Storytelling. Hoe pak je het aan?

20 november 2015 |
Storytelling. Hoe pak je het aan?<

Google 'storytelling' en de 'increase in conversion' artikelen vliegen je om de oren. Getallen van 10 tot zelfs 60 procent extra conversie
worden er geroepen. Dat willen we allemaal wel natuurlijk, maar hoe pak je dat dan aan?



Wat is Storytelling?
Bij storytelling gaat het om het in een verhaalvorm vertellen waarom mensen in jouw hotel moeten logeren. Hierbij gaat het niet zozeer om de feiten en het beeldmateriaal op een rijtje zetten, maar om alles als een geheel in een verhaal te laten zien. Eigenlijk als een film met een intro, middenstuk en slot.
Waarom werkt storytelling?
De reden waarom dit zo effectief is, berust eigenlijk op het feit dat de mens zo ontworpen is, dat we ons in verhaalvorm het beste kunnen uiten en dus het best informatie kunnen overdragen. Hiervoor moeten we een tijdje terug in de tijd.



Basis voor Hollywoodproducties
De eerste mens tekende al zijn 'verhalen' op rotswanden met het pigment ijzeroxidant, beter bekend als roest. Hieruit kunnen we nu opmaken hoe deze volkeren leefden. Maar ook bijna de gehele wetenschap over het Romeinse Rijk hebben we te danken aan geschiedschrijvers, biografen en autobiografen. Deze 'verhalen' dienen nu nog vaak als basis voor spannende Hollywoodproducties waar we met zijn allen weer van smullen.

Psychologie van storytelling
Verhalen worden door onze hersenen direct omgezet in beelden en deze verbeelde ervaringen worden precies hetzelfde verwerkt als echte ervaringen. Verhalen creëren daardoor echte emoties en een gevoel dat je het 'real time' aan het beleven bent. De reden dat we bijvoorbeeld naar films kijken is omdat we dat 'ervaren'. Een Bond-film zou bijvoorbeeld wel een hele merkwaardige opsomming van feitjes worden. Probeer de feiten uit een willekeurige James Bond-film gedurende tien seconden eens voor te stellen.. Onmiddellijk gaat je fantasie met je aan de haal omdat je allerlei fragmenten uit Bond-films voor je ziet. Dit is exact het effect van storytelling.

Storytelling op de hotelwebsite
Hoe vertel je je verhaal op de hotelsite? Met beelden en heel weinig tekst. Out of the box denken. Hoe betrek ik de gast in ons verhaal? Beelden plaatsen ons direct in de ervaring. Vooral als de beelden haarscherp zijn en inhoudelijk het verhaal vertellen, bij voorkeur met mensen. Onderzoek (psychologytoday.com) toont aan dat online boekers beslissen op basis van persoonlijke gevoelens en ervaringen.



Storytelling, de route van een gast op de website

Source: www.eyequant.com
Bij het openen van de site komt je een 'WOW' tegemoet. Een welkomsgevoel dat je niet weg kan klikken. (Cordis Hong Kong, "Dream Hotel":http://www.dreamhotels.com/default-en.html en "Hotel Giraffe NY":http://www.hotelgiraffe.com/ ) Ok, we hebben de users attention en nu is het tijd voor verdieping. Je gaat kijken naar het 'core product': de kamers en andere USP’s. Red Lion heeft een zeer toegankelijke module (prijs voor beste hotelwebsite 2015). En dan is het tijd voor het slot; de call to action. Check de gadget bij Red Lion als je naar de 'book now' button gaat. Want het gaat uiteindelijk om de boekingen! Vooral dit laatste stuk is helemaal uitgekauwd door de OTA’s. Booking.com doet meer dan 1000 A/B tests per dag. met name op dit stuk.
Waar de meeste hotels veel kansen laten liggen is het doortrekken van de “experience” tot aan de “book now” button. Terwijl juist die emotie de trigger is om te boeken. Modellen en acteurs spelen hier een cruciale rol. Wanneer je dat goed gebruikt op de site, dan kun je echt grote stappen maken.

Hoe pak je het aan jouw verhaal op te hotelsite te visualiseren?
1. Welke boodschap wil ik overbrengen aan de kijker?
2. Welke emotionele prikkels wil ik activeren?
3. Is het verhaal logisch opgebouwd en wordt het 'merk' ondersteund?
4. Breng de boodschap en middelen bij elkaar met een 'user experience script'
5. Lanceer en blijf meten en updaten.

Met dat laatste bedoelen we de beleving van de online boeker. Hoe gaat deze door de site? Als het script compleet is vraag je jezelf dan het volgende af: voel je de onbedwingbare drang om te boeken?

Links:
1. http://blog.netaffinity.com/use-visual-storytelling-techniques-to-boost-hotel-conversions/ 2. https://www.psychologytoday.com/blog/inside-the-consumer-mind/201302/how-emotions-influence-what-we-buy 3. http://www.cordishotels.com/en/hong-kong/ 4. http://www.redlion.com/baltimore/guest-rooms 5. http://www.dreamhotels.com/ 6. http://www.tnooz.com/article/visual-storytelling-a-core-part-of-digital-marketing-for-hotels/ 7. http://blog.booking.com/concept-dne-execution.html
Over de schrijver:
Marcel Ruijken voelt zich als een vis in het water in de travelindustrie. Als ondernemer van o.a. CliqOrange.com, maar met meer dan 70 bezochte landen ook zeker als reiziger. Opgeleid als marketeer, maar als autodidact ook thuis op andere vakgebieden zoals neuropsychologie, neuromarketing, fotografie en filmproductie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: