Accor doet plastic in de ban

22 januari 2020 | Thijs Jacobs

Accor kondigt vandaag haar toezegging aan om als eerste hotelgroep ter wereld toe te treden tot de UN Global Tourism Plastics Initiative. Hiermee tekent de hotelgroep voor het verwijderen van alle plastic wegwerpartikelen voor gasten uit alle hotels voor het einde van 2022. Dit initiatief van Accor om de wereldwijde impact van plasticvervuiling in het milieu terug te dringen is een belangrijke stap voor de horecasector wereldwijd en voor de groep die zich al vele jaren inzet voor duurzaamheid.

“Wij zijn ons bewust van de aanzienlijke impact die we hebben op onze planeet en het is dus ook onze verantwoordelijkheid om oplossingen te bieden voor onze werknemers, gasten, leveranciers, partners en stakeholders”, zegt Sébastien Bazin, voorzitter en CEO van Accor. “Wat ons beweegt is het sociale bewustzijn dat iedereen ertoe drijft om een steentje te willen bijdragen aan onze planeet. Het gaat erom dat wij dat bewustzijn ook constant uitdragen”.

200 miljoen maaltijden

Accor verwelkomt jaarlijks meer dan 120 miljoen gasten en serveert elk jaar meer dan 200 miljoen maaltijden. Hierin ziet Accor een belangrijke rol als maatschappelijke verantwoorde onderneming. De afgelopen 25 jaar heeft de hotelgroep dan ook hard gewerkt aan haar duurzaamheidsprogramma ‘Planet 21’. Naast de eerdere belofte om alle plastic rietjes, roerstaafjes en wattenstaafjes te verwijderen uit de hotels, omvat de nieuwe belofte het volgende:

Het verwijderen van alle individuele plastic toiletartikelen en bekers uit de hotelkamers tegen het einde van 2022.

Het verwijderen van alle plastic voorwerpen voor eenmalig gebruik die worden aangeboden in de hotelkamers, vergaderruimten, restaurants, recreatieruimten (fitness, spa’s) tegen het einde van 2022.

Plastic voorwerpen voor eenmalig gebruik worden gedefinieerd als wegwerpartikelen. Voorbeelden zijn: rietjes, wattenstaafjes, roerstaafjes voor in de koffie, plastic bekers, plastic zakken, plastic waszakken, waterflesjes, plastic verpakkingen (voor voedsel of welkomstcadeautjes, enz.) plastic take-away bakjes, serviesgoed, verpakkingen van plastic geschenken en welkomstproducten (toiletartikelen, slippers, potloden enz.) en plastic keycards. Relevante alternatieven voor plastic zullen worden geïntroduceerd voor elk specifiek product. Hiermee wordt rekening gehouden met de levenscyclus van een product zodat het milieu zo min mogelijk belast wordt en om zo tot de beste oplossing per hotel te komen.

Met meer dan 200 miljoen plastic artikelen voor eenmalig gebruik die wereldwijd jaarlijks worden gebruikt in alle Accor hotels, verminderen de hotels hun impact al aanzienlijk. Er zijn verschillende effectieve oplossingen voorgesteld door het kiezen voor duurzame alternatieven. Bijvoorbeeld:

94% van alle Accor hotels heeft het gebruik van rietjes, wattenstaafjes en roerstaafjes gereduceerd. De resterende 6% (met name in China) zal dit eind maart 2020 doen.

89% van de Ibis hotels gebruikt nu zeepdispensers. Dit betekent dat 2.087 Ibis hotels hun zeepartikelen in plastic verpakkingen hebben ingeruild voor dispensers.

Fairmont heeft nieuwe constructie- en renovatienormen gehanteerd. De hotels hebben waterfiltratiekranen in de hotelkamers geplaatst en plastic waterflessen verwijderd.

Het nieuwe merk ‘Greet’ voldoet aan alle eisen van onze gasten. Plasticvrij zit in het DNA van het merk. Bij het ontbijt zal je bijvoorbeeld geen plastic aantreffen, boter en jam zitten in herbruikbare bakjes en schalen. Bovendien is er geen wegwerpplastic te vinden in de hotelkamers en daarbuiten. Accor is van plan om dit jaar nog 10 Greet-hotels te openen in Europa.

Het Global Tourism Plastics Initiative, dat wordt geleid door de UN Environment Programme en de World Tourism Organisation in samenwerking met de Ellen MacArthur Foundation, komt op voor de strijd tegen plasticvervuiling. Overheden en bedrijven, zoals Accor, verbinden zich aan een reeks ambitieuze doelstellingen. Ze werken aan het reduceren van plastic producten voor eenmalig gebruik en de duurzame alternatieven worden ontworpen om veilig te worden hergebruikt of gerecycled, zodat er een circulaire economie ontstaat.

Plasticvervuiling is een uitdaging

“Plasticvervuiling is een van de grootste uitdagingen van dit moment en de toerismesector speelt een belangrijke rol bij het bijdragen aan een oplossing”, vertelt Ligia Noronha, directeur van het UN Environment Programme, Economy Division. “Via het Global Tourism Plastics Initiative worden bedrijven die werkzaam zijn in de toerismesector ondersteund bij het innoveren, reduceren en circuleren van plastic om op die manier een circulaire economie te realiseren en de plasticvervuiling wereldwijd te verminderen”.

“Wij blijven ons uiteraard inspannen. Accor is een innovatieve hotelgroep en zoekt voortdurend naar nieuwe gebieden waar wij onze milieu-impact wereldwijd kunnen verminderen en tegelijkertijd willen we lokale gemeenschappen helpen bij het creëren van een gezondere en duurzamere toekomst”, zegt Sébastien Bazin. “Onze toegewijde medewerkers delen onze overtuiging om de wereld een stukje beter te maken voor onze gasten, of ze nu bij ons verblijven of niet”.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: