Waarom voelt een vrouw zich onveilig in uw hotel?

12 september 2016 | Thijs Jacobs

Hotels en veiligheid… Bij u is dat helemaal in orde, want er zitten goede sloten op de deuren en bij de entree hangt een camera. Toch voelt niet iedere vrouwelijke gast zich veilig in een hotel en zijn dergelijke voorzieningen niet voldoende om iedere gast een gevoel van veiligheid te geven. Dat kan te maken hebben met de buurt of stad waarin de accommodatie zich bevindt, de beveiliging van het hotel en de bekwaamheid van de hotelmedewerkers.

Wist u dat bijna tweederde van het totale aantal reizigers bestaat uit vrouwen? En dat 54 procent van het aantal welgestelde reizigers, dat een jaarinkomen heeft van 250.000 Amerikaanse dollars of meer, vrouw is? MMGY Global bracht deze cijfers onlangs naar buiten. Vrouwen hebben hiermee definitief het stokje van de man overgenomen en hotels doen er goed aan om (zaken)vrouwen een goed onderkomen te bieden. Dit houdt in dat ook bepaalde specifieke veiligheidsaspecten eens goed onder de loep genomen moeten worden.

Waarom zo donker?
Vrouwen verblijven graag in een hotel met goed verlichte gangen. Waarom zijn gangen in traditionele hotels ook alweer zo donker? En dan het parkeren… Griezelige, onbewaakte en slecht verlichte parkeergarages bij een hotel zijn een gruwel voor veel alleenreizende vrouwen. Het roept een gevoel van onbehagen op bij de vrouwelijke gast. Vrouwelijke reizigers doen er ook goed aan om een stad als Bogota (Colombia) te mijden: maar liefst 57 procent van de vrouwen in Bogota heeft te maken gehad met betasting of fysiek geweld. In Londen ligt dat percentage op 19 procent, zo blijkt uit onderzoek van Amweb.nl. Parijs staat ook hoog in deze lijst. Een stad als Londen of Parijs kan hiermee haar concurrentiepositie op de zakelijke verblijfsmarkt zien verslechteren.

'Reist u alleen of verwacht u nog iemand?'

 

Gebarricadeerde kamers

Dat veel vrouwen zich onveilig voelen in een hotel, blijkt uit de gebruiksvoorwerpen die alleenreizende vrouwen elkaar adviseren om mee te nemen wanneer ze op reis gaan. Op de website ‘women-on-the-road.com’ staat een lijst met nuttige items, zoals de deurstopper met ingebouwd alarm. Wanneer iemand de deur van buiten wil openen, dan klinkt er een alarm. Het deurknopalarm werkt op een identieke manier, maar hangt aan de deurklink. Ook kabels om laptops mee vast te ketenen aan een bureau worden aangeraden op deze website, net als het gebruik van een ‘portable door lock’, waarmee de deur van binnen wordt afgesloten. Daarnaast wordt vrouwen aangeraden om de benedenverdieping te mijden, omdat die gevoeliger is voor inbraak. Op journeywoman.com wordt aangeraden om een kamer te reserveren zonder het geslacht prijs te geven. Dus enkel boeken met de voorletter(s) en de achternaam. Ook wordt erop aangedrongen het kamernummer en andere informatie geheim te houden. De front office medewerker mag dus het kamernummer niet hardop zeggen wanneer hij of zij de keycard of sleutel overhandigt… Iets dat in de praktijk nog wel regelmatig gebeurt. Daarnaast wordt ook aangeraden om een kamer in een druk gedeelte van het hotel te nemen en te checken of de kamers van binnenuit afgesloten kunnen worden en niet van buiten geopend kunnen worden. Een aardige checklist voor uw hotel, nietwaar?

Personeel moet meedenken
En wat te denken van de faciliteiten, zoals de gym of sauna? Zijn er speciale uurtjes voor vrouwen? Is er een nachtportier aanwezig en hoe komt de gast ’s nachts het hotel binnen. Kan men er alleen met een kaart in of staat de deur gewoon open?  Kan de roomservice verzorgd worden door een vrouwelijke medewerker en is er iemand die de auto kan parkeren voor gasten? Gooit er niet iemand stiekem GHB in een drankje tijdens een bezoekje aan het toilet? En dan de vraag ‘reist u alleen of verwacht u nog iemand?’ Die vraag wordt zelden of nooit aan een man gesteld. Zorg er dus voor dat uw personeel deze vraag niet stelt. Bovendien hebben veel hotels nog steeds wél een broekenpers voor de broek van de alleenreizende zakenman, maar géén handige opmaakspiegel en een mooi boeketje op de kamer.

Voor iedereen beter
Richard Branson verraste ons vorig jaar al met zijn voornemen om vrouwvriendelijke hotels te gaan openen. “Ik geloof niet dat er een hotel is dat zich toelegt op de vrouwelijke reiziger”, vertelde Branson in 2015. Waarschijnlijk had hij nog gelijk ook. Dat is vreemd, want het aantal vrouwelijke zakenreizigers is sinds de jaren negentig enorm gestegen. Bovendien zijn extra grote kastruimtes, goed verlichte gangen, grotere doucheruimtes en extra lades niet alleen goed voor alleenreizende vrouwen, maar voor iedere gast.

Enkele tips. Verhoog zo heel simpel de vrouwvriendelijkheid van uw hotel:

- Zorg voor betere verlichting

- Maak enkele kamers ‘vrouwvriendelijk’ en denk aan meer kastruimte en  een make-upspiegel

- Creëer ‘vrouwenuurtjes’ in de gym en sauna

- Stel geen ‘lastige vragen’ bij het inchecken

- Leg een deurstopper op de kamer

- Ramen moeten van binnenuit op slot kunnen

- Verbeter de veiligheid van de parkeerplaatsen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: