Blog Pim van het Reve: het ontwikkelen van een duurzame bedrijfsstrategie

25 juli 2018 | Pim van het Reve

5 Juli 2018. Het moment is eindelijk daar, vandaag krijg ik te horen of ik ben geslaagd voor mijn bachelor Hotel Management. Na afgelopen week mijn scriptie te hebben gepresenteerd aan zowel mijn examinator als het management van het U Parkhotel, krijg ik vandaag mijn eindcijfer te horen. Gespannen zit ik te wachten op het telefoontje. Door mijn hoofd schieten de afgelopen vier jaar studeren bij Saxion; wat is het toch snel gegaan en wat heb ik een hoop meegemaakt.

Van de introductieweek, de Holland Tour, stages in Nederland en Thailand, bestuursjaar bij studievereniging Promaître, studeren in het buitenland tot nu dus deze prachtige afstudeeropdracht in het kader van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen voor het U Parkhotel. Bizar eigenlijk hoeveel mooie dingen ik in deze afgelopen vier jaar allemaal heb mogen meemaken en doen. De telefoon gaat, aan de andere kant van de lijn hoor ik de enthousiaste stem van mijn examinator: "Van harte gefeliciteerd, je bent geslaagd met een acht! Dik verdiend." 

Het is alweer even geleden dat mijn laatste blog werd gepubliceerd op de website van Hospitality Management. De afgelopen maanden heb ik als afstuderend student Hotel Management een blog bijgehouden over mijn bevindingen en ontdekkingen binnen mijn afstudeeronderzoek en daarnaast ook de vorderingen van de bouw en inrichting van het U Parkhotel in Enschede besproken. U leest alweer blog nummer vijf!

Laatste fase onderzoek

Na literatuuronderzoek te hebben gedaan op internet en in boeken en daarnaast extern onderzoek te hebben gedaan bij bedrijven met een gouden Green Key certificaat was het voor mij noodzaak om alle gevonden informatie te bundelen in een passend advies voor het U Parkhotel. Dit advies kan echter voor ieder bedrijf dat een duurzamere koers wil gaan varen van belang zijn. Mijn uiteindelijke advies bestaat uit een aantal stappen ofwel bestanddelen die nodig zijn voor het ontwikkelen van een duurzame bedrijfsstrategie. Ik ben van mening dat je als bedrijf in de hotellerie mee moet gaan in de trends en ontwikkelingen op het gebied van duurzaam ondernemen om in de toekomst het 'hoofd boven water te houden'.

Duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen is iets wat continu in beweging en ontwikkeling is. Gewoon goed is allang niet meer goed genoeg en kan altijd beter! Ga maar eens na als je kijkt naar de huidige trends en ontwikkelingen in de hotellerie, eigenlijk komt alles (indirect) uit bij duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het is noodzaak om er als bedrijf voor te zorgen dat duurzaamheid verankerd is in het DNA van de organisatie en dat dit op meerdere afdelingen zichtbaar is.

Stappen voor het ontwikkelen van een duurzame bedrijfsstrategie

1. Aanstellen van een 'Green Team'

Stel een Green Team aan dat zich bezighoudt met, en tevens verantwoordelijk is voor, het (blijven) verduurzamen van de organisatie en de bedrijfsstrategie. Aan het Green Team de taak om visie en korte- en langetermijndoelstellingen te formuleren op het gebied van duurzaamheid. Denk hierbij aan het terugdringen van papierverbruik etc. Green Team bestaat bij voorkeur uit mensen vanuit verschillende lagen en afdelingen van de organisatie.

2. Analyseren huidige bedrijfsprocessen

Wat zijn de dingen die je als bedrijf of afdeling doet? Waarom doe je die dingen op die manier? Is er een andere, duurzamere, manier om dit te doen en past deze manier ook bij het bedrijf? Zijn er afdelingen waar extra aandacht besteed kan worden aan duurzaamheid?

Indien er sprake is van een verandering in bedrijfsproces zorg er dan voor dat dit pragmatisch aangepakt wordt.

3. Analyseren huidig energieverbruik, afvalstromen en waterverbruik

Spreekt eigenlijk voor zich, maak voor je bedrijf een overzicht met het energie- en waterverbruik en de hoeveel afval die geproduceerd wordt. Dit kan in een later stadium gebruikt worden als benchmark.

4. Voorlichten medewerkers

In de basis is de mens hartstikke duurzaam, alleen gedraagt ze zich vaak niet zo. Is dit bewust of onbewust gedrag of een vorm van onwetendheid? Vaak is het laatste het geval. Vandaar dat het noodzaak is om iedereen binnen de organisatie mee te nemen en voor te lichten over duurzaamheid. Wat is op de lange termijn de invloed van het hetgeen we doen en hoe zouden we dat anders kunnen doen? Naast het vergroten van kennis wordt door middel van voorlichting ook bewustwording gecreëerd.

5. Onder de aandacht (blijven) brengen binnen de organisatie

Tijdens wekelijkse en maandelijkse overleggen aandacht besteden aan duurzaamheid. Wat doen we nu anders en welke invloed heeft dit? Door het in stap 3 reeds geanalyseerd energieverbruik, afvalstromen en waterverbruik kan in deze fase succes worden gezien. Omdat we dingen op een ietwat andere wijze aanpakken hebben we veel minder energie en water verbruikt en is door het scheiden van afval onze hoeveelheid restafval fors verminderd. Dit is niet alleen goed voor de aarde, maar ook voor de omzet van het bedrijf.

6. Duurzaamheid als criterium bij nieuwe investeringen en/of aanbestedingen

Indien er sprake is van een nieuwe investering en/of een nieuwe aanbesteding is het noodzaak om duurzaamheid als criterium mee te laten wegen. Hou dus heel gericht leveranciers tegen het licht en kijk of deze wel voldoende stroomlijnen met de duurzame koers die uw organisatie vaart.

Door het volgen van bovenstaand stappenplan kan je er als hotel voor zorgen dat duurzaamheid onderdeel wordt van de bedrijfsstrategie. Door duurzaamheid onderdeel te laten worden van de bedrijfsstrategie start je als hotel een proces dat zal resulteren in een verankering van duurzaamheid in het DNA van je organisatie.

U Parkhotel

Mijn afstudeeronderzoek met betrekking tot duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en het verkrijgen van een Green Key voor het U Parkhotel zit erop. Maar dit betekent nog niet dat de bouw van het hotel erop zit. Binnenkort staat de bouwkundige oplevering gepland, het gebouw wordt casco+ opgeleverd. Casco+ houdt in: de ruwbouw incl. binnenwanden, binnenkozijnen, sanitair, tegelwerk en tapijten. Daarna is het noodzaak om te beginnen met de inrichting van de kamers, conferentiezalen, keuken en openbare ruimtes.

De afgelopen weken ben ik bij verschillende bedrijven geweest om te kijken naar meubilair voor de inrichting van het U Parkhotel, goed om te zien dat ook bij steeds meer leveranciers duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandal staat. Vanaf september wordt gestart met de ontwikkeling van het F&B-concept. De opening van het U Parkhotel staat nu geland voor het begin van 2019. Tot die tijd blijf ik nog betrokken tot de opening en mag ik u via Hospitality Management op de hoogte houden van de vorderingen! Binnenkort start de bouwvak en zullen dus ook voor mij de pre-opening activiteiten voor eventjes stil liggen. Een mooi moment voor mij om even te genieten van een welverdiende vakantie om zo in augustus weer fris verder te gaan!

Lees hier de eerdere blogs van Pim!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: