Zeeland is goed te spreken over de Gastenenquête

13 september 1997 | Redactie
Zeeland is goed te spreken over de Gastenenquête<

In de ogen van het Nederlandse publiek is de provincie Zeeland, samen met de provincie Drenthe, een typisch toeristische provincie. De Zeeuwsche horecaondernemers richten zich evenwel niet allemaal - en zeker niet uitsluitend - op de toeristische markt. Met name het bedrijfsleven rondom Vlissingen, Middelburg, Goes en Terneuzen genereert voor de horeca een belangrijk deel van de omzet. Ook de congressen en beurzen zorgen voor 'geld in het laadje'. Zoveel gasten, zoveel wensen.

 

Het belang van de sector Recreatie en Toerisme is in Zeeland bijzonder groot. Op Europees niveau heeft men dit al ingezien (getuige de financiering van NORT-Zeeland). Ook Koninklijk Horeca Nederland is hiervan overtuigd (medewerking NORT en ontwikkeling Gastenenquête). In het rapport over de sociaal-economische aspecten van de toeristisch-recreatieve sector in Zeeland, dat in 1994 werd opgesteld in opdracht van Koninklijk Horeca Nederland, bleek dat 78,8% van de omzet in deze sector wordt gegenereerd door de horeca.

In diverse andere onderzoeksrapporten wordt aandacht besteed aan de hotellerie in Zeeland: men constateert dat het aantal hotels in Zeeland achterblijft bij de landelijke ontwikkelingen; men constateert echter ook dat de bezetting van de bestaande hotels er lager is dan het landelijk gemiddelde.

Marketingdoelen

Zoals we weten kunnen investeringen (en management) niet uitsluitend gebaseerd worden op gemiddelden. Met name in regio's waar sprake is van 'pieken' in de kamerbezetting, moeten investeerders er rekening mee houden dat het geïnvesteerde vermogen in korte tijd (per jaar) moet worden terugver­diend. Men kan natuurlijk ook proberen de periode waarin de vraag naar kamers hoog is te verlengen door het benaderen van andere doelgroe­pen. De marketing van de provincie Zeeland moet dus niet uitslui­tend gericht zijn op een verblijf dat seizoensgebon­den is (zee en strand).

In het bereiken van die nieuwe doelen op het terrein van de 'sales' en de marketing kan de Horeca Gasten Enquête een belangrijke rol spelen. Als geen ander instrument legt die enquête de zwakke - en de sterke - punten van een horecaonderneming bloot. In 1996 heeft Koninklijk Horeca Nederland de nieuwe Horeca Gasten Enquête gepresen­teerd. Daarmee werd een laagdrempelig, professioneel marketinginstrument geïntroduceerd. Opdat de enquête als marketinginstrument optimaal zou aansluiten bij de wensen van de ondernemers en de consumenten, is uitgebreid vooronderzoek gedaan.

Koninklijk Horeca Nederland biedt de Horeca Gasten Enquête voor leden tegen kostprijs aan. De enquête is verkrijgbaar in setjes van minimaal 100 stuks en kost fl 65,-. Koninklijk Horeca Nederland biedt de ondernemer bovendien de mogelijkheid de enquête centraal te laten verwerken en geeft een aantal praktische tips voor de manier van enquêteren. Bovendien kan de ondernemer, voor wat betreft het evalueren van de uitkomsten, ondersteuning aanvragen van Koninklijk Horeca Nederland.

Op woensdag 23 juli 1997 werden in Zeeland (in Grand Hotel Arion te Vlissingen) de eerste meertalige (Frans, Engels en Duits) gastenenquêtes uitgereikt. Deze buitenlandse versies zijn evenals de Nederlandse vanaf 1 augustus te bestellen via telefoonnummer (0348) 48 94 89.

Auteur: Koninklijk Horeca Nederland

HM30JAAR HM301997

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

Toerisme Coronacrisis
Livemuziek vanaf het dak van Golden Tulip Hotel Central

Op bijzondere plekken gebeuren bijzondere dingen, zo luidt het creatieve plan voor de Bossche zomer 2020. Vorige week woensdag 20 mei vond de aftrap van de 'Bossche Zomer' plaats in Golden Tulip Hotel Central. Een zomer waarin festivals niet mogelijk zijn, maar waarin wel plaats is voor klei...

Economie Internationaal
UNWTO zoekt samenwerking met Nederlandse studenten

De World Tourism Organization (UNWTO) gaat Nederlandse studenten de mogelijkheid bieden om de toeristische sector te helpen en de uitdagingen van de sector aan te gaan. Met de UNWTO Students League wordt een nieuwe competitie gelanceerd, gericht op het ontwikkelen van de slimste ideeën door toe...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: