Verbod op beste prijsgaranties

20 december 2013 |
Verbod op beste prijsgaranties<

Het Bundeskartellamt in Duitsland verbiedt beste prijsgaranties. De 'beste prijs' clausule van boekingssite HRS is in strijd met mededingingsregel; onderzoek naar andere hotelsites wordt gestart.

Bonn, 20 december 2013
Vandaag verbood het Bundeskartellamt (de Duitse Autoriteit Consument en Markt) HRS (een online travel agent zoals Booking.com) om nog langer de 'best price' clausule (most favoured nation clausule) te hanteren in haar contracten. Het Bundeskartellamt heeft bij vonnis HRS opgedragen die clausule vóór 1 maart 2014 uit de contracten en algemene voorwaarden te verwijderen, voor zover het hotels in Duitsland betreft. Dat meldt KHN.

Ook stappen tegen Booking en Expedia
Andreas Mundt, directeur van het Bundeskartellamt:
"Op het eerste gezicht lijkt het alsof consumenten voordeel zouden hebben bij deze door boekingsites gebruikte clausules. Echter, uiteindelijk verhindert deze clausule dat er op andere plaatsen lagere prijzen kunnen worden aangeboden. Sterker nog, zij maken het aanzienlijk moeilijker voor nieuwe aanbieders om de markt te betreden, omdat deze partijen geen lagere prijzen mogen/kunnen aanbieden. Dat is de reden waarom we nu ook juridische stappen nemen tegen de online boekingsites Booking.com en Expedia.com. Ook zij hebben dezelfde clausules in hun contracten met hotels".

HRS in beroep?
Dit soort clausules in de contracten die de HRS boekingsite haar hotelpartners voorlegt , verplicht hotels om altijd de laagste kamerprijs, het maximaal aantal kamers en de meest gunstige reservering- en annuleringsvoorwaarden op internet óók aan te bieden via het HRS-portaal. Het wordt hotels zelfs al sinds maart 2012 verboden om gasten, die direct bij het hotel boeken, betere voorwaarden te bieden!
HRS kan nog in beroep gaan tegen het vonnis en om schorsing van deze beslissing.

Over toeval gesproken
Deze zaak begon te rollen toen Andreas Mundt een nacht extra wilde bijboeken in een hotel aan de Chiemsee (Duitsland). De dubbele kamer kostte hem en zijn gezin 90 euro via de website van HRS; het hotel was op de bewuste dag bijna leeg. Mundt wilde zijn verblijf daarop met een nacht verlengen. Tot zijn verbazing was de kamer ineens 5 euro duurder(!). De uitleg bij de receptie: de laagste prijzen kunnen alleen via het online hotel portal van HRS gegeven worden, dat is contractueel zo vastgelegd. HRS heeft de pech dat de bewuste gast, Andreas Mundt, president van het Bundeskartellamt bleek te zijn. Mundt zette direct zijn juristen op deze kwestie en vandaag was de bewuste uitspraak. Over toeval gesproken.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: