Leer je gast kennen via reviews

27 juli 2015 |
Leer je gast kennen via reviews<

Pas geleden bezocht ik een congres waar gesproken werd over travel technology. Daar hoorde ik diverse sprekers vertellen dat we na
de industriële revolutie nu zijn aanbeland in de ‘klantrevolutie’, waarbij de klanten in alles wat we doen centraal zouden moeten staan.

Dat de klant, oftewel de gast, binnen de hospitality industrie altijd centraal heeft gestaan, is geen nieuws. Toch zien we begin deze eeuw dat de gast een meer dominante positie heeft gekregen in deze industrie toen die de mogelijkheid kreeg om reviews te schrijven over hotels, restaurants en attracties.

De gastrevolutie
Voor de consument is deze revolutie een verbetering ten opzichte van de periode voor 2000, simpelweg omdat consumenten nu een waarheidsgetrouw beeld (zouden moeten) krijgen over de kwaliteit van een hotel, restaurant of attractie. Dat het lezen van reviews bepalend is geworden voor de keuze van een hotel, blijkt ook wel uit onderzoek dat PhocusWright een aantal jaren geleden deed in opdracht van TripAdvisor. Hieruit kwam naar voren dat meer dan de helft van de consumenten geen hotel zou boeken als het geen reviews heeft. Ongeacht of dit een wenselijke situatie is, toont het wel aan dat het belang van reviews niet meer ontkend kan worden. Gasten staan daarmee niet slechts meer tijdens het verblijf centraal voor de hospitality ondernemer, maar ook nog (lang) nadat de gast uit het ‘zicht verdwenen is’ eisen zij ongemerkt aandacht op.

De mens achter de review
Hospitality professionals verkeren in een tweestrijd ten aanzien van deze ontwikkeling en dat is begrijpelijk. Zij hebben immers een diepgewortelde passie voor menselijk ‘face-2-face’ contact. Alhoewel reviewsites er alles aan doen om de reviewer een ‘gezicht’ te geven, is het een uitdaging om de mens achter de review goed in kaart te brengen en te leren kennen. TripAdvisor heeft sinds een aantal jaren de reviewer-profielen verbeterd en uitgebreid. In dit profiel liggen een aantal zaken opgeslagen. Uiteraard de (profiel)naam van de gast, woonplaats/land, leeftijd, geslacht, en (zodra iemand op TripAdvisor geregistreerd is) ook hoeveel reviews iemand geplaatst heeft. Daarnaast kun je ook de daadwerkelijke reviews lezen. Reviewers kunnen ook zogenaamde ’badges’ (vergelijkbaar aan die van een dienst als Foursquare) verdienen. Hierdoor is het voor een gast makkelijk te beoordelen welke meningen representatief voor hem of haar zijn.

Segmentatie ontketent de waarde van reviews
Tegelijkertijd wordt met dit soort data een schat aan informatie ontketend welke voor velen in deze industrie interessant kan zijn. Voor een hotel is het interessant om deze gastmeningen te segmenteren naar nationaliteit, geslacht, leeftijd of reissamenstelling. Daarmee ontstaat er een prachtig beeld welke gasten het hotelconcept waarderen en waarom. Een prachtig voorbeeld van een duidelijk omlijnd hotelconcept welke hier van zou kunnen profiteren is dat van citizenM. Michael Levi omschreef een aantal jaren geleden het concept van de citizenM hotels als volgt: “(…) de veelreiziger die qua budget niet tot het financiële topsegment behoort. Steeds meer zakenreizigers moeten uit kostenoverwegingen van hun werkgever in middenklasse hotels verblijven, maar van een doorsnee drie- of viersterrenhotel worden zij niet bepaald vrolijk. Met citizenM hebben wij een hotel ontwikkeld dat aansluit op de lifestyle van de mobiele wereldburger. (…) We hebben goed gekeken welke basiseisen onze potentiële klanten stellen en voor welke extra’s zij willen betalen. Ik heb nog nooit een zakenreiziger horen zeggen dat een grote kamer van belang is in een hotel. Gasten zijn bereid op bepaalde punten in te leveren, zolang de basis goed is.” Voor dit soort hotelconcepten is het een zegen dat de segmentatie naar reissamenstelling op sites als TripAdvisor vandaag de dag gemaakt kan worden. Indien gasten van citizenM immers in toenemende mate ontevreden zijn over de service van het hotel, dan hangt de waarde die hieraan toegekend moet worden samen met het type gast. Komt het gros van de opmerkingen immers van gezinnen met jonge kinderen die het citizenM zouden kiezen voor een week vakantie in Amsterdam, dan zou ik me kunnen voorstellen dat dit minder reden is tot het doorvoeren van verandering in het hotel, dan als deze opmerkingen komen van zakelijke gasten, waarop het hotelconcept zich immers richt.

Niet alleen interessant voor de hotels
De data kan op vele manieren interessant zijn en voor veel doelgroepen die niet per definitie hotel of hotelgroepen zijn. Ter illustratie van hoe deze reviewdata ook andere belanghebbende in de industrie kan helpen, het volgende voorbeeld: Een investeerder wil een nieuw hotelmerk in Dubai in de markt zetten welke zicht richt op jonge gezinnen uit China. Dit hotelmerk wordt gepositioneerd tussen bestaande hotelmerken die zich richten op een vergelijkbare markt. Door te kijken naar de reviews van deze specifieke doelgroep over hotels in Dubai wordt het direct duidelijk hoe de Chinese jonge gezinnen in positieve zin denken over de hotels, maar ook (en misschien nog wel belangrijker voor de ontwikkeling van het merk) wat ze missen in deze hotels. Dit is een goed voorbeeld van hoe reviewdata relevant wordt.

Conclusie
Reviews zijn niet meer weg te denken uit de industrie. Voor potentiële gasten geven ze een schat aan informatie en ook voor de industrie kunnen de reviews op meerdere vlakken interessant zijn. Wie de waarde van reviews optimaal wil benutten, kijkt verder dan het algehele reviewcijfer of de plaats van het hotel op de PopulariteitsIndex van Tripadvisor. Zodra je achter de sluier van die eerste cijfers weet te kijken, dan leer je de gast echt kennen en ontketen je de werkelijke waarde van de reviews.

Kim van den Wijngaard

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: