Nulurencontract: niet werken en toch aanspraak op loon

7 maart 2017 | Lianne Hoorntje & Merièm Bouiga

Ook in de horeca wordt vaak gewerkt met nulurencontracten. Een nulurencontract is een oproepcontract waarbij aan de werknemer geen minimum aantal arbeidsuren wordt gegarandeerd. De werkgever kan de werknemer flexibel oproepen en betaalt in beginsel alleen loon over de daadwerkelijk gewerkte uren. Werkgevers staan er vaak niet bij stil dat de wijze waarop aan het nulurencontract uitvoering wordt gegeven, kan leiden tot het ontstaan van een arbeidsovereenkomst voor een bepaald aantal uren per week.

Het Hof ’s-Gravenhage heeft zich gebogen over de vraag hoe de omvang van de arbeidsduur wordt bepaald bij een nulurencontract. De werknemer in kwestie was op basis van een nulurencontract werkzaam in de functie van Restaurantmedewerker. Op een zeker moment is hij op staande voet ontslagen, maar dit ontslag hield geen stand. De arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigde daardoor niet vroegtijdig, maar pas na het verstrijken van de overeenkomen duur. Omdat het ontslag op staande voet onterecht was verleend, is de werkgever in eerste aanleg veroordeeld tot doorbetaling van salaris tot het einde van het contract. In hoger beroep heeft de werkgever zich op het standpunt gesteld dat hij geen loon verschuldigd is vanaf het moment dat de werknemer geen werkzaamheden meer heeft verricht; er is immers sprake van een nulurencontract.

Naar het oordeel van het hof betekent het feit dat de werknemer op basis van een nulurencontract werkzaam was, niet zondermeer dat hij geen aanspraak maakt op loonbetaling wanneer geen arbeid wordt verricht. Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de arbeidsduur in een bepaalde maand op grond van artikel 7:610b BW vermoed een zekere omvang te hebben. Deze omvang wordt vastgesteld op basis van het gemiddeld aantal arbeidsuren in de drie maanden voorafgaand aan de maand waarvoor de arbeidsomvang wordt bepaald. Een nulurencontract kan op basis van de praktijk dus toch leiden tot recht op een vast aantal arbeidsuren per week. De werkgever in kwestie dient om die reden het gemiddelde salaris tot het einde van de arbeidsovereenkomst door te betalen, terwijl de werknemer in de laatste maanden geen werkzaamheden heeft verricht. Het eenvoudigweg niet oproepen van een werknemer werkzaam op basis van een nulurencontract, betekent dus niet altijd dat geen loon is verschuldigd. 

Advocatenkantoor BOEKEL

Dit artikel staat in de nieuwe editie van Hospitality Management. Klik hier om deze te downloaden! 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: