Nulurencontract: niet werken en toch aanspraak op loon

7 maart 2017 | Lianne Hoorntje & Merièm Bouiga

Ook in de horeca wordt vaak gewerkt met nulurencontracten. Een nulurencontract is een oproepcontract waarbij aan de werknemer geen minimum aantal arbeidsuren wordt gegarandeerd. De werkgever kan de werknemer flexibel oproepen en betaalt in beginsel alleen loon over de daadwerkelijk gewerkte uren. Werkgevers staan er vaak niet bij stil dat de wijze waarop aan het nulurencontract uitvoering wordt gegeven, kan leiden tot het ontstaan van een arbeidsovereenkomst voor een bepaald aantal uren per week.

Het Hof ’s-Gravenhage heeft zich gebogen over de vraag hoe de omvang van de arbeidsduur wordt bepaald bij een nulurencontract. De werknemer in kwestie was op basis van een nulurencontract werkzaam in de functie van Restaurantmedewerker. Op een zeker moment is hij op staande voet ontslagen, maar dit ontslag hield geen stand. De arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigde daardoor niet vroegtijdig, maar pas na het verstrijken van de overeenkomen duur. Omdat het ontslag op staande voet onterecht was verleend, is de werkgever in eerste aanleg veroordeeld tot doorbetaling van salaris tot het einde van het contract. In hoger beroep heeft de werkgever zich op het standpunt gesteld dat hij geen loon verschuldigd is vanaf het moment dat de werknemer geen werkzaamheden meer heeft verricht; er is immers sprake van een nulurencontract.

Naar het oordeel van het hof betekent het feit dat de werknemer op basis van een nulurencontract werkzaam was, niet zondermeer dat hij geen aanspraak maakt op loonbetaling wanneer geen arbeid wordt verricht. Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de arbeidsduur in een bepaalde maand op grond van artikel 7:610b BW vermoed een zekere omvang te hebben. Deze omvang wordt vastgesteld op basis van het gemiddeld aantal arbeidsuren in de drie maanden voorafgaand aan de maand waarvoor de arbeidsomvang wordt bepaald. Een nulurencontract kan op basis van de praktijk dus toch leiden tot recht op een vast aantal arbeidsuren per week. De werkgever in kwestie dient om die reden het gemiddelde salaris tot het einde van de arbeidsovereenkomst door te betalen, terwijl de werknemer in de laatste maanden geen werkzaamheden heeft verricht. Het eenvoudigweg niet oproepen van een werknemer werkzaam op basis van een nulurencontract, betekent dus niet altijd dat geen loon is verschuldigd. 

Advocatenkantoor BOEKEL

Dit artikel staat in de nieuwe editie van Hospitality Management. Klik hier om deze te downloaden! 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: