Nieuwe hotelclasssifiactie komt eraan

13 februari 2003
Nieuwe hotelclasssifiactie komt eraan

Onder de hoteliers heersten er al langere tijd veel vragen over het huidige Benelux Hotel classificatiesysteem en was er de wens om tot een moderner en flexibeler systeem te komen.
Als voorbeeld werd vaak het Best Western-systeem genoemd, omdat dit meer compensatiemogelijkheden kent dan de huidige hotelclassificatie. Het bestuur van de Sector Hotels van Koninklijk Horeca Nederland heeft vervolgens stappen ondernomen om te komen tot een opvolger voor het huidige systeem. Eind 2001 heeft de Sectormanager Hans van der Kooij een plan van aanpak gemaakt met daaraan verbonden een tijdpad. Van belang was een goed inzicht te krijgen in de wensen van de zakelijke en toeristische consument, onze gasten. Daartoe is een drietal vooronderzoeken gedaan, te weten bij de NATM, de ANVR en de ANWB. Door middel van een schriftelijke enquête bij de leden en deelnemers van de Sector Hotels is gepeild of de Benelux Hotel Classificatie verplicht moet blijven voor alle hotels, en zo nee of het een vrijwillige classificatie moet worden of geheel moet worden afgeschaft. Aanvullend is met een paar korte vragen onderzocht hoe de opinie is over de wijzigingen die de classificatie zou moeten ondergaan. Met de invoering van het nieuwe systeem zal per 1 juli 2003 een einde komen aan de uitvoering van de Benelux-Hotelclassificatie die sinds 1985 in Nederland van kracht is. Ook het nieuwe classificatiesysteem zal door het Bedrijfschap Horeca & Catering worden uitgevoerd. Het concept van de nieuwe Nederlandse hotelclassificatie zal 5 sterrencategorieën tellen. Het systeem bestaat uit verplichte vaste normen (zgn. basisnormen) en vrijwillige flexibele normen (zgn. keuzenormen) die worden beoordeeld aan de hand van een puntensysteem. De classificatie van alle circa 2.300 hotels zal volledig opnieuw worden beoordeeld. Op dit moment wordt volgens de Verordening elk bedrijf ten minste één keer in de drie jaar fysiek bezocht. In het nieuwe systeem worden de inspecties anders uitgevoerd. De termijn waarop de inspecties plaatsvinden zal worden opgerekt naar 4 jaar. Daarnaast zullen de inspecties steekproefsgewijs plaatsvinden. Indien er twijfels ontstaan over de juistheid van het ingevulde formulier, kan een extra inspectie worden uitgevoerd. De ontwikkelingen op het gebied van internet maken het mogelijk een interactieve database te maken. Hierin kunnen hoteliers hun gegevens invoeren (mogelijk in combinatie met de invoer voor holland.com) en indien nodig muteren. Het bouwen van een dergelijke website vergt eenmalig een behoorlijke investering; daarna zullen de kosten voornamelijk bestaan uit het hosten en onderhouden van de site en server. Vooruitlopend op deze ontwikkeling heeft de sector inmiddels de domeinnaam www.hotelsterren.nl voorlopig vastgelegd. Deze site is tot op heden nog niet actief. Facts and figures: * 44% van de respondenten geeft de voorkeur aan een verplicht systeem * 29% van de respondenten geeft de voorkeur aan een vrijwillig systeem * internationaal gezien is een verdeling in 5 categorieën het meest gehanteerd * naast fysieke normen is er ook behoefte aan kwalitatieve normen *er leeft een wens naar het gebruik van een eenvoudig en flexibel systeem.

Overig nieuws