Accor doet plastic in de ban

22 januari 2020 | Thijs Jacobs

Accor kondigt vandaag haar toezegging aan om als eerste hotelgroep ter wereld toe te treden tot de UN Global Tourism Plastics Initiative. Hiermee tekent de hotelgroep voor het verwijderen van alle plastic wegwerpartikelen voor gasten uit alle hotels voor het einde van 2022. Dit initiatief van Accor om de wereldwijde impact van plasticvervuiling in het milieu terug te dringen is een belangrijke stap voor de horecasector wereldwijd en voor de groep die zich al vele jaren inzet voor duurzaamheid.

“Wij zijn ons bewust van de aanzienlijke impact die we hebben op onze planeet en het is dus ook onze verantwoordelijkheid om oplossingen te bieden voor onze werknemers, gasten, leveranciers, partners en stakeholders”, zegt Sébastien Bazin, voorzitter en CEO van Accor. “Wat ons beweegt is het sociale bewustzijn dat iedereen ertoe drijft om een steentje te willen bijdragen aan onze planeet. Het gaat erom dat wij dat bewustzijn ook constant uitdragen”.

200 miljoen maaltijden

Accor verwelkomt jaarlijks meer dan 120 miljoen gasten en serveert elk jaar meer dan 200 miljoen maaltijden. Hierin ziet Accor een belangrijke rol als maatschappelijke verantwoorde onderneming. De afgelopen 25 jaar heeft de hotelgroep dan ook hard gewerkt aan haar duurzaamheidsprogramma ‘Planet 21’. Naast de eerdere belofte om alle plastic rietjes, roerstaafjes en wattenstaafjes te verwijderen uit de hotels, omvat de nieuwe belofte het volgende:

Het verwijderen van alle individuele plastic toiletartikelen en bekers uit de hotelkamers tegen het einde van 2022.

Het verwijderen van alle plastic voorwerpen voor eenmalig gebruik die worden aangeboden in de hotelkamers, vergaderruimten, restaurants, recreatieruimten (fitness, spa’s) tegen het einde van 2022.

Plastic voorwerpen voor eenmalig gebruik worden gedefinieerd als wegwerpartikelen. Voorbeelden zijn: rietjes, wattenstaafjes, roerstaafjes voor in de koffie, plastic bekers, plastic zakken, plastic waszakken, waterflesjes, plastic verpakkingen (voor voedsel of welkomstcadeautjes, enz.) plastic take-away bakjes, serviesgoed, verpakkingen van plastic geschenken en welkomstproducten (toiletartikelen, slippers, potloden enz.) en plastic keycards. Relevante alternatieven voor plastic zullen worden geïntroduceerd voor elk specifiek product. Hiermee wordt rekening gehouden met de levenscyclus van een product zodat het milieu zo min mogelijk belast wordt en om zo tot de beste oplossing per hotel te komen.

Met meer dan 200 miljoen plastic artikelen voor eenmalig gebruik die wereldwijd jaarlijks worden gebruikt in alle Accor hotels, verminderen de hotels hun impact al aanzienlijk. Er zijn verschillende effectieve oplossingen voorgesteld door het kiezen voor duurzame alternatieven. Bijvoorbeeld:

94% van alle Accor hotels heeft het gebruik van rietjes, wattenstaafjes en roerstaafjes gereduceerd. De resterende 6% (met name in China) zal dit eind maart 2020 doen.

89% van de Ibis hotels gebruikt nu zeepdispensers. Dit betekent dat 2.087 Ibis hotels hun zeepartikelen in plastic verpakkingen hebben ingeruild voor dispensers.

Fairmont heeft nieuwe constructie- en renovatienormen gehanteerd. De hotels hebben waterfiltratiekranen in de hotelkamers geplaatst en plastic waterflessen verwijderd.

Het nieuwe merk ‘Greet’ voldoet aan alle eisen van onze gasten. Plasticvrij zit in het DNA van het merk. Bij het ontbijt zal je bijvoorbeeld geen plastic aantreffen, boter en jam zitten in herbruikbare bakjes en schalen. Bovendien is er geen wegwerpplastic te vinden in de hotelkamers en daarbuiten. Accor is van plan om dit jaar nog 10 Greet-hotels te openen in Europa.

Het Global Tourism Plastics Initiative, dat wordt geleid door de UN Environment Programme en de World Tourism Organisation in samenwerking met de Ellen MacArthur Foundation, komt op voor de strijd tegen plasticvervuiling. Overheden en bedrijven, zoals Accor, verbinden zich aan een reeks ambitieuze doelstellingen. Ze werken aan het reduceren van plastic producten voor eenmalig gebruik en de duurzame alternatieven worden ontworpen om veilig te worden hergebruikt of gerecycled, zodat er een circulaire economie ontstaat.

Plasticvervuiling is een uitdaging

“Plasticvervuiling is een van de grootste uitdagingen van dit moment en de toerismesector speelt een belangrijke rol bij het bijdragen aan een oplossing”, vertelt Ligia Noronha, directeur van het UN Environment Programme, Economy Division. “Via het Global Tourism Plastics Initiative worden bedrijven die werkzaam zijn in de toerismesector ondersteund bij het innoveren, reduceren en circuleren van plastic om op die manier een circulaire economie te realiseren en de plasticvervuiling wereldwijd te verminderen”.

“Wij blijven ons uiteraard inspannen. Accor is een innovatieve hotelgroep en zoekt voortdurend naar nieuwe gebieden waar wij onze milieu-impact wereldwijd kunnen verminderen en tegelijkertijd willen we lokale gemeenschappen helpen bij het creëren van een gezondere en duurzamere toekomst”, zegt Sébastien Bazin. “Onze toegewijde medewerkers delen onze overtuiging om de wereld een stukje beter te maken voor onze gasten, of ze nu bij ons verblijven of niet”.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening
Moxy opent haar deuren in Hoofddorp

Op 4 augustus 2020 heeft het Moxy Amsterdam Schiphol Airport officieel haar deuren geopend. Een dag eerder was de officiële opening. Een gezellig intiem feestje met een sfeer en uitstraling die zo goed bij Moxy passen; laid-back, speels (letterlijk, er zijn overal spelletjes te doen) en allesbe...

Economie Booking.com
Booking wil af van kwart personeel

Booking.com ontslaat een kwart van het personeel. Wereldwijd werken bij het van origine Nederlandse bedrijf ongeveer 17.500 duizend mensen. Exacte aantallen over de ontslagen ontbreken nog, maar het zou gaan om tussen de vier,- en vijfduizend medewerkers, zo meldt de NOS. "Helaas moeten we d...

Hotelketens Internationaal
Hotelketen uitgelicht: Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality is het overkoepelende merk van Steigenberger Hotels AG. Inmiddels is het een internationale, dynamische merkfamilie en wordt gekenmerkt door de waarden van passie, perfectie, zorgzaamheid, traditie en visie. Het bedrijf kijkt terug op een rijke geschiedenis van bijna 90 jaar. Ee...

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

The Prince Akatoi in Londen heropent

Het Prince Akatoki in Marylebone, het enige Japanse vijfsterren hotel in Londen, heropent in augustus met een nieuw "Taste of Japan"-pakket om de gasten onder te dompelen in het Japans. gastvrijheid en cultuur. De naam Akatoki komt van een Aziatisch Japans woord voor "dageraad" o...

Horeca & Recht Hotel & Recht
Een vergoeding voor goodwill aan het einde van de huur, hoe zit dat eigenlijk?

Als onderdeel van een huurovereenkomst met betrekking tot hotelruimte onderhandelen partijen regelmatig over de vraag wat er met de (al dan niet door huurder) in het gehuurde aangebrachte voorzieningen zal gebeuren bij het einde van de huur. Een afspraak dat huurder deze voorzieningen (al dan niet o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: