Blog Coen Schelfhorst: deadlines, planningen, stress en succes

16 mei 2018 | Coen Schelfhorst

Zooooo……best pittig zo’n hotelopening. In één adrenalinerush naar de eindstreep met een jong MT voor wie het de eerste keer is dat ze een hotel openen. Wij hebben er al wel meer gedaan, maar deze is dan ook echt voor eigen rekening én risico. Voor alle bedrijven waar ik ooit een hotel of verblijfsaccommodatie voor mocht mee openen (Bastion Hotels, Carlton Hotel Collection, Efteling) voelde het weliswaar als het eigen bedrijf, maar gaf de loondienst situatie toch een sterk (en terecht) gevoel van zekerheid.

 

Zoals Louis van Gaal zou zeggen is het nu wel ‘a different cook’. In 3 jaar tijd een eigen advies- en trainingsbureau opzetten, een hotel overnemen en je eerste eigen exploitatie starten. De grijze haren komen wat sneller door, de hartslag ligt soms wat hoger, maar gelukkig zie je later niet of de kraaienpootjes komen van de gulle lach of de stevige kopzorg.

De heilige deadline

7 juni 1018 wordt ons gebouw geopend. Een uniek gebouw, met allemaal verschillende gevels in een dorps straatbeeld met meerdere winkels en formules onder één dak. Als hotelfreaks zijnde hebben we ooit gestoeid met onze mooiste hotelvoorbeelden en voor mij was het Pulitzer Hotel een geweldig voorbeeld. Een geweldig hotel in Amsterdam gelegen aan de Prinsengracht, de Keizersgracht en de Reestraat. Het hotel bestaat uit 25 historische grachtenpanden uit de 17e en 18e eeuw. De panden zijn samengevoegd tot één geheel.

Als je dat vertaalt naar een dorp als Kaatsheuvel, waar de linten een straatbeeld vormen, met boerderijgevels, kleine fabriekjes, klokgevels en Brabantse puntgevels, hebben we getracht een mooi geheel te creëren waarin al die typische dorpselementen terugkomen. Uiteindelijk is het met al die winkels, een supermarkt en een hotel met 330 bedden best een complex gebouw geworden. Bouw, interieur en installaties het raakt elkaar allemaal en iedereen is afhankelijk van elkaar. De stucadoor wacht op de vloerenlegger, de behanger wacht daar weer op en wat jammer dat de installateur dan toch nog even iets af moet maken en door alle processen heengaat.

Van procesgericht naar gastgericht

We doen alles wat we kunnen om het op tijd af te krijgen. Van de bouwer tot de onderaannemersinstallateurs en exploitatieteams en iedereen heeft wel een ander beeld van “overwerk”. In de Hospitality zijn we gewend 7 dagen per week paraat te staan maar dat geldt niet zomaar voor andere partijen in zo’n project.  Maar op 7 juni staan toch echt de eerste gasten voor de deur.  Tussen7 juni en 28 juni hebben we de soft openings periode waar we de puntjes nog op de i mogen zetten, maar waar we de gasten al wel een bijzondere ervaring gaan laten beleven. De lat ligt gewoon meteen hoog!

Waar wij altijd proberen de gast in het achterhoofd te hebben is het natuurlijk niet vanzelfsprekend dat de stucadoor, metselaar of behanger dit ook doet. Zullen zij zich afvragen hoe de toekomstige gast dit gebouw, deze lobby deze kamer gaat ervaren? Ik hoop en merk het soms ook wel, maar door krappe marges en hele strakke planningen is het ook gemakkelijk dit te vergeten. Gelukkig mogen wij af en toe rondlopen en met een Hospitality Bril alles bekijken en bijsturen waar nodig. Stressvol af en toe maar ook supergaaf en inspirerend!

Puzzelstukjes

En langzaamaan vallen de puzzelstukjes. De actielijst, die vol stond met 1001 actiepunten (nee, geen sprookjes), slinkt en slinkt en er staan nog maar een paar acties op rood. Het merendeel is groen en dus gedaan. Er is een website, er wordt geboekt, het prijsmodel staat, de samenwerkingen lopen en de touroperators zijn en worden benaderd. En wat is het toch eigenlijk mooi dat je zoveel sterker wordt met een team. Team staat niet voor niets voor: Together Each Achieves More. We maken elkaar in ons MT echt sterker, hebben soms felle discussies, begrijpen elkaar ook wel eens niet en zitten elkaar op de huid. Daarnaast lachen we ook samen, relativeren waar we kunnen en zijn ervan overtuigd dat we straks, samen met onze teams, succes gaan behalen.

Succescurve

Wanneer is iets goed of zelfs geweldig? Wanneer kun je terugkijken en je zelf op de borst kloppen? En waarom doen we dit vaak te weinig? Wij denken dat dit komt doordat we vooraf vaak niet helder zijn over wat we willen bereiken en gaandeweg worden afgeleid en beïnvloed worden door externe factoren. Als je vooraf niet uitspreekt waarin je succesvol

wilt zijn en wanneer je tevreden bent, wordt het achteraf moeilijk successen te vieren. Je zult dan altijd twijfels houden of het behaalde resultaat op de juiste wijze wordt gemeten. Of je wint of verliest, hangt van veel factoren af. Vooral van het wel of niet stellen van de juiste verwachtingen. Wees daarom vooraf helder over de doelen waaraan je wilt werken, en meet zuiver wat je wel of niet bereikt hebt.

En doe dat regelmatig. Als je de goede aanpak hebt, win je altijd. Stel doelen die je kunt beïnvloeden. Zet initiatieven om in actie. Ontdek de voldoening die het geeft om vooraf geformuleerde doelen te realiseren en denk na over de manier waarop je dat gevoel viert en deelt met anderen. Iedereen heeft zijn eigen manier van vieren. Soms is dat uitbundig, soms ingetogen. Kom erachter hoe iedereen wil vieren. Besteed daar aandacht aan. Alleen dan ontstaat de energie om te blijven doen wat je doet en om te groeien. Geniet van het moment en alle stappen die je verwezenlijkt. Vier successen samen en ervaar tegenslagen, die horen bij het leerproces. Deze lessen, uit het boek Hospitality Leiderschap dat Oscar van Tol van Evolution en ondergetekende samen schreven, houden wij elk moment van het traject in gedachten.

Samen sta je sterker en vier je successen! En als je ontwerpt vanuit het oogpunt van de gast, zal de waardering vanzelf volgen!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Opening
Kontakt der Kontinenten opent ‘KonneKt restaurant, bar en lounge’ met hybride evenement

Conferentiehotel Kontakt der Kontinenten opent op vrijdag 4 september het gloednieuwe ‘KonneKt restaurant, bar en lounge’. Met de realisatie van KonneKt biedt het conferentiehotel niet alleen meer zitplaatsen in het restaurant én een verbeterde logistiek, maar genieten gasten voor...

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: