Slapen op een groen kussen

8 april 2010 | Redactie

Duurzaam overnachten is hip. Binnen een jaar tijd hebben veel hotels geïnvesteerd in duurzaamheid. Uit recent onderzoek, gedaan door NBTC-NIPO Research, blijkt dat bijna tweederde van de Nederlandse bevolking bereid is om - door middel van gedragsverandering - een bijdrage te leveren aan duurzame vakanties. De hotellerie speelt daar uiteraard op in.

Van Green hotels en eco-designovernachtingen tot Fairtrade hotels. Voor wat betreft hotelovernachtingen kan luxe goed samengaan met duurzaamheid. Het driesterren Conscious Hotel aan het Museumplein in Amsterdam bewijst dat het kan: groen in een hip jasje en design voor een betaalbare prijs. Volgens Jaron Weijel, algemeen directeur van het Conscious Hotel, zijn deze twee componenten prima te combineren: 'Conscious Hotels richt zich op de bewuste reiziger. Onafhankelijke en onderscheidende mensen, die van luxe en genieten houden. Elk hotel heeft een modern interieur. Naast het oog, wil het milieu ook wat: het design is dan ook in alles lief voor de planeet.'

Keuzes

De wereld van vandaag beweegt zich snel en de hotelbranche moet zich voorbereiden op de veranderingen die van directe invloed zullen zijn op de bedrijfsvoering. Steeds meer hotels volgen daarom deze trend. Advies- en kennisbureau Duurzame Hotels Nederland B.V. kan al de benodigde kennis leveren, en tal van diensten, aan hotelbedrijven die willen groeien naar een duurzaam beheer van de faciliteiten, om op die manier een certificering te verwerven, zoals de Green Key label, het Europees Ecolabel en Travelife code. Het adviesbureau denkt dat hotels vaak door gebrek aan kennis of tijd geen duurzame keuzes maken en het nemen van beslissingen inzake verbeteringen in duurzaamheid moeilijk of zelfs onmogelijk vinden.

Jaron Weijel (Conscious Hotel) benadrukt dat duurzaam slapen voor zowel de gasten als voor de hotelketen even wennen was. 'Maar wij hebben van het begin af aan gelooft in dit concept. Wij lopen - omdat we het eerste Green Hotel in Nederland zijn - wel erg op de zaken vooruit. Sommige duurzame materialen, zoals ecologische gordijnen, werden vorig jaar simpelweg niet geleverd of voldeden niet aan de voorwaarden.' In november dit jaar opent het hotel een tweede vestiging in Amsterdam: het Conscious Hotel Vondel Park.

Investering

Conscious Hotels heeft mede als doel de wereld een klein beetje groener en mooier te maken, te beginnen in Amsterdam. 'We merken dat duurzaam toerisme nu echt gaat leven. Veel hotelgasten, zakelijk of leisure, kiezen bewust voor ons hotel. De nieuwe vestiging wordt daarom groter en groener. We hebben nu ook meer mogelijkheden om op meer punten duurzaam te ondernemen. Er hangen in het nieuwe hotel ecologische gordijnen, er staan milieuvriendelijke meubels van Vitra en we serveren een biologisch ontbijt.'

Uniek zijn de gerecyclede plastic koffiebekers met een hippe uitstraling die het nieuwe Conscious Hotel gaat gebruiken. 'Hip en duurzaam,' zegt Weijel. 'Zo snijdt het mes aan twee kanten. Onze service staat voorop, maar wel met een duurzame gedachte.'

Toch concludeert Ad Schalekamp, directeur NBTC-NIPO Research, dat Nederlanders best bereid zijn om minder luxe te accepteren op hun vakantie, in ruil voor meer duurzaamheid. 'Wij willen niet belerend zijn en mensen continu wijzen op van alles en nog wat, want we blijven een hotel. De gastvrijheid staat voorop, maar ik geloof dat veel mensen zich door onze werkwijze wel extra thuis voelen.'

Voordelen

'Het lijkt lastig om met een aanvaardbaar kostenplaatje uw hotel duurzaam in te richten, maar u zult profiteren van veel  voordelen,' stelt advies- en kennisbureau Duurzame Hotels Nederland . Groen worden helpt, volgens het bureau, met het beperken van de operationele kosten. Bovendien stijgt de vraag naar milieuvriendelijke en maatschappelijk verantwoorde diensten en producten explosief. Jaron Weijel is het hier volledig mee eens: 'Door het omarmen van duurzaamheid krijgen wij als hotel de kans om ons te onderscheiden, waarin maatschappelijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid, naast comfort en luxe naar voren komen.'

Een groot aantal hotels in Amsterdam is inmiddels beloond met de zogenaamde Green Key, het internationale duurzaamheidkeurmerk voor bedrijven in de toerisme- en recreatiebranche. 'Wij gaan als keten nog een stapje verder,' benadrukt Weijel. 'Helaas is het lastig en duur om in Amsterdam helemaal duurzaam te bouwen, maar als ik het voor het zeggen had, gebruikte ik bijvoorbeeld regenwater in de toiletten. Helaas moeten we concluderen dat dit voorlopig nog niet mogelijk is in Amsterdam. We doen wat we kunnen en hopelijk volgen andere hotels spoedig, want juist hoteliers hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid.'

Hoe krijgt u een duurzaam hotel?

  • Zorg voor een energiebesparend elektriciteitsnetwerk.
  • Hanteer tijdschakelaars voor de verlichting.
  • Plaats energiezuinige TL-verlichting (een besparing van 40% ten opzichte van de conventionele TL-verlichting).
  • Gebruik waar mogelijk spaarlampen.
  • Regel de temperatuur centraal, waardoor de verwarming minder lang aanstaat.
  • Scheid afval in speciale containers.
  • Zorg voor hergebruik van producten, goederen en onderdelen. Bijvoorbeeld materialen die tijdens meerdere evenementen gebruikt kunnen worden.
  • Gebruik milieuvriendelijke schoonmaakproducten.
  • Moedig uw gasten aan om bad- en handdoeken meer dan eenmaal te gebruiken.
  • Plaats waterbesparende douchekoppen.
  • Schakel flatscreen-tv’s op de kamers automatisch uit.

De voordelen van duurzaam ondernemen op een rijtje:

  • Vermindering van de kosten voor energie- en waterverbruik met meer dan 20%.
  • Vermindering van de kosten voor vast afval en voor de afvoer van afvalwater met meer dan 15%.
  • Minimalisering van negatieve gevolgen voor het milieu.
  • Grotere motivatie voor uw medewerkers.
  • Verbeterd merkimago.
  • Toegang tot nieuwe markten.

Bron: Duurzame Hotels Nederland

HM302010

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Columns David Bakker
Column: Stop de leegloop 2.0

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar ...

Interview
15 jaar geleden in Hospitality Management: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Ondernemen
Zelfs nu het hotel vol dankzij online marketing 

Nu de nabijheid is vervangen door (gepaste) afstand, is het meer dan ooit belangrijk om contact te onderhouden met je doelgroep. Daar zijn verschillende online mogelijkheden voor, maar e-mailmarketing is een uiterst effectief instrument gebleken. Terwijl veel hotels door een diep dal gaan, heeft ...

Horeca naar de stembus deel zes: ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: