Blog Pim van het Reve: het ontwikkelen van een duurzame bedrijfsstrategie

25 juli 2018 | Pim van het Reve

5 Juli 2018. Het moment is eindelijk daar, vandaag krijg ik te horen of ik ben geslaagd voor mijn bachelor Hotel Management. Na afgelopen week mijn scriptie te hebben gepresenteerd aan zowel mijn examinator als het management van het U Parkhotel, krijg ik vandaag mijn eindcijfer te horen. Gespannen zit ik te wachten op het telefoontje. Door mijn hoofd schieten de afgelopen vier jaar studeren bij Saxion; wat is het toch snel gegaan en wat heb ik een hoop meegemaakt.

Van de introductieweek, de Holland Tour, stages in Nederland en Thailand, bestuursjaar bij studievereniging Promaître, studeren in het buitenland tot nu dus deze prachtige afstudeeropdracht in het kader van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen voor het U Parkhotel. Bizar eigenlijk hoeveel mooie dingen ik in deze afgelopen vier jaar allemaal heb mogen meemaken en doen. De telefoon gaat, aan de andere kant van de lijn hoor ik de enthousiaste stem van mijn examinator: "Van harte gefeliciteerd, je bent geslaagd met een acht! Dik verdiend." 

Het is alweer even geleden dat mijn laatste blog werd gepubliceerd op de website van Hospitality Management. De afgelopen maanden heb ik als afstuderend student Hotel Management een blog bijgehouden over mijn bevindingen en ontdekkingen binnen mijn afstudeeronderzoek en daarnaast ook de vorderingen van de bouw en inrichting van het U Parkhotel in Enschede besproken. U leest alweer blog nummer vijf!

Laatste fase onderzoek

Na literatuuronderzoek te hebben gedaan op internet en in boeken en daarnaast extern onderzoek te hebben gedaan bij bedrijven met een gouden Green Key certificaat was het voor mij noodzaak om alle gevonden informatie te bundelen in een passend advies voor het U Parkhotel. Dit advies kan echter voor ieder bedrijf dat een duurzamere koers wil gaan varen van belang zijn. Mijn uiteindelijke advies bestaat uit een aantal stappen ofwel bestanddelen die nodig zijn voor het ontwikkelen van een duurzame bedrijfsstrategie. Ik ben van mening dat je als bedrijf in de hotellerie mee moet gaan in de trends en ontwikkelingen op het gebied van duurzaam ondernemen om in de toekomst het 'hoofd boven water te houden'.

Duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen is iets wat continu in beweging en ontwikkeling is. Gewoon goed is allang niet meer goed genoeg en kan altijd beter! Ga maar eens na als je kijkt naar de huidige trends en ontwikkelingen in de hotellerie, eigenlijk komt alles (indirect) uit bij duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het is noodzaak om er als bedrijf voor te zorgen dat duurzaamheid verankerd is in het DNA van de organisatie en dat dit op meerdere afdelingen zichtbaar is.

Stappen voor het ontwikkelen van een duurzame bedrijfsstrategie

1. Aanstellen van een 'Green Team'

Stel een Green Team aan dat zich bezighoudt met, en tevens verantwoordelijk is voor, het (blijven) verduurzamen van de organisatie en de bedrijfsstrategie. Aan het Green Team de taak om visie en korte- en langetermijndoelstellingen te formuleren op het gebied van duurzaamheid. Denk hierbij aan het terugdringen van papierverbruik etc. Green Team bestaat bij voorkeur uit mensen vanuit verschillende lagen en afdelingen van de organisatie.

2. Analyseren huidige bedrijfsprocessen

Wat zijn de dingen die je als bedrijf of afdeling doet? Waarom doe je die dingen op die manier? Is er een andere, duurzamere, manier om dit te doen en past deze manier ook bij het bedrijf? Zijn er afdelingen waar extra aandacht besteed kan worden aan duurzaamheid?

Indien er sprake is van een verandering in bedrijfsproces zorg er dan voor dat dit pragmatisch aangepakt wordt.

3. Analyseren huidig energieverbruik, afvalstromen en waterverbruik

Spreekt eigenlijk voor zich, maak voor je bedrijf een overzicht met het energie- en waterverbruik en de hoeveel afval die geproduceerd wordt. Dit kan in een later stadium gebruikt worden als benchmark.

4. Voorlichten medewerkers

In de basis is de mens hartstikke duurzaam, alleen gedraagt ze zich vaak niet zo. Is dit bewust of onbewust gedrag of een vorm van onwetendheid? Vaak is het laatste het geval. Vandaar dat het noodzaak is om iedereen binnen de organisatie mee te nemen en voor te lichten over duurzaamheid. Wat is op de lange termijn de invloed van het hetgeen we doen en hoe zouden we dat anders kunnen doen? Naast het vergroten van kennis wordt door middel van voorlichting ook bewustwording gecreëerd.

5. Onder de aandacht (blijven) brengen binnen de organisatie

Tijdens wekelijkse en maandelijkse overleggen aandacht besteden aan duurzaamheid. Wat doen we nu anders en welke invloed heeft dit? Door het in stap 3 reeds geanalyseerd energieverbruik, afvalstromen en waterverbruik kan in deze fase succes worden gezien. Omdat we dingen op een ietwat andere wijze aanpakken hebben we veel minder energie en water verbruikt en is door het scheiden van afval onze hoeveelheid restafval fors verminderd. Dit is niet alleen goed voor de aarde, maar ook voor de omzet van het bedrijf.

6. Duurzaamheid als criterium bij nieuwe investeringen en/of aanbestedingen

Indien er sprake is van een nieuwe investering en/of een nieuwe aanbesteding is het noodzaak om duurzaamheid als criterium mee te laten wegen. Hou dus heel gericht leveranciers tegen het licht en kijk of deze wel voldoende stroomlijnen met de duurzame koers die uw organisatie vaart.

Door het volgen van bovenstaand stappenplan kan je er als hotel voor zorgen dat duurzaamheid onderdeel wordt van de bedrijfsstrategie. Door duurzaamheid onderdeel te laten worden van de bedrijfsstrategie start je als hotel een proces dat zal resulteren in een verankering van duurzaamheid in het DNA van je organisatie.

U Parkhotel

Mijn afstudeeronderzoek met betrekking tot duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en het verkrijgen van een Green Key voor het U Parkhotel zit erop. Maar dit betekent nog niet dat de bouw van het hotel erop zit. Binnenkort staat de bouwkundige oplevering gepland, het gebouw wordt casco+ opgeleverd. Casco+ houdt in: de ruwbouw incl. binnenwanden, binnenkozijnen, sanitair, tegelwerk en tapijten. Daarna is het noodzaak om te beginnen met de inrichting van de kamers, conferentiezalen, keuken en openbare ruimtes.

De afgelopen weken ben ik bij verschillende bedrijven geweest om te kijken naar meubilair voor de inrichting van het U Parkhotel, goed om te zien dat ook bij steeds meer leveranciers duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandal staat. Vanaf september wordt gestart met de ontwikkeling van het F&B-concept. De opening van het U Parkhotel staat nu geland voor het begin van 2019. Tot die tijd blijf ik nog betrokken tot de opening en mag ik u via Hospitality Management op de hoogte houden van de vorderingen! Binnenkort start de bouwvak en zullen dus ook voor mij de pre-opening activiteiten voor eventjes stil liggen. Een mooi moment voor mij om even te genieten van een welverdiende vakantie om zo in augustus weer fris verder te gaan!

Lees hier de eerdere blogs van Pim!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Longread
Wat te doen als jouw locatie kampt met ruimtegebrek

Het woord ‘anderhalvemetersamenleving’ gaat ongetwijfeld de Van Dale halen. Sterker nog, het zou zomaar eens het woord van 2020 kunnen worden. Gevoed door experts en de overheid realiseren we ons inmiddels dat onze maatschappij (voorlopig althans) ingericht moet worden als een anderhalve...

Accor Internationaal
Komen zakenreizen binnen 6 maanden weer op gang?

Uit nieuw onderzoek van Accor blijkt dat een derde van de zakenreismanagers in Noord-Europa van mening is dat hun zakenreisprogramma's binnen zes maanden zullen herstellen. Voornamelijk als gevolg van binnenlandse reizen. Internationale reizen zullen naar verwachting iets langer op zich wachten....

KHN Coronacrisis
KHN wil de Nederlandse Staat dagvaarden vanwege coronaregelgeving

KHN wil dat de Staat wordt veroordeeld om zo snel mogelijk versoepelingen van de coronamaatregelen door te voeren voor de Nederlandse horeca, zo lezen we op de website van de werkgeversorganisatie. In het bijzonder als het gaat om het aantal mensen dat binnen anderhalve meter van elkaar aan een tafe...

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: