Resultaten uit studie over F&B-sector gepubliceerd

10 augustus 2016 | Thijs Jacobs

De resultaten uit de Edelman Trust Barometer 2016-resultaten voor de voedsel- en levensmiddelenindustrie zijn recentelijk gepubliceerd. Deze resultaten maken deel uit van de Edelman Trust Barometer 2016. Begin dit jaar zijn daarvoor de algemene resultaten gepubliceerd. Recentelijk is er een substudie voor de F&B-sector beschikbaar gekomen.

De voedsel- en levensmiddelenindustrie ondergaat een transformationele, soms tumultueuze en soms evolutionaire tijd. Dit geldt voor business development en diversificatie, maar ook als het gaat om de problemen en issues. ‘Authenticiteit’ lijkt het nieuwe ‘transparantie’ te zijn. Gelukkig laten de resultaten voor 2016 van ons vertrouwensonderzoek binnen de voedsel- en levensmiddelenindustrie zien dat het vertrouwen (nog) vrij hoog is. Desalniettemin zijn er zaken waar de industrie rekening mee moet houden en op in moet spelen om het vetrouwen hoog te houden.

Hieronder een aantal van de belangrijkste en opvallendste resultaten:

o   Twee op de drie respondenten (63%) geeft aan vertrouwen te hebben in de voedsel- en levensmiddelenindustrie

o   Opvallend is dat het vertrouwen dat men in business in het algemeen heeft in de meeste landen (met 53%) lager ligt dan het vertrouwen in de voedsel- en levensmiddelenindustrie (63%)

o   Van de subsectoren binnen de voedsel- en levensmiddelenindustrie heeft men in het algemeen het meeste vertrouwen de subsector Landbouw en Visserij, gevolgd door de subsector Retail

o   Bijna 60%(!) van alle werknemers uit de voedsel- en levensmiddelenindustrie ziet hun CEO niet als betrokken in maatschappelijke kwesties

Er is helaas geen toverformule om de industrie en het vertrouwen daarin te behouden; dit is ook eigen aan menig industrie. Maar er zijn acties die voedsel- en levensmiddelenbedrijven en -organisaties kunnen ondernemen om vertrouwen te bouwen en te behouden; ingredienten om het vertrouwen te behouden en te verhogen.

Op basis van de resultaten hebben we vijf onmisbare ingredienten voor vertrouwen geidentificeerd. Wat is bijvoorbeeld de rol van ‘purpose’ en is dit een extra of een onmisbaar ingredient? Hieronder vind je een overzicht van die vijf onmisbare ingredienten.

Vijf onmisbare ingrediënten voor het bouwen en behouden van vertrouwen in de levensmiddelenindustrie

1.       Het hebben van ‘purpose’ is het ontbrekende ingredient in het vertrouwen in de levensmiddelenindustrie. De respondenten van deEdelman Trust Barometer 2016 – Trust in the Food & Beverage sector zijn het er niet alleen over eens dat een bedrijf handelingen kan uitvoeren die zorgen voor toenemende winst en verbeterde economische en sociale condities in de gemeenschap waarin het actief is (80%); wanneer we onderzoeken waardoor vertrouwen in bedrijven kan verschuiven, komt al snel naar voren dat dit te maken heeft met of men gelooft dat een bedrijf erin slaagt (45%) of juist faalt (50%) bij te dragen aan ‘the greater good’ – purpose.

2.       CEO’s moeten de leiding nemen en betrokken zijn in discussies die verder gaan dan alleen hun business. In de snel veranderende levensmiddelenindustrie wordt er van CEO’s verwacht dat zij zichtbaar betrokken zijn in maatschappelijke discussies. 70% van de algemene populatie gelooft dat CEO’s zich bezig moeten houden met financiele resultaten. Een groter percentage (80%) wil horen wat CEO’s te zeggen hebben over maatschappelijke kwesties.

3.       Als CEO’s de ‘uitvoerende chefs’ zijn, dan zijn werknemers van alle niveaus de nog onbenutte maar onmisbare ‘sous chefs’ in het bouwen en behouden van vertrouwen. De resultaten van de Edelman Trust Barometer 2016 – Trust in the Food & Beverage sector laten zien dat meer dan 25% van de werknemers in de levensmiddelenindustrie hun werkgever niet vertrouwen het goede te doen, en dat bijna de helft van de werknemers vindt dat hun werkgever niet betrokken is in maatschappelijke kwesties. Hiernaast geeft 60% aan dat ze vinden dat hun CEO onvoldoende betrokken is in maatschappelijke kwesties. Dit representeert een unieke kans voor levensmiddelenbedrijven. Het is van groot belang om te bekijken hoe werknemers ingezet kunnen worden om vertrouwen op te bouwen en te versterken. Ook aangezien respondenten van dit onderzoek aangeven dat werknemers van een bedrijf een vertrouwdere bron voor het bedrijf zijn (55%) dan de CEO’s (49%).

4.       ‘Swing trusters’ in de levensmiddelenindustrie zouden verder onderzocht en betrokken moeten worden. Swing trusters (respondenten met schommelend of zwak vertrouwen) in de levensmiddelenindstrie vertegenwoordigen ongeveer 54-60% van de algemene populatie. Dat is een aanzienlijk percentage en kan een bedreiging maar ook juist een kans zijn. Levensmiddelenbedrijven zouden er goed aan doen te onderzoeken en te analyseren wie deze mensen zijn, of de kwesties waar bedrijven om geven ook voor hen belangrijk zijn, welke kanalen ze gebruiken en wat ze van hun werkgevers nodig hebben om vertrouwen op te bouwen. Op deze manier kunnen ze de kans grijpen van deze grote groep met schommelend vertrouwen een groep te maken met groot vertrouwen (‘high trusters’).

5.       Bij het bouwen van vertrouwen dienen alle stakeholders betrokken te worden. Op basis van de resultaten zien we een gat ontstaan tussen het geïnformeerde publiek en de algemene populatie. Dit heeft vooral betrekking op subsectoren, zoals supermarkten, voedsel- en drankproducenten, fast-foodketens, agricultuur, landbouw en visserij, en brouwerijen en alcoholische drankenproducten. De gemiddelde consument is niet aanwezig bij het World Economic Forum in Davos of leest geen mvo-rapporten, maar dat betekent niet dat ze niet geinteresseerd zijn in de bedrijven die hun eten maken.

Als het op vertrouwen aankomt, kan de ‘ROI’ twee verschillende betekenissen hebben: 1. Aan de ene kant is er sprake van ‘return on investment’. Als consumenten een bedrijf vertrouwen, dan zullen zij de producten van dat bedrijf kopen (en zelfs bereid zijn er meer voor te betalen), positieve reviews delen en aandelen kopen; 2. Aan de andere kant zien we ‘return on inaction’Als een bedrijf niet wordt vertrouwd, dan zal men de producten van dat bedrijf boycotten, negatieve reviews delen, kritiek op het bedrijf uiten en aandelen verkopen.

Het bouwen van vertrouwen begint waar moment-to-moment marketing ophoudt. En op de lange termijn zorgt dit voor bedrijfsduurzaamheid en bedrijfssucces – voor zowel de bedrijven als hun merken.

Over de Edelman Trust Barometer

De Edelman Trust Barometer 2016 is het 16e jaarlijkse wereldwijde onderzoek naar vertrouwen en geloofwaardigheid. De enquête is uitgevoerd door onderzoeksbureau Edelman Berland. Het onderzoek bestond uit een twintig minuten durende online vragenlijst, die afgenomen werd tussen 13 oktober 2015 en 16 november 2015. De Trust Barometer 2016 werd uitgevoerd in 28 landen onder 32.200 respondenten uit het algemene publiek, waarvan 6.200 tot het geïnformeerde publiek (leeftijdscategorie 25-64 jaar) behoort. Geïnformeerd publiek werd gedefinieerd als hogeropgeleiden met een inkomen dat in de top 25 procent ligt van mensen in dezelfde leeftijdscategorie uit hetzelfde land. Ze volgen meerdere keren per week zakelijke en nieuwsmedia en publieke beleidsissues.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: