Waarom voelt een vrouw zich onveilig in uw hotel?

12 september 2016 | Thijs Jacobs

Hotels en veiligheid… Bij u is dat helemaal in orde, want er zitten goede sloten op de deuren en bij de entree hangt een camera. Toch voelt niet iedere vrouwelijke gast zich veilig in een hotel en zijn dergelijke voorzieningen niet voldoende om iedere gast een gevoel van veiligheid te geven. Dat kan te maken hebben met de buurt of stad waarin de accommodatie zich bevindt, de beveiliging van het hotel en de bekwaamheid van de hotelmedewerkers.

Wist u dat bijna tweederde van het totale aantal reizigers bestaat uit vrouwen? En dat 54 procent van het aantal welgestelde reizigers, dat een jaarinkomen heeft van 250.000 Amerikaanse dollars of meer, vrouw is? MMGY Global bracht deze cijfers onlangs naar buiten. Vrouwen hebben hiermee definitief het stokje van de man overgenomen en hotels doen er goed aan om (zaken)vrouwen een goed onderkomen te bieden. Dit houdt in dat ook bepaalde specifieke veiligheidsaspecten eens goed onder de loep genomen moeten worden.

Waarom zo donker?
Vrouwen verblijven graag in een hotel met goed verlichte gangen. Waarom zijn gangen in traditionele hotels ook alweer zo donker? En dan het parkeren… Griezelige, onbewaakte en slecht verlichte parkeergarages bij een hotel zijn een gruwel voor veel alleenreizende vrouwen. Het roept een gevoel van onbehagen op bij de vrouwelijke gast. Vrouwelijke reizigers doen er ook goed aan om een stad als Bogota (Colombia) te mijden: maar liefst 57 procent van de vrouwen in Bogota heeft te maken gehad met betasting of fysiek geweld. In Londen ligt dat percentage op 19 procent, zo blijkt uit onderzoek van Amweb.nl. Parijs staat ook hoog in deze lijst. Een stad als Londen of Parijs kan hiermee haar concurrentiepositie op de zakelijke verblijfsmarkt zien verslechteren.

'Reist u alleen of verwacht u nog iemand?'

 

Gebarricadeerde kamers

Dat veel vrouwen zich onveilig voelen in een hotel, blijkt uit de gebruiksvoorwerpen die alleenreizende vrouwen elkaar adviseren om mee te nemen wanneer ze op reis gaan. Op de website ‘women-on-the-road.com’ staat een lijst met nuttige items, zoals de deurstopper met ingebouwd alarm. Wanneer iemand de deur van buiten wil openen, dan klinkt er een alarm. Het deurknopalarm werkt op een identieke manier, maar hangt aan de deurklink. Ook kabels om laptops mee vast te ketenen aan een bureau worden aangeraden op deze website, net als het gebruik van een ‘portable door lock’, waarmee de deur van binnen wordt afgesloten. Daarnaast wordt vrouwen aangeraden om de benedenverdieping te mijden, omdat die gevoeliger is voor inbraak. Op journeywoman.com wordt aangeraden om een kamer te reserveren zonder het geslacht prijs te geven. Dus enkel boeken met de voorletter(s) en de achternaam. Ook wordt erop aangedrongen het kamernummer en andere informatie geheim te houden. De front office medewerker mag dus het kamernummer niet hardop zeggen wanneer hij of zij de keycard of sleutel overhandigt… Iets dat in de praktijk nog wel regelmatig gebeurt. Daarnaast wordt ook aangeraden om een kamer in een druk gedeelte van het hotel te nemen en te checken of de kamers van binnenuit afgesloten kunnen worden en niet van buiten geopend kunnen worden. Een aardige checklist voor uw hotel, nietwaar?

Personeel moet meedenken
En wat te denken van de faciliteiten, zoals de gym of sauna? Zijn er speciale uurtjes voor vrouwen? Is er een nachtportier aanwezig en hoe komt de gast ’s nachts het hotel binnen. Kan men er alleen met een kaart in of staat de deur gewoon open?  Kan de roomservice verzorgd worden door een vrouwelijke medewerker en is er iemand die de auto kan parkeren voor gasten? Gooit er niet iemand stiekem GHB in een drankje tijdens een bezoekje aan het toilet? En dan de vraag ‘reist u alleen of verwacht u nog iemand?’ Die vraag wordt zelden of nooit aan een man gesteld. Zorg er dus voor dat uw personeel deze vraag niet stelt. Bovendien hebben veel hotels nog steeds wél een broekenpers voor de broek van de alleenreizende zakenman, maar géén handige opmaakspiegel en een mooi boeketje op de kamer.

Voor iedereen beter
Richard Branson verraste ons vorig jaar al met zijn voornemen om vrouwvriendelijke hotels te gaan openen. “Ik geloof niet dat er een hotel is dat zich toelegt op de vrouwelijke reiziger”, vertelde Branson in 2015. Waarschijnlijk had hij nog gelijk ook. Dat is vreemd, want het aantal vrouwelijke zakenreizigers is sinds de jaren negentig enorm gestegen. Bovendien zijn extra grote kastruimtes, goed verlichte gangen, grotere doucheruimtes en extra lades niet alleen goed voor alleenreizende vrouwen, maar voor iedere gast.

Enkele tips. Verhoog zo heel simpel de vrouwvriendelijkheid van uw hotel:

- Zorg voor betere verlichting

- Maak enkele kamers ‘vrouwvriendelijk’ en denk aan meer kastruimte en  een make-upspiegel

- Creëer ‘vrouwenuurtjes’ in de gym en sauna

- Stel geen ‘lastige vragen’ bij het inchecken

- Leg een deurstopper op de kamer

- Ramen moeten van binnenuit op slot kunnen

- Verbeter de veiligheid van de parkeerplaatsen

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Personalia
Niels Hoek nieuwe sales manager U Parkhotel

Niels Hoek is per 1 december 2018 begonnen als Sales Manager bij het nieuw te openen U Parkhotel in Enschede. Na bijna twee jaar keert Niels weer terug naar de hotel- en congresbranche. Met meer dan acht jaar ervaring brengt Niels veel kennis mee naar het nieuwe U Parkhotel op de campus van de Unive...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: