Storytelling. Hoe pak je het aan?

20 november 2015 |
Storytelling. Hoe pak je het aan?<

Google 'storytelling' en de 'increase in conversion' artikelen vliegen je om de oren. Getallen van 10 tot zelfs 60 procent extra conversie
worden er geroepen. Dat willen we allemaal wel natuurlijk, maar hoe pak je dat dan aan?



Wat is Storytelling?
Bij storytelling gaat het om het in een verhaalvorm vertellen waarom mensen in jouw hotel moeten logeren. Hierbij gaat het niet zozeer om de feiten en het beeldmateriaal op een rijtje zetten, maar om alles als een geheel in een verhaal te laten zien. Eigenlijk als een film met een intro, middenstuk en slot.
Waarom werkt storytelling?
De reden waarom dit zo effectief is, berust eigenlijk op het feit dat de mens zo ontworpen is, dat we ons in verhaalvorm het beste kunnen uiten en dus het best informatie kunnen overdragen. Hiervoor moeten we een tijdje terug in de tijd.



Basis voor Hollywoodproducties
De eerste mens tekende al zijn 'verhalen' op rotswanden met het pigment ijzeroxidant, beter bekend als roest. Hieruit kunnen we nu opmaken hoe deze volkeren leefden. Maar ook bijna de gehele wetenschap over het Romeinse Rijk hebben we te danken aan geschiedschrijvers, biografen en autobiografen. Deze 'verhalen' dienen nu nog vaak als basis voor spannende Hollywoodproducties waar we met zijn allen weer van smullen.

Psychologie van storytelling
Verhalen worden door onze hersenen direct omgezet in beelden en deze verbeelde ervaringen worden precies hetzelfde verwerkt als echte ervaringen. Verhalen creëren daardoor echte emoties en een gevoel dat je het 'real time' aan het beleven bent. De reden dat we bijvoorbeeld naar films kijken is omdat we dat 'ervaren'. Een Bond-film zou bijvoorbeeld wel een hele merkwaardige opsomming van feitjes worden. Probeer de feiten uit een willekeurige James Bond-film gedurende tien seconden eens voor te stellen.. Onmiddellijk gaat je fantasie met je aan de haal omdat je allerlei fragmenten uit Bond-films voor je ziet. Dit is exact het effect van storytelling.

Storytelling op de hotelwebsite
Hoe vertel je je verhaal op de hotelsite? Met beelden en heel weinig tekst. Out of the box denken. Hoe betrek ik de gast in ons verhaal? Beelden plaatsen ons direct in de ervaring. Vooral als de beelden haarscherp zijn en inhoudelijk het verhaal vertellen, bij voorkeur met mensen. Onderzoek (psychologytoday.com) toont aan dat online boekers beslissen op basis van persoonlijke gevoelens en ervaringen.



Storytelling, de route van een gast op de website

Source: www.eyequant.com
Bij het openen van de site komt je een 'WOW' tegemoet. Een welkomsgevoel dat je niet weg kan klikken. (Cordis Hong Kong, "Dream Hotel":http://www.dreamhotels.com/default-en.html en "Hotel Giraffe NY":http://www.hotelgiraffe.com/ ) Ok, we hebben de users attention en nu is het tijd voor verdieping. Je gaat kijken naar het 'core product': de kamers en andere USP’s. Red Lion heeft een zeer toegankelijke module (prijs voor beste hotelwebsite 2015). En dan is het tijd voor het slot; de call to action. Check de gadget bij Red Lion als je naar de 'book now' button gaat. Want het gaat uiteindelijk om de boekingen! Vooral dit laatste stuk is helemaal uitgekauwd door de OTA’s. Booking.com doet meer dan 1000 A/B tests per dag. met name op dit stuk.
Waar de meeste hotels veel kansen laten liggen is het doortrekken van de “experience” tot aan de “book now” button. Terwijl juist die emotie de trigger is om te boeken. Modellen en acteurs spelen hier een cruciale rol. Wanneer je dat goed gebruikt op de site, dan kun je echt grote stappen maken.

Hoe pak je het aan jouw verhaal op te hotelsite te visualiseren?
1. Welke boodschap wil ik overbrengen aan de kijker?
2. Welke emotionele prikkels wil ik activeren?
3. Is het verhaal logisch opgebouwd en wordt het 'merk' ondersteund?
4. Breng de boodschap en middelen bij elkaar met een 'user experience script'
5. Lanceer en blijf meten en updaten.

Met dat laatste bedoelen we de beleving van de online boeker. Hoe gaat deze door de site? Als het script compleet is vraag je jezelf dan het volgende af: voel je de onbedwingbare drang om te boeken?

Links:
1. http://blog.netaffinity.com/use-visual-storytelling-techniques-to-boost-hotel-conversions/ 2. https://www.psychologytoday.com/blog/inside-the-consumer-mind/201302/how-emotions-influence-what-we-buy 3. http://www.cordishotels.com/en/hong-kong/ 4. http://www.redlion.com/baltimore/guest-rooms 5. http://www.dreamhotels.com/ 6. http://www.tnooz.com/article/visual-storytelling-a-core-part-of-digital-marketing-for-hotels/ 7. http://blog.booking.com/concept-dne-execution.html
Over de schrijver:
Marcel Ruijken voelt zich als een vis in het water in de travelindustrie. Als ondernemer van o.a. CliqOrange.com, maar met meer dan 70 bezochte landen ook zeker als reiziger. Opgeleid als marketeer, maar als autodidact ook thuis op andere vakgebieden zoals neuropsychologie, neuromarketing, fotografie en filmproductie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik van geluk s...

Interview
Ambities bij hotel blooming in Bergen ''Een Bib Gourmand zou geweldig zijn''

Dit interview is onderdeel van het drieluik ‘Hotellerie aan de Noordzeekust geportretteerd’. Twee weken geleden publiceerden we deel 1, het interview met Syrco Bakker, tweesterrenchef van Pure C, onderdeel van Strandhotel Candzand-Bad. Vorige week volgde deel 2: het interview met Mariann...

Onderwijs Ondernemen
Deze hotelprofessionals zijn klaar voor het post-corona tijdperk

Blije gezichten van hotelprofessionals. We vonden het wel weer eens tijd om met iets positiefs te komen. Op de foto zie je de cursisten die met goed gevolg de Revenue Management training - aangeboden door HM Academy, met als trainer Stan Josephi - hebben afgerond. Kansen pakken Ondanks de rece...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Hotel de Heerlickheijd van Ermelo heeft een compleet nieuwe fitness

Hotel de Heerlickheijd heeft geïnvesteerd in een compleet nieuwe fitness. Gasten van het hotel en inwoners van en rondom Ermelo kunnen aan de slag met de gloednieuwe apparatuur en gewichten om optimaal te werken aan hun conditie en gezondheid. De Wellness & Fitnessclub wordt aanstaande zate...

Toerisme Coronacrisis
Helft minder Nederlanders op vakantie in maart 2020

In maart 2020 gingen er 1,7 miljoen Nederlanders minder op vakantie dan in dezelfde maand van 2019. Dit is een daling van ruim 50 procent. Over het eerste kwartaal van 2020 is de daling 18 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. De daling geldt voor zowel vakanties in het buitenland a...

Achtergronden Coronacrisis
Hoteliers.com organiseert eerste drive-in masterclass

Deze week organiseerde Hoteliers.com, leverancier van commissievrije boekingssoftware voor hotels, een uniek evenement voor haar klanten. Bij Hotel Ernst Sillem Hoeve in Den Dolder was een gedeelte van het parkeerterrein omgetoverd tot een drive-in bioscoop en op het scherm presenteerde Hoteliers.c...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: