vijf 'diamonds', waarvan vijf het hoogste niveau aangeeft. De informatie wordt gepubliceerd in zogenaamde ’TourBooks’ en ’TravelBooks’. In 1997 zijn ongeveer 35.000 bedrijven geïnspecteerd, maar slechts 24.000 daarvan zijn ook daadwerkelijk opgenomen.

De naam noemen

Voor alle bedrijven geldt dat minimaal voldaan moet worden aan de ’Lodging listing requirements’ die op vier niveaus beoordeeld worden: vereist; normaal geacht; gesuggereerd; verwacht. Een voorbeeld: bij drie, vier en vijf diamonds moet een telefoontoestel over druktoetsen beschikken.

Omdat een luxe inrichting niet per definitie vier of vijf diamonds rechtvaardigt, wordt ook beoordeeld of de service een hoog en consequent niveau kent. Dit serviceniveau is dan ook onderverdeeld in een beperkt, een gemiddeld en een volledig serviceniveau. Op het gemiddelde en het volledige serviceniveau verwacht men bijvoorbeeld dat de portier tenminste éénmaal de naam van de gast gebruikt.

Er zijn negen verschillende categorieën waarop beoordeeld wordt, namelijk: exterieur; publieke ruimtes; inrichting en aankleding van de kamer; de badkamer; housekeeping; onderhoud; management; services. Deze zijn onderverdeeld in 22 subcategorieën, zoals verlichting (als onderdeel van 'inrichting van de kamer'). In die subcategorie wordt beschreven welk soort verlichting aanwezig moet zijn: hanglamp, schemerlamp, bedlamp, et cetera. Een ander voorbeeld is te vinden bij 'guestroom amenities': bij één en twee diamonds mogen glazen en ijsemmer op de kamer van plastic zijn; bij drie diamonds moet de ijsemmer tevens een deksel hebben; bij vier en vijf diamonds moeten de glazen van glas zijn, en moet de ijsemmer geïsoleerd zijn en voorzien van een deksel.

Bewegingsruimte

Zoals te zien is aan de genoemde voorbeelden, is de checklist zeer uitgebreid, maar niet uitputtend. Zelfs als aan alle aspecten voldaan is, volgt opname in het systeem niet automatisch. Het kan zelfs zo zijn dat de kwaliteit van één of meer aspecten het uiteindelijke oordeel naar beneden trekt.

Voor bepaalde aspecten die in principe goed meetbaar zijn, zoals de oppervlakte van een kamer, wordt geen minimum genoemd. Men noteert slechts: 'Er is ruimte om te bewegen.'

Bedrijven kunnen zichzelf aanmelden, maar ook bezocht worden naar aanleiding van suggesties van gasten die al dan niet lid zijn van de AAA. De bedrijven worden ten minste één keer per jaar gecontroleerd door een ’field inspector’. Dat gebeurt anoniem. Indien het erom gaat of een hotel van vier naar vijf diamonds mag stijgen, wordt nog een extra inspectie gehouden.

Logo

De toekenning van het aantal diamonds wordt gebaseerd op oude en actuele rapporten. Eventuele problemen worden schriftelijk aan de eigenaar of het management meegedeeld. Is het probleem bij een volgende inspectie niet verholpen, dan volgt declassering of zelfs verwijdering uit de lijst. Ieder bedrijf wordt individueel beoordeeld, binnen een keten kunnen dus verschillende classificaties voorkomen.

Bedrijven hoeven niet te betalen voor inspecties en/of opname in de publicaties van AAA. Zij moeten echter wel een zogenaamd ’Official Appointment Program Contract’ sluiten en hiervoor betalen als zij het logo voor marketing & sales doeleinden willen gebruiken. Dit begint bijvoorbeeld al met het gebruik van het logo bij de entree. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van het aantal kamers en van de mate van gebruik.

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Opening
Kontakt der Kontinenten opent ‘KonneKt restaurant, bar en lounge’ met hybride evenement

Conferentiehotel Kontakt der Kontinenten opent op vrijdag 4 september het gloednieuwe ‘KonneKt restaurant, bar en lounge’. Met de realisatie van KonneKt biedt het conferentiehotel niet alleen meer zitplaatsen in het restaurant én een verbeterde logistiek, maar genieten gasten voor...

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: