'A global mind is a joy forever'

1 mei 2015
'A global mind is a joy forever'

De kreet ‘a dirty mind is a joy forever’ kent iedereen wel. Volgens Ankie Hoefnagels, docent aan de Hotel Management School in
Maastricht en onderzoeker bij het lectoraat International Relationship Management van Zuyd Hogeschool, biedt ook interculturele communicatie levenslang plezier. Daarom gaf ze haar proefschrift de passende titel ‘A global mind is a joy forever’ mee. Wij spraken Hoefnagels over de communicatie met andere culturen en het belang daarvan voor de hotellerie.

~Foto: Ankie Hoefnagels~

Ankie Hoefnagels, die promoveerde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, is zeer enthousiast over het principe van ‘A global mind’. Hoefnagels: “Een global mind hebben, betekent eigenlijk dat een hotelier beschikt over interculturele competenties. Ik verwachtte dat ik in mijn onderzoek al veel ‘global minds’ zou aantreffen in de hotellerie. Dit bleek ook te kloppen. Vooral hotelmanagers, die vaak meerdere jaren in het buitenland zijn geweest, kijken op een andere manier naar Nederland en hebben eigenschappen die bij het ‘global citizenship’ horen, zoals empatisch en flexibel zijn.”

*Hotelmanagers als rolmodellen*
Volgens Hoefnagels kunnen vooral hotelmanagers met veel buitenlandervaring rolmodellen zijn voor hun medewerkers. Daarnaast raadt ze alle studenten van hotelscholen én medewerkers in de hotellerie aan om werkervaring in het buitenland op te doen. “Het is belangrijk dat u als vis uit het water wordt gehaald. Hiervan leert u hoe u met onzekerheid omgaat en wordt u vaak empatischer en flexibeler. Het hebben van interculturele competenties wordt bovendien steeds belangrijker, want door globalisering ontkomt niemand meer aan de communicatie met mensen uit een andere cultuur.”

*Stereotypes*
Ankie waarschuwt alle hoteliers om niet te vervallen in stereotyperingen. “Ik merk soms dat hoteliers door hun ervaring stereotypes ontwikkelen. Het is belangrijk om te beseffen dat cultuur altijd in ontwikkeling is. Zo kwamen Chinezen tien jaar geleden nog in hun Mao-jasjes naar Nederland en gingen ze massaal naar De Keukenhof. Tegenwoordig bezoeken ze ons land daarentegen vaker individueel en hebben ze ook individuelere voorkeuren zoals modern design. Als hotelier moet u zich dus constant blijven ontwikkelen en uw culturele repertoire verbreden. Dit kunt u vooral leren door interactie met anderen. Daarnaast is het belangrijk om veel rond te lopen op de werkvloer en ook de eigen kennis ter discussie te stellen, oftewel voortdurende intervisie. Dit is ook voor uw medewerkers van belang.”

*Warme cultuur vs koude cultuur*
Hoefnagels vindt de indeling tussen warme (relatiegerichte) en koude (taakgerichte) cultuur veel te rigide. “Deze indeling doet geen recht aan de schakeringen in een cultuur. Ook sociaaleconomische status, religie en persoonlijkheidsfactoren spelen een grote rol in het gedrag van mensen. Wat dat betreft, kan ik mij meer vinden in modellen als die van Edward Hall, die culturen indeelt op basis van de mate waarin ze veel of weinig gebruikmaken van contextuele informatie. In een hoge context cultuur, zoals de Chinese, wordt indirect en impliciet gecommuniceerd. In een lage context cultuur, zoals de onze, wordt direct en expliciet gecommuniceerd. Het is wel belangrijk om waardemodellen als die van Hall niet in te zetten om gedrag van mensen te voorspellen. Wel kunnen hoteliers het gebruiken om achteraf menselijk gedrag te verklaren”, besluit Ankie.

~Christel Tuin~

Overig nieuws