Blog Coen Schelfhorst: deadlines, planningen, stress en succes

16 mei 2018 | Coen Schelfhorst

Zooooo……best pittig zo’n hotelopening. In één adrenalinerush naar de eindstreep met een jong MT voor wie het de eerste keer is dat ze een hotel openen. Wij hebben er al wel meer gedaan, maar deze is dan ook echt voor eigen rekening én risico. Voor alle bedrijven waar ik ooit een hotel of verblijfsaccommodatie voor mocht mee openen (Bastion Hotels, Carlton Hotel Collection, Efteling) voelde het weliswaar als het eigen bedrijf, maar gaf de loondienst situatie toch een sterk (en terecht) gevoel van zekerheid.

 

Zoals Louis van Gaal zou zeggen is het nu wel ‘a different cook’. In 3 jaar tijd een eigen advies- en trainingsbureau opzetten, een hotel overnemen en je eerste eigen exploitatie starten. De grijze haren komen wat sneller door, de hartslag ligt soms wat hoger, maar gelukkig zie je later niet of de kraaienpootjes komen van de gulle lach of de stevige kopzorg.

De heilige deadline

7 juni 1018 wordt ons gebouw geopend. Een uniek gebouw, met allemaal verschillende gevels in een dorps straatbeeld met meerdere winkels en formules onder één dak. Als hotelfreaks zijnde hebben we ooit gestoeid met onze mooiste hotelvoorbeelden en voor mij was het Pulitzer Hotel een geweldig voorbeeld. Een geweldig hotel in Amsterdam gelegen aan de Prinsengracht, de Keizersgracht en de Reestraat. Het hotel bestaat uit 25 historische grachtenpanden uit de 17e en 18e eeuw. De panden zijn samengevoegd tot één geheel.

Als je dat vertaalt naar een dorp als Kaatsheuvel, waar de linten een straatbeeld vormen, met boerderijgevels, kleine fabriekjes, klokgevels en Brabantse puntgevels, hebben we getracht een mooi geheel te creëren waarin al die typische dorpselementen terugkomen. Uiteindelijk is het met al die winkels, een supermarkt en een hotel met 330 bedden best een complex gebouw geworden. Bouw, interieur en installaties het raakt elkaar allemaal en iedereen is afhankelijk van elkaar. De stucadoor wacht op de vloerenlegger, de behanger wacht daar weer op en wat jammer dat de installateur dan toch nog even iets af moet maken en door alle processen heengaat.

Van procesgericht naar gastgericht

We doen alles wat we kunnen om het op tijd af te krijgen. Van de bouwer tot de onderaannemersinstallateurs en exploitatieteams en iedereen heeft wel een ander beeld van “overwerk”. In de Hospitality zijn we gewend 7 dagen per week paraat te staan maar dat geldt niet zomaar voor andere partijen in zo’n project.  Maar op 7 juni staan toch echt de eerste gasten voor de deur.  Tussen7 juni en 28 juni hebben we de soft openings periode waar we de puntjes nog op de i mogen zetten, maar waar we de gasten al wel een bijzondere ervaring gaan laten beleven. De lat ligt gewoon meteen hoog!

Waar wij altijd proberen de gast in het achterhoofd te hebben is het natuurlijk niet vanzelfsprekend dat de stucadoor, metselaar of behanger dit ook doet. Zullen zij zich afvragen hoe de toekomstige gast dit gebouw, deze lobby deze kamer gaat ervaren? Ik hoop en merk het soms ook wel, maar door krappe marges en hele strakke planningen is het ook gemakkelijk dit te vergeten. Gelukkig mogen wij af en toe rondlopen en met een Hospitality Bril alles bekijken en bijsturen waar nodig. Stressvol af en toe maar ook supergaaf en inspirerend!

Puzzelstukjes

En langzaamaan vallen de puzzelstukjes. De actielijst, die vol stond met 1001 actiepunten (nee, geen sprookjes), slinkt en slinkt en er staan nog maar een paar acties op rood. Het merendeel is groen en dus gedaan. Er is een website, er wordt geboekt, het prijsmodel staat, de samenwerkingen lopen en de touroperators zijn en worden benaderd. En wat is het toch eigenlijk mooi dat je zoveel sterker wordt met een team. Team staat niet voor niets voor: Together Each Achieves More. We maken elkaar in ons MT echt sterker, hebben soms felle discussies, begrijpen elkaar ook wel eens niet en zitten elkaar op de huid. Daarnaast lachen we ook samen, relativeren waar we kunnen en zijn ervan overtuigd dat we straks, samen met onze teams, succes gaan behalen.

Succescurve

Wanneer is iets goed of zelfs geweldig? Wanneer kun je terugkijken en je zelf op de borst kloppen? En waarom doen we dit vaak te weinig? Wij denken dat dit komt doordat we vooraf vaak niet helder zijn over wat we willen bereiken en gaandeweg worden afgeleid en beïnvloed worden door externe factoren. Als je vooraf niet uitspreekt waarin je succesvol

wilt zijn en wanneer je tevreden bent, wordt het achteraf moeilijk successen te vieren. Je zult dan altijd twijfels houden of het behaalde resultaat op de juiste wijze wordt gemeten. Of je wint of verliest, hangt van veel factoren af. Vooral van het wel of niet stellen van de juiste verwachtingen. Wees daarom vooraf helder over de doelen waaraan je wilt werken, en meet zuiver wat je wel of niet bereikt hebt.

En doe dat regelmatig. Als je de goede aanpak hebt, win je altijd. Stel doelen die je kunt beïnvloeden. Zet initiatieven om in actie. Ontdek de voldoening die het geeft om vooraf geformuleerde doelen te realiseren en denk na over de manier waarop je dat gevoel viert en deelt met anderen. Iedereen heeft zijn eigen manier van vieren. Soms is dat uitbundig, soms ingetogen. Kom erachter hoe iedereen wil vieren. Besteed daar aandacht aan. Alleen dan ontstaat de energie om te blijven doen wat je doet en om te groeien. Geniet van het moment en alle stappen die je verwezenlijkt. Vier successen samen en ervaar tegenslagen, die horen bij het leerproces. Deze lessen, uit het boek Hospitality Leiderschap dat Oscar van Tol van Evolution en ondergetekende samen schreven, houden wij elk moment van het traject in gedachten.

Samen sta je sterker en vier je successen! En als je ontwerpt vanuit het oogpunt van de gast, zal de waardering vanzelf volgen!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Coronacrisis
Leegstaande hotelkamers worden verhuurd aan thuiswerkers

Door de coronacrisis werken veel Nederlanders vanuit huis. Met spelende kinderen, huilende baby's en bellende partners is dat een soms een flinke uitdaging. Tegelijkertijd staan er veel hotelkamers leeg door het het wegvallen van toerisme. Olivier Kruger en Seffie Treistman willen beide probleme...

Coronacrisis
80% Nederlanders wil in toekomst meer schoonmaak van openbare ruimtes

Schoonmakers doen belangrijk werk, juist nu meer dan ooit. Premier Mark Rutte noemde schoonmakers in zijn speeches de afgelopen weken in één adem met verpleegkundigen en artsen als een cruciaal beroep in de coronacrisis. 91 procent van de Nederlanders deelt de mening van Rutte en noemt...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Een faillissement kan worden voorkomen

In 2019 brak de Nederlandse hotelmarkt nog alle records. Nu hebben hotels massaal de deuren gesloten vanwege het coronavirus. Als dit maanden gaat duren, komen hotels onverminderd in zwaar weer. De NOW-regeling is slechts een tijdelijke en beperkte oplossing. De Wet homologatie onderhands akkoord (W...

Coronacrisis
Koningin Máxima steekt horeca een hart onder de riem

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft woensdagochtend een werkbezoek gebracht aan twee horecagelegenheden in Amsterdam. Het bezoek vond plaats in het kader van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19). De uitbraak van het coronavirus heeft voor de horecabranche geresulteerd ...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Nederlandse economie krimpt dit jaar harder dan in 2009 

Aangenomen dat de coronabeperkende maatregelen pas vanaf 1 juni worden versoepeld, krimpt de Nederlandse economie dit jaar naar verwachting met 5 procent. Daarbij raakt de coronacrisis veel sectoren bijzonder hard, zoals de horeca, de landbouw, de industrie en delen van de zakelijke dienstverlening....

Toerisme Coronacrisis
NBTC: Boek- en zoekgedrag met 85 procent gedaald

NBTC, het marketingplatform voor toerisme in en naar Nederland, monitort de komende tijd relevante indicatoren die inzicht kunnen geven in het effect van de coronacrisis op het gedrag van bezoekers. Denk daarbij aan het zoek- en boekgedrag, maar ook het sentiment onder potentiële reizigers. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: